Gedrag Bosch/ Siemens drogers bij een losgekoppeld onderdeel

Goed en duidelijk werk geleverd. Top.

Als het schema correct is dan wordt de spoel bekrachtigd door een banaal relais met open contact. K14 met stekker X11. Volg de draden. Zoek het relais. Verifieer of dat relais in spanningsloze toestand een gesloten contact heeft. Dat behoort zo niet te zijn dus dan is het relais stuk. Het kan ook zijn dat het relais pas sluit bij het aanzetten vd spanning. Dan kan het zijn dat de driver transistor of nog wat anders verderop stuk is. Begin simpel. Test het relais.

Die ene relais heeft een terugkoppeling (zie aanduidingen) . Is dat het stekkertje en het relais?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Anoniem

Verifieer of dat relais in spanningsloze toestand een gesloten contact heeft. Dat behoort zo niet te zijn dus dan is het relais stuk.

Goeie bal

220v op de magneet aangesloten. Resultaat: dikke flits

Dan gaat die spoel toch wel defect zijn.
Ik zie geen contactbescherming bij het relais.
Veel kans dus dat het blijven plakken is
En bij een spoel die dan geen ED 100% heeft loopt dat niet goed af

Op 14 oktober 2021 22:43:28 schreef EricN:
Goed en duidelijk werk geleverd. Top.

Als het schema correct is dan wordt de spoel bekrachtigd door een banaal relais met open contact. K14 met stekker X11. Volg de draden. Zoek het relais. Verifieer of dat relais in spanningsloze toestand een gesloten contact heeft. Dat behoort zo niet te zijn dus dan is het relais stuk. Het kan ook zijn dat het relais pas sluit bij het aanzetten vd spanning. Dan kan het zijn dat de driver transistor of nog wat anders verderop stuk is. Begin simpel. Test het relais.

Die ene relais heeft een terugkoppeling (zie aanduidingen) . Is dat het stekkertje en het relais?

Pfff nu wordt het voor mij als mechaniker wel lastig hoor. Hoe kan ik zien of het relais open of dicht staat? Ik zie alleen die witte box. Is de omcirkelde witte box K14?

Een andere gedachte die ik nog heb: zou de condensor (self cleaning) vervuild kunnen zijn, waardoor de droger deze wil schoonspoelen en daarom continu de magneet bekrachtigd?

Meten met een ohmmeter

Ik denk het maar ben niet zeker vd k14. Vandaar mijn verzoek tot volg de draad.

Neen dat weet het toestel niet. Maar verstroppen gebeurt veel. Spoelen daarvan stuk gaan niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 14 oktober 2021 22:43:28 schreef EricN:
Goed en duidelijk werk geleverd. Top.

Als het schema correct is dan wordt de spoel bekrachtigd door een banaal relais met open contact. K14 met stekker X11. Volg de draden. Zoek het relais. Verifieer of dat relais in spanningsloze toestand een gesloten contact heeft. Dat behoort zo niet te zijn dus dan is het relais stuk. Het kan ook zijn dat het relais pas sluit bij het aanzetten vd spanning. Dan kan het zijn dat de driver transistor of nog wat anders verderop stuk is. Begin simpel. Test het relais.

Die ene relais heeft een terugkoppeling (zie aanduidingen) . Is dat het stekkertje en het relais?

Hoi Eric,

Het is de connector er naast (zie foto) geen idee welk relais het dan moet zijn. Wat ik nog wel bedenk is dat de relais allemaal hetzelfde zijn. Als ik ze dan op de een of andere manier door meet, dan zou het relais dat zich anders gedraagd dus de boosdoener moeten zijn. Of weet jij zo aan te geven welk relais aan deze connector gekoppeld zou moeten zitten?

Middelste vd 3 grotere witte

Groen is spoel

De blauwe is contactpunten. Behoort oneindig te meten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 oktober 2021 15:32:00 schreef EricN:
Middelste vd 3 grotere witte

Groen is spoel

De blauwe is contactpunten. Behoort oneindig te meten.

Super bedankt voor je snelle reactie. Ik ga straks even naar mijn schoonvader. Die is elektrisch meer onderlegd dan ik. Hopelijk vinden we iets in het relais, anders zou ik het echt niet meer weten. Het zou een NO relais moeten zijn volgens mij. Dus dat de lamp in de test meteen begon te branden zou een teken aan de wand moeten zijn.

Idd. Dat het relais, of de aansturing (!) ervan, stuk is en dat de spoel stuk is want die overleefd zulks niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 oktober 2021 15:32:00 schreef EricN:
Middelste vd 3 grotere witte

Groen is spoel

De blauwe is contactpunten. Behoort oneindig te meten.

Ok net alle relais doorgemeten. Het resultaat:
- verbinding 1: staat dicht
- verbinding 2: staat open
- verbinding 3: staat dicht
- verbinding 4: staat open

Dicht als in nul ohm of vele kohm?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op het schema zie ik maar 6 relais, op de printplaat 4 grote en 3 kleine. Zal ik dan wel de juiste meten? Of zal de middelste van de 3 kleine niet worden gebruikt?

