Zout in vaatwasser lijkt niet op te raken

mel

Golden Member

Ik heb een hele goedkope vaatwasmachine....2 voor 1,99.. Er staat Sorbo op, en werkt altijd, behalve als de motor,(ik dus), geen zin heeft.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 oktober 2021 12:23:53 schreef buzzy:
[...]Kijk, daar kom ik verder mee.
Dan ga ik eerst verder zoeken naar technische docu. De vaatwasser werkt al tijden kenelijk zonder de regeneratie en de reparatie kan dus nog wel een paar dagen uitgesteld worden.

we zijn weer wat verder. Op het "zoutvat" onder in de machine (was gemakkelijk bereikbaar zonder de machine uit te bouwen) zit een electrische klep met een spoel zoals die ook op veel electrische inlaatventielen zit. De spoel meet oneindig, dus daardoor zal er van de regeneratie ook weinig terecht komen. De volgende vraag, de complete klep zit zo te zien met twee parkers tegen het plastic vat geschroefd. Haal ik dan alleen het magneetgedeelte los met het kerntje of komt het watergedeelte ook naar buiten. In het laatste geval zal ik het zoutvat moeten legen, maar om de zaak dicht te krijgen, ook moeten zorgen voor nieuwe pakkingen etc. Ik heb inmiddels wel een exploded view van de machine, maar daar op wordt niet meteen duidelijk hoe het zit.

mel

Golden Member

Als je alleen de spoel kan vervangen, dan zal hij het wel weer doen. dan hoef je geen water te verliezen., maar als ik naar de foto kijk, kan je beter het geheel vervangen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 oktober 2021 07:58:46 schreef mel:
Ik heb een hele goedkope vaatwasmachine....2 voor 1,99.. Er staat Sorbo op, en werkt altijd, behalve als de motor,(ik dus), geen zin heeft.. :P

Het nadeel is het relatief hoge koffieverbruik.

Op 15 oktober 2021 13:26:23 schreef mel:
Als je alleen de spoel kan vervangen, dan zal hij het wel weer doen. dan hoef je geen water te verliezen., maar als ik naar de foto kijk, kan je beter het geheel vervangen.

Ben naarstig op zoek naar een bestelnummer van het complete ding.

Gevonden bij Siemens BSH, direct leverbaar
00051835

Zal wel prijzig zijn!! Hadden ze nog lang gevoerd dit type in latere vaatwassers..Yep dit kwam vaker voor.. leg vaatwasser op zijn zij en je kan hem wisselen zonder morsen..

Shiptronic

Overleden

Op zijn zij leggen betekend machine uit bouwen en ik begrijp dat TS daar even geen zin in heeft.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 13 oktober 2021 23:49:05 schreef Hoeben:
Aanslag van koffie in de thermoskan, koffiezetter etc. halen we altijd weg met hete soda. Dat gaat erg goed. Ik neem aan dat dit voor thee ook werkt.

Ik gooi een afwasblokje in het hete water. Werkt prima

Behoorlijk lekprobleem zo te zien. Dat is reeds gefixt of daar gaan we het niet over hebben?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 16 oktober 2021 05:22:36 schreef EricN:
Behoorlijk lekprobleem zo te zien. Dat is reeds gefixt of daar gaan we het niet over hebben?

Nee hoor, maar de coating zal wel niet deugen. De schroefjes zijn helemaal niet geroest. Onder de keukenkastjes en vaatwassers is het altijd wat vochtiger, vanwege condens , slechte ventilatie etc. Bovendien is het ding van 1989, dus ruim 30 jaar. Alles van Siemens heeft bij ons een heel lang leven, ook de gewone wasmachine. Bij de meeste huishoudens haalt de machine de helft van de tijd niet eens, zeker als je aangewezen bent op een winkel die liever verkoopt dan repareert.

maartenbakker

Golden Member

Door zo lang met een Siemens uit het goede tijdperk te doen, zou je (als deze het echt begeeft) misschien nog wel een nieuwe Siemens kunnen kopen die het ook langer dan 5 jaar doet...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Buzzy, die goeie oude tijd is geweest...

Shiptronic

Overleden

Op 16 oktober 2021 19:06:02 schreef smd:
Buzzy, die goeie oude tijd is geweest...

Daarom kan je soms juist beter de oude repareren, paar nieuwe lagertjes erin, en op voor de volgende 30 jaar.

[edit]
ik zou zeggen kraan dicht stekker eruit, draden spoel losmaken , en licht vaseline aan de nieuwe O-ringen doen, paar doeken onder het ventiel, schroeven eruit en snel wisselen :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 16 oktober 2021 22:56:59 (28%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

yep, hier ook..Alles is antiek bij ons en voor verzekering geen dagwaarde meer.. Maar ach, wat te verliezen??

Op 16 oktober 2021 22:49:17 schreef Shiptronic:
[...]

Daarom kan je soms juist beter de oude repareren, paar nieuwe lagertjes erin, en op voor de volgende 30 jaar.

[edit]
ik zou zeggen kraan dicht stekker eruit, draden spoel losmaken , en licht vaseline aan de nieuwe O-ringen doen, paar doeken onder het ventiel, schroeven eruit en snel wisselen :)

Dat kan, maar als het zoutvat leeg is kan ik ook de aansluitingen voor de slangetjes even controleren. Mogelijk zitten die ook nog verstopt omdat het ventiel zijn werk niet deed.
Ach een beetje ellende kan ik wel hebben hoor...... ;)

Wees maar voorzichtig met het pure zout.. Alles rot in een mum van tijd weg..