Welke trafo 230-24V DC

Hoi Lui,

Ik heb gedurende een tijdje (klus aan elektra op boot) een trafo 230-24V DC nodig.
Het maximaal gelijktijdig af te nemen 24V vermogen bedraagt ca. 20A.
24V wordt gebruikt voor diverse pompen evenals de LED interieurverlichting.
Alvast dank!

Greetz,

Jazeker

Op 12 oktober 2021 18:58:54 schreef Jazeker:
Hoi Lui,

Ik heb gedurende een tijdje (klus aan elektra op boot) een trafo 230-24V DC nodig.
Het maximaal gelijktijdig af te nemen 24V vermogen bedraagt ca. 20A.
24V wordt gebruikt voor diverse pompen evenals de LED interieurverlichting.
Alvast dank!

Greetz,

Jazeker

Oké dat weten we dan ook weer!.

Zoiets
https://www.dwe-oss.nl/product/24v-voeding-480w-2/

Hoe nauwkeurig is die 20A?

Bij met name pompen vraag ik me af of je dan niet te maken hebt met (veel) grotere aanloopstromen.

Kun je die dingen niet tijdelijk op de startaccu aansluiten (of op de boordaccu, net naar gelang waar je het nodig hebt)

Een 24V / 20A voeding is, voor een enkele klus, toch een stevige aanschaf, tenzij je iets 2e hands scoort.
Goedkoopste is om 2 servervoedingen in serie te zetten (wel 1 zwevend maken). Dan heb je 40-60A afhankelijk van de gebruikte voeding en kun je voor een paar 10tjes klaar zijn.

Maar ik zou gewoon voor een tijdelijke accusetje gaan. Al dan niet met een simpele lader. Dan vangt die accu wel de piekbehoeftes op en kun je het gewoon met een lader op pijl houden.

Shiptronic

Overleden

een (druppel) lader en een 24V accu is veel handiger, staat er niet een accu is het vaartuig? dan is het het het beste (ook voor de accu) om die op peil te houden en te gebruiken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En als er een beetje zonnepanelen liggen kun je ook de zonnepaneelregelaar even tijdelijk omprikken op een andere accuset. Dan fungeert die als druppellader, een beetje zonnepaneel kan dat wel (op een normale dag). Tenzij die 20A een continueverbruik is natuurlijk

Op 12 oktober 2021 19:05:43 schreef DJSmiley:

Kun je die dingen niet tijdelijk op de startaccu aansluiten (of op de boordaccu, net naar gelang waar je het nodig hebt)

Wow, Eureka.
Dit is een mooie tijdelijke oplossing.
Tenslotte liggen we dan toch stil.
En de startaccu's hebben een eigen Victron lader en 230V is beschikbaar.

Dank voor de oplossing en alle andere reacties!!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En vermits nog niemand anders het deed zal ik dan maar de droeve plicht van de mierenneukerij op me nemen: er bestaat geen enkele trafo die DC aflevert. Per definitie produceren trafo's (transformatoren, eigenlijk) AC. Hoogstens kan men denken aan een trafo plus gelijkrichter plus afvlakking plus wellicht een zekering hier en daar plus wat onstoring plus misschien zelfs stabilisatie. Voor 20 amp is dat allemaal niet op 1-2-3 uit de mouw te schudden, hoewel ook helemaal niet onmogelijk.

Het komt er ook niet echt op aan: terecht is reeds aanbevolen om een reeds aanwezige batterij te gebruiken, er desnoods eentje bij te plaatsen, en die te voeden naargelang mogelijkheden. Tijdelijk parallel schakelen aan de startbatterijen lijkt het simpelst.

Denk ook aan een onderspanningsbeveiliging voor een eventuele extra batterij! En natuurlijk aan de nodige zekeringen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

zal ik dan maar de droeve plicht

We zouden het niét anders willen! O-)

Het klopt, natuurlijk. Vaak kan de zin correct worden gemaakt door in plaats van trafo/transfo gewoon te zeggen: 'voeding'.

Zelf keek ik of iemand de zekering al had genoemd, die tenslotte vrij essentieel is als je uit grote batterijen gaat verbruiken. Gelukkig deed je dat inderdaad eveneens.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 12 oktober 2021 20:06:48 schreef big_fat_mama:

Denk ook aan een onderspanningsbeveiliging voor een eventuele extra batterij! En natuurlijk aan de nodige zekeringen.

Dank, ga ik zeker doen.
Onderspanningsbeveiliging heb ik reeds geinstalleerd op het 24V DC circuit.

Shiptronic

Overleden

Het klopt, natuurlijk. Vaak kan de zin correct worden gemaakt door in plaats van trafo/transfo gewoon te zeggen: 'voeding'.

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 12 oktober 2021 20:32:10 (96%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nog wat: Een simpele schakelende voeding van 230VAC naar 24V 20A is geen enkel probleem en op bijna "elke straathoek te koop". Kost relatief weinig (<50 euro) en is licht en klein.
Dus geen lompe trafo nodig.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.