JostyKit-HF65, goed ontwerp? Of niet?

rob007

Yarr, Matey!

De Rots in de branding… (Dankjewel FET! _/-\o_ )
Maar waar wij mee bezig waren was dan dus eigenlijk maximaal NFM.
Punt 1 begrijp/volg/snap ik nog maar net!
Punt 2 heb ik voor het eerst gezien (denk ik!) ik het FRM de oscillator(varicap) aangesloten aan de…
Aan de discriminator van de FM ontvanger als ik het allemaal goed heb nog.
3 en 4 is ook bekent 4 (voor mij) wat minder.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@rob007 dat zendertje van ebay is totaal niet geschikt om te versterken naar groter vermogen
De output van dit zendertje zit vol met spur over een groot gebied(50-200MHz) op -40dB van je signaal en spijkers op allerlei plekken waar je deze niet wil hebben.
Er zijn wel wat gasten aan het spelen maar die mixen dit printje op naar 23cm oid met achter de mixer een bandfilter om de rommel kwijt te raken.

Ha rob007,

Enige nuance is op zijn plaats, want alle punten zijn al benoemd lees je draadje terug !

Het zou dus verkeert zijn ( voor jou ) te veronderstellen dat je verkeert bezig ben dat is zeker niet het geval.
Waar waren we mee bezig...... het proberen om een kristal in de eerste boventoon ( grondtoon ) door middel van een wisselspanning in het audio gebied te beinvloeden ( omtrekken van het kristal ).

Dit werkt dat heb je met een experiment aangetoond wel heb ik aangevoerd dat de door jou gekozen kristal 21 MHz niet voldoende laag in frequentie is en waarschijnlijk net derde boventoon is :S
Dat is de reden dat ik naar 10 MHz ben gegaan mede omdat @Martin V hier ook met een experiment bezig was !
Ik zit nu op 5 MHz maar jij zou naar 4,433 MHz kunnen gaan dit is de standaard kleurendraaggolf frequentie.

Op die lage frequentie kan je 3,5.....4 kHz zwaai geven dit is inderdaad N.F.M. maar hiermee zit je nog niet op de gewenste frequentie, er moet nog wat gebeuren.
Dit signaal gaan we vermenigvuldigen om ergens in de band te komen 76......88 MHz kunnen we kijken welk vermenigvuldig getal gebruikt kan worden als we de 4,43361875 MHz met 18 vermenigvuldigen komen we uit op 79,8051 MHz dit zit mooi in het bandje de vermenigvuldiging heeft ook invloed op de zwaai ook deze wordt 18 keer groter 3,5 kHz keer 18 is 63 kHz en dit is W.F.M. :D

We hebben dit allemaal al doorlopen ook het A.F.C. verhaal heb ik benoemd dit omdat de eerste apparatuur in de C.A.T.V. ( kabel T.V. ) hier van gebruik maakte voor de 5,5 MHz geluidsdraaggolf van de video modulator.
De F.M. modulator met een kristal en vermenigvuldig trappen daar draaide er zo'n 400+ van in Nederland onder in de F.M. band 50 kHz zwaai mono met name voor het omzetten van de telefoon lijn ( tweede kamer ) en het omzetten van de middengolf zender naar de F.M. band.

Wat zijn de nadelen die heb ik ook benoemd door gebruik te maken van een kristal kan je alleen maar in grote stappen door de band, je kunt dus niet een frequentie uitkiezen onafhankelijk van het kristal.
Maar ik heb ook gezegd dat er wel toekomst in zit je kunt nog een stap verder vermenigvuldigen zeg keer 28 dan kom je op 124,1413 MHz dit is buiten de band.
Door dit signaal met een afstembareomzetter naar beneden te brengen kan je de gehele F.M. band bestrijken zonder ingewikkelde filters....

Eigenlijk is tijdens onze brainstorm en de experimenten op je draadje een en ander nog niet af, door vakantie en werkzaam heden is de pauze knop ingedrukt.......
Vandaar mijn vraag of het nog je interesse heeft, dat apparaatje wat je nu gebruikt is niet geschikt voor de ether zoals ik aangegeven heb en zie @rfhead !

