opschriften op ic,s

mel

Golden Member

Het zal aan mij liggen, maar ik kan de opschriften op ic,s heel moeilijk lezen.Alleen met een bepaalde lichtopval is er iets van te maken.Is daar een oplossing voor,behalve een nieuwe bril kopen? ;) Ik heb hier nog oude ic,s liggen, die zijn wel duidelijk..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Veel ic's zijn slecht te lezen (donkere gelaserde tekst op een zwart vlak.
Enige wat helpt is veel licht erop en een goed vergrootglas gebruiken. (en dan nog is het vaak alleen onder een bepaalde hoek te lezen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ja dat bedoel ik nu :)Als ik eenmaal uitgedokterd heb wat er op staat,doe ik het in een zak,en schrijf het type levensgroot erop. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik denk dat velen dit verhaal herkennen... ondergetekende alleszins! Vergrootglas helpt - bezoekende kleinkroost nog beter!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Die tekst zit er tegenwoordig in gelaserd en is hopeloos slecht leesbaar.
Een nieuwe bril zou kunnen maar ik gebruik er zo iets voor. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Op 17 oktober 2021 19:01:54 schreef big_fat_mama:
Ik denk dat velen dit verhaal herkennen... ondergetekende alleszins! Vergrootglas helpt - bezoekende kleinkroost nog beter!

Goed plan, in het weekend komt een nichtje logeren, zal een voorraad klaarleggen, als ze zich verveelt :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
KGE

Golden Member

Simpele truc die bij veel IC's wel werkt: een heel klein beetje koelpasta aan je vinger en dan over de tekst op het IC vegen. Daarna afvegen met een stukje keukenpapier. De tekst is dan meestal stukken beter leesbaar.

Deze was zonder pasta compleet onleesbaar.

Soms helpt het ook om een foto te maken. De camera pakt net een andere lichtkleur blijkbaar.

Shiptronic

Overleden

ik gebruik juist de camera als live vergroot glas, heb ik hem goed in de zoeker staan beetje kantelen ed. voor de licht inval en dan foto. werkt goed.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ooit in elektuur gestaan, gebruik een krijtje.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

soms helpt het om hem even vochtig maken.( :9 )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Herkenbaar probleem. ik ben een stuk jonger en heb er ook last van ;)
De truc van koelpasta had ik ook al ergens gezien maar het lijkt me niet handig om koelpasta hiervoor te gebruiken. Dat was toch giftig?
Ik zou eerder iets van tandpasta pakken,lijkt me niet giftig en ook goedkoper. Of krijt zoals hier genoemd.
Ik had een fijn plekje met ingebouwde led lampje maar kan die niet meer vinden. Kwam dacht ik gaan licht en liefde als "kadootje"via de post.
Tip voor een goedkope, eenvoudige loep op AliExpress is zeker welkom ;)

Tidak Ada

Golden Member

Misschien helpt een polarisatiefilter.....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tegenwoordig gebruik ik dit:

https://nl.aliexpress.com/item/1005003014119697.html?spm=a2g0o.detail.…

En dit werkt eigenlijk heel erg goed. Op grotere afstand als (web)camera. Als microscoop om te solderen. Je hebt voldoende ruimte voor de desoldeer, hetelucht en gewone bout. En het werkt beter als het loepje van pa3gws.

Ik kan het niet verklaren maar volslagen onzichtbare texten worden hier echt leesbaar mee. Als ik er echter weer een zou kopen koop ik er een met ingebouwd schermpje. Achteraf blijkt dat ik dat af en toe mis. Het is niet altijd handig om op een computerscherm te moeten werken.

In mijn ervaring zijn dergelijke USB microscopen leuk voor inspectie, en om teksten te lezen, maar geven ze teveel vertraging om fijn mee te kunnen solderen, daarvoor gebruik ik liever een optische microscoop. Een vergroting van 50-1000x (in de advertentie) lijkt me onzin en onbruikbaar als het waar zou zijn, ik gebruik meestal 10x of 15x. Nu is vergroting bij een USB camera sowieso een rare specificatie, omdat het afhankelijk is van het formaat van je scherm.

@brains: het overgrote deel van de koelpasta is niet giftig, het vulmiddel is titaniumdioxide, wat ook gebruikt wordt als kleurstof voor snoep. Ik zou het alsnog niet opeten, en koelpasta in met name oude of exotische apparaten (HF en zo) zou wel andere giftige bestanddelen lukken bevatten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fatbeard

Honourable Member

Ik zorg in extreme gevallen voor wat strijklicht met een kleine LED zaklantaarn. Werkt ook uitstekend...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Dit loepje heeft dat in zich (zowel wit als UV licht):

Gekocht op de radiomarkt bij die Engelsman met batterijtjes en pincetten

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 oktober 2021 19:11:00 schreef KGE:
Simpele truc die bij veel IC's wel werkt: een heel klein beetje koelpasta aan je vinger en dan over de tekst op het IC vegen. Daarna afvegen met een stukje keukenpapier. De tekst is dan meestal stukken beter leesbaar.
[bijlage]

Deze was zonder pasta compleet onleesbaar.

