Whirlpool ARG 451/A+ verlichting doet het niet en lijkt niet te koelen?

Hallo allemaal.
De verlichting in mijn Whirlpool ARG 451/A+ inbouwkoelkast doet het soms niet als ik de deur open doe. Als ik dan een tijdje later de deur opnieuw open doe, doet de verlichting het wel weer. Het betreft LED verlichting (ik zie 3 losse leds door de plastic diffuser schijnen, dus niet te vervangen door de gebruiker zo lijkt het). Slecht contact in de schakelaar lijkt me onwaarschijnlijk. Heb de schakelaar enkele keren handmatig bediend, maar het lampje blijft uit.

Nu vraag ik me af of de compressor dan ook nog wel spanning krijgt. Ik had namelijk de indruk dat het erg warm was in de koelkast, toen vanochtend het lampje het weer niet deed. Misschien hangt dat lampje in de koelkast in serie met een of ander overtemperatuur/overdruk/onderdruk contact? Iemand die hier licht op kan laten schijnen?

Heb het probleem helaas nog niet kunnen reproduceren met de koelkast uitgebouwd, zodat ik kan meten aan de compressor.

Edit:
Ter aanvulling: ik hoor de compressor regelmatig wel draaien en als ik dan de deur open doe, zie ik het lampje wel branden. Het is dus niet zo dat de compressor het nooit doet.

Shiptronic

Overleden

Lamp brand alleen als de Compressor loopt?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik vermoed dat de 2 collega's hier vissen naar een verkeerd aangesloten thermostaat of een defecte thermostaat. Mijn eerste gedacht ook na het lezen maar je omschrijving is te vaag.

Op schema is een klassieke thermostaat te zien maar ook een klassiek lampje. Kun je een foto van je typeplaatje plaatsen (achter de groetenbak meestal)? Zo kunnen we het juiste model nagaan.

Vroeger drufde het wel eens gebeuren dat als het lampje niet uit ging door de deur te sluiten, de oververhitting ter hoogte vd lamp een temperatuurbeveiliging de lamp intermitterend uitschakelde.
Sluit de deur heel langzaam om te kijken of het werkelijk uit gaat of maak een filmpje met je smartphone terwijl je hem in de frigo legt. Het is niet omdat het handbedient uit gaat dat het met de deur sluiten ook gebeurt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

dat de lichtschakelaar van een whirlpool koelkast brak is, is mij niet onbekend. heb daar jaren last van gehad, halve tijd ging het licht niet aan, keer wiebelen met de knop en dan werkte het wel. onderdelen in de schakelaar schoonmaken hielp even maar kwam altijd weer terug. tot ik de veer in de schakelaar eens opgerekt had bleef het wel werken.. als de lampdraad op het wisselcontact van de thermostaat zit, ipv op de lampuitgang zou dat af fabriek al fout zijn gedaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Daar denk ik dus ook aan Testman...