Je kunt als je dat interessanter vindt een V.F.O. met een P.l.l. systeem ontwerpen dan is het schema van @vraag1 interessant met wat modernere lees verkrijgbare componenten een degelijk ontwerp !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo rfhead,
Ik zal je ZEKER niet tegen spreken, dacht ook niet verder te gaan dan die 5Watt!
Maar de laatste keer toen ik een oscillator maakte was het niet veel beter,
En hoe dat nu kwam kweet ut niet maar er kwam TE veel rommel uit.
Daarom heb ik toen dat oscillatortje overbrugt naar dat ebay oscillatortje denk/dacht dit moet ik niet hebben!
Heb ook rond gekeken of er niet iets van een PPL oscillator met een trapje of zo kant en klaar te koop was maar nee, behalve dit dus.
.
Hallo Henk,
JA en daar heb je wel gelijk Henk klopt, Alleen al de ervaring is ook al een ding natuurlijk!
MAAR Henk wees niet boos maar ik ben eerlijk is eerlijk geen hoogvlieger he!
Iedereen hier weet dit van mij wel, maar ben blij als ik het snap en het ook allemaal bij kan houden.
Zo iets als zelf ontwerpen zit er bij mij niet in helaas.
MAAR genoeg…
.
Je schreef trouwens 79,8051 MHz mag het ook 4,433 X 19 zijn Henk? ( 84,227 – als dat kan? )
Maar gestel dat het zou kunnen als je 4,433 maal… 19 zou doen zou je dan ook niet nog een versterkertje voor 4,433 -
moeten doen alvorens je een trapje naar 84,227 zou doen?
( als dit allemaal kan hoor, Ik doe nu zomaar iets opgooien! )
Zelf heb ik wel vroeger eens een VRIJLOOP oscillatortje gemaakt 35MHz met een versterkertje –
En dan daarna naar 105MHz.
Werkte HIER, prima! alleen in Spanje op het dak niet! ( verliep als een gek door de hitte! )
MAAR ik weer dwaal af… ( ik zal eens graven naar dat schema en scannen voor hier is misschien wel leuk )

Tot zo ver weer eventjes Henk!
Gezonde en Vriendelijke Groeten uit omg. Rotterdam!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob,

vermenigvuldigen naar 19 kan helaas niet, wel naar 16 of 18.
De onderstaande combinaties kun je maken:

2x2x2x2=16
2x2x3=12
2x2x2x3=24
2x2x3x3=36
2x3x3=18
3x3x3=27

Mogelijk dat ik er nog een paar vergeten ben.
Zou een bandfilter helpen om dat e-bay oscillatortje wat schoner te maken?
Of zijn de spurious zo hardnekkig dat ze om de MHz zitten, in dat geval kun je filteren maar dat helpt dan niet.
Voor de rest vind ik het wel een leuk ding, behalve als het enorm veel rommel afgeeft.

Een BA1404 is ook een leuke chip, met een stabiele oscillator ingebouwd.
https://dutchrfshop.nl/nl/279-single-chip-transmitters
Je bent dan gelijk klaar en je hoeft niet zoveel maal te vermenigvuldigen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Die 1404 zit ook in andere china zendertjes zoals van hlly
Misschien ook wel in dat ding wat Rob nu gebruikt
Heb je toch nog een breeeeeedband zender Rob!
Zon hlly dingetje weleens hier op de pijnbank gehad maar idd veel harmonischen,als je de stereocoder afkoppelt wordt het al beter

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het zijn niet alleen bepaalde frequenties, maar ook dat zo'n dingetje de hele band (en daarbuiten) onder-ruist.
Voor gebruik in een auto voor de MP3-speler is dat niet zo heel erg, dat is laag vermogen en 'ingeblikt' door de auto.
Maar als je zo'n ding oppept en er echt mee gaat zenden, worden in de omgeving ook alle andere zenders ruiserig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Moet eerlijk zeggen niets van gemerkt allemaal ik zal daar nog eens naar kijken!
Maar dat breeeede geen last van hoor, ik heb uiteraard daar zo goed mogelijk naar gekeken maar… nee.
Stereo staat trouwens uit bij die van mij door een soldeerbrugje.
.
Martin ik zal nog wel eens er mee experimenteren maar ben nu eerlijk gezegd met andere dingetjes bezig.
Je had het trouwens ook over de BA1404 daar word ook verschrikkelijk veel van verkocht zag ik:
https://www.google.com/search?q=BA1404&rlz=1C1GCEA_enNL849NL849&am…

