Marantz 1050 static noise

Op 12 oktober 2021 21:11:16 schreef Ledlover:
Oplossing: de veroorzaker weghalen (de powerline ethernetzender weghalen)

Geen Facebook? Dat is geen optie!

Ik heb overal Cs getest en dat haalt niks uit, er komt rommel binnen via het net. Niet alle jaren 70 spullen hebben hier blijkbaar een probleem mee.

Ik heb twee 1uF X1 caps tussen N en L naar behuizing getest, niks.
Het is geen HF volgens mij

Het is nu wel bijna opgelost trouwens.

Ik heb het mute gedeelte los gekoppeld van de AC en het is doodstil maar ook weinig signaal meer natuurlijk, een heel klein beetje maar geen geknetter meer.

Heb mijn labvoeding met 25VDC aangesloten op de ingang waar normaal AC in komt en het werkt veel beter met heel laag volume geknetter, alleen hoorbaar met je oor aan de speaker zoals zonder de koppel elkotjes vanuit de pre amp.

Daarna wat zitten testen met de mute input op verschillende punten op de AC primaire kant maar ik krijg het oorspronkelijke probleem niet meer terug.

Heb ik iets geformeerd met een pure DC spanning? ik heb de 330/6.3v elko ook gemeten en vervangen door een 220uF/16v, was nog 120 uF maar wel lage ESR.

Ik begon met dit mute systeem door de 0.47uF te vervangen met een 1uF MKT en nieuwe diode wat ook niks deed.

Ach ja, het is net zo hard weer terug nu.

Ik heb overal Ctjes geplaatst maar echt niks helpt.
Het komt via de trafo binnen en gaat door het gele circuit.

Ik ben er klaar mee, de versterker is prima voor zijn tijd.

Gebruik van deze adapters voor ethernet over power werkt prima maar niet met deze versterker helaas.

Op 12 oktober 2021 23:21:00 schreef nijhuisr:

Het is nu wel bijna opgelost trouwens.

Was dit een foute conclusie?

Op 13 oktober 2021 21:33:55 schreef nijhuisr:

Het komt via de trafo binnen en gaat door het gele circuit.

Is daar een Japanner in achter gebleven?

Op 13 oktober 2021 21:33:55 schreef nijhuisr:
Ach ja, het is net zo hard weer terug nu.

Ik heb overal Ctjes geplaatst maar echt niks helpt.

Gebruik van deze adapters voor ethernet over power werkt prima maar niet met deze versterker helaas.

Het zou mij ook verbazen mocht dat helpen. er moet maar één snelle component ergens aan RF detectie doen in het gekraak wordt geïntroduceerd en meet je dan zowat overal, ook dankzij de feed-back.
lussen.

kwestie van de halfgeleiders te vinden die aan die RF detectie doen en de RF weg daarnaartoe af te blokken.

Op 13 oktober 2021 23:11:06 schreef ohm pi:
[...]Was dit een foute conclusie?

Volgens mij niet, ik kon mijn oor aan de speaker leggen met minimale storing.

maar versterker doet het weer als de boel koud is aangezet?

is de plc voor een tv elders in huis? en zo ja stond die dan aan tijdens het testen met deze versterker? als er amper data loopt kan de storing ook minder zijn..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 14 oktober 2021 20:04:26 (58%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 oktober 2021 20:03:20 schreef testman:
maar versterker doet het weer als de boel koud is aangezet?

is de plc voor een tv elders in huis? en zo ja stond die dan aan tijdens het testen met deze versterker? als er amper data loopt kan de storing ook minder zijn..

Nee de versterker gaat na aanzetten meteen in het doorgeven van de knetter adapter.

Misschien heeft het te maken dat het net lager is later op de avond wanneer ik bezig was.

Alles is uit als ik het niet gebruik, behalve het internet en dus de adapter die ik gebruik.

https://youtu.be/PtiBTttwMQQ

Ik open wat web pagina's, alleen de speaker aangesloten verder niks.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op donderdag 14 oktober 2021 20:38:47 (28%)

Het is nu wel bijna opgelost trouwens.

Ik heb het mute gedeelte los gekoppeld van de AC en het is doodstil maar ook weinig signaal meer natuurlijk, een heel klein beetje maar geen geknetter meer.

Heb mijn labvoeding met 25VDC aangesloten op de ingang waar normaal AC in komt en het werkt veel beter met heel laag volume geknetter, alleen hoorbaar met je oor aan de speaker zoals zonder de koppel elkotjes vanuit de pre amp.

Op een handige plaats in serie met diode QN31 een weerstand van xx kΩ opnemen? Diode QN31 wordt weinig belast. Misschien is hij wel half stuk.

Versterker testen zonder QN21 / QN23?

Anoniem

Schema met fouten
Q401 en Q402 zelfde typenr maar in schema met npn en pnp symbool
QE01 en QE02 idem
Ingang QE02 zonder koppelcondensator

Na het verwijderen van CE13/14 is het bijna weg, nog wel hoorbaar als je je oor op het speakertje legt.

Ik heb het mute gedeelte los gekoppeld van de AC en het is doodstil.
Heb mijn labvoeding met 25VDC aangesloten op de ingang waar normaal AC in komt en het werkt veel beter met heel laag volume geknetter
Ik begon met dit mute systeem door de 0.47uF te vervangen met een 1uF MKT

Kan het zijn dat QN30 op uw stoorsignaal zo snel in/uit schakelt dat CN21 (330µF) niet volledig ontladen wordt maar de mute toch razendsnel aan/uit zet?
Niks mis met RN25 en RN26?

