Niet uniform kleurenbeeld bij OLED tv's

Op 13 oktober 2021 08:45:14 schreef joopv:
[...]
Waarom neem je aan dat het beeld van die reclame puur egaal geel was? Het komt uit een studio, niet uit een beeldgenerator.

Om nu daar een hele analyse op los te laten is nogal riskant.

reclameblokken komen al jaren uit een play out server of iets gelijkaardigs . En ook studio's zijn al minstens 20 jaar digitaal.

Je hebt geen tektronix beeldgenerator meer nodig om uniform geel te krijgen. Deze avond even op gelet..Uniforme kleuren zijn tijdens reclameblokken blijkbaar erg in trek. zag vanavond uniform groen, rood en blauw in bepaalde reclames, gewoon op TV1 :-)

Tidak Ada

Golden Member

Weet ik niet.
Jouw paper is nogal gedateerd, maar bij die structuurformule voor OLED wordt specifiek over groen gesproken.
Ik kan me echter voorstllen dat er fosforen togevoegd worden voor kleurcorrecties. Hoewel, bij witte Led's wordt van nabij UV (400-405 nm) uitgegaan er wordt dan een gele fosfor gebruikt om tot wit te komen. Dat duidt er op dat voor het gebruik van fosforen van UV moet worden uitggaan om voldoende energie te krijgen om het fosfor aan te slaan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 13 oktober 2021 22:36:54 schreef Tidak Ada:
Hoewel, bij witte Led's wordt van nabij UV (400-405 nm) uitgegaan er wordt dan een gele fosfor gebruikt om tot wit te komen. Dat duidt er op dat voor het gebruik van fosforen van UV moet worden uitggaan om voldoende energie te krijgen om het fosfor aan te slaan.

Op 13 oktober 2021 13:56:32 schreef Tidak Ada:

Overigens geven LED's geen fosforescentie (met nalichttijd), maar luminescentie (zónder nalichten)

.

je vergat fluorescentie .. dat wordt of werd bij Leds wel gebruikt om UV om te zetten in zichtbaar licht.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op woensdag 13 oktober 2021 22:58:11 (37%)

Tidak Ada

Golden Member

Ha Kris,

Luminescentie is volgens Wiki het overkoepelende woord voor dit soort zaken. Ze beschrijven een hele trits van dit soort verschijnselen, ieder met een eigen naam.
Die fluorescentie van met name witte LED's beschreef ik overigens al. Magenta ('rose') en cyaan LED's werken ook op die manier.
Toch bedankt voor je opmerking.;)

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

tja, Shakespeare zou nu even grinniken .. what's in a name :-)

Arco

Special Member

Fluorescentie is veel minder efficient, met toegevoegd fosfor wordt de efficiency veel hoger (zie eerdere link)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 13 oktober 2021 22:36:54 schreef Tidak Ada:
Weet ik niet.
Jouw paper is nogal gedateerd, maar bij die structuurformule voor OLED wordt specifiek over groen gesproken.
Ik kan me echter voorstllen dat er fosforen togevoegd worden voor kleurcorrecties.

Als ik het goed heb, gebruikt LG slechts één kleur OLED en worden de eigenlijke kleuren met fosforen gemaakt.

P.S. Bij de CRT-fosforen ga ik ervan uit dat het bruin worden correspondeert met een lichtvermindering van één of meer kleuren op de betreffende plaats. Ik weet het niet zeker omdat de betreffende toestellen doorgaans pas afgedankt werden als er ook andere mankementen aan waren. Een nieuwe lijntrafo, bijvoorbeeld, loont niet als je sterk vermoed dat de buis al gaar is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 14 oktober 2021 02:48:31 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ha Marten, heb je daar docu's van?