Als dat het betere is zal ik er voor gaan kijken. ( nee heb ik… )
Maar wil inderdaad geen stereo kan dat op een nette manier uit?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo nogmaals weer Rob,

Die stereo functie die op de BA1404 hoef je natuurlijk helemaal niet te gebruiken, door die pootjes open te laten.
Modulatie toevoegen doe je dan via een capaciteits diode welke over de oscillatorspoel is geschakeld.
Ik ga die BA1404 eens kopen en kijken hoe stabiel de ingebouwde oscillator is, ik verwacht er eigenlijk niet veel van, ik kan stabielere oscillatoren maken maar ik vind het leuk om er even mee te spelen.

Het is goed om de stereo functie uit dat e-bay oscillatortje niet te gebruiken, dat scheelt wellicht wat spurious signalen over de band.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Als je de BA1404 nodig heb daar heb ik er nog wel een paar van !
Een paar jaar terug ook iets mee geprobeerd voor professioneel gebruik niet geschikt,
maar met een innovatief ontwerp zeker bruikbaar :7

Ik zou mijn onderzoek resultaten moeten opzoeken maar in grote lijnen komt het er op neer dat ik een externe P.L.L. heb gebruikt voor de frequentie stabilisatie.
Ik heb gebruik gemaakt van een externe kristaltrein die ik tevens gebruikt heb om het 38 kHz signaal te genereren omdat deze signalen synchroon zijn heeft het een gunstige invloed op de vervorming :D
Ik kon dacht ik in stappen van 100 kHz de gebruikelijke kanalen bereiken........

Nog even de vraag van @rob007,

Een 19 keer vermenigvuldiger is niet wijs dat komt door het volgende, @Martin V laat in zijn tabel mooi zien welke vermenigvuldig combinaties bruikbaar zijn en @Frederick heeft de nadelen van zo'n goot vermenigvuldig gelal al benoemd.
Het getal ( 19 ) wat jij zou willen gebruiken is een priem getal en dus helaas alleen deelbaar door zichzelf en door 1 oké zal je zeggen dat is 5 ook..... maar 5 ligt een stuk lager dan 19 ;(

Nog eens even kijken wat is een vermenigvuldiger ook alweer.....het werkingsprincipe van frequentievermenigvuldiger.
We weten dat wanneer een sinusvormig signaal wordt aangeboden aan een lineair circuit, het circuit een onvervormd signaal reproduceert net als de sinusgolf aan de ingang.
Als datzelfde sinusvormig signaal echter wordt aangeboden aan een niet-lineair circuit, introduceert het circuit vervorming in het signaal, waardoor harmonischen in het proces ontstaan.
Het is deze eigenschap van niet-lineaire circuits die frequentievermenigvuldigers gebruiken om signalen met hogere frequenties te produceren.
In zijn meest elementaire constructie bestaat een frequentievermenigvuldiger uit een niet-lineair component ( diode ) en een banddoorlaatfilter.
Het niet-lineaire component verandert de frequentiecomponenten van een signaal en geeft het signaal door aan het banddoorlaatfilter voor conditionering.
Het banddoorlaatfilter filtert ongewenste harmonischen uit het vervormde signaal en produceert de gewenste frequenties aan de uitgang.

Waarom een sinus als golfvorm gebruiken, omdat je lang in het niet-lineaire gebied wil blijven hangen ( zacht schakelen ) hierdoor ontstaan veel harmonische, dit in tegenstelling tot een mixer daar wil je juist zo snel als mogelijk er uit zijn ( hard schakelen ) om zo min als mogelijk harmonische te produceren........

Vraag wil je nu nog verder met de kristal modulator je kent de nadelen geen flexibele frequentie keuze :( ik zag het dan ook als een leermoment voor je hoe je zo'n kristal gecontroleerd kan omtrekken...... nog even voor de goede orde zonder de externe componenten rond het kristal kan je misschien maximaal 1 kHz verschuiven zie de opmerking van @Frederick !
Of een betere ( Jostykit ) maar dan wel frequentie vergrendelt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin, Henk, allemaal,

Dankjewel Martin voor het antwoorden,
En ja dacht het ook wel van dat stereo dat het de boel breed en meer rommelig zou maken.
(nergens kortsluiten dus om stereo uit te schakelen oké!)
Zat ook te denken heeft dat IC de BA1404 dan voor de rest nog wel nut,
Maar aan jou antwoord te zien schijnbaar nog wel en
Henk is er dus ook al mee aan het rommelen geweest lees ik.
.
Henk ik zal je eerlijk zeggen ik vind het erg moeilijk!
Ik wil nog wel eens proberen met verdubbelen maar dan moet het de moeite waard zijn –
En om eerlijk te zijn is dat het tot nu toe niet want 4,433 X 18 hebben we niets aan.
MAAR je hebt nogmaals wel gelijk, als we heel dat gedoe van de te willen bereiken frequenties opzij schuiven –
Dan is dit wel een leuk/nuttige oefening!

