Midget Battery Eliminator

Heb een zelf gebouwde (niet door mij) buizen radio die in 1943 is gemaakt toen radios verboden waren.
Het lijkt er op dat een soort trafo wat daarin zit defect is.
Op de linker aansluiting meet ik niks en op de rechter 158 volt (!) en de meter geeft pieptoontjes.

Repareren zal vast niet meer kunnen vandaar de vraag of iemand misschien zo een ding heeft liggen.

Hugo Welther

Moderator

In principe is alles te repareren, anders bouw je zelf een soortgelijke batterij eleminator.

https://www.vintage-radio.com/projects/battery-set-psu.html

Maak hem eens open en post wat duidelijke foto's.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Zit eigenlijk niet zoveel in. Ook nog een kleine trafo.

Zou het hele ding het liefst zoveel mogelijk authentiek willen houden

Arco

Special Member

Wat is dat witte blok bovenin foto 1?
De gelijkrichter of een van de weerstanden kan kapot zijn. De elco's vervangen lijkt me ook wel aan te raden na zo'n lange tijd.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Witte ding is de trafo.
Is de gelijkrichter dat ding onderop foto 4?
Wat zal get ding met dat witte dopje zijn?

Anoniem

Wat zal get ding met dat witte dopje zijn?

Een selenium gelijkrichter?

Witte ding is de trafo.
Is de gelijkrichter dat ding onderop foto 4?

Denk op foto 5 links dat "ijzeren ding"

Bijkomende vraag.
Ik begrijp dat het kastje dient om een batterij te vervangen.
Bestaanen/bestonden er batterijen van 85 volt of moet er 8.5 staan?

Voor portable buizenradio's had je vaak 1,5 of 3v nodig voor de gloeispanning, en 67, 90 of 150v voor de anodespanning.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als de trafo nog in orde is is dat ding prima te herstellen hoor. Ik zie wat dingen die zomaar defect defect kunnen zijn en vrij eenvoudig te vervangen te zijn. Zoals de anderen zeggen zie ik iets wat selenium gelijkrichters zouden kunnen zijn. Door 70 jaar lang blootstelling aan zuurstof en vocht kunnen die interen geoxideerd zijn en nu een hoge weerstand geworden zijn. Voor de condensatoren geld een vergelijkbaar verhaal. Dit alles is vrij eenvoudig te vervangen door modernere versies van deze componenten. En duur hoeft dat ook niet te zijn. Iemand zal even een schemaatje moeten vinden of maken van dit ding. Dat kunnen er wat testjes gedaan worden om uit te vinden of de trafo nog wel werkt en dan kan de schakeling herzien worden.

@Ledlover, aan de schakeling te zien was dat hier dus 1,3 volt en 85 volt. Indertijd zeer gangbare spanningen voor de z.g. batterijbuisjes.

@Rewico: De vroegere batterijspanningen begonnen bij 0,7 volt en liepen helemaal door naar ergens 300 volt ofzo. Hier staat een hoop over die oude batterijen. https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/voeding/

Add:

Ben jij dit?

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…

Je moet het zelf weten natuurlijk. Maar een zelfde apparaat van dezelfde leeftijd heeft waarschijnlijk dezelfde problemen als het apparaat dat je al hebt.

Je kunt beter je bestaande eliminator repararen en uitzoeken of de spanningen echt juist zijn. Als de gloeispanning (die 1,3 Volt) minder stabiel is( Een fractie te hoog ofzo?), zijn in 1 klap al je gloeidraden in de buisjes defect. Die batterijbuisjes zijn heel erg kwetsbaar en tegenwoordig lastig te vinden.

Het is zelfs wel zeer waarschijnlijk dat de spanningen die uit die batterij eliminator komen te hoog zijn omdat de netspanning van 220 naar 230 volt gegaan is. Door de tegenwoordig overal aanwezige zonnepanelen, gaat de spanning vaak zelfs naar de 240 volt. Het is dus zelfs verstandig om de eliminator niet allesn te repareren maar ook een beetje aan te passen zodat hij ook bij de hogere netspanningen goed blijft werken.

