Gezocht: metalen sluitring met hex gat

Hallo,

Ivm de reparatie van een oude Sony Video-8 VCR ben ik ben op zoek naar een kleine metalen sluitring met een hexagonaal gat. Zie onderstaande afbeelding (niet letten op de met epoxy volgekledderde ring daarboven graag - dat experiment is inmiddels weer teruggedraaid).

Ik heb de Ali reeds afgeschuimd, maar misschien gebruik ik wel de verkeerde zoektermen ('hex washer').

Weet iemand of/waar ik zoiets kan krijgen ?

Groetjes, Roland.

Je kan eens bij een modelbouw winkel gaan kijken, bij mij in de buurt zit Quartel die hebben echt heel veel delen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Hugo Welther

Moderator

Fabory misschien? www.fabory.com

Als ik zoek op "hexagonal hole washer" zijn er toch wel wat leveranciers.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
vergeten

Golden Member

Ik kan het best mis hebben maar ik denk:
Waarom moet het per se hexagonaal zijn?
Het ringetje drijft toch niets aan en realiseert m.i. alleen scheiding tussen andere onderdelen op de hexagonale as.
Mag het niet gewoon rond zijn?

Is zelf maken geen optie?
Als je de exacte maten weet is dit voor een fijn mechanicus (of als je zelf nauwkeurig kunt werken) hooguit een uurtje vijlen en je hebt er een.

EDIT:
Zijn de maten toevallig gelijk aan een schroefbitje?
Dan kan je een "plakje" van zo'n schroefbithouder afzagen.
En met een spijker die net boven een plankje uitsteekt, (die houdt de ring op zijn plek) daarop het gezaagde plakje, dan is hij prima op dikte te vijlen/schuren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Levertijd 4-5 weken minimum afname 100 stuks dan nog de handeling, douane en portokosten.
Alleen een sample kan hem redden :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 17 oktober 2021 23:09:25 (57%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Is zelf maken geen optie? Dat dacht ik ook. Wat zijn de maten?

Jacques van Montfort
benleentje

Golden Member

Op 17 oktober 2021 12:23:40 schreef vergeten:
Ik kan het best mis hebben maar ik denk:
Waarom moet het per se hexagonaal zijn?
Het ringetje drijft toch niets aan en realiseert m.i. alleen scheiding tussen andere onderdelen op de hexagonale as.
Mag het niet gewoon rond zijn?

De schijf met het hex gat lijkt me van kunststof, dus als de ring dan gaat draaien ten opzichten van de schijf dan krijg je daar slijtage. IK denk dat metalen ring dus gebruikt word om zijn gladde en harde oppervlak.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Je kunt die schijf als voorbeeld nemen.
Leg hem op een carroseriering van de juiste maat en teken het gat m.b.v. de schijf af. Wat vijlwerk en de ring is klaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik had wat preciezer moeten zijn door te zeggen dat ik er voor niet al te veel geld aan wil komen (reparatie van het kaliber liefdewerk-oud papier). Uit het buitenland laten komen (uitgezonderd dan de Ali) wordt al snel prijzig qua verzendkosten.

Die truc met overtekenen en uitvijlen is misschien wel wat... Ik ga het proberen.

Groetjes, Roland.

benleentje

Golden Member

Je hebt nog steed geen maten doorgegeven en je zou ook eventueel op vraag en aanbod kunnen kijken of iemand iets heeft liggen. OP mijn werk heb ik ook een bak vom met voetpedalen waarin een hex-as gebruikt word van ik dacht 10mm, maar zijn wel bonzen hex lager aanwezig maar geen ringen. De hexlager slijten heel snel en tegenwoordig draai ik de as iets af, boor het gat iets groter en pers er een normaal lager in. Dus in 10mm heb wel iets liggen, maar geen ringen. De lagers zijn ik dacht 7 en 12 mm dik. voorkant en achterkant zijn verschillend.

ik er voor niet al te veel geld aan wil komen (reparatie van het kaliber liefdewerk-oud papier).

Dat was me al duidelijk, geld voor veel mensen op dit forum.
Een andere optie is dat het kan laten laser snijden mits jezelf de DWG file maakt en qua kosten de postzegel op de enveloppe maar ophalen mag ook. En dan mogen het er ook wel 20 stuks zijn. En ook in RVS is dat nog wel gratis.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Blue Sky

Cableguy

Als het voor opvulling is kan je er ook een koper ringetje tussen zetten, als hij te dik is dan kan je die makkelijk op maat schuren.

Waar rook is, is stroom