Zout in vaatwasser lijkt niet op te raken

Het gaat over een Siemens vaatwasser E Nr. SN54302NL/03, FD NR 6905.

In de theekopjes blijft tegenwoordig een bruine aanslag achter. De rest van de vaat is wel schoon.
Zout is al jaren niet meer in het zoutvat gegaan. Ik wilde het bijvullen om te zien of dat een oorzaak kon zijn, maar toen bleek dat het zeker nog voor de helft was gevuld. Ik denk niet dat het water zo zacht is, dat er nooit zout gebruikt wordt.
Ik weet niet hoe het zoute water bij de ontharder moet komen. Is dat een continuproces of gaat dat gedoseerd. Kan er wat verstopt zitten, een klepje vast of wat dan ook.
Ik heb van de machine geen manual meer en kan die ook nergens meer downloaden. Misschien doe ik iets verkeerd. Wie heeft er tips?

Tegenwoordig zijn de vaatwasblokjes, of hippe Pods, toch all-in?
Heb nog nooit zout, of glasspoelmiddel apart bijgevoegd.

Als thee- of koffiekopjes bruine aanslag krijgen dan maak je ze met voldoende bleekwater schoon, dan zie je de aanslag gelijk verdwijnen.

Ik heb toen ik hem pas had uitgerekend dat ik per zoveel honderd beurten 1 zo'n zout-vulling nodig zou hebben. Simpele blokjes voor die sessies plus 1 zout-vulling was goedkoper dan de hippe alles-in-1 blokjes. Dus dat heb ik gedaan. Maar ik had het omgekeerde probleem als buzzy: Na een paar beurten was het zout op en zou ik nieuwe moeten gaan kopen. Ik koop sindsdien alles-in-1 blokjes.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 oktober 2021 16:24:24 schreef T-sec:
dan maak je ze met voldoende bleekwater schoon

Bleekwater maakt niet schoon; het bleekt. Vandaar ook de naam een beetje.
De aanslag is er nog, maar nu niet meer bruin.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 12 oktober 2021 16:24:24 schreef T-sec:
Tegenwoordig zijn de vaatwasblokjes, of hippe Pods, toch all-in?
Heb nog nooit zout, of glasspoelmiddel apart bijgevoegd.

Ik heb hier heel zacht water en heb er geen zin in om all-in tabletten te gebruiken, nodeloos zout door het riool spoelen ;-)
Het 'zoutvat' is bij mij dus leeg.
En ik vul steeds zelf het reservoir voor glanspoelmiddel bij. Dosering zo laag ingesteld dat het juist genoeg is.Dat glansspoelmiddel wordt op het juiste moment gedoseerd: juist voordat het op hoge temperatuur drogen van het glaswerk begint. Lijkt me toch een slimmer systeem dan all-in blokjes, neem aan dat het dan niet alleen op het moment vrijkomt dat het nodig is. Dus zo wordt ook weer glansmiddel bespaard.
Dus helemaal niet gek om eenvoudige tabletten te kopen met alleen 'zeep'.
(kortgeleden ben ik zelfs overgestapt van tabletten naar poeder, kun je ook nog eens gemakkelijk minder doseren als je wilt)

T-sec, yep en je vaat en vaatwasser word intussen een kalkgrot.. Ik adviseer als witgoed reparateur wel te gebruiken want voor de kosten hoef je het niet te laten.. en ... vaatwasser verbruikt blokje in eerste deel van programma en wanneer nodig bij naspoelen is water kalkhoudend en glansspoel ligt al meters in je afvoer..\

Bij Buzzy staat hardheid veel te laag ingesteld OF gebruik als 3 in 1 blokje geprogrammeerd

Op 12 oktober 2021 18:51:04 schreef smd:
T-sec, yep en je vaat en vaatwasser word intussen een kalkgrot.. Ik adviseer als witgoed reparateur wel te gebruiken want voor de kosten hoef je het niet te laten.. en ... vaatwasser verbruikt blokje in eerste deel van programma en wanneer nodig bij naspoelen is water kalkhoudend en glansspoel ligt al meters in je afvoer..\

Bij Buzzy staat hardheid veel te laag ingesteld OF gebruik als 3 in 1 blokje geprogrammeerd

Er valt aan de machine weinig te programmeren. Een spoel- en drie wasprogramma's, dat is alles.
Ik heb het www afgestroopt voor de gebruiksaanwijzing, maar niets gevonden, ook niet bij Siemens.
Ik weet dus niet of de hardheid goed is ingesteld.

Op 12 oktober 2021 14:40:43 schreef buzzy:
In de theekopjes blijft tegenwoordig een bruine aanslag achter.

Theekopjes op een tactische plaats neerzetten en niet ergens achteraf in een donker hoekje? Anders een ander merk vaatwasblokjes proberen.