EN,
Laat ik het nogmaals schrijven daar ben ik jullie ook dankbaar voor!
Jij Henk, Martin, FET rfhead, saturnus, Sine, fred101, Hubie, pa3gws, Bert jan, ohm pi, Blue Sky –
tin.soldier, maartenbakker, Pertinax, kris van damme, Paloma, Ledlover, Brightnoise, Winstpakker –
bprosman, grotedikken, Kweet ut vergeet de helft maar toch allemaal bedankt!
blackdog ja en toch ook de mensen die nu boos ok mij zijn, Dus ook Bram en… -
er waren er nog een paar die mij wel konden schieten weet ik!
(Jullie kennen mij helemaal niet, en dat blijkt wel! – MAAR het geeft niets hoor, tis goed!)
:+
HOOWWww en een persoon is gewoon de liefste!!! En dat is EgbertG
LOL kheb van hem voor een vriende prijsje Trimmers mogen overnemen,
JAH sorry maar dan zijn jullie net wat minder vriendje natuuurlijk BWAHAHAAaaa :+
Kweet ut, ben een slijmbal!

Terug @Henk nog even?
Ik wil ongedwongen nog wel eens proberen om te verdubbelen en/of te verdrievoudigen!
MAAR, Dan wel ongedwongen EN, als het nuttig kan! ( en ik hou van Jip en Janneke ;) )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Gevonden weer even voor Henk, Martin en…
Ik had beloofd dit schema ( wat ik ook gebouwd heb! ) te laten zien,
Kijk even mee naar de afbeelding:

Dit is vrijloop Osc, trapje, X 3, dan weer trapjes enz... je kent het allemaal wel!
als jullie dit bekeken hebben,
zouden jullie dan ook jullie mening willen geven WAT je er van vind?
Martin, Henk, FET en... ongezouten graag?

VrGr Rob
Gezien? uit 1986!
Leuk Henk?

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Even kort mijn boterham zit er in, dus ga ik weer verder met de waterleiding die is afgesloten voor een uitbreiding naar de etsbak !

Ik kijk vanavond naar je schema maar een eerste indruk ;(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

HOOWww? Dat valt tegen zeg Henk? :/
Succes met…
;)
HOOWww en nog ff watt, een fotootje voor ook @saturnus zie foto,
een Josty Kit met schermpje!
(ik zag trouwens nog wat moois, maar komt nog wel!)

Kheb dat zendertje van de foto even getest,
dacht zal ook wel niet zo veel wezen maar kvind um niet tegen vallen! moet nog ff verder testen.
Hij zal wel nooit aan DE of jullie ;) :+ eisen voldoen ben ik bang maar JAHHhhh kvind um niet rot,
Zit ook een filter in vond ik ook niet slecht. ( strakjes ga ik nog roepen lang leve China! :+ ) LOL
Ik deed hem natuurlijk omlaag maar als je TE laag gaat ging het vermogen watt omlaag.
Zat alleen te kijken ook of stereo uit kon…

Zal hem netjes inblikken enz…

Groetjes Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Laat ik het nuanceren ik zou het niet op die manier aanpakken, maar mijn wil is wet :+
Wat ik wel proef is dat je liever voor de afstembare versie gaat, dat kan mij indenken meer flexibiliteit !

Je moet kijken wat de goede dingen zijn voor je ontwerp eerst weer de kaders neer zetten anders is het werken als een kip zonder kop.
Jij leest ook op CO dus zal het je niet ontgaan zijn dat @Martin V ( en ik op de achtergrond ) een interesant experiment heeft uitgevoerd.
Met betrekking tot een V.F.O. @Martin V was bezig met een Vackar oscillator ik heb dan gekozen voor de serie Colpitts deze is gelijkwaardig aan de eerst genoemde maar heeft nog wat andere interessante eigenschappen.

Dit zijn en dat durf ik wel te schrijven de beste oscillatoren qua snelheid met het opstarten, regelbereik, en niet in de laatste plaats de stabiliteit......
Het ligt dan ook voor wat mij betreft voor de hand om zo'n V.F.O. te gebruiken !

Je zal voldoende aandacht willen besteden aan de modulator onafhankelijk of die mono dan wel stereo moet zijn is het belangrijk om een symmetrische zwaai te maken dit omdat je detector nu eenmaal symmetrisch is.

Voor de keuze van de V.F.O. frequentie zou je nog al snel denken direct op frequentie bijvoorbeeld 86 MHz maar is dit wel wijs :?
Wat je in ieder geval wil bereiken is een lineaire overdracht van de laagfrequente amplitude naar de frequentie uitwijking ( zwaai ).
Om dit te bereiken maak je gebruik van een ( linearizer ) linearisator die vervormd de amplitude een beetje zodat de karakteristiek van de varcapdiode beter gevolgd wordt, overigens kan dit deel uitmaken van de pre-emphasis...... het is een discussie of je vandaag de dag nog wel een pre-emphasis in de modulator wil plaatsen of in de uitgang van het audio pad......

De keuze van de V.F.O. frequentie is afhankelijk van de techniek je zou er voor kunnen kiezen om de frequentie op de helft of zelfs een derde van de uitgangsfrequentie te houden.
Dit kan als voordeel hebben dat de zwaai kleiner mag zijn denk aan de lineariteit van de varicapdiode maar ook is er dan heel vaak geen extra deler nodig om de P.L.L. aan te sturen.
Door gebruik te maken van de vermenigvuldiger kan de uiteindelijke uitgangsfrequentie bereikt worden !

Een paar brainstorm ideeën laat je licht schijnen :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

Als je een veel hogere harmonische inzet - zonder PLL - dan zal ook de drift van een X-tal oscillator al merkbaar worden.

Wat je ook kunt doen is de LC oscillator voorzien van een stabiele voedingsspanning en van een stabiele wat hogere omgevingstemperatuur. Bouw t in een doosje met een geregelde temperatuur van 40 graden bijvoorbeeld.

Als je dan ook nog lichtjes uitkoppelt dan is t volgens mij al perfect stabiel voor de toepassing die jij in gedachten hebt.

rob007 waarom bouw je dat ontwerpje dat ik hier gepost heb niet gewoon even.
De onderdelen zal je wel hebben liggen denk ik.
Dat zendertje uit china gebruikt niet een BH14.. chip maar een DDS chip welke gigantische rommel geeft over een zeer groot gebied en heeft niks te maken met mono of stereo
De ruis valt misschien niet op maar is er wel degelijk.
Dus rob007 bouw gewoon eens de oscillator van het schema en als dat naar wens werkt kan je daar wat volgtrapjes achter zetten van het andere schema.
Wat erg belangrijk is voor een goede VCO is een stabiele opbouw en een goed ontkoppelde en stabiele voedingspanning en een goede buffertrap om terugwerking van volgtrappen en of antenne tegen te gaan.

Ha EgbertG,

Dat is een goed punt, maar als je de kristal oscillator F.M. gaat moduleren kan je sowieso geen hoge frequentie kiezen omdat je zelfs in N.F.M. de zwaai niet bereikt.

Stel dat we uitgaan van een simpele uitvoering en een spraak audio signaal met een bandbreedte van 300 Hz tot 3000 Hz willen moduleren

Deze noodzaak om de lage audiofrequenties uit te zenden stelt de strengste eisen aan de fase modulator.
we kunnen de volgende berekening uitvoeren om de minimale zwaai te bepalen laat,

D de delta ( zwaai ) zijn.
Fa de audio frequentie in Hz.
φ Maximale fasemodulatiecapaciteit van de fasemodulator in radialen.
M Minimum aantal keren dat de fasemodulatoruitgang moet worden vermenigvuldigd om een zwaai van 5 kHz te produceren.

