petsafe - husqvarna

hallo allen,

ruime tijd geleden dat ik hier nog eens actief was op het forum

ik loop tegen een probleem aan met mijn onzichtbare hondenomheining in combinatie met mijn grasrobot
gezien op dit forum toendertijd een aantal mensen aanwezig zijn die kennis hebben van radiofrequenties had ik graag eens hun expertise geraadpleegd.
vooral omdat ik daarvan niet veel kaas gegeten heb.

mijn probleem:
ik heb een husqvarna automower geïnstalleerd staan, werkt al enkele jaren perfect
alsook heb ik dit weekend een petsafe systeem geïnstalleerd
beide systemen hebben een draadje in de grond die een radiofrequentie uitzend. die word dan opgepikt door de draadloze unit en zo word de grens afgebakend.

nu blijkt dat op de plaats waar de draden naast elkaar lopen (zo een 60m) de draadloze hondenomheining niet werkt
wanneer ik de grasrobot zijn stekker uit het stopcontact haal werkt het hondensysteem wel perfect.

wat ik zelf al weet:
-even opzoeken gaf me enkele andere mensen die ook dit probleem hebben, maar een oplossing vind ik nog niet onmiddellijk terug

-beide systemen zouden een AM-signaal uitsturen, dat van de grasrobot blijkt dus het signaal van de grasrobot veel sterker is en ongeveer in dezelfde frequentie valt waardoor het hondensysteem niet werkt

-een telefoontje naar petsafe leerde me dat hun systeem niet kan heringesteld worden van frequentie maar dat ik dezelfde vraag moet stellen bij de constructeur van de grasrobot

-in de manual van de grasrobot (husqvarna 310-315) vind ik niets over instelling van frequentie terug

wat zijn mijn mogelijkheden?

een ander probleem die ik graag zou opgelost zien:

het hondensysteem werkt dus met een draadje die moet in een cirkel rond het ganse grondgebied lopen.
het signaal kan dan naar het huis (meestal midden van het gebied) gebracht worden door de 2 draadjes te "twisten". daardoor wordt de radiofrequentie blijkbaar "geannuleerd"

nu heb ik een plaats waar reeds een vaste omheining geplaatst is
net op die plaats hebben wij ons "hondentoilet", dat is een strook van 2meter breed die we anders toch niet gebruiken.
als ik op de buitenste rand van ons erf de draad aanbreng, dan ben ik een kleine meter van dat hondentoilet kwijt, alsook wil mijn hond niet meer naar die plaats gaan omdat hij er al een keer of 2 een correctie gekregen heeft.

zou er een type draad bestaan die ik kan ingraven die een "shield" heeft zodat het AM signaal op die plaats niet uitgezonden word?

bij telefonisch contact met petsafe blijkt de draad 3x laten voorbijkomen op die plaats geen oplossing te zijn, enige mogelijkheid is de draad hoog genoeg in de lucht hangen volgens hen.
ik kan hem in principe boven op de haag monteren, maar dat zal een te groot risico zijn tijdens het scheren van die haag.

welke zijn jullie ideeen tot oplossingen voor mijn 2 problemen?
alvast bedankt voor jullie hulp

!overload! to much information in this signature!
Sine

Moderator

Dat zijn goeie problemen, en niet zo makkelijk op te lossen vrees ik.

Als de twee zenders elkaar storen (of blijkbaar de ontvanger van petsafe "doof" wordt als die het signaal van de maaier ziet) dan is eigenlijk de enige optie afstand houden tussen deze draden, hoeveel dat moet zijn is een kwestie van proberen.

Een signaal teniet doen kan inderdaad door het omgekeerde signaal er langs te laten lopen, maar dat gaat op een recht stuk niet lukken.
Drie keer langs elkaar levert weer het zelfde resultaat als een enkele draad.
1-1+1 = 1
Het advies van petsafe om het bovenlangs te leiden lijkt een goede.
Ook de draad in een (geleidende) pijp laten lopen zal waarschijnlijk niet werken.

ik neem aan dat de strook met het hondentoilet niet gemaaid hoeft te worden? anders zit de poep straks overal, ook in de maaier. dan zou je ook de draad van de grasmaaier verder van de rand kunnen leggen om de storing op te heffen. tevens heeft de maaier alleen de draad nodig als de maaier ook echt aan het maaien is. gezien de accuduur is dat lang niet zoveel tijd op een dag op die ene plek. de draad van zo'n maaier is een open draad in een lus gelegd naar het laadstation. afschermen zal niet makkelijk zijn, een metalen buis zal ook die straling afgeven.

de draad van de petsafe door een buis in de heg maken helpt miss wel, dan ga je er niet zo makkelijk door met de heggeschaar en is deze beschermd. een vsv buis of tyleenslang bijv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou het een moeilijke klus zijn om een stoorzender te maken als hobbyproject voor lans de zone van het hondentoilet?