Als jouw radio toestel ook zo oud is, is ook verstandig om die na te kijken. Zeer grote kans dat het toestel met wat kleine reparaties ineens veel beter gaat functioneren. De grote zenders op de middengolf zijn allemaal weg. Daarvoor in de plaats zijn tegenwoordig heel veel kleinere zendstations terug gekomen die ook prima te ontvangen zijn met zo'n oude ontvanger. Alleen moet de ontvanger dan wel goed werken en gevoelig genoeg zijn. En die batterijbuis ontvangers waren ooit erg duur en betrekkelijk luxe uitgevoerd. In nieuw staat waren ze ook best gevoelig en selectief.

Jouw ontvanger testen zou ik niet met die eliminator doen. Beetje te riskant. Je moet even kijken wat voor type batterijen daar in hoorden. Waarschijnlijk een 1,5 volt batterij voor de gloeidraden en de anode batterij zal misschien een 90 volt exemplaar geweest zijn.of 67,5 volt.

Een 1,5 volt batterij kun je zo kopen in de vorm van een dikke D-cell. De anode batterij kun je eenvoudig maken door negen of 10 9 volt blok batterijtjes in serie te zetten. Voor hoeveel precies moet je even in de radio kijken welk batterijtype er precies in thuis hoorde.

Als je een foto, model en typenummer van het radiotoestel vermeld kunnen de mensen hier je wel vertellen hoe je dei batterij moet samenstellen.

Hugo Welther

Moderator

Vermeld even de woonplaats in je profiel en zet je emailadres op zichtbaar, email is spamfree hier.

Wellicht is er iemand in jouw buurt die er naar wil kijken. Als Zoetermeer niet te ver weg is wil ik ook wel kijken na de 23e oktober.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Profiel enzo aangepast.
Dat van die batterijen is een goede. Ga ik zeker doen.
Merk en type gaat niet lukken.
Het is een zelf gebouwde uit de 2e wereldoorlog. Volgens de overlevering om stiekem toch Radio Oranje te kunnen luisteren

Merk en type gaat niet lukken.

Hmm, ik zie op de foto's dat er een buis ontbreek. Verder zijn die roodgekleurde buizen geen batterijbuisjes. Ik kan de nummers niet lezen maar de gloeidraden van die buizen zouden wel eens 4 volt kunnen zijn en enorm veel stroom kunnen gebruiken. Met andere woorden: Het is een onwijze batterijen vreter.

Als dit zo is, dan is je batterij eliminator niet bruikbaar voor dit toestel. Die is alleen geschikt voor een toestel met batterijbuisjes.

Wat voor nummer hebben die twee rood geverfde buizen? Misschien valt daar uit af te leiden wat de ontbrekende buis voor een type moet zijn.

Het ziet er wel erg netjes uit allemaal. Vermoedelijk een soort van bouwpakketje geweest op een standaard uniframe-pje ofzo. Ik heb mijn twijfels of dit in de oorlog is gebouwd. Er was toen namelijk helemaal niets. En er waren zeker geen bouwpakketjes beschikbaar. De buizen lijken wel vooroorlogs, het framepje echter weer niet. Ook lijken de onderdelen toen nieuw aangeschaft en niet uit andere toestellen gekannibaliseerd. iets dat je wel zou verwachten bij een illegale zelfbouwradio.

Maar omdat het heel netjes is gebeurt zou het wel kunnen dat bijvoorbeeld e wijzerschaal uit een oude radio is gehaald.

In elk geval een toestel vol tegenstrijdigheden en misschien met een verhaal. Erg leuk om weer in de oude luister te herstellen.

Hugo Welther

Moderator

Op 17 oktober 2021 11:32:27 schreef Ex-fietser:
[...]

Hmm, ik zie op de foto's dat er een buis ontbreek. Verder zijn die roodgekleurde buizen geen batterijbuisjes. Ik kan de nummers niet lezen maar de gloeidraden van die buizen zouden wel eens 4 volt kunnen zijn en enorm veel stroom kunnen gebruiken. Met andere woorden: Het is een onwijze batterijen vreter.

Als dit zo is, dan is je batterij eliminator niet bruikbaar voor dit toestel. Die is alleen geschikt voor een toestel met batterijbuisjes.