D= Fa

Voor spraak van 300 Hz bij 5 kHz zwaai en φ = π / 2
Dspraak = 471 Hz
Mspraak = 10,6

In de praktijk komt dit neer op een 12 keer vermenigvuldigtrap.....
En dat betekend een kristal frequentie 12 keer lager als de gewenste uitgangsfrequentie, je kunt wel nagaan wat dit betekend voor een audio frequentie van 15 kHz en een zwaai van 50 kHz :S

Zonder speciale techniek is dit niet mogelijk, vandaar de L,C combinatie in serie met het kristal.
Dat laatste is wat @rob007 nog niet voor elkaar had bij mijn oscillator heb ik 480 µH nodig dit betekend op een spoel lichaam net als Rob 90 wikkelingen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

Ik bedoelde juist een standaard LC oscillator op de juiste frequentie, maar die dan temperatuur stabiliseren.

Het verloop is tenslotte met name te wijten aan temperatuurverschillen.

Ik zou t bijna zelf gaan bouwen.....

Een dergelijk frequentie stabiliteit probleem had ik ook in mijn zelfgebouwde 2mtr. amateur tranciever.
Ik weet niet meer exact hoe dat zat maar ik dacht op de volgende manier.

Uit een kristal oscillator maakte ik een hoge frequentie dmv. verdubbeling een frequentie van ongeveer 120MHz.
Daarbij telde ik voor zenden de middenfrequent erbij op, dus bovenmenging.
Dat scheelde een paar MHz daarvoor had ik een VFO die ik er dacht ik ook bij optelde.
In de 10,7MHz oscillator gebruikte ik FM modulatie om te zenden.
Voor ontvangst schakelde ik de 10,7MHz oscillator uit.

Eigenlijk had ik beter onder menging kunnen toepassen,dan had ik wat minder last gehad van ongewenste frequenties.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik heb nog zitten kijken of er een kristal is van rond de 4,7MHz ( 4,7 X 18 = )
Als ik het deze keer niet verkeerd bedenk kom je dan rond de 85MHz uit.
Maar nee hoor, er is van alles maar niet 1 2 3 rond die frequentie.
Eerlijk is eerlijk word het wat minder aantrekkelijk.
( nu was/werd het toch al een omslachtig iets natuurlijk )
.
Heb nu wel 2X BA1404 maar behalve dat nog een boel te doen weer helaas.
Kan ook niet alles gaan zitten bouwen hier natuurlijk! ( Wil wel maar… ) dus als ik tijd heb…
.
Het schema 35 X 3 enz was begreep ik dus ook geen succes,
En het zendertje van de foto gloof ook niet echt:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/75502
Moet nu weer wat verplichting gaan nakomen, dus even tot zo ver weer!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

@Martin nu heb ik die BA1404 2X maar heb gatvers dat kristalletje ook nog niet,
Zal ff kijken of ik ze kan…
http://i92.photobucket.com/albums/l12/defectivemachine/My_FM_Transmitt…

En voor de rest ben weer druk krijg nu even weer minder kans om te knutsel,
Kheb nog wel een foutje gevonden in dit zendertje:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/75502
er mist een SMD condensatorje en ik denk dat het wel goed komt.
.
Vroeg mij trouwens af, de chip die hier ik zit:
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_nkw=BH1417&_sacat=0&…
kun je die misschien ook niet gebruiken voor je eigenbouw Oscillator?( 85MHz )
( zelf even gezocht maar kan waarschijnlijk niet! )
.
Tot zo ver…
Gezonde en Vriendelijke Groeten allemaal!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Rob,ben je nog steeds aan het piraten?Voor dezelfde tijd had je allang een HF transceiver in elkaar geknutseld.... :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hallo Rob,

Dat kristal voor de BA1404 is een 38kHz kristal, gewoon leverbaar bij Dutch RF shop:
https://dutchrfshop.nl/nl/181-kristallen
Maar eigenlijk heb je die niet nodig voor de oscillator omdat dat kristal wordt gebruikt voor de stereo encoder.
Dat hele schema rond de stereo encoder hoef je niet te bouwen, omdat de oscillator daar geheel los van staat.
Maar goed wil je het erbij hebben dan weet je waar je het kristal vandaan kunt halen.

De link die je opgaf van e-bay is weer wat hetzelfde is als al die andere FM zendertjes.
Die veroorzaken allemaal rommel en spurious op de band, niet bestellen daar valt niets mee te maken- onbruikbaar voor jou toepassingen-.
Dat was hier op C.O. al eerder jou aangeraden en steeds weer kom je met dezelfde vraag.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..