Ik neem aan dat je regelmatig de filters onderin schoonmaakt en het ding soms op de heetste stand met een machinereiniger hebt laten draaien?

Die bruine aanslag in kopjes ontstaat als je de boel te ver laat indrogen. Te voorkomen door een bodempje water in het kopje te zetten en het kopje pas in de vaatwasser zetten vlak voordat je gaat wassen.

Lucky Luke

Golden Member

Op 12 oktober 2021 19:02:27 schreef buzzy:
[...]Er valt aan de machine weinig te programmeren. Een spoel- en drie wasprogramma's, dat is alles.
Ik heb het www afgestroopt voor de gebruiksaanwijzing, maar niets gevonden, ook niet bij Siemens.
Ik weet dus niet of de hardheid goed is ingesteld.

Van een (andere) siemens machine weet ik dat er iets was met 2 knoppen tegelijk indrukken en dan aanzetten. Dan verscheen de waterhardheid en was deze in te stellen. (Nuja, wat de machine ervan denkt hoe hard het water is).

(Geen elektronica, maar re: theekopjes - Gewoon met afwasmiddel en een kunststof schuursponsje? Ik drink best donkere thee, maar eigenlijk is zelfs het schuursponsje nooit nodig. Wel af en toe een nieuwe vaatdoek/theedoek.)

(Technology Connections heeft een goede over vaatwassers. Wel amerikaanse modellen. Waarom die all-in-one blokjes niet per se handig zijn. Wel met daarna een uitbreiding/update die ik nog niet gezien heb. Zegt overigens niks over het instellen van waterhardheid of zoutdosering op de specifieke siemens van de TS, uiteraard. EDIT: bij haast: hij vat zijn eerste filmpje in de eerste anderhalve minuut van het tweede filmpje op hoog tempo samen. Als je ze beide kijkt weet je waarschijnlijk daarna alles dat je al dan niet wilde weten over vaatwassers. Behalve dus hoe je de waterhardheid instelt.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 12 oktober 2021 16:24:24 schreef T-sec:
Tegenwoordig zijn de vaatwasblokjes, of hippe Pods, toch all-in?
Heb nog nooit zout, of glasspoelmiddel apart bijgevoegd.

tja, het mirakel van die all-in pods heb ik nooit begrepen. al was het maar dat als je de machine zonder regenereerzout laat draaien na een tijdje de ionenwisselaar definitief in staking gaat (hij gaat dus kapot). tevens kan zo een wondertablet de kalk niet buitenhouden, wat de ionenwisselaar wel doet.

Op 12 oktober 2021 14:40:43 schreef buzzy:
Het gaat over een Siemens vaatwasser E Nr. SN54302NL/03, FD NR 6905.

In de theekopjes blijft tegenwoordig een bruine aanslag achter. De rest van de vaat is wel schoon.
Zout is al jaren niet meer in het zoutvat gegaan. Ik wilde het bijvullen om te zien of dat een oorzaak kon zijn, maar toen bleek dat het zeker nog voor de helft was gevuld. Ik denk niet dat het water zo zacht is, dat er nooit zout gebruikt wordt.

als door een andere fout het zout niet opgenomen werd dan zal de ionenwisselaar na al die jaren, wel definitief over en out zijn.
misschien geven de brokken ervan de bruine aanslag? (die ionenwisselende harsen zijn bruin)

Op 12 oktober 2021 22:05:52 schreef kris van damme:
[...]
tja, het mirakel van die all-in pods heb ik nooit begrepen. al was het maar dat als je de machine zonder regenereerzout laat draaien na een tijdje de ionenwisselaar definitief in staking gaat (hij gaat dus kapot). tevens kan zo een wondertablet de kalk niet buitenhouden, wat de ionenwisselaar wel doet.

[...]
als door een andere fout het zout niet opgenomen werd dan zal de ionenwisselaar na al die jaren, wel definitief over en out zijn.
misschien geven de brokken ervan de bruine aanslag? (die ionenwisselende harsen zijn bruin)

De ionenwisselaar zal best defect zijn nu, maar al die tijd heeft er wel zout in de voorraadpot van de machine gezeten. Dan zou er voorafgaand aan het defect wellicht toch wat verstopt zijn, of een mechanisme dat niet werkt.
Helaas weet ik nog niet hoe het regeneratie mechanisme bij een vaatwasser werkt.

Spul is 32j oud dus basic nazicht is benodigd. Is reservoir regenereerwater in zijkant vol? Blijft het vol? Werkt ventiel dat regenereert? Spoel stuk? Geen spanning? Complex watersysteem id zijwand verstopt? Sodakristallen ooit eens in zoutvat gedaan? En nee is geen referentie als antwoord, optische inspectie. Kabel in scharnier over..... Basic ding dus met tijdsdiagramma en schema een eenvoudige zaak.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 12 oktober 2021 23:16:32 schreef EricN:
Spul is 32j oud dus basic nazicht is benodigd. Is reservoir regenereerwater in zijkant vol? Blijft het vol? Werkt ventiel dat regenereert? Spoel stuk? Geen spanning? Complex watersysteem id zijwand verstopt? Sodakristallen ooit eens in zoutvat gedaan? En nee is geen referentie als antwoord, optische inspectie. Kabel in scharnier over..... Basic ding dus met tijdsdiagramma en schema een eenvoudige zaak.

"Spul is 32j oud dus basic nazicht is benodigd."

Omdat ik nog niet weet hoe het werkt, geldt ook voor mij dat ik het niet kan repareren. Ik kan de hele boel uiteennemen, maar als ik niet weet waar ik naar moet kijken.... Iets wat veel mensen vergeten als ze ergens aan beginnen.
Als je niet weet hoe het werkt zal dat alleen maar leiden tot gehele of gedeeltelijke sloop van de vaatwasser, en het vervangen van niet defecte onderdelen, met alle gevolgen van dien , zoals het verloren gaan van afdichtingen etc...
Ik refereer daarbij aan threads van electronische apparaten, waar lukraak allerlei dingen vervangen worden, zonder uiteindelijk resultaat.
Alle genoemde zaken aangaande verkeerd gebruik hebben niet plaats gevonden.
Ik zou graag weten hoe het regenereren werkt. Dan kom ik er echt wel uit.
Dit is de veertiende bijdrage en niemand heeft nog uitgelegd hoe het feitelijk werkt.

Het binnenkomende water dattijdens het vullen in de kuip komt passeert de bruine hars bolletjes. Deze bolletjes houden kalk vast waardoor onthard water in de kuip komt. Natuurlijk verzadigen deze bolletjes en dienen dus "gereset" te worden.( Even verder breiend op de oude toestellen want bij de nieuwe zithet een klein beetje anders... ). Dus tijdens het programma open er een ventiel waardoor water dat zich in de zijwand bevind via het zoutvat in de harsbolletjes terecht komt. Door deze pekel laten de bolletjes hars hun kalk los. Na het openen vd klep komt de kalk en pekel dus in de kuip. De vaatwas doet dan even een spoeling (water in, water uit) om dit af te voeren want dat behoort niet in de vaatwas uiteraard. De hardheid instelling is als ik me niet vergis de hoeveelheid water die in het zijwand reservoir paraat blijft. Hoe minder water daar hoe minder ontharding...

Het is een gewone wekker dus de kontakten sluiten sequentieel. De werking is dus af te leiden aan de hand vh tijdsdiagramma.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 12 oktober 2021 17:28:25 schreef Roland11:
[...]Ik heb hier heel zacht water en heb er geen zin in om all-in tabletten te gebruiken, nodeloos zout door het riool spoelen ;-)
Het 'zoutvat' is bij mij dus leeg.
En ik vul steeds zelf het reservoir voor glanspoelmiddel bij. Dosering zo laag ingesteld dat het juist genoeg is.Dat glansspoelmiddel wordt op het juiste moment gedoseerd: juist voordat het op hoge temperatuur drogen van het glaswerk begint. Lijkt me toch een slimmer systeem dan all-in blokjes, neem aan dat het dan niet alleen op het moment vrijkomt dat het nodig is. Dus zo wordt ook weer glansmiddel bespaard.
Dus helemaal niet gek om eenvoudige tabletten te kopen met alleen 'zeep'.
(kortgeleden ben ik zelfs overgestapt van tabletten naar poeder, kun je ook nog eens gemakkelijk minder doseren als je wilt)

Klopt. Beter voor het milieu maar ook voor je portemonnee.

Die vaatwasser weet precies wanneer het zout en het glansspoelmiddel (tijdens het naspoelen dus) moeten worden gebruikt. Zo'n blokje echt niet.

Op 13 oktober 2021 09:04:48 schreef EricN:
Het binnenkomende water dattijdens het vullen in de kuip komt passeert de bruine hars bolletjes. Deze bolletjes houden kalk vast waardoor onthard water in de kuip komt. Natuurlijk verzadigen deze bolletjes en dienen dus "gereset" te worden.( Even verder breiend op de oude toestellen want bij de nieuwe zithet een klein beetje anders... ). Dus tijdens het programma open er een ventiel waardoor water dat zich in de zijwand bevind via het zoutvat in de harsbolletjes terecht komt. Door deze pekel laten de bolletjes hars hun kalk los. Na het openen vd klep komt de kalk en pekel dus in de kuip. De vaatwas doet dan even een spoeling (water in, water uit) om dit af te voeren want dat behoort niet in de vaatwas uiteraard. De hardheid instelling is als ik me niet vergis de hoeveelheid water die in het zijwand reservoir paraat blijft. Hoe minder water daar hoe minder ontharding...