Wat voor nummer hebben die twee rood geverfde buizen? Misschien valt daar uit af te leiden wat de ontbrekende buis voor een type moet zijn.

Die "rode" buisjes met "P" voet heb je ook in de "D" uitvoering, 1,2V gloei.
DAFxx of DACxx is de 1e zichtbare op de foto lijkt mij.

Is trouwens een Amroh ontwerpje zo te zien aan de Novocon afstem C en 402 spoel.
Zal jaren 40 zijn. Wellicht de portable vakantie radio.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Die "rode" buisjes met "P" voet heb je ook in de "D" uitvoering, 1,2V gloei.

Dit wist ik niet Hugo. Ik dacht dat de D-buisjes pas een stuk later in de tijd van de Philips miniwatt buizen kwamen als die grote rode dingen. Dit omdat toen de veel zuiniger gloeidraden waren uitgevonden. Vandaar de naam Philips miniwatt. Die oude buizen waren ook radiolampen omdat ze zoveel licht gaven. Een 4 watt gloeidraad was niet ongewoon in die vooroorlogse tijd.

Het toestel heeft wel iets weg van de amroh bantam.http://became.nl/amroh/AMROH%20radio%20ontvangers.htm

Nog een oud draadje met wat info: https://www.circuitsonline.net/forum/view/139188/1

Ce ontbrekende buis is nog aanwezig.
Types zijn DF21, DAC21 EN DK21
De bouwer was een elektrotechnicus en maakte van alles met gebruik van spul wat er in zijn kelder lag.

Datasheets:

DF21: https://frank.pocnet.net/sheets/046/d/DF21.pdf

DAC21: https://frank.pocnet.net/sheets/046/d/DAC21.pdf

DK21: https://frank.pocnet.net/sheets/046/d/DK21.pdf

Het zijn dus allemaal batterijbuisjes met een gloeispanning van 1,4 volt. Dat betekend dat de batterij eliminator in principe bruikbaar is mits hij goed werkt natuurlijk.

Maar een eerste test is zeer goed mogelijk met een 1,5 volt D-cell en ik zou 9 maal een 9 volt blokbatterijtje in serie zetten om 81 volt voor de anode spanning te maken. De anode spanning stak niet heel nauw. De gloeispanning wel. En voor dit type radio is een antenne noodzakelijk om iets serieus te kunnen ontvangen. Die antenne kan voor een eerste test een lang stuk draad zijn.

Add, Er lijkt op de foto een antenne in de kast aanwezig te zijn.

Voor een in WO2 gebouwd toestel is ie inderdaad wel érg netjes en herkenbaar als radio.
Het is niet onmogelijk dat ie uit wo2 komt, maar de eigenaars namen dan wel een ontzettend groot risico want hij is direct herkenbaar als radio.

Qua onderdelen zit het wel in de jaren '40. Misschien begin '50.
Soms kan je een datumcode vinden op spoelbussen, speakers e.d.

Batterijradio's werken vaak wel. Maar ook daarvoor geldt dat die Wima toffee-condensatoren onbetrouwbaar zijn. Vervang sowieso even de condensator die aan het rooster van de eindbuis zit, de rest kan eventueel wel even blijven.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Lijkt een Amroh Kampeersuper.
Zie: https://nvhrbiblio.nl/schema/Amroh_Kampeersuper.pdf
De schaalplaat lijkt wel erg op die van een 'Drie maal twee' maar iig ook Amroh.

Luidspreker rooster van deels gemetalliseerd kunstof, netjes een tule gebruikt voor draaddoorvoer, Wima is pas in 48 opgericht,
Geen rubber restanten van oude draad zijn allemaal wel tekenen dat dit toestel geen 75 jaar oud is.

Gr. Remko.

Wat leuk om te lezen.
Ik ben natuurlijk niet bij het bouwen geweest maar de mevrouw van wie die is vertelde mij dat verhaal.
Zal haar nog eens uithoren.

Op 17 oktober 2021 10:40:12 schreef Hugo Welther:
....... Als Zoetermeer niet te ver weg is wil ik ook wel kijken na de 23e oktober.

Beste Hugo, zou ik het ding naar je mogen opsturen?