Test van kleine LAB voeding => QJ1502A

Dan is het simpel opgelost, maar de stroom door R7 wordt dan wat hoog, en ik denk dus dat je een weerstand in serie met de basis bedoeld en dan de diode gebruiken over de BE aansluiting.

Correct! Over de waarde van de weerstand laat ik me niet uit. Dat weet je beter dan ik.

benleentje

Golden Member

Het is jammer dat je moeite hebt mijn stukjes te lezen, ik doe mijn best het zo leesbaar mogelijk te maken en ik geef regelmatig aan, mij te helpen hiermee als het te krom is omschreven dor mij.

Daar kan jij niets aan doen, dat is gewoon mijn handicap.

Ik ga respectvol met mijn medemens om en probeer ook goede antwoorden te geven en steek daar veel tijd in.

Respectvol ja maar niet altijd goede antwoorden, en dat is een persoonlijke ervaring, je kan soms ook kortaf en kribbig zijn zullen we maar zeggen.

Maar er kijkt geen mens naar je en ze communiceren ook niet met je, sta je nu voor een zwart gat te orakelen of wat, heeft het nu zin dat je daar iets staat uit te leggen en er is geen feedback?

Maar kijk dan aub ook niet op 1 dag, het kan soms raar lopen, en co kennende was er die dag even geen animo, maar dat wil niet zeggen dat het er helemaal niet is. Ik kan alleen voor mezelf praten en ik vind je post vaak te lang, dat heeft enerzijds met mijn handicap te maken maar dat maakt specifieke vragen ook lastiger omdat er gewoon teveel info is wat verwerkt moet worden.

er is naar mijn mening erg veel narcisme bij de moderne mens aanwezig,
opgevoerd door de sociale media en andere grote Corporaties ter vergroting van hun winsten.

Even een kanttekening socialmedia en de moderne mens is exact hetzelfde. Het narcisme komt dus niet van socialmedia maar van de mens, en ik denk voor een groot deel omdat de veranderingen te snel gaan voor wat het menselijk brein aankan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
dijkmane

Golden Member

ik vind je posts rete interessant blackdog, lees ze met plezier.

zelf ben ik bijvoorbeeld een dynamic load aan het maken en daarvoor al verschillende van jouw posts doorgelezen en iets met de info daaruit gedaan.
Die posts van jou zijn dan uit 2018 of nog eerder, geen idee.
vooralsnog heb ik er geen vragen over, ik ga zelf wel klooien en daarvan weer leren.
vind t ook zo wat om voor een simpele vraag dan een heel oud topic omhoog te gooien.
Dat load project ligt inmiddels al bijna een jaar op de werkbank, af en toe maak ik er tijd voor, het blijft tenslotte een hobby.
momenteel even aan de kant geschoven voor het opknappen van een mooie 7,5 digits Solartron.

zelf heb ik een soortgelijke voeding als in dit topic en zal ik de door jou getoonde verbeteringen vast wel ene keertje gaan toepassen ( ergens in een momentje de komende jaren ).

In no Sense, Nonsense
blackdog

Golden Member

Hi dijkmane, :-)

Ik zou die vraag gewoon stellen in dat topic, jij kan vinden dat hij te simpel is, maar misschien breng die vraag ook voor anderen inzicht...
Een klein deel van vragen doe ik ook wel eens direct via e-mail, maar ik vind het wat beter als het in algemeen zichtbaar is wat de antwoorden zijn op de vragen.

Dus...

En laat je ook nog wat zien van je Solarton, lijkt mij intressant!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
dijkmane

Golden Member

ja, die Solartron komt eraan.
zit een unobtainium connector in, daar heb ik een nieuw front voor laten 3D printen met "normale" aansluitingen.
er zijn nog wat onderdelen onderweg, zodra gereed en getest, post ik wat info.

In no Sense, Nonsense
blackdog

Golden Member

Hi!

