Tweetonige Bel

Arco

Special Member

Is de spoel heel? (als die niet meer doormeet heeft verder testen weinig nut)
Ook als de schalen te vast zitten kan de klepel niet bewegen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als de spoel nog goed is moet deze 1000 Ohm meten.
Met de komst van ISDN waren ze niet zondermeer te gebruiken op een ISDN centrale.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 13 oktober 2021 15:26:32 schreef ToothPick:
[...]

Er gebeurt op mijn 24v niks. De stift die heen en weer slaat tegen de schalen doet niets en ik hoor ook niks zoemen.

Ik vroeg niet voor niets om een foto van het complete etiket op de spoel. Daar staan de aansluitgegevens op en kun je bepalen of de bel correct is aangesloten.

Op 13 oktober 2021 15:41:04 schreef Hunebedbouwer:
Als de spoel nog goed is moet deze 1000 Ohm meten.
Met de komst van ISDN waren ze niet zondermeer te gebruiken op een ISDN centrale.

Ik meet 941 ohm.

@ Suzy,

ik heb het opnieuw geprobeerd. kan je er zo iets meer over zeggen ?

en

en zoals hiervoor geplaatst: ik meet 941 ohm over de spoel.

Arco

Special Member

@ Suzy,

:) :)

Spanning moet je op de 2 draden zetten waar je 941 Ohm meet.
(de nummers zeggen niets meer omdat iemand het originele aansluitblok eruit gesloopt heeft.)

Je zet er toch wel wisselspanning op hoop ik?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Ik vind dat thootpick voor een computerman die elektronica als hobby heeft wel heel erg onbeholpen doet. Net een totale beginner. Bij elke hint gaat ie een stapje verder en valt weer stil.
Zo complex is een telefoonbel nu ook weer niet.

En ik snap ook niet waarom je die in een old-timer auto zou willen plaatsen? Dit is niet zomaar een oude auto, maar een verzamelaars stuk. Zat er dan origineel een autotelefoon in?
Zo'n auto verkitschen lijkt me eeuwig zonde.

Arco

Special Member

Dit is niet zomaar een oude auto, maar een verzamelaars stuk.

De auto op zich is al kitsch, ik denk dat de bel nog het minst opvallende onderdeel zal zijn... ;)
(een soort kruising tussen een delorean en de zz top eliminator...)

http://www.picture-worl.org/_media/img/large/dsc03026.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 14 oktober 2021 14:29:50 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mvdk

Golden Member

PTT verhuurde ook toeters en bellen die met gebruikmaking van een relais op (toen nog) 220V werden aangesloten. 11500 windingen, het zou zomaar een 220 ding kunnen zijn.
Werden toegepast in lawaaierige omgevingen.

Arco

Special Member

Dit type is er nooit in 220v versie geweest.
(daarvoor zitten de draadjes ook veel te dicht bij het omhulsel, en is 1000 Ohm te laag)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 oktober 2021 13:47:11 schreef grotedikken:
Ik vind dat thootpick voor een computerman die elektronica als hobby heeft wel heel erg onbeholpen doet. Net een totale beginner. Bij elke hint gaat ie een stapje verder en valt weer stil.
Zo complex is een telefoonbel nu ook weer niet.

En ik snap ook niet waarom je die in een old-timer auto zou willen plaatsen? Dit is niet zomaar een oude auto, maar een verzamelaars stuk. Zat er dan origineel een autotelefoon in?
Zo'n auto verkitschen lijkt me eeuwig zonde.

Eerlijk gezegd begrijp ik deze post niet helemaal.
Gaat het nu opeens over mij ? En over de auto ? en niet meer over de schakeling ? sowieso draagt deze post niet bij aan het werkend krijgen van de bel, in tegentelling tot andere reacties waarvan ik er al enkele tips heb uitgeprobeerd.

En als ik als hobby electronica in mijn profiel op schrijf, dan betekent dit dat het niet beroepsmatig is. Ik heb veel Hobbies en elk beheers ik een beetje of meer. ik ben niet bang voor de soldeerbout en een ne555, maar ik heb niet op alle gebieden dezelfde ervaring als de meeste leden hier. Ik vind dit forum een goed medium om mij te informeren en ik waardeer alle tips ook.

