tinzuiger verstopt

Ik heb vandaag een aantal onderdelen van een kapotte inductieprint van een kookplaat af zitten solderen. Ik heb de teflon punt van de tinzuiger, in het verleden, al een aantal keren vervangen. Dit keer viel het me op dat de tinzuiger veel vaker verstopt gaat zitten. Zelf denk ik het te kunnen wijten aan het loodvrije tinsoldeer dat op die "nieuwe" printen wordt gebruikt. Om het goed te kunnen smelten voeg ik er loodhoudend tin aan toe en vervolgens zuig ik het op met de tinzuiger. Als ik een drietal eilandjes van ca 5mm heb schoongezogen dan mag ik het ding al weer schoonmaken, scheitirritant. Ik heb ooit al wel eens geprobeerd om siliconen/kranenvet aan de stalen punt te smeren en dan duurt het wat langer voordat je mag schoonmaken maar als middel is dat ook eindig.
Het gaat dus om de stalen punt aan de zuiger die zoveel tin blijft vasthouden dat je hem niet meer door de teflon punt kunt drukken.
Hoe gaan jullie daar mee om? Heeft iemand de gouden tip om wat langer met zo'n tinzuiger te kunnen werken?

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

Als het een gewone 'handtinzuiger' is, komt 't meestal doordat de gatdiameter van de teflon punt niet juist is.
(de plunger krijgt de soldeer dan niet uit de opening geperst)

Als de soldeer echt aan de stalen plunger blijft zitten dan deugt het ding niet; ik heb dat nog nooit gehad. (soldeer houdt niet op staal)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het gaat inderdaad om de gewone handzuiger. Hierbij een foto met een standaard bierdopje voor de maat.

Het zit niet echt vast aan de stalen punt, het vormt bij wijze van spreken een kapje eromheen. Je kunt het er wel gemakkelijk af trekken maar daarvoor moet je het ding openmaken.

De stalen punt heeft naar schatting tussen de 0.1 en 0.2mm speling in het teflon.

reading can seriously damage your ignorance

Dat had ik ook regelmatig,kreeg toen het advies om een stukje van de teflonpunt afte knippen,sinds dien geen probleem meer gehad.

Electronica is mooi als het goed werkt
Arco

Special Member

Temperatuur van de soldeerbout wat hoger zetten kan ook helpen.
Als die te laag is, dan 'stolt' de soldeer voordat het in de kamer van de tinzuiger is...

Als je de knop van de tinzuiger helemaal indrukt, dan moet de plunger in ieder geval een stukje uit de teflon punt steken, anders werkt 't ook niet (goed).

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 15 oktober 2021 14:28:11 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Ik doe altijd een drupje olie op de O-Ring van de zuiger (die ook nog wel eens keer vervangen kan worden). Geeft iets meer afsluiting (vacuum).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Voor desolderen zet ik de bout altijd maximaal, op 450C, aansluitingen op grote vlakken krijg ik anders lastig gesmolten.
De stalen punt komt als ik hem helemaal in druk ongeveer 1.5 mm naar buiten. Wanneer ik hem loslaat trekt hij 2mm terug binnen het teflon. Dat is, voor zover ik me kan herinneren, nooit anders geweest.
Zodra ik een reserve punt heb wil ik wel eens proberen om de oude in te korten. Het zal in ieder geval moeten wachten totdat ik weer iets heb om te desolderen.
Mijn ervaring is dat olie en rubber niet zo goed samen gaan. Ik wil dan wel eens proberen die ringen in te smeren met siliconen kranenvet.

reading can seriously damage your ignorance
EgbertG

Golden Member

Druppel dreft is wat ik doe als ik niet tevreden ben over de werking

Op 15 oktober 2021 13:55:29 schreef Arco:
soldeer houdt niet op staal

??? ik doe nogthans tin/lood op de lasnaden van mijn oldtimers. vraagt wat meer hitte, maar plakt er zeker op

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Soldeer houdt niet op staal bij normale soldeerbouttemperaturen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 15 oktober 2021 15:47:31 schreef fcapri:
[...]

