[BE] Het analoge TV kabelsignaal is weg.

Het analoge TV kabelsignaal is weg.
Wat is de beste oplossing?
Een extra digibox aanschaffen?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op de tweede (derde, ...) tv gewoon '4444' kiezen als netwerk-id, dan heb je weer een hoop zenders; sommige zelfs in HD.
Dat kon trouwens al die tijd al. :)

Oh wacht, België zeker - hoe dat daar werkt weet ik niet, maar daar komt vast gauw antwoord op. :)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 11 oktober 2021 20:18:31 (25%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De meeste moderne tv's hebben een digitale tuner ingebouwd.
Heb je een oudje, dan kan je via je kabelmaatschappij vaak een digitale tuner aanvragen.

Wil je van je kabelmaatschappij af, dan ga je voor DVB-T of satelliet.

Wil je van die ellenlange reclameblokken af, dan ga je voor netflix of andere streamingdiensten, en een chromecast om je PC beeld gemakkelijk op je TV te krijgen.

PC, omdat je dan adblock+ kan gebruiken met youtube. Een moderne TV heeft wel een ingebouwde youtube app, maar de hoeveelheid reclame is niet leuk meer dus ik zie geen andere mogelijkheid dan PC+adblock

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Oplossing zou een chromecast kunnen zijn.

De jacht is mooier dan de vangst....

even in je TV digital signal aanvinken, en je hebt de 22 zenders zo terug. wil je info, even bij telenet.be gaan zoeken. staat er per toestel uitgelegd.

de verkorte info:

als je een digitale ontvanger koopt (59€ voor kaartje, 99€ voor de box) kan je ZONDER ABBONEMENTSKOSTEN alle digitale zenders gewoon ontvangen. je kan alleen niet pauzeren of terugspoelen. dan heb je 300 zenders ofzo

weinig electronica gerelateerd, dus verwacht een slotje binnenkort. hopelijk ben je geholpen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als het analoge signaal is gestopt, dan heeft de kabelmaatschappij daar toch wel van tevoren voor gewaarschuwd? En ze hebben ook wel aangegeven wat de alternatieven zijn. Zo is dat hier tenminste gegaan.

Op 11 oktober 2021 21:10:48 schreef KlaasZ:
Als het analoge signaal is gestopt, dan heeft de kabelmaatschappij daar toch wel van tevoren voor gewaarschuwd?

daar heeft telenet al jaaaren op voorhand op gewezen.

Op 11 oktober 2021 21:10:48 schreef KlaasZ:
En ze hebben ook wel aangegeven wat de alternatieven zijn.

das wel een probleem.. er is op dit ogenblik een tekort aan decoders.
Voor wie een oude TV heeft, zonder DVBT tuner dus is het momenteel game over.

Op 12 oktober 2021 00:07:26 schreef kris van damme:
[...]

daar heeft telenet al jaaaren op voorhand op gewezen.

[...]

das wel een probleem.. er is op dit ogenblik een tekort aan decoders.
Voor wie een oude TV heeft, zonder DVBT tuner dus is het momenteel game over.

dat moet dan wel een heeeeeeeel oude tv zijn. onze 26" tv uit de keuken is van 2012 en kan het gewoon aan. en die kochten we 2de hands voor een 30€.
normaal schakelt telenet regio per regio uit, dus tijd genoeg om op voorhand al alternatieven te zoeken.
aan de kust hebben we al 2jaar zo een kleine digibox zitten, en bij ons thuis hebben we die keukentv gekocht om digitaal te kijken.
op 2dehands ook zat bakjes te vinden, en online zit ik toch ook niet dat er leveringsproblemen zijn

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 12 oktober 2021 06:10:16 (26%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

werken providers nog met het oude DVB-T systeem dan? niet het DVB-T2 systeem? hier heb je al niks meer aan DVB-T.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Bij de Nederlandse provider (Ziggo) , toen analoog uitgeschakeld werd kreeg je 1 tuner gratis te leen. De Humax 5500c of kopen voor ca 30Euro.
Coax in - HDMI of SCART uit.
De Belgische providers zullen ook vast wel zo iets aangeboden hebben.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 12 oktober 2021 08:20:18 schreef testman:
werken providers nog met het oude DVB-T systeem dan? niet het DVB-T2 systeem? hier heb je al niks meer aan DVB-T.

