Samsung TV, dode voeding.

vergeten

Golden Member

Samsung TV, dode voeding.

TV gegevens:
CY-DF320BGLV1H (intern op het chassis.)

HU09BN9501137ALM03DCB1442 (lange streepjescode eronder)
Made in HUNGARY (SEH)

Powersupply PCB opdruk:
CN07BN4400665ASE38DASN130 REV R B

Netzekering 3,15A lag eruit, bij visuele inspectie bleek dat er een blauw c'tje was geploft nabij een FET.
Voor zover ik heb kunnen zien was dat c'tje 220pF 1Kv (opdruk 221) maar dat moet nog gecheckt worden in het schema wat ik nog niet kon vinden! :(
De FET heb ik nagemeten die ligt niet in sluiting.
Geen bolle elkootjes.
De 5 dikke diodes boven de trafo allen in orde.

Kan ik dat 220pF C'tje vervangen voor een 2Kv exemplaar?
(Heeft die verder dezelfde eigenschappen als een 1Kv type?)
En dan eens proberen te starten met een gloeilamp ipv de zekering?

Andere suggesties zijn welkom! (behalve een nieuwe kopen) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Grote kans dat als je deze vervangt dat ie gewoon het het weer doet.

Ik heb begin dit jaar dit gehad met een voeding van een subwoofer die met een knal was gestopt automaat eruit in de meterkast.

Deze werdt bij mij gebracht en na onderzoek bleek alleen domweg het hoogspanning condensatortje het begeven had.

Ik heb deze 1Kv vervangen naar 2Kv en hij werkt nog steeds.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

2Kv is geen probleem, de zekering voor een gloeilamp vervangen om te testen kan als de lamp niet te zwak is.

maartenbakker

Golden Member

Het nummer op het chassis is het nummer op het LCD-paneel en hoort daarbij.

Voor degenen die later terugzoeken misschien handig als je het typenummer nog vermeldt. Het nummer van de voeding zelf is BN44-00665A.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

@maartenbakker

Powersupply PCB opdruk:
CN07BN4400665ASE38DASN130 REV R B

Volgens mij staat dat erbij hoor :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 17 oktober 2021 14:26:00 (77%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 15 oktober 2021 20:32:37 schreef william1967:
2Kv is geen probleem, de zekering voor een gloeilamp vervangen om te testen kan als de lamp niet te zwak is.

Hoe bedoel je "niet te zwak" het is natuurlijk om een (misschien nog) aanwezig ander defect te detecteren en dan de de stroom te beperken zodat er niet nog meer schade kan ontstaan.
(de te zwakke lamp brandt dan op vrijwel volle sterkte)

Ik heb enkele gloeilampen varierend van 25 tot 500watt.
Bij de laatste loopt er bij een sluiting max zo'n 2 ampere, m.i. genoeg om schade aan te richten, dus die wordt het niet.
Meestal gebruik ik 60 of 75 watt, dat lijkt me hier prima.

Ik sta natuurlijk open voor een beter advies, daarbij borrelt bij mij de vraag op:
Hoe bepaal je eigenlijk ongeveer de juiste waarde van zo'n testlamp in verhouding tot (het vermogen? van) het testobject?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

Als er nog gloeilampen zijn......Het is tegenwoordig allemaal LED...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 17 oktober 2021 14:20:39 schreef vergeten:
[...]
Hoe bedoel je "niet te zwak" het is natuurlijk om een (misschien nog) aanwezig ander defect te detecteren en dan de de stroom te beperken zodat er niet nog meer schade kan ontstaan.
(de te zwakke lamp brandt dan op vrijwel volle sterkte)

Ik heb enkele gloeilampen varierend van 25 tot 500watt.
Bij de laatste loopt er bij een sluiting max zo'n 2 ampere, m.i. genoeg om schade aan te richten, dus die wordt het niet.
Meestal gebruik ik 60 of 75 watt, dat lijkt me hier prima.

Ik sta natuurlijk open voor een beter advies, daarbij borrelt bij mij de vraag op:
Hoe bepaal je eigenlijk ongeveer de juiste waarde van zo'n testlamp in verhouding tot (het vermogen? van) het testobject?

Ik geef dat aan omdat er ook gloeilampen verkrijgbaar zijn van 5 Watt, je moet er ook rekening mee houden dat er bij het aansluiten van de netkabel er een korte piek komt om de voedings elco te laden.

meestal Ctje en zekering.. Soms wat meer maar zeldzaam..