Als eerste dit, Tidak Ada, ik heb de foto aangepast en het oranje kader staat nu wel in de foto.
Dit is al de derde keer dat ik het doe, het ging voor een aantal plaatjes verkeerd door dat Irfanview op jpg extensie stond omdat ik dit een keer nodig had.
En het programma onthoud de laatste stand, wat verder heel prettig in het gebruik is, maar soms gaat het mis. ;)

ohm pi
De tijd die ik over had vandaag, heb ik besteed aan het hopelijk duidelijker maken van de spanningen en stromen over een door R5 en R7.
Dit samen ment de conditie van de basisspanning van Q3 die vlak tegen de maximale sperspanning aan zit van zijn BE overgang in sper.

Hou er rekening mee dat de aangegeven spanningen en stromen wat afronding foutjes kunnen bevatten.
Ik heb een aantal onderdelen/aansluitingen weggelaten in de twee plaatjes die ik hier laat zien, dat maakt het schema wat rustiger.
Het plaatje hieronder is bij de maximale spanning die de voeding kan leveren en ligt zo rond de 16,2V.
De aangegeven waarden zijn berekend en gemeten om een grotere zekerheid te verkrijgen.

Dit eerste plaatje laat dus zien dat Q3 erg ver tegen zijn maximale -Vbe aan zit met -7,58V, de datasheet van verschillende fabrikanten geeft een maximaal aan van -8V.
De stroom door de basis voor hij gaat "zeneren" is meestal heel laag, dus daarom hier als 0mA aangegeven.
Alle stroom loopt dus door R6 en R7 en deze is bij 16,2V uitgangspanning bijna 29mA.

https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-42.png

.
Dit is de situatie bij 0V uitgangspanning.
Doordat R7 nu niet een groot deel van de stroom kan wegtrekken, loopt de meeste stroom richting de BE diode van Q3, in het schema staat aangegeven dat dit ongeveer 10,44mA is.
Een belangrijk punt is in dit schema ook te zien, vele berekeningen rond transistoren wordt gedaan met 0,6V als BE overgang spanning, dat geld alleen bij in verhouding kleine basisstromen.
In een datasheet van een 2N3055 staat dat bij een collecterstroom van 4-Ampere Vbe max 1,5V mag worden.

Om het relais goed te laten aantrekken is ongeveer 0,2mA basisstroom nodig, en er wordt door de zeneren van de BE overgang hier 10,44mA door R6 getrokken.
De rest van de stroom neemt R7 voor zijn rekening met zijn 300Ω weerstandswaarde.

https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-43.png

.
Mijn tijd is nu weer op en de foutjes in mijn uitleg een stuk hierboven waar ohm pi het over had zal ik later onderzoeken en corrigeren waar nodig.
Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is, zo niet, vragen staat vrij. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Type foutje. I.p.v. 0,2mA trekt het relais 20mA.

blackdog

Golden Member

Hi Rene!

Je hebt gelijk, ik ben een stukje tekst vergeten, er is ongeveer 0,2mA aan basisstroom nodig om het relais redelijk goed te laten aantrekken.
Ik heb het aangepast in de tekst.

Het is natuurlijk niet de bedoeling de basisstroom zo precies af te meten daar er dan teveel spanning over de transistor blijft staan.
De transistor die in mijn voeding zit zou iets meer dan 0,1mA nodig hebben om de CE spanning klein te maken.
De basisstroom kan je beter zoiets als minimaal 5x groter kiezen dan echt nodig, dan weet je zeker dat de transistor redelijk in verzadiging komt.
Kijk bij iedere toepassing hoeveel stuurstroom er echt nodig is, de 5x is een natte vinger tip voor de indruk.
Bij de hier getoonde schakeling van de print, is zeer ruim voldaan om de transistor ver in verzadiging te krijgen.

Dank en groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 11 oktober 2021 13:58:42 schreef blackdog:
.
Mijn tijd is nu weer op en de foutjes in mijn uitleg een stuk hierboven waar ohm pi het over had zal ik later onderzoeken en corrigeren waar nodig.

Je hebt een keurig stukje werk gemaakt van het gedrag van de spanningsrelaisschakeling.
Het gedrag van de relaisschakeling bij een uitgangsspanning van 16.2V heb je correct beschreven. Dus ook het stukje over de negatieve spanning over de basis-emittor van Q3. Daar had ik in voorgaand stukje van jou problemen mee. In je eerste beschrijving was dat -8.57V en in deze beschrijving -16V + 8.57V. Spanningen zijn grove waarden.

blackdog

Golden Member

Hi

Er zit een hoop werk in het schema dat hieronder staat, heb me in dit werkje een beetje vergist. :+
Dat is dus eerst uittekenen op papier en dan in sPlan, waarna de typenummers er bij moeten komen en natuurlijk veel controle werk.
Van een aantal componenten heb ik geen nummer of waarde kunnen vinden op de print, voor de waarde moet ik dan eerst het component los solderen.

