Soundcraft DCP100 voeding schema

Hallo,
Ik heb een Soundcraft Spirit Live 16-4-2 mixer met een DCP100 voeding.
Op printplaat zijn de 2 zelfinducties (2,2 uH) in de +15V en -15V secties aan het roken geslagen.
Nu heb ik behoefte aan het schema van deze voeding.
De code op de printplaat is SC2890/1.
Wie kan mij hieraan helpen?

pa3gws

Golden Member

Stuur eens een mail naar Soundcraft ik heb er redelijk goede ervaring mee wie weet krijg je het schema. :-)
https://www.soundcraft.com/support/tech_support?geo=us

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dank je wel pa3gws voor de suggestie (en je reactie).
Ik had hier in NL al contact gehad met AudioXL, die mochten niets geven, dus had eigenlijk de hoop opgegeven om dit rechtstreeks bij Soundcraft te proberen. Ik ga nu toch een poging wagen. Thanks.

Ik zag overigens in een ander draadje dat lid Mississippi ook schema's had van de SC2900 serie (ik zie dat ik in mijn eerste ebricht een typefout heb gemaakt: de printplaat heeft code SC2980/1) . Maar dat draadje was al heel oud. Misschien als dit gelezen wordt dat ook via die kant nog een mogelijheid bestaat?

Hallo Yellowbeard, schema van de 2980 heb ik niet. Vraag is de voeding met een gewone voedingstransformator met wat elco's transistoren en diodes, of is het een "electronische" met een schakelende voeding, van beide heb ik wel schema's. Is het misschien zoeen plat zwart kastje met een kabel en een ronde plug??

[Bericht gewijzigd door mississippi op zondag 17 oktober 2021 20:34:11 (14%)

Op 17 oktober 2021 19:24:14 schreef Yellowbeard:
Dank je wel pa3gws voor de suggestie (en je reactie).
Ik had hier in NL al contact gehad met AudioXL, die mochten niets geven, dus had eigenlijk de hoop opgegeven om dit rechtstreeks bij Soundcraft te proberen. Ik ga nu toch een poging wagen. Thanks.

Ik zag overigens in een ander draadje dat lid Mississippi ook schema's had van de SC2900 serie (ik zie dat ik in mijn eerste ebricht een typefout heb gemaakt: de printplaat heeft code SC2980/1) . Maar dat draadje was al heel oud. Misschien als dit gelezen wordt dat ook via die kant nog een mogelijheid bestaat?

Dat audioXL en ook andere importeurrs geen doc af willen mogen geven is alleen bescherming van de eigen toko, werkplaatsen met personeel zijn duur. Zowel de mengpanelen als de voediginen is zeker geen rocket science. Als ze er mee willen voorkomen dat er geknoeid wordt in de apparatuur en hun TD het dan voor de kiezen krijgen is ook onzin. Als er geknoeid is, is een hoge reparatieprijs goed uit te leggen.
Vaak worden complete voedingen, zeker als het inbouwprinten zijn gewoon uitgewisseld, vaak door niet eens technische personen.

Als er "fabrieksgeheimen in zitten, zullen ze het toch minstens moeten ingieten in kunsthars of beton, anders is het een kwestie van tijd voor een schema. Meestal leveren die dingen maar een paar spanningen, +15, -15, +48 en voor de digitalica al dan niet 5 Volt.
Overigens, in de tijd dat ik nog veel handelde in de diverse merken, kregen de vertegenwoordigers de boodschap mee, dat levering van produkten zonder documentatie geen optie waren.
Er zijn immers genoeg andere goede merken.
Overigens willen fabrikanten vaak best wel meewerken hoor.Ooit eens een versterker in reparatie gehad, die defect raakte als bepaalde komponenet precies aan spec waren. De NL importeur had het nof nooit meegemaakt. Een mailtje naar America bracht binnen een dag aan het licht dat de schakeling kritisch was en de oplossing was een zenerdiode wijzigen

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 17 oktober 2021 20:44:09 (11%)

@Mississippi: Het is inderdaad een normale voeding met +16/-16V en 48V, tweemaal 2200uF in de 15V= lijnen en 2 regulators (LM340T-15 en LM9715CT). En dan een vergelijkbare lijn voor de phantom voeding.

@buzzy: ja dat was inderdaad duidelijk, ik kon hem zomaar ter reparatie aanbieden, of een tweedehands kopen voor het luttele bedrag van E200. Dat was toch echt iets teveel voor een DCP100 van voor de eeuwwisseling.

Ik ben uit pure nieuwsgierigheid mijn oude opleiding (electrotechniek) maar weer eens aan't ontstoffen. Met EasyEDA het schema aan't uittekenen. Wat eigenlijk best leuk is :-).

Het komt in de buurt inderdaad, maar er zijn toch wel verschillen. Het in kaart brengen gaat niet erg snel (niet erg veel tijd helaas), maar met uitzondering van de aansluiting van de gelijkrichterbrug op de trafo is dit in ieder geval de + en -15V sectie:

Let op, de pinout van de 7915 is fout, een klassieker.

Ook vind ik de diodes zo wat verwarrend ogen, maar ze zitten correct.

Wat ik mij herinner van de Soudcraft Spirit voedingen is dat ze ook bij normaal gebruik nogal heet werden. Als hier gewoon 15V uit komt (let op, de negatieve regelaar heeft een kleine belasting nodig) zit het probleem daar niet.

Ha Aart,

Die pinout lijkt inderdaad fout maar is in feite een "dichterlijke vrijheid". Omdat het schema niet bedoeld is als basis voor een print-layout, heb ik de vrijheid genomen de pin volgorde aan te passen (de naamgeving van de pins is correct, maar ik zou nog even naar de nummers moeten kijken of die ook aangepast kunnen worden).
Op deze wijze kon ik de symetrie voor de -15V en +15V lijn blijven aanhouden. Ik heb om die reden ook niet het standaard symbool voor de 7915 gebruikt (een blokje met pins aan 3 zijdes van het blokje).

De hitteontwikkeling van de voeding weet ik bij deze niet zeker, het is me niet als zodanig opgevallen in al de jaren. Wel weet ik dat de KBPC102 en diens tegenhanger in de phantom-lijn beide gevoelig zijn voor het ontwikkelen van brom. Die zijn al eens vervangen, maar begonnen weer brom te ontwikkelen. Daarom ging'ie open.

Bij het doormeten heb ik een fout gemaakt bij het aansluiten van de connectoren en daarbij zijn de beide zelfinducties gaan roken. Die moeten vervangen worden en daarbij wilde ik eigenlijk weten hoe de zaak schematisch in elkaar stak. Vandaar het uittekenen met EasyEDA.