verwarmingsmat 24 VAC traploos regelen

Ben ik weer met een volgende vraag,

Ik heb een verwarmingmat 24vac voor in de caravan die ik met een 24vac trafo laat verwarmen.Das gaat prima maar ik wil het vermogen van de mat regelen middels een eventuele potmeter.
Nu kan ik niets direct vinden op het net.
Ik denk aan een pwm regelaartje voor 24vdc waar ik aan de ingang een diode van voldoende vermogen (10A)over de AC voedingzijde zet.
Daarmee kap ik de halve sinus al af zodat het al enig zins op gelijkspanning lijkt voor de pwm regelaar.
Voor de verwarmingmat maakt wissel of gelijkspanning niets uit lijkt mij

Gaat dit uberhaupt werken en heeft iemand een beter idee of oplossing?

bvd Eric

Arco

Special Member

Je kunt de diode direct tussen de 24v ac zetten om half vermogen te krijgen.
Als er geen electronica in die mat zit moet dat werken (als er wel electronica in zit is dat niet zeker)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Na de trafo een variac zou ook kunnen.

Lambiek

Special Member

Op 14 oktober 2021 15:52:42 schreef Enrico12:
Voor de verwarmingmat maakt wissel of gelijkspanning niets uit lijkt mij
Gaat dit uberhaupt werken en heeft iemand een beter idee of oplossing?

Dat moet niet uitmaken AC of DC.

Bouw deze, dan kun je je mat mooi regelen.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Misschien de fet iets aanpassen, maar voor de rest zou het moeten werken.
Wel je trafo gelijkrichten en afvlakken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hartelijk dank voor de antwoorden,

Nu bedenk ik me het volgende.
Als ik de voedingszijde van 24 VAC gelijkricht naar 24VDC,
Dan werkt de pwm regelaar (24VDC) toch perfect richting de verwarmingmat?
Die maakt wissel of gelijkspanning niets uit...

Of ben ik mis?

graag jullie input.

Anoniem

Dat klopt. Voor de verwarmingsmat maakt het niet uit of het gelijk- of wisselspanning is. Hou er wel rekening mee dat de gelijkspanning 1,4 x 24 = 33,6 V is.

Om de schakeling die hier opgegeven was te voeden met de Mosfet en de NE555 zou je er nog een spanningstabalisator ic kunnen zetten, de 7812.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 14 oktober 2021 16:55:39 schreef Enrico12:
Hartelijk dank voor de antwoorden,

Nu bedenk ik me het volgende.
Als ik de voedingszijde van 24 VAC gelijkricht naar 24VDC,
Dan werkt de pwm regelaar (24VDC) toch perfect richting de verwarmingmat?
Die maakt wissel of gelijkspanning niets uit...

Of ben ik mis?

Ik zou adviseren: gelijkrichten, maar niet afvlakken. De effectieve spanning blijft dan onder de 24V en je gaat noch je trafo noch je mat overbelasten.

Dan blijft over wat henkR ook al zegt: De piek van 24V AC ligt rond de 33 V. Een PWM regelaar waar opstaat: "tot 24V " kan dan wel eens kapot gaan. Ik zou adviseren goed op te letten op de max spanning.

Dit geldt ook voor als je Lambiek's suggestie gaat volgen: bijvoorbeeld een 7812 voor de NE555 heeft een max spanning (uit m'n hoofd) van 35V: Eng dicht bij de 33.6V.

(een trafo van 24V levert 24V bij nominale belasting, meer als je hem minder zwaar belast. En als je hem nauwelijks belast gaan diodes ook nog eens minder spanningsval vergen.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit geldt ook voor als je Lambiek's suggestie gaat volgen: bijvoorbeeld een 7812 voor de NE555 heeft een max spanning (uit m'n hoofd) van 35V: Eng dicht bij de 33.6V.

Inderdaad ik stelde ook een 7812 voor om die ertussen te zetten, wat naderhand eigenlijk niet zo goed idee is.
Het alternatief is gewoon een zenerdiode met voorschakelweerstand.
Als je het stroom verbruik weet van de schakeling en dat hoeft niet exact te zijn.
Laten we zeggen 10mA voor de gehele schakeling neem dan een stroom van 20mA voor de zenerdiode.
Overigens je kunt de mat gewoon met AC voeden, maar tussen de schakeling en dus ook de Mosfet komt een gelijkrichterbrug.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Shiptronic

Overleden

Waarom wil je traploos regelen ? Aan/uit voor verwarming is prima temperatuur is toch een heel traag proces.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een langzame PWM is dan een mogelijkheid, met een NTC weerstand welke in en uitschakelt via een comparator.