En idd, die zone moet niet gemaaid worden, momenteel komt het erop neer dat 1/3 goed werkt, 1/3 werkt waar ik het liever uit zou zetten en 1/3 werkt niet waar ik wel wil afsluiten voor de hond

!overload! to much information in this signature!
Shiptronic

Overleden

een overzicht tekeningetje van het gebeid zou handig zijn ! Met daarin aangegeven waar de hond mag komen er waar er gemaaid moet worden en waar niet :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 12 oktober 2021 20:26:50 (44%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik snap het ff niet. Hoe weet die hond dat hij niet voorbij die omheining mag? Heeft de hond een ontvanger bij zich die hem attendeerd?

Anders is gewoon schrikdraad misschien een oplossing?

pa3gws

Golden Member

Voor zover ik het begrijp heeft de hond een halsband die een geluid signaal geeft als hij bij de grens komt.
En als hij eroverheen gaat een prikkeling (optater?) :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Is het niet mogelijk om op één van beide apparaten een andere frequentie in te stellen zodat ze elkaar niet storen?Ik moet beter lezen

[Bericht gewijzigd door MAH op woensdag 13 oktober 2021 21:41:48 (10%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Is het niet mogelijk om op één van beide apparaten een andere frequentie in te stellen zodat ze elkaar niet storen?

Nee, en dat schrijft de TS ook al in zijn start topic.

Het is ook helemaal niet raar dat beide systemen op dezelfde frequentie zitten. Dat is namelijk bewust zo gedaan.

Ze zullen beide op een wettelijk verplichtte ism frequentie uitzenden. En er zijn maar een zeer beperkt aantal ism frequenties beschikbaar. En op die frequenties zit alle niet voor communicatie bestemde apparatuur te zenden. Dingen als magnetrons, garagedeur openers en , medische apparatuur zoals de apparatuur die wel eens bij fysiotherapie gebruikt wordt enzo

In principe mag je op deze ferquenties vergunningloos alles doen wat je wilt zolang je maar binnen je band blijft.

Voor de TS is dit ook niet echt goed op te lossen denk ik. Behalve mischien (door technisch ingrijpen) een van de zenders en de bijbehorende ontvanger op een andere frequentie zetten. In ouderwetse zender ontvangers kon je dat doen door een ander kristal te plaatsen. Zijn het moderne SDR apparaten dan wordt het een ander verhaal. Daar get het gewoon niet. Tenzij aan de software kunt prutsen. In dit laatste geval zul je de hele zender en ontvanger moeten vervangen door een andere set die op een andere frequentie werken.

Of je legt de draden een meter van de twee systemen een meter uit elkaar.

hallo,

ter verduidelijking even een plannetje in bijlage

in rood is de zone die de grasrobot maait
in blauw is de zone die ik wil afbakenen voor de hond (grenzen van het perceel)
in geel is de zone waar mijn hond zijn behoefte kan gaan doen
het gele bolletje is zijn nachtverblijf, die staat ook kortbij de perceelsgrens

het terrein is in totaal een 2hectare groot

@ex-fietser
de hond heeft inderdaad een ontvanger om, die geeft een pieptoon op bepaalde afstand van de draad (instelbaar tussen 1m en 50cm)
wanneer hij dichter bij de draad komt krijgt hij een lichte schok(zoals wij statische electriciteit ervaren)
met wat training erbij kun je hem op die manier binnen de grenzen houden

een gewone schrikdraad is niet echt een optie, er zijn 3 opritten, waarvan 1 heel druk bereden wordt

de draden een meter uit elkaar leggen is niet voldoende, 1.5m heb ik al getest en werkt niet, gezien de probleemzone met de grasrobot (onderaan het plannetje) gelijk loopt met de perceelsgrens, en daaraansluitend (onderaan rechts) er een beek voorbijkomt kan ik niet weg met de draden

als ik de hondendraad naar binnenleg moet ik steeds de draad van de robot oversteken => ontsnapzone voor de hond
als ik de robotdraad een meter naar binnen leg mag ik terug zelf beginnen gras afrijden van mijn vrouw :D

!overload! to much information in this signature!