Het is ook niet helemaal compleet getekend, de gelijkrichter en de buffer Elco samen met de relais schakeling is nog niet bij getekend.
Het lastigste was, een mooie lineaire tekening te krijgen zonder te veel kruisende draden voor de optimale leesbaarheid.

Dit is de eerste versie, kunnen jullie daar eens een blik op laten vallen, en mij op foutjes wijzen?
Het schema is klikbaar voor een grote versie.

Volgens mij is het wel al vrij goed te zien, dat een voeding volgens Harrison simpel van opzet kan zijn voor goede eigenschappen.

KLIK!
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-PSU-Control-Loops-01-Klein.png

Nu even afstand van het schema nemen en morgen weer wat aanpassingen doen, ook aan de hand wat jullie voor foutjes vinden. :)
Als het schema klaar is, zal ik daar weer een analyse op doen.

Dank vast en groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 15 oktober 2021 22:38:50 schreef blackdog:
Dit is de eerste versie, kunnen jullie daar eens een blik op laten vallen, en mij op foutjes wijzen?
Het schema is klikbaar voor een grote versie.

Ik zie geen fouten. Het schema ziet er keurig uit. Ik zie niet zo gauw hoe ik het overzichtelijker zou kunnen tekenen. Ik kan me heel goed voorstellen hoeveel werk er in het uittekenen van het schema aan de hand van de print zit. Chapeau voor je doorzettingsvermogen.

Mooi schema. Qua opzet lijkt het in eerste instantie wel wat op de elektuur voeding, zo met die 2 opamps en darlington als power stage.

Waarom worden er zo moeilijke weerstandswaardes gebruikt, is dat nou nodig?

2 weerstanden in serie van 510 Ω , daar zou ik toch een 1k voor in de plaats hebben gezet.
En 536 Ω parallel aan een potmeter van 10k (10% ? ) :+

De grote elko van 470 uF aan de uitgang valt ook op. Beetje jammer.

536 ohm is gewoon e96 reeks, ik heb ze gewoon liggen als reeks. Die 510 kan natuurlijk als 1k of een 1020 ohm uit de e96. Maar goed stel je hebt als fabrikant nog 100k aan 510 ohm weerstanden in voorraad.

Ik denk dat Elektuur het Harrison principe gebruikt en deze fabrikant niet bij Elektuur ontwerpen heeft gekeken.

blackdog

Golden Member

Hi, :-)

Daar is hij dan, versie V1.0, het totale schema van de QJ1502A voeding

Zonnepaneeltje
Dat van de componenten waarden was mij ook opgevallen, wie zal het weten, misschien zoals Philipsvroeger dat deed, wat kunnen we met die voorraad doen die ligt te verstoffen? ;)
Wat van je andere opmerkingen, komen later bij de bespreking van de control electronica aan de beurt.

Wat Peter112 al aantipt, ik denk dat Elektuur gewoon het Harrison principe heeft toegepast, net als zoveel andere ontwerpers gedaan hebben, me to. ;)

Het schema is weer in een grote versie beschikbaar na het klikken er op.
In het schema heb ik iets toegepast wat ik bijna nooit doe, ik heb twee aansluitingen wijzend naar een ander punt in het schema het gaat om deze twee aansluitingen To X1 en To X2.
Dit heb ik gedaan om het aantal kruisende draden te beperken bij een stukje in het schema dat al vrij druk is.

Ook heb ik in de draden die de energie aan de uitgang leveren kleine richting pijltjes gezet, zodat te zien is hoe de energie die uit 3300uF buffer Elco door de Powertransistor naar de uitgangsklemmen weer terug gaat naar de negatieve aansluiting van de 3300uF buffer Elco.