Het is een gewone wekker dus de kontakten sluiten sequentieel. De werking is dus af te leiden aan de hand vh tijdsdiagramma.

Interessant. Dit zal dan vlak voor het naspoelen gebeuren?

Op 13 oktober 2021 09:04:48 schreef EricN:
Het binnenkomende water dattijdens het vullen in de kuip komt passeert de bruine hars bolletjes. Deze bolletjes houden kalk vast waardoor onthard water in de kuip komt. Natuurlijk verzadigen deze bolletjes en dienen dus "gereset" te worden.( Even verder breiend op de oude toestellen want bij de nieuwe zithet een klein beetje anders... ). Dus tijdens het programma open er een ventiel waardoor water dat zich in de zijwand bevind via het zoutvat in de harsbolletjes terecht komt. Door deze pekel laten de bolletjes hars hun kalk los. Na het openen vd klep komt de kalk en pekel dus in de kuip. De vaatwas doet dan even een spoeling (water in, water uit) om dit af te voeren want dat behoort niet in de vaatwas uiteraard. De hardheid instelling is als ik me niet vergis de hoeveelheid water die in het zijwand reservoir paraat blijft. Hoe minder water daar hoe minder ontharding...

Het is een gewone wekker dus de kontakten sluiten sequentieel. De werking is dus af te leiden aan de hand vh tijdsdiagramma.

Kijk, daar kom ik verder mee.
Dan ga ik eerst verder zoeken naar technische docu. De vaatwasser werkt al tijden kenelijk zonder de regeneratie en de reparatie kan dus nog wel een paar dagen uitgesteld worden.

Op 12 oktober 2021 17:26:29 schreef Frederick E. Terman:
[...]Bleekwater maakt niet schoon; het bleekt. Vandaar ook de naam een beetje.
De aanslag is er nog, maar nu niet meer bruin.

Nooit geweten maar optisch is het weer netjes.
Wat zou een goede zijn om de aanslag echt te verwijderen? Citroenzuur?

Op 12 oktober 2021 18:51:04 schreef smd:
T-sec, yep en je vaat en vaatwasser word intussen een kalkgrot.. Ik adviseer als witgoed reparateur wel te gebruiken want voor de kosten hoef je het niet te laten.. en ... vaatwasser verbruikt blokje in eerste deel van programma en wanneer nodig bij naspoelen is water kalkhoudend en glansspoel ligt al meters in je afvoer..\

Bij Buzzy staat hardheid veel te laag ingesteld OF gebruik als 3 in 1 blokje geprogrammeerd

Onze Miele vaatwasser heeft een instelling voor all-in-one blokjes als ik het mij goed herinner en hierop is hij ook ingesteld.
Sterker nog, bij het destijds uitpakken van de vaatwasser zat in de klep een prachtige sticker van een merk all-in-one blokjes, om deze toch vooral te gebruiken.

Wat ik zelf eens in de 2-3 maanden doe is zo'n kokertje HG vaatwasmachine reiniger (poeder/korrels) in de lege vaatwasser en een "Auto" beurt waarmee de vaatwasmachine op hoge temperatuur een lange wasbeurt plus leiding reinigen doet.

Is dit een goede compensatie voor leidingwater uit de Biesbosch, of beter toch aan het anti-kalken gaan?

Oww OK ik heb het gezien een basic vaatwasser uit 1989.. Als het goed is zit er links boven in een blauw draaiknopje in de deuropening, die regelt regeneratie.. daarnaast zijn dit ook de types dat de klepjes nogal vastroesten bij zoutvat, kijk dit na.

pa3gws

Golden Member

Op 13 oktober 2021 13:13:36 schreef T-sec:
[...]
Wat zou een goede zijn om de aanslag echt te verwijderen? Citroenzuur?

Ik weet het niet zeker maar misschien met Soda.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als het er in de vaatwasser niet gemakkelijk af gaat, kan dat komen doordat de kopjes (of bekers of glazen) niet heel glad meer zijn.

Voorkomen dat de boel echt droog wordt (en lang blijft) helpt meestal goed, en anders gewoon eventjes borstelen met de afwaskwast meteen na gebruik. Heel netjes hoeft dat niet, de rest doet de machine.

Als je er niet erg aan gehecht bent, gewoon de theespullen vervangen door nieuwe. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 13 oktober 2021 18:45:36 schreef pa3gws:
[...]
Ik weet het niet zeker maar misschien met Soda.

Kalk moet je verwijderen met zuur, niet met een base zoals soda.
Dus je kunt azijn gebruiken bijvoorbeeld.

Aanslag van koffie in de thermoskan, koffiezetter etc. halen we altijd weg met hete soda. Dat gaat erg goed. Ik neem aan dat dit voor thee ook werkt.