Niet uniform kleurenbeeld bij OLED tv's

Enkele dagen geleden was ik te lui om de reclame door te spoelen bij een spotje. In dat reclameblok zat enkele seconden een volledig geel beeld. Wat viel me op op onze Loewe Bild 5.65 oled, dat het geel niet overal gelijk even geel is. Rechts is dat geel donkerder als in het midden. Links ook vlekjes donkerder. De donkerdere delen hebben duidelijk meer rood.
Zet ik een egaal rood beeld op, is er niks te zien, mooi uniform rood.
De tv is net 3 jaar en heeft een kleine 3000 speeluren. De meeste in een duistere kamer bij weinig contrast.

Een kennis van me heeft een 2 jaar oude 55" Philips OLED die 10 tot 12u per dag speelt. Ook hij heeft met datzelfde gele beeld niet gelijkmatig verdeelde geeltinten. Hetzelfde zoals ik heb, maar anders verdeeld.

Als ik de tv juist had, viel het me al op dat er bij bepaalde grijswaarden verticale balken te zien waren. Niet storend, doch valt op. Scheen een eigenschap te zijn van 2018 65" OLED panelen van LG. Het internet staat er vol van, zelfs testscreens op YouTube.

Dit verhaal van geel is de eerste keer dat ik dat hoor/meemaak.

Ik zal even een foto uploaden van gisterenavond. Smartphonecamera heeft het wel wat meer benadrukt, het is niet zò hard zichtbaar, maar het geeft een idee.

Heeft er iemand gelijke ervaringen met OLED's?

geel is een mengkleur van rood en groen. dus logisch gedacht moet het basisprobleem in het rood, groen of allebei zitten.
Je schrijft dat rood uniform is, en ons oog is heel gevoelig voor kleine afwijkingen op rood. Moet van het groen komen, hoe zit het met puur groen?

voor de rest geen ervaring met Oled. ben zelf héél gevoelig voor kleine afwijkingen (hou van een goed uniformiteit) dus ben nog steeds bij plasma blijven hangen..

Arco

Special Member

Het kleurpatroon hangt af van het beeld wat het scherm tijdens die 3000 uur heeft moeten laten zien.
Als je bijv. heel veel naar CNN kijkt, krijg je gegarandeerd een donkere balk onderin het beeld bij blauw/rood.

OLED heeft nu eenmaal last van inbranden (en dus verminderde lichtopbrengst) bij veelgebruikte pixels.
De regelmatig uitgevoerde 'compensation cycle' kan dit probleem maar tot zekere hoogte oplossen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

betreffende het inbranden .. de hierboven vergeten vraag stelt zich.. was dit altijd zo (de niet uniformiteit) of neemt het toe met de jaren?

Blue Sky

Cableguy

Ik heb een Panny OLED (met LG paneel) van 2019 en ik heb er geen last van. Contrast staat op 60 %

Waar rook is, is stroom

Klopt Blue Sky, heeft Panny ook gegarandeerd dat ze eenzelfde LG paneel met verbeterd beeld kon weergeven ( en gaan er zuiniger mee om!!)

Ik heb nooit van m'n leven op die tv een volledig geel beeld geprojecteerd, dus geen referentie jammer genoeg. Daarom dat ik jullie mening eens vraag.

Nog eens bezig geweest met een Bild 7. Hier was teletekst op ingebrand. Zet je hier een rood beeld op, is dat erg duidelijk zichtbaar dat TXT hierop ingebrand is. Door de ingebrande TXT door zie je dat middenin het rood algemeen minder is. Dat paneel had 11.000 speeluren.
Ik herinner me dat hij qua contrast zo goed als op max stond. Oude software op die tv, dus compensatie was nog niet zoals hij de laatste twee jaar voorzien is in de software.

Wat de mijne betreft: contrast staat meestal op 8 (op een schaal die max naar 20 gaat). OLED bescherming op midden (schaal van uit-laag-midden-maximaal)
Wekelijks kijken we een 4 tal films waar al wel eens boven en onder een zwarte balk zit. Dus alles behalve wat je hier ziet. Het lijkt hier wel of we op 4:3 content zitten te zien, maar dat gebeurt amper. Ik maak er een zaak van om 4:3 materiaal op een beeldbuis tv te bekijken.

Qua films zoek ik wel naar HDR materiaal. Geeft een uur of 2 wel fellere kleuren dan "gewoon" natuurlijk. Maar goed, ook hier klopt het plaatje niet. Dan zou ik boven en onder donkerder geel verwachten.

Wat hier speelt is echt een verminderd rood middenin vergeleken met de randen.
Als je een egaal rood beeld projecteert, is het beeld ook gewoon mooi verdeeld rood zonder vlekken, dat is het rare. Je ziet het enkel bij geel. Groen, blauw en wit (4 basiskleuren van zo'n OLED) zijn perfect uniform.