Telefunken Sender Systeme Berlin
vergeten

Golden Member

Beste @Enrico12
Nog niemand weet hoeveel vermogen, en hoe groot die mat is!
Daar hoort een startpost mee te beginnen, ALLE relevante informatie.
Het kan wel 5 ampere zijn (120watt bij 24 volt) bijvoorbeeld, dan heb je een stevige trafo nodig.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

En of er electronica in de mat zit, dan wordt het een ander verhaal...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

kleine hysterese( 0.1°C ) is genoeg, dan schakelt hij genoeg aan/uit rond het setpunt zo dat het vanzelf een slow PWM word.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Gewoon een dimmer voor de trafo?

Of denk ik dan te simpel?

Shiptronic

Overleden

maar voor welk vermogen, en omdat het 24V is , welke stroom gaat er lopen ?

Sommige van die matten zijn zelf PTC's; koud is de weerstand laag en loopt er een grote stroom, de mat warmt snel op, en de weerstand word hoger, de stroom word minder, en hij gaat dan ook minder verwarmen en houd zou zijn eigen temperaruur onder controle.

In een Caravan lijkt me een lucht verwarmer ook aangenamer, maar misschien is het voor een heel ander gebruik.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 14 oktober 2021 19:47:21 (15%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Allen dank voor de input.

Ik heb het vermogen niet benoemd omdat ik in eerste instantie de haalbaarheid van een regeling wilde weten.
Natuurlijk heb ik een thermostaat overwogen.

De verwarmingsmat is 120 watt en de trafo levert tot max 230Watt vermogen.
Dus qua belasting zit het wel snor.
Waarom geen thermostaat functie, is omdat hij als bijverwarming dient.
Er brand zo wieso een temperatuur geregelde gaskachel.
De vloer temp meten en regelen is met een sensor niet erg nauwkeurig als je op de mat meet en je hebt temp invloeden van de gaskachel.
Dus de traploze regeling is er voor de zorgen dat ik na regel op de hoofd warmte die de kachel levert.
Dus de mat is geen hoofdverwarming maar een bijverwarming.

Dat zou ik met een regelbaar vermogen erg netjes kunnen instellen.

Ik denk dat 33,6 volt voor het matje ook geen drama zal zijn.Mijn idee is dat het vermogen belangrijker is (lees amperage)dan de volts die over het matje staan.

Op 14 oktober 2021 18:01:19 schreef rew:
[...]Ik zou adviseren: gelijkrichten, maar niet afvlakken. De effectieve spanning blijft dan onder de 24V en je gaat noch je trafo noch je mat overbelasten.

Mee eens.

Dan blijft over wat henkR ook al zegt: De piek van 24V AC ligt rond de 33 V. Een PWM regelaar waar opstaat: "tot 24V " kan dan wel eens kapot gaan. Ik zou adviseren goed op te letten op de max spanning.

Dit geldt ook voor als je Lambiek's suggestie gaat volgen: bijvoorbeeld een 7812 voor de NE555 heeft een max spanning (uit m'n hoofd) van 35V: Eng dicht bij de 33.6V

In het schema waar Lambiek naar verwijst staat een hulpschakeling met een 7812 om van de 24V 12V te maken. Als je R3 verhoog naar 330Ω, dan heb je ook geen last meer van de te hoge voedingsspanning. Het kan een klein weerstandje zijn. Een half watt is ruim voldoende. Die weerstand voedt toch alleen maar de NE555. Desnoods zet je nog een 24V, 0,5W zener parallel aan C7

Op 14 oktober 2021 19:16:08 schreef Sine:
Gewoon een dimmer voor de trafo?

Of denk ik dan te simpel?

Dat is de simpelste methode. Zo simpel kan ik niet denken.
Je moet wel een dimmer hebben waar je een (halogeen)transformator op kan aansluiten.

Allemaal bedankt voor de input.

Ik ga er mee aan de slag.

thanx!

Op 14 oktober 2021 19:52:23 schreef Enrico12:
Ik denk dat 33,6 volt voor het matje ook geen drama zal zijn.Mijn idee is dat het vermogen belangrijker is (lees amperage)dan de volts die over het matje staan.

De piek van 24VAC is ruim 33V, dus het matje krijgt dit al voor zijn kiezen, maar alleen op de top van de sinus.

Als je dit gelijk richt en afvlakt met een condensator, wordt het een ander verhaal. De mat gaat dan dubbel zoveel vermogen verstoken met alle gevolgen van dien. Uit je opmerking kon ik niet helemaal opmaken of dat bekende materie voor je is.

(120W mat bij 24Vac of dc: mat is dan 4,8ohm. 4,8ohm bij 33,9Vdc = 240W.)