??? ik doe nogthans tin/lood op de lasnaden van mijn oldtimers. vraagt wat meer hitte, maar plakt er zeker op

Da's geen staal, maar blik: dunne vertinde staalplaat. Die plaat is al vertind dus. Maar met de juiste temperatuur en vloeimiddel plakt het prima.

Shiptronic

Overleden

Op 15 oktober 2021 14:06:14 schreef hennep:
Het gaat inderdaad om de gewone handzuiger. Hierbij een foto met een standaard bierdopje voor de maat.

[bijlage]

Het zit niet echt vast aan de stalen punt, het vormt bij wijze van spreken een kapje eromheen. Je kunt het er wel gemakkelijk af trekken maar daarvoor moet je het ding openmaken.

[bijlage]

De stalen punt heeft naar schatting tussen de 0.1 en 0.2mm speling in het teflon.

Een stukje van een RVS-pannenspons krullen voor in de punt, schijnt goed te werken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 oktober 2021 16:47:38 schreef GJ_:
[...]Da's geen staal, maar blik: dunne vertinde staalplaat. Die plaat is al vertind dus. Maar met de juiste temperatuur en vloeimiddel plakt het prima.

maar mijn lasdraad is geen vertind blik. en de platen die ik er soms in las, zijn ook niet altijd blik, maar bv stukken metaal uit een uit-elkaar-geslepen mazouttank.

als je genoeg verwarmt (plaat kleur bruin) voor je dat vloeimiddel en lood toevoegd, plakt tin/lood daar altijd op

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Precies. Soldeerpunten zijn zelfs vaak verstaald om ze minder slijtgevoelig te maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik doe standaard de tin verwijderen ( rohs en lood ), knop weer indrukken op de tinzuiger en dan iets dieper drukken dat de stalen pin naar buiten komt, meteen de net gestolde tin eruit trekken. op die manier hoeft echt het hele ding schoonmaken maar enkele keren per jaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 oktober 2021 02:04:24 schreef maartenbakker:
Soldeerpunten zijn zelfs vaak verstaald om ze minder slijtgevoelig te maken.

Dat verklaart dan gelijk waarom punten soms zo slecht willen vertinnen als je per ongeluk de bout langere tijd hebt aan laten staan. Ik heb al eens punten weggegooid omdat ze helemaal geen tin meer pakten.
Met iets hogere temperatuur zou dat dan weer goed moeten komen. Hoewel je dan ook weer moet uitkijken dat je het koper niet uitgloeit en de punt zacht wordt.

Op 16 oktober 2021 09:42:06 schreef testman:
ik doe standaard de tin verwijderen ( rohs en lood ), knop weer indrukken op de tinzuiger en dan iets dieper drukken dat de stalen pin naar buiten komt, meteen de net gestolde tin eruit trekken. op die manier hoeft echt het hele ding schoonmaken maar enkele keren per jaar.

Zo doe ik het ook al tientallen jaren maar dit keer werd ik onaangenaam verrast. Ik weet nog niet wat de preciese oorzaak was, mogelijk een combinatie van ROHS en erg grote pads.

Vooral deze condensatoren (uit de kring van de inductieplaat) zaten met ruim soldeer op erg grote pads.

Op 15 oktober 2021 17:31:16 schreef Shiptronic:
Een stukje van een RVS-pannenspons krullen voor in de punt, schijnt goed te werken.

Dat heb ik net even geprobeerd. Niet met ROHS maar een oude modemprint uit de jaren '80 waarbij dus nog gewoon loodsoldeer was gebruikt.
Deze methode gaat het niet worden. Allereerst blijft je draden uit de punt trekken omdat de stalen pen die naar buiten duwt. Verder kun je de punt er niet opdraaien omdat de krullen dan tussen de schroefdraad komen.