Wat ik nu zou verwachten is dat zo'n OLED bij "normaal" gebruik wat langer zou moeten draaien dan 3000uur, toch? Bij sommige mensen staat de tv de hele dag aan.

Arco

Special Member

De meestgebruikte pixels kunnen tot zo'n 25% in lichtopbrengst teruglopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 oktober 2021 11:59:37 schreef Beeldbuisje:
In dat reclameblok zat enkele seconden een volledig geel beeld.

Heb je ook met een zelfgemaakt/gekozen, gegarandeerd egaal, geel beeld getest?

Als de kleurverhoudingsverdeling groen/rood inderdaad niet meer constant is over het scherm, zou je ook bij grijswaarden verschil, kleurzwemen, moeten zien.
Bij wit misschien niet, omdat je daar de pixels naar vrij hoge waarden stuurt. RGB zouden daar weer gelijk kunnen lopen, terwijl ze onderweg wel afweken.

Verder, zoals al genoemd, is je oog voor heldere kleuren met groen erin natuurlijk net heel gevoelig. Evolutionair was dat handig, blijkbaar!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Arco: klopt, maar dient daar de compensation cycle niet voor? (je hebt RS en JB compensation. Wat doet dat technisch nu eigenlijk?)

@Frederick: met testbeelden op YouTube. Heb hier tv's genoeg staan in huis (beeldbuis & LCD), dezelfde file geeft een uniformer beeld, dus het bronmateriaal is goed.

Heb zonet nog eens gekeken: de smartphonecamera overdrijft wel hoor. Op die foto is het echt storend; in het echt is het minder opvallend, maar je ziet het wel.

Banding bij grijsschaal is gekend bij die schermen. Zonet dergelijke testfilm eens gezien. Bij 10% grijs in een donkere kamer zie je linksboven gewoon zwart scherm terwijl de recht lichtjes oplicht, maar idd in balken. Bij 20% is alles gelijkmatig grijs.

Ik zal me er maar mee troosten dat een beeldbuis altijd wel ergens een kleurvlekje heeft en/of geometrische fouten en dat een OLED zoiets doet zeker?
Bij LCD heb je dan weer overal backlight bleeding.

Arco

Special Member

Een compensation cycle test de helderheid van iedere pixel, een 'zwakkere broeder' wordt meer aangestuurd en/of de sterkere wat minder.
Dit is natuurlijk maar beperkt te doen zonder dat je visueel zichtbare verschillen krijgt...

Dit doet CNN na 5 jaar... ;)

https://content.hwigroup.net/images/editorial/600/099418_real-burn-in-week-102-tv-3-red-large.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 12 oktober 2021 20:39:47 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Veel voorkomend probleem bij een Oled, Google maar eens "oled greenish picture" en je komt genoeg foto's tegen. Wat mij opviel bij een Oled die hier staat met eenzelfde probleem is dat de kleur rood op de groene plaats te weinig is, als ik het testbeeld opstart in het service menu dan is wit, groen en blauw redelijk tot goed en is het rood slecht te noemen op de plaats waar de groene vlek zich bevindt. De Oled van LG die hier staat is van 2017.

In die Loewe hier heb je een grijs, rood, groen en blauw testpatroon. Met die in te schakelen gaat hij qua lichtsterkte voluit.
De drie basiskleuren zijn dan toch nog echt schitterend te noemen zonder enig tintje van inbranden. Ook het rood. Stemt me toch al geruster eigenlijk.

Wat jij daar zegt, William, is waar ik bang van begon te krijgen dat me dit al stond te wachten. Je ziet tegenwoordig de ene na de andere OLED op 2e handssites met dat probleem.
Met ons kijkpatroon had ik toch gehoopt dat die tv de tien jaar zou halen.

Een soortgelijk beeld van wat Arco laat zien, heb ik hier op dat teletekst geval ook.
Dat ziet er dan zo uit:

Toestel staat inmiddels op slaapkamer van dochter nadat haar QFU het begeven had. Zij heeft er geen last van, want de QFU moest niet terug vond ze. Mij best.
Die speelt daar natuurlijk erg weinig, maar het schijnt wel niet te verergeren, das het rare weer.

Die toestellen die er gevoelig voor zijn en die je te koop ziet, zijn tot nu toe allemaal al 3D oled's geweest. Ik heb me eens laten vertellen dat de 2018 modellen en later minder gevoelig geworden zijn.

maartenbakker

Golden Member

Bij gebruik met wisselende beelden op normale helderheid trekken de verschillen naar mijn idee sowieso een beetje weg. Heb alleen ervaring met een telefoonscherm, maar het principe zal hetzelfde zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Zijn OLED schermen misschien ook gevoelig voor opvallend daglicht?
Ik heb hier en meetinstrumentje waarvan het schermpje na verloop van tijd (c.a. een jaar), geschat zeker zo'n 80% van zijn helderheid verliest. Het is nauwelijks meer afleesbaar bij daglicht.
Ik heb het al een keer teruggestuurd en een nieuw exemplaar ontvangen. Daar trad het zelfde euvel op.
Het instrumentje ligt gewoon open en bloot in de huiskamer.