Als dat mij categoriseert als onbeholpen, dan vind ik dat een mening van de reageerder en een mening die ik naast mij neer leg. Als ook diens mening dat mijn auto niet een telefoonbel zou mogen krijgen. De definitie van Kitch moet ook nog meer eens nader bestudeerd worden. In elk geval is het meestal beledigend bedoeld, maar dat zal deze keer wel niet zo bedoeld zijn.

Op 14 oktober 2021 13:06:27 schreef Arco:
[...]
:) :)

Spanning moet je op de 2 draden zetten waar je 941 Ohm meet.
(de nummers zeggen niets meer omdat iemand het originele aansluitblok eruit gesloopt heeft.)

Je zet er toch wel wisselspanning op hoop ik?

Dankjewel en ja hoor. 24v AC ,
maar als de magneet het nog wel doet, dan is misschien de 50hz. een probleem.

Ik ga eens op zoek naar een 20hz voeding.

Arco

Special Member

Als de trafo werkelijk 24v levert, dan moet de bel werken. Als 'ie niet werkt zit er wat verkeerd.
(kan wel zacht zijn op zo'n lage spanning, maar moet zeker wat doen)

Dus kijken wat er verkeerd zit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 oktober 2021 14:07:28 schreef Arco:
[...]
De auto op zich is al kitsch, ik denk dat de bel nog het minst opvallende onderdeel zal zijn... ;)

Haha, binnen de kitch schaal van 1 tot 10 heb je vast wel gelijk :-)

Zelf vind ik die zilveren ZGS coupe niet mooi, maar de eigenaar vast wel en diens smaak geldt voor die auto lijkt mij.

Wij doen het wat klassieker.

Op 14 oktober 2021 19:59:01 schreef Arco:
Als de trafo werkelijk 24v levert, dan moet de bel werken. Als 'ie niet werkt zit er wat verkeerd.
(kan wel zacht zijn op zo'n lage spanning, maar moet zeker wat doen)

Dus kijken wat er verkeerd zit...

Ik zal de conussen er afhalen en het nog een keer proberen. Maar ik mat cca 25V de vorige keer (met de conussen er nog op). Misschien de stift smeren ....

foutje

[Bericht gewijzigd door ToothPick op donderdag 14 oktober 2021 20:06:55 (97%)

Arco

Special Member

Je moet om te beginnen de schalen zover mogelijk van de klepel af draaien (zodat die zover mogelijk kan bewegen)
Dan kun je later de schalen dichterbij draaien tot het geluid goed is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 oktober 2021 20:25:31 schreef Peter112:
Meneer Thevel heeft al eens een oplosssing bedacht
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2034530#2034530
[afbeelding]

Peter bedankt.

Ik denk dat dit is wat ik zocht. Het meeste ligt wel in mijn rommellaatjes, dus ik ga dit eens bouwen.

Op 14 oktober 2021 21:09:30 schreef Arco:
Je moet om te beginnen de schalen zover mogelijk van de klepel af draaien (zodat die zover mogelijk kan bewegen)
Dan kun je later de schalen dichterbij draaien tot het geluid goed is.

Verrassing: met de schalen er af zie ik dat op 27v ac de stift een trilling heeft.
Ik meende dat jij van links naar rechts zou schieten, dus erst tegen de linker en daarna tegen de rechter conus. Ik denk nu dat hij in het inwendige als een wip kiept en met zijn ring dan de conus raakt.

Maar de uitslag is haast nihil.

Maar de spoel doet het dus.

mvdk

Golden Member

Deze bel gaat bij 60V zo ongeveer 3.5VA verlangen. Gaat dat wel goed met die hierboven getoonde schakeling?
Is toch een andere bel als uit dat andere topic.

Hensz

Golden Member

Dat hangt er van af wat de impedantie van de spoel is. Samen met de gelijkstroomweerstand kom je in ieder geval al lager uit dan die 3,5VA.
De impedantie zou minstens (ruim) 1000Ω moeten zijn om de trafo en de bc-tjes heel te houden.

Don't Panic!
Arco

Special Member

De gelijkstroomweerstand is al 1000 Ohm, dus de impedantie is nog hoger...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kan het schemaatje niet goed zien en of beoordelen.
Maar als er een contact in de bel zit kan deze dan niet gewoon op DC ?
Zelfde principe als dat je met deurgongen hebt.