de J310 is die nog ergens leverbaar?

Voor een experimentele schakeling zoek ik een paar stuks J-Fet 310's.
Uiteindelijk ga ik het later in SMD bouwen met de MMBF310 omdat deze wel goed is te verkrijgen.
Maar om er aan te experimenteren zoek ik liever een onderdeel wat ik gewoon kan vasthouden met mijn vingers en waar pootjes aanzitten.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

ja die is dr nog.Laatst nog gezien.Ik weet niet waar, maar kan Haje zijn, of Barend Hendriksen.

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 17 oktober 2021 14:59:54 (10%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

2 stuks voor €1
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/1-euro/363-3-stuks-j310.html

Ooops,niet meer op voorraad. Even in de gaten houden,mss later weer wel.

Barend Hendriksen!? Die is al 100 jaar geleden gestopt. Ben wel benieuwd wat er met zijn assortiment is gebeurd..

bprosman

Golden Member

Op 17 oktober 2021 15:15:33 schreef tin.soldier:
Barend Hendriksen!? Die is al 100 jaar geleden gestopt. Ben wel benieuwd wat er met zijn assortiment is gebeurd..

Dat is overgenomen , kwam het laatst tegen maar weer zo even niet meer door wie.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
harry64

Golden Member

Begin dit jaar nog per 10 besteld bij de aliExpress

J310

Per 20 is dan weer goedkoper, hoewel ze voor de nieuwe regelgeving de helft goedkoper waren per 10.

Is nog gewoon in de winkel te koop
https://www.hf-electronics.nl/J310-GEEN-CHINA!
VANDIJKEN heeft wel een nette prijs en tja ALI zou het geen fake zijn?

De J310 voor een redelijke prijs, ik heb ze ook gezien voor 1,96 maar dat is mij te duur, aangezien ik er gelijk 10 wil kopen.

RFHead bedankt voor de moeite en iedereen bedankt voor de moeite.

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Het linkje van rfhead werkt niet. Display (hf-electronics) heeft ze voor 99 cent als je gewoon J310 ingeeft op de site, dat is toch alweer de helft van de prijs van Hajé.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
harry64

Golden Member

Op 17 oktober 2021 22:48:00 schreef rfhead:
Is nog gewoon in de winkel te koop
https://www.hf-electronics.nl/J310-GEEN-CHINA!
VANDIJKEN heeft wel een nette prijs en tja ALI zou het geen fake zijn?

Die van mij doen het goed. Maar ik sla handelaren die er 100 voor een tientje aanbieden ook over, da's vaak wel nep.

Mouser heeft hem gewoon. En Mouser verteld je ook waar die vandaan komt: InterFET. Das dus uit Texas, USA.

Nadeel is wel dat je dan ook voor die nauwkeurigheid betaalt, meer dan €4 per stuk.

Of je gaat voor modern, en koopt een J310 in SMD SOT23 van OnSemi. Weet je ook waar die vandaan komt, en kost maar €0,39 per stuk... 31 cent als je er 10 koop!

Zelden zo'n mooi voorbeeld gezien hoe obsolete through hole eigenlijk is.....

Ha Martin V,

Als je zo'n klein aantal nodig heb kan ik je denk ik wel helpen :)
Maar in een nieuw ontwerp zou ik voor een verkrijgbaar exemplaar gaan,
de J310 is obsoleet zowel met draadjes als S.M.D.,
de levertijd bij Mouser is geplant in juni / september 2022 minimale afname 3000 met zo'n vooruitzicht weet ik voldoende.......

En fairchild-semiconductor bestaat al zo'n 8 jaar niet meer dat is Onsemi, dat maakt niets uit,
daar waar de F opstaat is in ieder geval nog een goede oude !
De enige die het nog maakt is interFET dat is dan ook de enige fabrikant ter wereld die nog J-F.E.T.'s maakt met die standaard.
Wel een hint...... zo'n J-F.E.T. daar kan je niet veel mee qua ontwerp daarom zijn er wel 20 die je gewoon kan gebruiken,
ze zijn allemaal het zelfde, welke je pak is altijd goed wel in de zelfde serie blijven dus bijvoorbeeld R.F. maar dan zijn alle R.F. J-F.E.T.'s nagenoeg gelijk.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,

Het is dat ik die J310 als sourcevolger gebruikte en daarbij heel goed presteerde.
Met een tien stuks ben ik wel weer even geholpen, anders bestel ik die bij HF electronics voor een euro per stuk.
Ik weet alleen niet welke verzendkosten hun hanteren voor iets wat in een envelop past.
Dus zeg het maar Henk ik wil ze ook van jou wel overnemen.