Fabrikant is een gerenommeerde, maar Chinese producent van medische apparatuur.

Aangezien het om organische verbindingen in het display gaat vermoed ik inderdaad invloed van daglicht, maar ik kan nergens vinden of dat werkelijk zo is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Of opvallend daglicht invloed heeft lopen de meningen nogal uiteen...
Volgens mij zal het inderdaad invloed hebben, als er genoeg UV in het licht zit.

Van welke kant het licht komt maakt niet veel uit.
Fosfor degradeert bij opvallen van UV licht. (en in mindere mate ook bij gewoon opvallend licht.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 oktober 2021 20:37:11 schreef Arco:
Dit doet CNN na 5 jaar... ;) [afbeelding]

Ha ha, geweldig, je ziet precies dat er meestal een nieuwslezer in beeld is, en soms twee. Die balk had ik verwacht, maar dít had ik niet bedacht. Mooi! (nou ja, niet mooi, maar.. interessant!)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Op 12 oktober 2021 11:59:37 schreef Beeldbuisje:
Enkele dagen geleden was ik te lui om de reclame door te spoelen bij een spotje. In dat reclameblok zat enkele seconden een volledig geel beeld. Wat viel me op op onze Loewe Bild 5.65 oled, dat het geel niet overal gelijk even geel is.

Waarom neem je aan dat het beeld van die reclame puur egaal geel was? Het komt uit een studio, niet uit een beeldgenerator.

Om nu daar een hele analyse op los te laten is nogal riskant.

Tidak Ada

Golden Member

Hmm, dat geeft alles bij elkaar toch de neiging om voorlopig(....?) maar geen OLED schermen meer aan te schaffen. Een ouderwetse CRT gaat zelfs langer mee.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 13 oktober 2021 09:53:22 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Oled staat eigenlijk nog in de kinderschoenen (ook al bestaat het al een tijdje), daar waag ik me (nog) niet aan.
(alleen voor weinig gebruikte kleine displays kan het nuttig zijn)

Eigenlijk alle producten met fosfor hebben last van degradatie (CRT, afstemoog, oled,...)
Vreemde is dat een van de oudste (de CRT) eigenlijk nog de beste was...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Als je een CRT op standje 'bouwlamp' bedrijft, dan brandt die ongeveer net zo hard in - alleen konden veel CRT's niet in standje bouwlamp of ze raakten hun emissie kwijt. Breedbeeldbuizen van de generatie EWR/EWS die het 4:3 tijdperk nog hadden meegemaakt, hadden best vaak een bruinig 4:3 oppervlak met mooie grijze balken ernaast als ze uitstonden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 13 oktober 2021 12:15:40 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Zit er dan fosfor in OLED's?
Ik dacht dat het zuiver organisch materiaal zou zijn, i.c. polymeren.
Nog even in Wikipedia gekeken en daar komen de woorden fosfor en fosfaat niet voor Zoeken op fos* helpt ook niet.

Engelse Wikimedia spreekt alleen over "phosphorescence", maar dat betekent niet dat r fosfor is gebruikt

Hier de structuurformule van zo'n polymeer (deze is voor groen)

Het centrale atoom is 6Ir (zes-waardig Iridium)
@maartenbakker:
Ja, als ze uit stonden, maar de getoonde foto's hier, tonen een beeld in actieve toestand, wat er op duidt dat de intensiteit is verminderd.
Overigens wordt beweerd dat een OLED een levensduur zou hebben van 30 à 40 k-uren. Ik begin daaraan te twijfelen.
Het zuurstofverzadigingsmetertje waar ik het over had heeft het nog gen jaar uitgehouden :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ze werken in ieder geval met een fosfor-achtige stof die degradeert met verloop van tijd.
Die 30-40k uren zou best kunnen (je ziet zelfs 50k). Dat is de 'half-life' time: op dat moment is de helderheid nog maar 50%...

Die kleine witte 1.3" oled'jes hebben al zeer duidelijke inbranding als je continu voor een week dezelfde tekst of afbeelding erop zet...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 13 oktober 2021 13:53:55 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Fosforescentie heeft anders niets met fosfor te maken dan dat het voor het eerst is ontdekt bij fosforverbindingen.

Fosfor is in tegenstelling tot Iridium geen metaal.
Iridium is het basis element voor OLED's.

Overigens geven LED's geen fosforescentie (met nalichttijd), maar luminescentie (zónder nalichten)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Of er nu nog fosfor wordt gebruikt weet ik niet, in het verleden in ieder geval wel...
https://www.agconnect.nl/artikel/oled-schermen-met-fosfor-productierij…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com