Gloeilampen genoeg!! Alles bewaard to 1000W!!

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 17 oktober 2021 18:47:16 (30%)

Evarist

Golden Member

Je moet ook de bruggelijkrichter nameten;

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Defecte blauwe hv c'tjes doet me meteen denken aan Philips. Die hadden er ook vaak last van in de hv gedeelte van de backlight bij diverse tv's. Die vlogen er ook vaak uit en dan was ook alleen het c'tje defect. Mijn oom zei, dat is een "klassiekertje" bij Philips. Dat was in beeldbuis tijd al zo. Heel vaak was een defecte blauwe condensator het probleem :P

vergeten

Golden Member

Op 17 oktober 2021 17:12:50 schreef william1967:
[...]

Ik geef dat aan omdat er ook gloeilampen verkrijgbaar zijn van 5 Watt, je moet er ook rekening mee houden dat er bij het aansluiten van de netkabel er een korte piek komt om de voedings elco te laden.

Dat is de inrush-current en is normaal als de voeding normaal functioneert/geen sluiting heeft ergens.
Daar hoef ik dus geen rekening mee te houden m.b.t. de gloeilampkeuze.
Ik gebruik 230v gloelamp! die kan nooit stuk daardoor.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 17 oktober 2021 19:45:18 schreef Evarist:
Je moet ook de bruggelijkrichter nameten;

Is gedaan, die is in orde.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 15 oktober 2021 20:32:37 schreef william1967:
2Kv is geen probleem, de zekering voor een gloeilamp vervangen om te testen kan als de lamp niet te zwak is.

Vandeweek mijn tv gerepareerd maar met een 60W halogeenlamp in serie begon hij te hikken. Dus flits, flits, flits.

Is dat wat je wilt zien bij zo'n test? Of is dat een lamp die 'te zwak' is?

Oei 60 watt, en wat is het normale gebruik van de tv?

In stand-by moet het ruim voldoende zijn.

In normaal bedrijf verwacht ik dat de tv minimaal het dubbele neemt. En bij een wat oudere met ccfl buisjes het 4 voudige.

Er van uitgaande dat we het dan niet over een 30cm beeldbuisje hebben maar een inchje of 50.

Doe het liefst een 100W gloeilamp.. Het is meer ter beveiliging van overige componenten.. op moment van de "hik"

vergeten

Golden Member

Op 18 oktober 2021 00:33:14 schreef r-p:
[...]
Is dat wat je wilt zien bij zo'n test? Of is dat een lamp die 'te zwak' is?

Dat wil je juist niet zien bij die test.
Nu probeert hij te starten, trekt stroom de spanning voor de TV daalt hij "slaat af".
Dan stijgt de spanning voor de TV weer (de voeding "denkt" ik ga starten) dan herhaald het bovenstaande zich.
Wat je wilt zien bij zo'n test is, een even oplichtende gloeilamp, die dan zwakjes blijft gloeien.
Zet je de TV echt aan (lees uit standby halen) dan kan hij gaan hikken zie hierboven waarom.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 18 oktober 2021 00:50:10 schreef tuxie:
Oei 60 watt, en wat is het normale gebruik van de tv?

In stand-by moet het ruim voldoende zijn.

In normaal bedrijf verwacht ik dat de tv minimaal het dubbele neemt. En bij een wat oudere met ccfl buisjes het 4 voudige.

Er van uitgaande dat we het dan niet over een 30cm beeldbuisje hebben maar een inchje of 50.

Ik heb het niet specifiek over beeldbuis tv's met schakelende voeding.
Hoewel die daar ook aanwezig kunnen zijn.

De voortgang van dit topic kan even op zich laten wachten de eigenaar is met herfst vakantie.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

De geplofte condensator is vervangen, evenals de zekering.
Eerst getest met gloeilamp in serie, dat leverde "goed gedrag" op.
Waarmee ik bedoel het even zwak oplichten na inschakelen en dan heelzwak branden.

Toen direct de netspanning erop en spelen, weer een TV van de E-Waste berg gehouden.

Een "geluk" is dat er niet meer stuk was.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

dat zei ik je al!! De Knal van ctje beschermde je FET.

vergeten

Golden Member

Een vermoeden is pas waar als gebleken is dat het waar is.
Dat is bij deze bevestigd. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.