Toevallig was ik aan het kijken welke soorten J-Fets Reichelt verkoopt.
Ik kwam een J-Fet tegen met uitstekende specificaties en jawel, gewoon in TO92 behuizing.
Het type is de NTE312 https://www.reichelt.nl/nl/nl/transistor-j-fet-to-92-n-30-v-nte-312-p2…
Is wel duur 2,29 euro, daar koop ik er geen tien stuks van.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ik ga voor je kijken als je er meer nodig heb geen probleem uit mijn hoofd heb ik er nog wel meer als 100 :D
Wat ik nog weet uit 1990 of daar omtrent, maar zoals je zelf heb gevonden er zijn wel modernere te vinden zal S.M.D. zijn maar die zijn goed te verwerken.
Als ik tijd kan vrij maken wil ik wel een lijst van de gebruikte F.E.T.'s en B.J.T.'s waar nogal mee gespeeld wordt maken voor modernere types.
Zo kost een BFR96 wel € 2,- of meer terwijl een moderne € 0.49 en die is precies het zelfde alleen in een S.M.D. behuizing !
Als je er haast mee heb dan neem je er twee of zo dan zoek ik een en ander op kost me wel tijd te veel componenten op drie locaties :(

PS: even op het data blad gekeken van de NTE312 die is beter voor R.F. als de J310 !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Deze <-klik) heb ik weleens gekocht en werken gewoon. Hoewel ik het niet heb geprobeerd, zou het me best lukken er draadjes aan te solderen. Zo klein zijn ze nu ook weer niet (?).

maartenbakker

Golden Member

Op 18 oktober 2021 18:40:24 schreef Martin V:
Het type is de NTE312 https://www.reichelt.nl/nl/nl/transistor-j-fet-to-92-n-30-v-nte-312-p2…
Is wel duur 2,29 euro, daar koop ik er geen tien stuks van.

NTE is een stempelaar, geen echte fabrikant. De truuk daar is om het originele type uit te vissen. Die zijn vrijwel zeker flink goedkoper. De enige manier waarop dat niet zou werken is als NTE ze custom laat maken, maar die kans lijkt me niet heel groot.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Als het niet al te HF is kun je deze overwegen:

eBay artikel

Obsolete THT JFETS zal je nog wel vaker tegen gaan komen denk ik. Van Ali zou ik ze niet kopen. Als je na vergelijken hebt vastgesteld dat dit type beter is dan andere typen gooi je dat direct weer overboord als je hem vervolgens op Ali koopt. Die dingen komen waarschijnlijk allemaal uit een grote fabriek waar het nummertje dat op dat moment het best verkoopt op wordt gedrukt. Zelfs met Nederlandse leveranciers heb ik weleens JFETs gekregen die niet voldeden aan de specificaties.

Ja die printjes zijn erg makkelijk om er een SMD op te solderen en ruimte voor draadjes is.
Maar het lukt me echt wel om het ook zonder dat printje te doen.
Laatst heb ik nog aan de BB201 diverse keren gesoldeerd en over gezet op een andere print.
Die BB201 is een heel kleine capaciteits diode.

Wat betreft nog even over de NTE312, ik denk dat die nu al obsolete is...
Disterlec verkoopt die, als enigste en Reichelt ook.
Bij Disterlec is die nog duurder, dat had ik niet verwacht.
Komt er net een varicap uit is die nu al verouderd, tsja dat heb ik weer.
Ik heb 10 stuks J310's besteld bij HF electronics, voorlopig gebruik ik die maar.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Kruimel

Golden Member

Bij TME is de NTE2902 voor >€4 nog te krijgen, die is zo te zien een redelijke equivalent, maar ik weet niet wat er zo speciaal is aan dit specifieke type dat je het wil hebben en niets anders.

Hallo Kruimel,

waar ik specifiek op let is de gate/source en de gate/drain capaciteiten van een Mosfet of van een J-Fet.
Bij de NTE312 is die stukken kleiner als bij de J310, wat dan betekend dat het een goede of geen goede Fet is voor VHF toepassingen.
Nu is dat niet het enigste wat van belang is, maar wel het meest belangrijkste.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Radio Twenthe in Den Haag heeft nog J310's. Ook BF 256. Paar weken terug nog wat gehaald.

Henry S.

Moderator

Op 18 oktober 2021 15:25:58 schreef electron920:
de levertijd bij Mouser is geplant in juni / september 2022 minimale afname 3000 met zo'n vooruitzicht weet ik voldoende.......

Die meldingen zijn heel erg standaard geworden, ik zie het dagelijks...
Maar het is daarmee nog niet obsolete geworden.

Voor de simpelste dingen is er momenteel een 'tijdelijke' produktiestop.

Een nadeel is dat ze dat in China ook weten, hun oplossing is omlabelen. Leveringen uit China zijn nu totaal niet te vertrouwen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.