Op een handige plaats in serie met diode QN31 een weerstand van xx kΩ opnemen?

Heb je toch al een ietwat een LPF, CN22 als test wat groter nemen?

Versterker testen zonder QN21 / QN23?

QN21, 22, 23 en 24 eruit? Zeker proberen

Op 15 oktober 2021 02:09:37 schreef elektrofix:
Schema met fouten

Scherp gezien!

[...]
Heb je toch al een ietwat een LPF, CN22 als test wat groter nemen?

Niet hier. De condensator CN22 'ziet' (via QN31) direct de transformatorwikkeling.

RN25 en 26 zijn op waarde. CN22 is MKT 1uF en de diode is nu een 1N4148.

Net QN21 t/m 24 eruit gehaald maar het maakt echt totaal geen verschil.

Het komt niet binnen via het mute circuit.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op vrijdag 15 oktober 2021 16:56:25 (14%)

Anoniem

Het komt niet binnen via het mute circuit.

Na het verwijderen van CE13/14 is het bijna weg,

Dan moeten we maar naar de pre-amp gaan kijken.
Iets hoorbaar moet ook zichtbaar zijn op scope.
Voedingslijnen OK? Voeding rond Q801,812 en 813 OK? C419 OK?
Hebben we met die 2x 0V aan de toonregeling PFOO geen ongewenste lus?
De 0V van de ingangen, phono en pre-amp ligt niet rechtstreeks aan de 0V (WHT) van de transfo.
Enkel via C003, 004 en 005 bij de ingangen.
Of zie/weet ik iets niet?

Ik heb even de hele voeding voor de pre-amp spanningsloos gemaakt door R806 en 809 te verwijderen. Nu is alleen de eindtrap werkend en er is totaal geen probleem meer aanwezig, dus de eindtrap pikt het niet op.

Ik ga nu het mute systeem weer terug zetten en kijken of het zo blijft.

EDIT: torren en weerstanden van het mute circuit terug geplaatst en het is nog steeds stil, het mute circuit werkt natuurlijk niet van de voeding hiervoor is uitgezet.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op vrijdag 15 oktober 2021 19:06:33 (23%)

Op 15 oktober 2021 18:44:15 schreef nijhuisr:
Ik heb even de hele voeding voor de pre-amp spanningsloos gemaakt door R806 en 809 te verwijderen. Nu is alleen de eindtrap werkend en er is totaal geen probleem meer aanwezig, dus de eindtrap pikt het niet op.

Dat was bekend omdat verwijderen van CE13 en CE14 hetzelfde effect geeft.

Ik ga nu het mute systeem weer terug zetten en kijken of het zo blijft.

Het mute systeem heeft spanning nodig via R806 (en R809?). Dan krijgen de voorversterkers ook spanning.

Met CE13/14 eruit hoorde ik nog wel heel ligt het getik, met de spanning eraf helemaal niet meer, is een verschil.

Net een voor een de voedingen vervangen door de labvoeding maar dat maakt niet uit.

Als ik de speaker op de labvoeding aansluit hoor je het zelfde getik 8)7

Hoe reageert de versterker als CE01 en CE02 verwijderd zijn, maar wel CE13 en CE14 op zijn plaats?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 15 oktober 2021 21:58:58 (24%)

Op 15 oktober 2021 21:58:21 schreef ohm pi:
Hoe reageert de versterker als CE01 en CE02 verwijderd zijn, maar wel CE13 en CE14 op zijn plaats?

Wat wil je uitsluiten? De basis wordt kortgesloten met de potmeter.

Ik heb de pre-amp voeding vervangen door een kleine trafo met flinke afvlakking geeft iets minder getik maar nog steeds.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op vrijdag 15 oktober 2021 22:38:55 (19%)

Op 15 oktober 2021 22:24:41 schreef nijhuisr:
[...]

Wat wil je uitsluiten? De basis wordt kortgesloten met de potmeter.

Ik heb niks gezegd. Helaas heb ik geen goede ideeën meer.
Bedrading naar de potentiometers ed zijn netjes afgeschermd en geaard?
Mischien kan je RE05 en RE15 verlagen naar 20k en 100k. Dat is ook maar een wild idee.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 15 oktober 2021 23:59:48 (10%)

Ik heb zitten meten met de multimeter en op QE01 emitter begon het ding heel hard te knetteren. Heb nu beide QE01 en 02 eruit en het ding is stil.

Ik heb wel nu een 600mV op het rechter kanaal. hmmm.

Misschien komen we ergens.

Zonder QE01 en QE02 sperren alle overige transistoren in de voorversterker. Dus dat zegt niet zoveel.
600mV op een uitgang is niet zo mooi. Er is iets 'kapot' in dat kanaal. Beïnvloed schuifschakelaar 'Low Filter' de uitgangsspanning van de eindversterker?

Ok, foutje hier. Ik heb 2 mute torren verkeerd om gehad.
Omgedraaid en het is weer 0VDC waar het moet.

Nog steeds geen enkel geknetter zonder de input torren Q401 en 402 met de CE13/14 erin.

Wat zegt dat?

Het blijkt toch een massa probleem te zijn...

Heb wat Y caps geplaatst rond de voeding maar dat deed niet veel.

Maar het grote verschil is het plaatsen van 1uF tussen de aarde kabels en chassis. Nu is hij stil.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/924/46EW0J.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/7Pgc3J.jpg