KLIK!
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-SCH-Totaal-01-Klein.png

.
Graag hoor ik weer jullie opmerkingen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Bram, je bent de voltmeter vergeten.

blackdog

Golden Member

Ha die Rene, :-)

Zoals je kan zien was er weinig ruimte voor de voltmeter.
Vanmiddag ben ik het schema aan het in elkaar schuiven geweest en toen was er ruimte voor de meter.

Er is nog iets was ik echt was vergeten, dat is de clickson, maar die staat nu ook in het schema, waarschijnlijk dat ik die morgen plaats hier op CO.
Moet nu voor een aantal Dames wat Margarita's maken en voor mijzelf trouwens ook één! Hik...

Dank en groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Bert_Camper

Golden Member

Mooi schema, duidelijk getekend.
Het aardteken op het Output Circuit Board hoort daar niet, denk ik.

Groeten, Bert

Ziet er netjes uit!

In het schema heb ik iets toegepast wat ik bijna nooit doe, ik heb twee aansluitingen wijzend naar een ander punt in het schema het gaat om deze twee aansluitingen To X1 en To X2.

Eigenlijk hoor je dan ook bij X1 een pijltje te teken met de tekst To R1 en bij X2 een pijltje met tekst To Q3
Als je smd7805 hoger tekent zodat de output op gelijke hoogte is met de horizontale +5V lijn, dan kan je de bruggelijkrichter ook hoger tekenen.
De "0" Black lijn kan je dan horizontaal zonder knikken laten lopen.

Op 16 oktober 2021 18:02:36 schreef Bert_Camper:
Mooi schema, duidelijk getekend.
Het aardteken op het Output Circuit Board hoort daar niet, denk ik.

Groeten, Bert

Denk het wel.
Zie onderstaand plaatje van blackdog https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-35.jpg

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 16 oktober 2021 19:29:18 (23%)

Op 10 oktober 2021 20:41:52 schreef blackdog:
..Ik vraag mijzelf regelmatig af of ik hier op CO nog wel moet posten, voor de duidelijkheid, dat stukje dat ik vandaag geplaats heb zit echt uren werk in, ik kan ook wat anders gaan doen in die tijd.

Met alle respect hoor, maar is het niet bij je opgekomen dat het ook kan zijn dat de leden het gewoon niet zo interesseert, zo'n uitgebreide beschrijving van een willekeurige voeding? Jij hebt een buitengewone interesse voor dit analoge spul, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Uiteindelijk heeft niemand je ook gevraagd om zoveel tijd erin te steken, dat doe je zelf.
Misschien is het beter om de volgende keer wat korter te beginnen en te kijken of er interesse is, en dan evt meer info te posten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
blackdog

Golden Member

Hi,

Er zijn weer een paar wijzigingen gedaan en een aantal door jullie opmerkingen, dank hiervoor.
De voltmeter die René miste staat er nu in, ik heb pijltjes aan twee kanten geplaatst zoals ohm pi voorstelde.
Verder had ik nog wat typenummers gevonden en die bij de componenten geplaatst.

Ik denk dat ik het als schema zo laat, de volgende stap is de beschrijving van het schema, de control loops welke ik nog niet besproken heb en nog wat testen die ik ga doen.

KLIK!
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-SCH-Totaal-02-Klein.png

flipflop
Ik heb interesse in Electronica, niet specifiek alleen "analoog", digitale electronica is ook analoog, dit wordt door de "digitale" jongens nog wel eens vergeten. :)
Mijn opmerkingen gaan over normaal sociaal gedrag, niets moet echter, een analogie heb ik al eerder gegeven, dit ga ik niet herhalen.
Ik ben echt niet de enige die over het gedrag op dit en andere fora wel eens wat zeggen en er daarna de brui eraan geven en je ze hier nooit meer terugziet.

Zoals nu vandaag zijn er mensen die meewerken om het beter te maken, zodat degene die wat willen leren uiteindelijk er makkelijker iets van opsteken.
En voor de goede orde, is doe dit niet alleen voor de forum lezers, dan zou ik knap gek zijn!

Door het schrijven hier op het forum en het uitleggen van electronica, lukt mij dit nu ook een stuk beter in mijn klantenkring en mijn sociale omgeving.
Voor mij is het een mes dat aan twee kanten snijdt.

