Schakelaar voor "bronkeuze" omvormer

Hallo,

Ik heb hier een omvormer (12v -> 230v) en als bron heb ik twee accu's; maar deze zijn verschillend (110 ampere en 60 ampere). Ik moet dus kiezen; accu A of accu B. Dat lukt prima met de meegeleverde accu stekkers die bij de omvormer horen.

Echter ik wil dit "automatiseren" dmv. een schakelaar.

Beide accu's aan de schakelaar en dmv. de schakelaar kan ik kiezen; accu A of accu B.

Het lijkt erop dat ik een tuimelschakelaar moet hebben; maar ik kan zo op internet niet beoordelen hoe ik deze moet aansluiten en of dat wel de goede is, of niet.

En nu wil ik dit ook realiseren voor de 230v aansluiting; de stroom kan van de omvormer komen; of van het net.

Dit alles om het leven in het schuurtje wat makkelijker te maken!

Sjaak.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

1/ de batterijen zullen wel 60 respectievelijk 110 Ah zijn, zeker, eerder dan 60 resp. 110 Ampere?
2/ is er echt een goede reden om ze niet droogweg parallel te schakelen? Als het dezelfde chemie is dan kan dat best, zelfs al verschillen ze in capaciteit. Als de ene lood-zuur is en de andere bv. LiFePo dan heb je wel een probleem.
3/ wat is het vermogen van de te voeden omvormer? Dat bepaalt de max. stroomopname, en daarvan hangt de keuze van schakelaar af.

Als er echt moet omgeschakeld worden, dan best iets heel ruims, denk maar aan een solenoid zoals ze bv. in vrachtwagens gebruikt worden. Geen startrelais want die zijn gedimensioneerd om slechts enkele seconden actief te zijn. Deze zou misschien iets kunnen zijn: https://www.aliexpress.com/item/1005002810534695.html

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Wat voor vermogen praten we over?

Deze bijvoorbeeld voor niet zoveel vermogen.

Of deze voor een beetje meer vermogen:

De accu variant zal voor relatief grote stromen geschikt moeten zijn. En de 230 volt kant voor hogere spanningen en juist lagere stromen.

Voor het type schakelaar maakt dit veel uit. Dus over wat voor vermogen praten we?

Misschien twee van deze installeren? wel maar één sleutel beschikbaar houden.

QLOUNI 12 V/24 V batterijschakelaar, 2 stuks accuhoofdschakelaar, batterijscheidingsschakelaar, 2-polig incl. 2 sleutels voor marine auto boot RV ATV voertuigen https://www.amazon.nl/dp/B07VJL3Y8Y/ref=cm_sw_r_apan_glt_i_V8YZEGD99E5…

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Dank voor jullie antwoorden!

@big_fat_mama
1. inderdaad Ah;
2. Een AGM en een loodaccu;
3. De omvormer is 1200 watt; maar dat haal ik nooit. Meestal is het verlichting wat erop aangesloten wordt; soms een boormachine van 600 watt.

Allen, bedankt voor de linkjes; ga even kijken hoe ik dan zou moeten aansluiten/solderen.

@deKees hoe zie jij dit aangesloten?

Hensz

Golden Member

Hm, 1200W ga je met die gamma-schakelaar of die C&K niet redden vrees ik, die smelten direct vast.

Don't Panic!

Die wisselschakelaars zijn bedoeld om verlichting te schakelen. Ik zou deze ABSOLUUT NIET gebruiken om de stroom van de accu's te schakelen.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@topic-starter (verder te noemen "TS" of "T/S"):
Ik ben de war met uw zin

Echter ik wil dit "automatiseren" dmv. een schakelaar.

"Automatiseren" houdt voor mij in dat er een of andere automaat is die bij bepaalde omstandigheden bepaalde acties onderneemt, teneinde manuele actie overbodig te maken. Daarvoor zijn stevige solenoide-schakelaars nodig, zoals het voorbeeld dat ik aanbracht. De "automaat" kan een Arduino zijn, of een PLC, of een handjevol poortjes en schmitt-triggers.

Als het de bedoeling is om manueel om te schakelen, dan ga ik graag mee met het idee van Bart 60204: die batterijschakelaars zijn niet duur en toch behoorlijk robuust, en door er slechts één sleutel bij te voorzien beschermt men zich tegen de vergissing om beide tegelijk te activeren.

Hm, 1200W ga je met die gamma-schakelaar of die C&K niet redden vrees ik, die smelten direct vast.

Inderdaad, de omvormer kan 1200W afleveren en kan dus galant 10% meer opnemen; dat geeft dan (bij 12V) 110 Amp. Opstartstroom (ook wel genaamd "inrush") kan kortstondig nog flink wat hoger zijn. 100 amp is een absolute minimumrating voor de toe te passen schakelaar(s), en 200 amp zal heel wat meer gemoedsrust brengen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 16 oktober 2021 15:06:32 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

1200W kun je wel schakelen met die verlichtings-schakelaars, maar dan inderdaad alleen op de 230V kant. Dat is 6A. Moet kunnen toch? Zie specs :

Maximaal aansluitvermogen 2300 watt.

Maar aan de kant van de accu's is dat 100A, daar heb je wel iets stevigers nodig inderdaad.

Aansluiten is niet zo moeilijk. Het zijn gewoon wisselschakelaars. Eén contact wordt doorverbonden met één van de twee wisselcontacten. Dus één wisselcontact naar de omvormer, de andere naar het lichtnet, en het schakelcontact naar de afnemers.

code:



   lichtnet
   ---------o
                  Afnemers
               o-----------
   Omvormer   /
   ---------o/


de minpolen kun je wel koppelen, dan hoeft alleen de plus omgeschakeld te worden. dat kan ook met 2x zo'n lompe boordschakelaar. ene schakelaar aan en andere weer uitzetten, dan valt het licht ook niet uit als je van accu wisselt.

echter ik zou ook zeggen dat parallel gebruiken geen probleem is. als je maar zowel leegtrekt als oplaad samen. om met die hoge stromen toch niet 1 accu de hoge stromen te laten leveren, zet je de pluspool op 1 accu en de minpool van de omvormer op de andere accu. hierdoor gaat de laagste kabelweerstand niet de accu prefereren waar de omvormer op aangesloten zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer