Tomy LSI Soccer Japan

Hallo allemaal,

Ik heb hier een Tomy LSI soccer handheld game liggen uit de jaren 70. Er zit geen leven meer in. Ik heb alle componenten doorgemeten en deze lijken in orde. Echter er zitten 2 condensators op welke ik niet kan doormeten. Fysiek kan ik er geen defect aan zien. Is het zinvol deze 2 te vervangen? Hoe groot is de kans dat een condensator van meer dan 30 jaar oud nog in orde is? Zie ook mijn bijlage's.

Arco

Special Member

Die keramische c'tjes gaan zelden tot nooit kapot...
Gaat om deze dus:

https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/313483663676_/Vintage-Tomy-Soccer-Electronic-Handheld-Game-for-2.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 13 oktober 2021 12:10:04 (58%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke dus niet erg zinvol om ze te vervangen. Jammer want dan zijn mijn mogelijkheden op. Ja inderdaad die is het.

[Bericht gewijzigd door rendoh op woensdag 13 oktober 2021 12:10:47 (13%)

Arco

Special Member

Je kunt eventueel nog wat meten of voeding en signalen aanwezig zijn...
De processor is een voorgeprogrammeerde TMS1000...

Is wel bijzonder: de TMS1000 is de eerste (4 bit) microcontroller die in commerciele hoeveelheden werd geprodusceerd in 1974 (47 jaar geleden!)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 13 oktober 2021 12:31:16 (37%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Heb je de spanning van -4.5 en -9 ook gemeten of komt die er ook niet op ?

Heb je alle printbanen doorgemeten en alle solderingen gechecked ?

Zijn ooit de batterijen er verkeerd om ingezet ?

Doen de schuif schakelaars het goed ?

Spanning is aanwezig. Ik zal alle printbanen en solderingen checken. Geen idee of de batterijen ooit verkeerd zijn geplaatst, het apparaat heeft jaren op zolder gelegen.

fred101

Golden Member

Ik heb een paar keer een defecte ceramische condensator gezien. In alle gevallen waren ze short. Dat kun je met je DMM checken (in circuit kan, een short zal altijd hooguit een paar ohm geven. Meet je een short dan moet hij er uit, meet daarna wel even of de short echt in de condensator zit.

Als je geen capaciteit kunt meten, heb je waarschijnlijk ook geen scoop ? Als je die wel hebt, kijk eens of er nog leven in de processor zit.

Onderdelen meten zonder uitsolderen kan soms wel, maar alleen als je echt weet waar je mee bezig bent. De rest van het circuit kan de meting beïnvloeden waardoor onderdelen onterecht goed of fout lijken.

Weerstanden, gaan zelden kapot, deze zijn short (en dan zwart geblakerd) of open (veiligheids weerstanden). Oude carbon composites worden hoger (meestal grofweg 20%)
Meet een 10k als 15k in situ dan is hij waarschijnlijk open of er is een meetfout (bv geladen elco) Meet dan ook een keer met de probes omgewisseld. Meet hij minder dan 10k dan kan hij wel goed zijn maar wordt de meter beïnvloed door de totaal weerstand parallel aan de weerstand die je meet.

Condensators: LCR meter is de enige juiste manier om te weten of hij echt goed is. Een lektest om te kijken of de isolatie nog goed is. Maar een ceramische kun je op lek ook testen met een lab voeding en stroom meting. Capaciteit van die dingen verloopt bijna nooit. Sommige DMMs kunnen capaciteit meten.

Halfgeleiders: uitsolderen en testen. Kan met DMM in diode stand, kan met een halfgeleider testertje. Meestal is een DMM voldoende, ze zijn short of open. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeel soms is er iets anders fout. Maar dat vind je alleen mbv een curvetracer of door metingen waarbij het computertje is aangezet. 99% van de tijd lukt het met een DMM. In situ is onbetrouwbaar maar handig voor een eerste test voor je de boel op spanning zet.
Leds:L weerstand en voeding, maar veel DMMs leveren net genoeg om het ding te laten gloeien. Diodes, in situ lukt meestal wel. Open is dood, short kan dood zijn. Lossolderen en weer meten. Nog short: mooi, fout gevonden.

ICs: in een IC tester, op breadboard of in situ als het ding aan kan zonder te roken. Hier heb je een scoop voor nodig. Bij zoiets als dit kun je ook een logic probe gebruiken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Ergens een print breuk, zeker bij speelgoed en zo oud als deze, is waarschijnlijker dan een defect onderdeel. De processor kan wel kapot zijn weet niet welke technology de ROM is want hele oude krijgen wel eens ROM rot.

Arco

Special Member

Weerstanden, gaan zelden kapot, deze zijn short (en dan zwart geblakerd) of open (veiligheids weerstanden).

Ik heb al heel wat kapotte weerstanden meegemaakt, maar nog nooit een met een short... ;)
Als ze zwartgeblakerd zijn is de weerstand oneindig of veel te hoog geworden, geen short.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de antwoorden. Ik ben bang dat mijn kennis en beschikbare tools te beperkt zijn om dit op te lossen. Mocht het onverhoopt toch nog lukken zal ik dit laten weten.

Arco

Special Member

Gooi 'm in ieder geval niet weg!...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com