MGP heeft een punt, maar met de verkeerde uitleg.
Het is gewoon onzin dat het aanraken met de vingers enig onmiddellijk capaciteits verlies tot gevolg zou hebben.
Ik heb echter door de jaren ondervonden dat batterijen. vaak slecht contact geven in hun houder.
Enerzijds door verminderde contactdruk van de veertjes, anderzijds door oppervlakkige oxidatie die daarmee meer kans krijgt om onder het veercontact te kruipen, en beiden samen versterken elkaars negatieve invloed.
Bijvoorbeeld: in de AB van mijn ktv zitten AAA batterijtjes.
Als de AB verschijnselen vertoont van verminderde gevoeligheid, vervang ik niet meteen de batterijen, (wat natuurlijk ook helpt)maar open het compartiment en laat ze met mn wijsvinger even rollen in de houder.
Daarna is de AB weer voor een hele tijd bruikbaar in zoverre dat de batterijen niet echt op zijn natuurlijk.
Het mag ook duidelijk wezen dat de combinatie van slecht contact enerzijds en leegrakende batterijen anderzijds de negatieve invloed op de werking van het apparaat meer versterken dan de verschijnselen apart.
Bij het vervangen van batterijen in een toestel poets ik vaak even de contacten op of span voorzichtig de veertjes wat aan. Dit werkt gunstig.
Omdat knoopcellen veel kleiner zijn, is dit aspect ook delicater.
Dus de zuren in je zweet kunnen op termijn zeker voor een vaak onzichtbare maar hinderlijke overgangsweerstand zorgen.
En bij een knoopcel raak je bij het manipuleren ook makkelijk de contactvlakken aan. wat bij een langwerpige batterij als een AAA haast nooit het geval is.
Ericp heeft ook een punt. Bij een knoopcel liggen de beide polen veel dichter bijeen dan bij een ander model.
Achtergebleven zure afdrukken op dat dunne strookje isolatie zal eerder kunnen bijdragen tot ongewenst lekken. Het mag dan erg weinig zijn, het is wel 24u/24 7d op 7.