DVB-T = terrestrial of met antenne dus.
DVB-C is de kabel versie

Op 12 oktober 2021 08:32:44 schreef bprosman:
Bij de Nederlandse provider (Ziggo) , toen analoog uitgeschakeld werd kreeg je 1 tuner gratis te leen. De Humax 5500c of kopen voor ca 30Euro.
Coax in - HDMI of SCART uit.
De Belgische providers zullen ook vast wel zo iets aangeboden hebben.

meeste TV's van de laatste 15jaar kunnen het gewoon zelf aan, met de settings dat ik hierboven zette. dan ben je beperkt tot de 22 gratis zenders.
daarboven kan je bij telenet en verkooppunten zo een kaart kopen 59€ voor in de TV, of een externe ontvanger 99€ (digibox) die via hdmi enzo werkt.
met deze dingen heb je ALLE digitale zenders na activatie (en zonder extra abbonement voor digitale tv).

neem je de digitale TV optie bovenop je telenet internet, dan huur/koop je de decoder en kan je dus uitgesteld kijken, opnemen, terugspoelen.... dan betaal je maandelijks wel de abbonementskost van digitale tv

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

@fcapri: waar kan ik VRT vinden met DVB-T. Volgens mij is VRT er mee gestopt in 2018 en heeft TVV het overgenomen maar daar is het wel DVB-T2 met decoder kaart. RTBF (la une en la deux) kan ik nog wel ontvangen met DVB-T via de zendmast van Veltem. Maar niet iedereen woont daar kort genoeg bij. Mijn broer had VRT met DVB-T via zendmast Schoten. Op Veltem heeft hij geen ontvangst.

Onze TV is geen 15 jaar oud en heeft geen kaartingang en ook geen ingang DVB-T. Net zo min een netwerk ingang. Ik speel DVB-T via de sat decoder.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 12 oktober 2021 11:16:38 (14%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb van TS al wel enkele topics gezien over beeldbuis tv's enzo.
Zelf ben ik ook al eens actief met (erg oude) beeldbuis tv's met buizen/lampen. Uiteraard enkel analoog en geen scart oid.

Zo heb ik in mijn woning een analoog netwerkje gemaakt met 4 preselecties.
In het netwerkje is een mediaplayer, een satellietontvanger en twee DVD spelers opgenomen. Zenden uit op Kanaal 4, 6, 53 en 58. In het Mechelse alleszins zijn dat oa kanalen die door Telenet niet gestoord worden.
Mijn werkruimte, retro-kamer en zolder zijn hier de plekken waar ik dat al eens nodig heb. De gewone kabel gaat die modulatoren binnen, de ene is doorgelust naar de andere en uiteindelijk heb ik aan de uitgang 4 analoge kanalen plus DVB-C.

Heerlijk om in de retro-kamer via de mediaspeler naar de films/series van toen te kijken net alsof het zo wordt uitgezonden.
In de werkplaats kan ik zowel aan oude als nieuwe toestellen analoog resp. digitaal werken.

Kan een ideetje zijn voor de hobbyist O-)

maartenbakker

Golden Member

Op 12 oktober 2021 08:20:18 schreef testman:
werken providers nog met het oude DVB-T systeem dan? niet het DVB-T2 systeem? hier heb je al niks meer aan DVB-T.

Ik weet niet wat Rekam nu doet, dat was de enige kabelprovider waarvan ik weet dat ze ooit op DVB-T gezeten hebben om oudere TV's te kunnen bedienen (ze waren de eerste die analoog afschakelden). Alle andere kabelproviders inclusief Ziggo en Telenet doen DVB-C en dat wordt op de meeste TV's vanaf ongeveer 2008-2010 ondersteund.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 oktober 2021 11:15:13 schreef buckfast_beekeeper:
@fcapri: waar kan ik VRT vinden met DVB-T. Volgens mij is VRT er mee gestopt in 2018 en heeft TVV het overgenomen maar daar is het wel DVB-T2 met decoder kaart. RTBF (la une en la deux) kan ik nog wel ontvangen met DVB-T via de zendmast van Veltem. Maar niet iedereen woont daar kort genoeg bij. Mijn broer had VRT met DVB-T via zendmast Schoten. Op Veltem heeft hij geen ontvangst.