Maar goed, laten we verder gaan met mijn "buitengewone interesse" in electronica. :+
Morgen de beschrijving van de U en de i loops.

Nog meer opmerkingen, ik hoor ze graag!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

Nog meer opmerkingen, ik hoor ze graag!

Misschien is het een optie een teller te maken waarmee je kunt zien hoe vaak een draadje bekeken is. Of het "Duimpje".

Ik lees heel geinteresseerd mee, vind het een prachtig artikel, leer er weer veel van maar heb niet de kennis en kunde om "nuttige bijdragen" te leveren, dus ik reageer verder niet. Maar zou dit soort artikelen zeker missen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jeever

Golden Member

Op 10 oktober 2021 20:41:52 schreef blackdog:
Ik vraag mijzelf regelmatig af of ik hier op CO nog wel moet posten, voor de duidelijkheid, dat stukje dat ik vandaag geplaatst heb zit echt uren werk in, ik kan ook wat anders gaan doen in die tijd.
En ja ik vind het onbegrijpelijk dat zo weinig mensen vragen stellen, het kan natuurlijk ook zo zijn dat velen weinig interesse in de Elektronica hebben die ik laat zien.

Beste Blackdog,
Wil je veel respons op jouw artikelen? Stop dan met dat uitgebreid posten op dit forum, begin een eigen blog, maak accounts aan op Facebook, Instagram, Pinterest en Twitter. Word lid van elektronica-groepen op Facebook. Kondig ieder nieuw artikel aan op al deze social media. Succes verzekerd!
Maar....vraag je steeds af of dat wat je schrijft wel interessant is voor de gemiddelde elektronicus. Voegen bijvoorbeeld al die foto's bij dit artikel iets nuttigs of interessants toe aan het artikel? Verplaats je dus in de geest van jouw lezers en besef dat er maar weinig elektronici zijn die behoefte hebben aan een zo uitgebreide bespreking van een dergelijk apparaat.
En bedenk ook dat het pronken met de peperdure apparatuur die je hebt niet bij iedereen in goede aarde valt. Lezers willen een stuk herkenning terugvinden in wat zij lezen en tests tot zes cijfers achter de komma zijn voor de meeste elektronici volstrekt oninteressant, want niet navolgbaar.
Wil je deze compromissen niet sluiten? Alle respect voor wat je dan wilt blijven doen, maar dan moet je leren leven met een klein publiek.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Beste Blackdog,

met alle respect voor het bovenstaande betoog van Jeever, ik ben het absoluut niet eens met zijn stellingname. Jouw bijdragen gaan me heel vaak "ver boven de pet", omdat het mijn kennisniveau en inzicht verre overstijgt. Maar je neemt de moeite om het allemaal uit te spitten en uit te leggen. Een verademing ten opzichte van de meeste bijdrages, die vaak behoorlijk inhoudsloos zijn (wat mis ik de bijdrages van Gertjan Miedema!).

Wat de "tone of voice" betreft, "elk vogeltje zingt zoals het gebekt is".

En de opmerking over je peperdure meetapparatuur is volkomen misplaatst. Ik kan daar als liefhebber van meetspullen alleen maar van genieten.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
flash2b

Special Member

Die Clickson laat de dus Aardlek eruit knallen als de voeding te warm wordt? En als er geen rand aarde is, wat gebeurt er dan ?

(zou ook een tekenfout kunnen zijn, want ik snap het niet)

bprosman

Golden Member

Verplaats je dus in de geest van jouw lezers en besef dat er maar weinig elektronici zijn die behoefte hebben aan een zo uitgebreide bespreking van een dergelijk apparaat.

Juist wel, wat heb ik aan een bespreking van : Uitgepakt, aangesloten, hij doet het, Next.

Maar nogmaals ik heb niet de kennis en de kunde om zinvolle toevoegingen te doen. Maar ben in het "DC-Load" topic nog steeds blij dat Blackdog de moeite nam het nog even uit te breiden als je daar om vraagt.

En bedenk ook dat het pronken met de peperdure apparatuur die je hebt niet bij iedereen in goede aarde valt.

Daar kan ik mij absoluut niet in vinden, sorry beetje zure opmerking.

Verder kan ik het alleen maar eens zijn met : NKHteB

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.