Ik heb altijd begrepen dat bij OLED de kleur door de LED zelf bepaald wordt. Dat zou bevestigd worden door wat ik in Wiki(EN) vond. Ze geven daar specifiek groen op bij de getoond structuurformule.
Over andere kleuren, helaas geen info. Groen is voor zover ik begrijp niet voldoende energierijk om fosforen aan te slaan. Dan moet je het bij het diepe blauw of violet en nabij UV zoeken, net als bij de witte LED's.
Verder wordt onder het Wiki lemma het woord phosphor alleen gebruikt als deel van ''phosphorescentie"
Mijn klomp staat op breken...:?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Patrick de Zeester

Golden Member

Wat Maarten beschrijft heb ik ook ergens gelezen. Het probleem met OLED's is dat de verouderingskaracterestiek afhankelijk is van de OLED kleur, de ene kleur gaat sneller achteruit dan de andere kleur. Dit is problematisch bij beeldschermen omdat dan de kleurweergave al snel niet meer klopt. LG omzeilt dit probleem door slechts één kleur OLED te gebruiken.

Volgens een publicatie binnnen Tweakers:
Het feit dat er bij de huidige televisies kleurenfilters nodig zijn, betekent dat de efficiëntie direct kan worden verbeterd door over te stappen op rode, groene en blauwe oleds. Een zeer groot deel van het door de witte oleds opgewekte licht gaat nu immers verloren in de kleurenfilters. Deze zetten het licht dat niet wordt doorgelaten, om in warmte.

Het probleem met rgb-oleds is helaas nog altijd dat de levensduur van de verschillende kleuren oleds verschilt. Vooral de blauwe pixels slijten sneller, doordat ze de meeste energie moeten verwerken. Daar valt enigszins voor te compenseren door de blauwe pixels groter te maken, maar het zou beter zijn om de onderliggende chemie te verbeteren.

Publicatie Tweakers over witte OLED en filters:
Ten opzichte van de pixelopbouw uit rode, groene en blauwe subpixels, zoals gebruikt door Samsung bij zijn 55"-oled-tv-prototype dat het ook op deze CES-beurs aangekondigd heeft en toont, heeft de benadering van LG als voordeel dat de witte oled's gelijkmatig verouderen, terwijl rgb-oled's in een verschillend tempo kunnen verouderen. Hiervoor moet de tv dan compenseren om de witbalans en kleurbereik op orde te houden.

Er wordt dus veelal over filters gesproken en ook in tekeningen geillustreerd maar ik kan zo snel niet vinden 'wat' voor type filters dit zijn. Is het toch phosfor, polarisatie, passief LCD, of iets anders?

maartenbakker

Golden Member

Ik vind zo snel geen officieel LG document, maar wel een commercieel artikel van 2014 https://www.cnet.com/tech/home-entertainment/lg-says-white-oled-gives-…

Het is me niet duidelijk of er wel fosforen gebruikt worden, zoals ik dacht. Het lijkt me waarschijnlijker dat het doorschijnende kleurfilters zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Fosfor zal geen filter zijn, het is niet transparant.
Uit de fotografie ken ik gelatinefilters als de meest homogene..
Voor projectie TV gebruikt men vloeibare filters in een ruimte voor de betreffende beeldbuis.
Beiden lijken mij te kostbaar en hier niet toepasbaar.
Het zal dus wel iets van een plastic folie zijn De vraag is hoe je een filter maakt met drie kleuren , dat precies over de pixels van het scherm past. Een OLED-scherm heeft een veel hoger resolutie dan een kleuren CRT!

Ik ben benieuwd....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Het pixelnauwkeurig uitlijnen van diverse lagen, gebeurt ook bij het verlijmen van een LCD-paneel, denk ik. Dat zou dan dus bekende en bewezen technologie moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Links is 'normaal', rechts wit licht met filters...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

@Arco:
Misschien mis ik iets, maar dit kan ik niet volgen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 14 oktober 2021 13:32:51 schreef maartenbakker:
Ik vind zo snel geen officieel LG document, maar wel een commercieel artikel van 2014 https://www.cnet.com/tech/home-entertainment/lg-says-white-oled-gives-…

Het is me niet duidelijk of er wel fosforen gebruikt worden, zoals ik dacht. Het lijkt me waarschijnlijker dat het doorschijnende kleurfilters zijn.

Mijn idee was dat ze met LCD filteren maar goed, dat is een aanname want tot op heden kan ik nergens vinden wat de filtertechniek inhoudelijk is.

Op 14 oktober 2021 15:47:33 schreef T-sec:
[...]

Mijn idee was dat ze met LCD filteren maar goed, dat is een aanname want tot op heden kan ik nergens vinden wat de filtertechniek inhoudelijk is.

bij een LCD wordt er idd gefilterd, maar het gaat hier over OLED..

