ontvanger/uitpeil unit handheld

Ik zit met een uitdaging.
Ik moet regelmatig zoeken naar een zendertje op een 200 mtr afstand.
het zendertje ligt in een omgeving buiten in het veld, het zendt een signaal uit tussen 400 en 500 mhz. ik zoek een manier om de zender uit te peilen en signaal te krijgen dat ik dichterbij kom.
ik kan hier niets over vinden om te bouwen.
heeft iemand een idee??

mel

Golden Member

Google eens op ARDF ontvangst.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
vergeten

Golden Member

Dan heb je een richtingsgevoelige antenne nodig voor die frequentie.
En
Een ingangsverzwakker voor als je al redelijk dichtbij bent.
(daarmee maak je de ontvanger minder gevoelig)

Zoek eens op vossejacht- of peilontvanger voor de 2M band, 144MHz of 70 cm band, 432MHz.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EgbertG

Golden Member

Als t niet in het kader is van een vossenjacht dan ben ik heel benieuwd waarom je regelmatig een zendertje moet zien te vinden .....

pa3gws

Golden Member

Aan de nickname van de TS te zien denk ik een zendertjes wat aan een weer ballon heeft gehangen. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EgbertG

Golden Member

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt!

Al knap dat dan de zoekregio tot 200 meter beperkt is gebleven.....

[Bericht gewijzigd door EgbertG op vrijdag 15 oktober 2021 17:51:00 (50%)

ik ben windreader voor wedstrijden heteluchtballonvaren en laat tijdens wedstrijden meerdere sondes op aan een ballon en laat die in een gebied vallen, het zoeken duurt nu wat langer en zou met een uitpeil apparaat eenvoudiger gaan.

EgbertG

Golden Member

en gedurende de vlucht lees je informatie uit en bepaal je de koers van de heteluchtballon?

tijdens het stijgen van de sonde krijg ik hoogte windrichting en windsnelheid door op elke hoogte, bij na mijn comando cut down de draad waar de sonde aanhangt wordt in de sonde doorgebrand en tijdens de val krijg ik locatie door waar de sonde denkt neer te komen. dit doet hij aan de hand van de gegevens van de wind tijdens het stijgen en de gps.

EgbertG

Golden Member

Zo, behoorlijk geavanceerd!

Op die hogere frequenties ( 400-500 Mhz ) is een richtantenne nog wel leuk qua formaat, dus inderdaad een 3 elements 70 cm antenne zal al erg helpen!

er staan zoveel dingen op google voor ARDF ontvangst, iemand een voorbeeld van een goed bouwpakket of niet te dure complete unit( het blijft hobby)

Die antenne zal ik goed kunnen gebruiken maar wat moet ik als ontvanger gebruiken

EgbertG

Golden Member

Is het iedere keer een andere frequentie trouwens?

kan ik de richting met die antenne bepalen of moet ik dan één zijde afschermen?

is eigenlijk altijd 434MHZ,kan ik dan zien wanneer het signaal sterker wordt?

EgbertG

Golden Member

Nee hoor , je hoeft niets af te schermen. Als de smalle kant naar je zendertje gericht staat is de signaalsterkte van de ontvangst het sterkst.

Als je meer dan 3 elementen gebruikt voor de antenne bevorder je wel enorm de
richtingsgevoeligheid. Er staan genoeg ontwerpen op het internet.

Ik zou zelf gaan voor een 5 elements ontwerp. Nog steeds slechts een slordige
50 cm lang.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op vrijdag 15 oktober 2021 18:25:34 (46%)

kan ik die antenne zelf bouwen of koop ik die compleet?

EgbertG

Golden Member

Goede kans!

Het kan zijn dat de ontvangst al zo sterk is dat je geen verschil meer kan zien
op de signaalsterktemeter. Dat is dan makkelijk op te lossen met wat verzwakking van het antennesignaal.

Hoeveel tijd zit er tussen het vallen van de sonde en het weer oprapen?

tussen de 15 minuten en een uur, maar als ik met mijn auto op een 2 en 500 meter kom zie ik de sonde op mijn computer, dat hij aan het zenden is.

Op 15 oktober 2021 17:19:14 schreef windreader:

ik kan hier niets over vinden om te bouwen.
?

Zoek dan eens op vossenjagen en zendamateur
Zoals deze
http://hvde.nl/electronica/zelfbouw_nl.shtm

EgbertG

Golden Member

De sonde zendt GPS info uit? Is die niet nauwkeurig genoeg om er met een handheld GPS zo heen te lopen?

meestal ligt de beker op zijn zij en geeft geen nauwkeurige plaatsbepaling meer vandaar

EgbertG

Golden Member

Heb je voor mijn beeldvorming een foto van zo'n sonde?