Onze TV is geen 15 jaar oud en heeft geen kaartingang en ook geen ingang DVB-T. Net zo min een netwerk ingang. Ik speel DVB-T via de sat decoder.

destijds zaten die gewoon op het DVT-T netwerk.

-met de originele 10cm sprietantenne had ik 3 zenders. om NL te vinden, moest de antenne verdraaid worden (horizontaal vs vertikaal).
-daarna met cola blikjes gewerkt en daar had ik 7-10zenders mee (aan de tv of op het dak).
-daarna een oude yagi antenne gebruikt en daar haalde ik 33zenders mee

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ziggo stopt bij ons ook met analoge radio binnenkort.

Ik kreeg zojuist per mail een linkje naar https://www.ziggo.nl/campagne/digitaleradio?ecmp=ZNS72001EA&phid=R…

buckfast_beekeeper

Golden Member

@fcapri: Binnen 0,0 DVB-T ontvangst. Ik gebruik dan ook een buitenantenne zoals deze. Dit signaal gaat via de SAB 17/8 multiswitch mee naar de sat ontvanger. Ook DAB+ komt via een buitenantenne en via dezelfde weg binnen.

https://www.vrt.be/nl/aanbod/kijk-en-luister/radio-luisteren/dvbt/

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 12 oktober 2021 16:55:19 (21%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 11 oktober 2021 20:17:00 schreef Frederick E. Terman:
Op de tweede (derde, ...) tv gewoon '4444' kiezen als netwerk-id, dan heb je weer een hoop zenders; sommige zelfs in HD.
Dat kon trouwens al die tijd al. :)

Oh wacht, België zeker - hoe dat daar werkt weet ik niet, maar daar komt vast gauw antwoord op. :)

5555 of 4444 draait 1 om met 925 enz.
Dus bij 5555 is 1 NPO 1 in HD en 925 NPO 1 in SD.
Precies nadersom bij 4444.

De SD zenders zijn niet gecodeerd en kunne dsu zonder smar card bekeken worden.

Dus inderdaad de tuner op 4444 zetten en je hebt een aantal belangrijke zenders ongecodeerd maar niet in HD!

Op 12 oktober 2021 11:48:27 schreef maartenbakker:
[...]Ik weet niet wat Rekam nu doet, dat was de enige kabelprovider waarvan ik weet dat ze ooit op DVB-T gezeten hebben om oudere TV's te kunnen bedienen (ze waren de eerste die analoog afschakelden). Alle andere kabelproviders inclusief Ziggo en Telenet doen DVB-C en dat wordt op de meeste TV's vanaf ongeveer 2008-2010 ondersteund.

Caiway heeft dat volgens mij ook gedaan (die waren / zijn ook de bronleverancier van het Rekam signaal en van nog een aantal andere kabelaars)

Verder wordt op menig camping DVB-T gebruikt: DVB-S (schotel) in, DVB-T op het park. Steeds meer ook DVB-C, maar op de recreatiemarkt zie je nog vrij veel DVB-T headends staan.

Op 12 oktober 2021 21:09:33 schreef pararuud:
[...]

Dus inderdaad de tuner op 4444 zetten en je hebt een aantal belangrijke zenders ongecodeerd maar niet in HD!

aan HD heeft iemand die nog analoog keek logischer wijze geen boodschap (gezien het om heel oude toestellen gaan die waarschijnlijk geen HD aankunnen), dus maakt niet uit.

maartenbakker

Golden Member

Ik meen dat op zijn minst Nederland 1 t/m 3 alsnog wel in HD zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ned (NPO) 1,2 en 3 in Belgie gratis te ontvangen??

ik herinner mij TROS, Veronica, AVRO nog uit mijn kindertijd op Nederland 1 en 2. Geen idee of dit nu nog gratis aangeboden wordt in België. Ikzelf heb al jaren internet en TV bij Telenet in de vorm van een pakket via de kabel distributie.

Op 14 oktober 2021 02:31:44 schreef maartenbakker:
Ik meen dat op zijn minst Nederland 1 t/m 3 alsnog wel in HD zijn.

Klopt, en Ziggo op kan 14 zelf ook.
Wij hebben tijdje geleden storingen gehad waarbij de card niet gelezen werd, dus ahw zonder kaart kijken. Pas bij RTL 4 viel de fout op, was van Ziggo, maar je bent een hele tijd zoet met zoeken, want tijdens TV tijd natuurlijk niet bereikbaar.