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij een LCD/ LED zie je ook wel problemen, of de LEDs zie je branden, geen juiste kleuren of kijkhoek is niet bevorderend voor beeldkwaliteit... beeldbuizen hadden convergentie problemen.. of demagnetisatie was niet perfect.. zo is er altijd wel wat

wanneer kijk je naar geel beeld?? als de Kanarie in zijn kooitje zit??

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 14 oktober 2021 18:26:13 (13%)

Arco

Special Member

Het menselijk oog is verrassend goed in het vaststellen van kleine kleurverschillen en je denkt dan al gauw 'hier klopt iets niet'...
Toegegeven, het is niet zo erg als NTSC in de jaren '70 (waar iedereen eruit zag als een indiaan en het gras zo groen als een biljartlaken... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 oktober 2021 19:09:59 schreef Arco:
Het menselijk oog is verrassend goed in het vaststellen van kleine kleurverschillen en je denkt dan al gauw 'hier klopt iets niet'...
;) )

dat hangt sterk van de kleur af.

Op 14 oktober 2021 19:09:59 schreef Arco:

Toegegeven, het is niet zo erg als NTSC in de jaren '70 (waar iedereen eruit zag als een indiaan en het gras zo groen als een biljartlaken... ;) )

waar in de EU heb je ooit NTSC bekeken, want zo was NTSC helemaal niet.

Natuurlijk heb je bij die standaard wel de hue knop, maar anderzijds was hun kleurengamut veel groter dan bij PAL. Sterker nog, de huidige BT2020 gamut doet het niet veel beter dan de stokoude NTSC standaard.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op donderdag 14 oktober 2021 19:32:38 (20%)

Waren het niet de Amerikanen die NTSC als afkorting zagen voor Never The Same Color? ;)

De AFRTVS zender in Soesterberg zond in NTSC/NTSC. Kanaal A80. Nooit in kleur gezien, wel in Z/W.
In 1968 wat NTSC kleur gezien in USA, waaronder NBC studioos in NYC. Zag er goed uit, kwestie van afregelen.

Arco

Special Member

Dat afregelen was meestal ook het probleem. Omdat kleur er pas was, wilden ze er ook zoveel mogelijk van zien... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat hier inmiddels geopperd is, dat de gemiddelde levensduur van OLED 30 a 40k uren is, klopt toch echt niet blijkbaar.

Ik herinner me nog dat LG schermen ooit de bovenhand haalden omdat ze met die witte leds werken die tezamen verouderen. Kan best, maar bij talkshows, nieuwsuitzendingen enz, zit de reporter toch vaak centraal in beeld. Me ooit eens laten wijsmaken dat men rood iets heviger stuurt dan de andere kleuren omdat ons oog/onze hersenen rood zwakker waarnemen dan andere kleuren. Zo je het rood centraal op beeld meer gebruiken dan een andere kleur. Dit alles kan verklaren waarom een versleten OLED scherm altijd eerst een versleten rood heeft.

Dat dmv de compensation cycles de boel uniform zou "verdonkeren" schijnt dan toch niet te kloppen. Ik had inderdaad altijd begrepen dat die compensation cycles er net voor waren om het scherm uniform te verslijten...

Ik heb vanavond mijn vrouw het gele beeld eens laten zien. Zij zag het ook quasi direct zonder op de hoogte te zijn.
Ik schakelde over naar rood en zij zag meteen dat op de plaats waar het geel groener is, het rood ook ietsje minder hevig is.
Besluit: de rode kleur van mijn scherm is aan het achteruit gaan, niet meer dan dat.

Vanmiddag dat al gemeld aan de dealer waar ik die tv drie jaar geleden kocht. Om precies te zijn 3200 speeluren, ik heb gisteren nog eens gekeken. Toch zeker niet de beloofde 30k...

Tv kostte drie jaar terug officieel dik 5000€. De dealer vreesde er al voor dat Loewe dit gaat wegschrijven als zijnde "slijtage". |:(
Ik ben eens benieuwd naar het verloop van deze zaak. Loewe mag toch minstens in de kosten tussenkomen vind ik...