Je moet dus het deel met de punt op de cilinder draaien en de rvs krullen daar met de veer in stoppen. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn maar dat betekent wel dat je bij iedere schoonmaakbeurt die rubber afdichtingsringen door de schroefdraad aan de andere kant van de cilinder moet drukken. Dat doe ik toch liefst zo min mogelijk om die ringen te sparen.
De stalen punt blijft nu wel mooi schoon omdat de krullen de klodder tin opvangen en de punt er schoon doorheen schiet. Misschien dat ik deze methode alleen gebruik wanneer ik weer zo'n k!!-print tegenkom.

reading can seriously damage your ignorance

Op 16 oktober 2021 14:08:29 schreef hennep:
[...]
Dat verklaart dan gelijk waarom punten soms zo slecht willen vertinnen als je per ongeluk de bout langere tijd hebt aan laten staan. Ik heb al eens punten weggegooid omdat ze helemaal geen tin meer pakten.
Met iets hogere temperatuur zou dat dan weer goed moeten komen. Hoewel je dan ook weer moet uitkijken dat je het koper niet uitgloeit en de punt zacht wordt.

Dan kan ik je de Tip-activator van Weller aanraden. Het is geen wondermiddel maar het helpt weldegelijk om de levensduur van uw soldeerpunten te verhogen. Wij gebruiken het en zijn er tevreden van.

Hier onder een filmpje, en inderdaad het spul doet wat ze in het filmpje tonen. Te erg aangetaste punten krijgt het niet (geen wondermiddel) goed, maar het werkt wel preventief bij nieuwe punten.

https://youtu.be/J3OlDsKvzss

https://www.kabelshop.nl/Weller-Tip-activator-Weller-Loodvrij-18-gram-…

Arco

Special Member

Ik heb er al heel wat versleten (meer als 30), een van de oudste (ik denk begin jaren '90) is de enige die nog over is... ;)
Dat is de enige die nog steeds goed werkt. De rest werkte beroerd of was binnen een maand kapot.

Vooral de zg. 'ESD-safe' versies zijn meestal bedroevend. Die zijn vaak van kunststof en niet erg stevig...

Enige wat ik er aan doe is schoonmaken, smeren met wd40 of siliconenspray, en zo nu en dan een nieuwe nozzle en o-ring...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de tinzuiger die ik gebruik is ook een zwarte oud model. heb ook wel een desoldeerstation, maar die verwarmt slechter als de gewone soldeerbout en moet ik eerst aansluiten. de tinzuiger ligt altijd klaar dus keuze is snel gemaakt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Staalwol iets hoger plaatsen, komt dan niet in de schroefdraad en de pen heeft meer ruimte om erdoor te schieten en niet de draden helemaal mee te nemen?

[edit] Note to self, de zuiger druk natuurlijk alles naar onder :(

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 16 oktober 2021 23:13:44 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Ik zie niet goed in wat die pannenspons voor nuttig werk zou kunnen verrichten? (alleen de ruimte is eerder vol...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat soort tinzuigers heb ik er ook al een stuk of 5 versleten. Inderdaad wat olie op het rubbertje doet ook wonderen. Ik heb er nog 2 van eenzelfde en een iets kleinere uitvoering.
Een maand of 1,5 geleden was ik het beu en heb ik naar aanleiding van dit topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/154138 ook een Hakko FR-410 aangeschaft. Kost een paar centen (nouja een rib) maar dan heb je ook wat.
Volgende op het verlanglijstje is een preheater, ik snap alleen niet waarom die krengen zo achterlijk duur moeten zijn. Waarschijnlijk bouw ik er zelf maar eentje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Zelf zeer tevreden over dit product:

https://www.engineertools-jp.com/ss02

Overigens zag ik in de Elektuur ook eens de tip om het puntje van de soldeerzuiger iets in te korten en te voorzien van een stukje siliconenslang.

This is the world we know best, the world of madness