Zal het niet relais 6 kunnen zijn ipv 5?

Op 21 oktober 2021 15:32:00 schreef EricN:
Middelste vd 3 grotere witte

Groen is spoel

De blauwe is contactpunten. Behoort oneindig te meten.

De weerstand over de spoelen is wel overal gelijk. Als dat er uberhaupt toe doet.

Printsporen volgen?? maar schat relais 6 zo..

Had je die spoel al??

Op 21 oktober 2021 18:27:00 schreef smd:
Printsporen volgen?? maar schat relais 6 zo..

Had je die spoel al??

Nee nog niet. Levertijd pas ergens in november. Maar met een nieuwe spoel ben ik er dus wss nog niet. Ik wil de nieuwe spoel/ magneet niet meteen opofferen. Is toch zo’n 40,-.

Enig idee wat zo’n printplaat kost? In worst case printplaat en magneet vervangen om zeker te zijn dat alles het weer doet.

Op 21 oktober 2021 18:20:26 schreef LP77:
Zal het niet relais 6 kunnen zijn ipv 5?

Je schrijft dat je spoelstekker op de 2de stekker terecht komt. Dus..... Of klopt je bevinding niet?

In ieder geval behoort geen enkel kontakt nul ohm te zijn.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 21 oktober 2021 18:35:26 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 oktober 2021 18:34:56 schreef EricN:
[...]

Je schrijft dat je spoelstekker op de 2de stekker terecht komt. Dus..... Of klopt je bevinding niet?

In ieder geval behoort geen enkel kontakt nul ohm te zijn.

Het is idd de 2e stekker.

Als geen enkel contact 0 ohm hoort te zijn, dan zou er dus meer aan de hand moeten zijn. Not happy.

Ik merk juist dat ik verkeerd geschreven heb. Ik schreef de middelste vd 3 grote maar nu zie ik net dat er een 4de staat. 8)7

Het is dus de middelste tss 5 en 7. 6 dus. Diegene waar ik de groene en bauwe cirkels om geplaatst heb. Dat klopt dus wel gezien ik nr4 niet gezien had.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zie juist dat je ergens vraagt wat N' is. Dit is de Neuter na de hoofdschakelaar. Nu viel mijn frank (BE). Ik heb die hoofdrelais niet gezien. Dus terug gaan kijken. Dus relais 7 is dat hoofdrelais. 6 is van de compressor. En 5 (!!!) Is van de spoel. Dit klopt dus met jouw bevindingen. Die 2 gaf je aan als in sluiting liggende. Die 2 vervangen dus. Pfff. Verwarring alom hier. Hopelijk kom je er nu uit.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 21 oktober 2021 19:06:44 (87%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 oktober 2021 18:43:19 schreef EricN:
Ik zie juist dat je ergens vraagt wat N' is. Dit is de Neuter na de hoofdschakelaar. Nu viel mijn frank (BE). Ik heb die hoofdrelais niet gezien. Dus terug gaan kijken. Dus relais 7 is dat hoofdrelais. 6 is van de compressor. En 5 (!!!) Is van de spoel. Dit klopt dus met jouw bevindingen. Die 2 gaf je aan als in sluiting liggende. Die 2 vervangen dus. Pfff. Verwarring alom hier. Hopelijk kom je er nu uit.

Ok, dan ga ik die 2 relais maar vervangen en hopen dat het goed komt. Toch vind ik het wel vreemd dat er dan toevallig 2 relais defect gaan. Jij geeft aan dat het het hoofdrelais is. Deze zou dan samen met relais 5 defect zijn. Hoe zie je zo snel dat dit het hoofdrelais is?

Mijn schoonvader zei dat je zo’n relais ook even een tik kunt geven met de achterkant van een schroevendraaier om hem in open stand te krijgen (even laten schrikken).

Nog een knap adresje om deze relais te kopen (anders ga ik even googlen).

Beide schakelen ze de spoeldus de klap is voor beide gelijk. Sneuvelen is onvermijdelijk.
Zo snel gezien? Als je naar de baan van 7 kijkt dan zie je dat die naar de contacten loopt van al die andere. Deze bevoorraad de andere dus.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Soms is het een zoektocht. Deze weet ik niet van buiten hoe je als particulier hier aan geraakt

Een tijd geleden ook eens gezocht naar zoiets. Uiteindelijk moeten bij ali bestellen. Maar het betreft een ander model. https://www.circuitsonline.net/forum/view/154318

Heb je een mooie foto vd relais zodat we de bedrukking kunnen zien?

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 21 oktober 2021 19:33:10 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 oktober 2021 19:32:05 schreef EricN:
Soms is het een zoektocht. Deze weet ik niet van buiten hoe je als particulier hier aan geraakt

Een tijd geleden ook eens gezocht naar zoiets. Uiteindelijk moeten bij ali bestellen. Maar het betreft een ander model. https://www.circuitsonline.net/forum/view/154318

Heb je een mooie foto vd relais zodat we de bedrukking kunnen zien?

899-1A-F-C

Ik krijg deze als vervanger : HF3FD/009H3F

Mss dat je die makkerlijker vind?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?