+1

Dat is een goede tip @KGE.
Het werkt waarschijnlijk beter dan mijn methode "Hey, Maciej kan jij lezen wat daar staat, jij hebt nog jonge ogen"
Eerlijk gezegd word dit steeds moeilijker, de componenten worden kleiner, zelfs op componenten die op zich groot genoeg zijn is de beschrijving soms microscope sized (denk aan Murata Y-condensatoren)
Soms is het vergrootglas/microscoop de enigste optie die overblijft voor mij als 50+er.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Op 18 oktober 2021 00:18:04 schreef SparkyGSX:
@brains: het overgrote deel van de koelpasta is niet giftig, het vulmiddel is titaniumdioxide, wat ook gebruikt wordt als kleurstof voor snoep. Ik zou het alsnog niet opeten, en koelpasta in met name oude of exotische apparaten (HF en zo) zou wel andere giftige bestanddelen lukken bevatten.

In gevallen (uitgezonderd exotische apparaten) dat het geen titaniumdioxide is, is het alumina (Al2O3, aluminiumoxide, ook bekend als corund, saffier of gewoon de korrels van schuurpapier). Aluminium is niet supergezond (ophoping van aluminium wordt geassocieerd met Alzheimer) maar echt giftig is het ook niet. Ik weet ook niet hoe goed het lichaam het opneemt uit alumina.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Veel vaccins worden gebufferd met AlOH, o.a. het tetanusvaccin
Dit heeft geen enkel effect op de kans op Altzheimer! We zouden anders bijna allemaal Altzheimer krijgen.... :)
Bovendien is de dosis minimaal, ergens in de nanogrammen.

S.v.p. niet op FB plaatsen!!! :( Gevaar voor de volksgezondheid! |:(

Het grootste gevaar komt hier van oma's aardappel- en groentenpannetje...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 17 oktober 2021 18:53:20 schreef mel:
Het zal aan mij liggen, maar ik kan de opschriften op ic,s heel moeilijk lezen.

Nou, dat ligt niet aan jou hoor. :)

Alleen met een bepaalde lichtopval is er iets van te maken.

Ja, dat werkt hier ook het beste. Of zo'n PC microscoop gebruiken, dat gaat ook goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 18 oktober 2021 00:18:04 schreef SparkyGSX:
I
@brains: het overgrote deel van de koelpasta is niet giftig, het vulmiddel is titaniumdioxide, wat ook gebruikt wordt als kleurstof voor snoep.

Meestal wordt siliconenvet met zinkoxide als vulmiddel gebruikt en dit is ook niet giftig soms zie je idd titaanoxide of aluminiumoxide, maar minder frequent.
Omdat het de bedoeling is enkel de oneffenheden en holtes op te vullen
is de laag bij correct gebruik zeer dun en is het vulmiddel van ondergeschikt belang daar dit zowiezo vele malen beter warmte geleidt dan ingesloten lucht. Een uitzondering vormen de zilverpasta's die door hun elektrisch geleidend vermogen moeten omzichtig gebruikt worden.

Zelf zou ik zo weinig mogelijk producten op de stempeling smeren om de letters niet weg te vegen. Optische leesmethodes lijken me het best.

maartenbakker

Golden Member

Op 19 oktober 2021 10:51:26 schreef Tidak Ada:
Veel vaccins worden gebufferd met AlOH, o.a. het tetanusvaccin
Dit heeft geen enkel effect op de kans op Altzheimer! We zouden anders bijna allemaal Altzheimer krijgen.... :)
Bovendien is de dosis minimaal, ergens in de nanogrammen.

S.v.p. niet op FB plaatsen!!! :( Gevaar voor de volksgezondheid! |:(

Het grootste gevaar komt hier van oma's aardappel- en groentenpannetje...

Ik weet niet precies welke verbindingen wel of niet voor de betreffende werking van aluminium kunnen zorgen in het lichaam, dus daar heb ik nadrukkelijk ook niets over geschreven. Voor hetzelfde geld poep je Al2O3 gewoon weer uit, dan ben je ondertussen inwendig een beetje geschuurd of gepolijst :9

Voor aluminium houd ik simpelweg het voorzorgsbeginsel aan; die tetanusprik heb ik vorig jaar nog gehad, want de kans op grote schade van tetanus is simpelweg groter dan een kansje om misschien een paar dagen eerder dement te worden, als ik dat ueberhaupt zou worden.

Maar als het niet nodig is dan gebruik je het niet op een manier die misschien ooit problemen zou kunnen opleveren. Zo ben ik al lang geleden gestopt met mijn rijst in een aluminiumpannetje te koken; ik kook geëmailleerd en in roestvrijstaal, hier en daar een verdwaalde tefloncoating. Alleen nog wel gietaluminium koekenpannen in gebruik, waar ik voorzichtig mee omspring.

Verder vertelde mijn scheikundeleraar (let wel, geen biologieleraar en toen ook verder niet zo'n acht op geslagen - simpelweg aangenomen als vuistregel) dat schadelijke metalen vaak de neiging hebben om zich op te hopen. Een dagelijkse kleine dosis kan na een x aantal jaar alsnog teveel zijn.

Vandaar dus dat ik me geheel aansluit bij - en handel naar de waarschuwing voor zulke pannetjes (dagelijks een kleine dosis), maar geen probleem zie in koelpasta of vaccinaties (incidenteel een nog kleinere dosis, tenzij je dus structureel aan je vingers likt tijdens het aanbrengen van koelpasta).

P.S. @GD dank voor je aanvulling, ik was de zinkoxide vergeten, terwijl dat inderdaad veelgebruikt is. Zink is dan weer een essentieel metaal voor je lichaam, maar zelfs daar zul je wel teveel van binnen kunnen krijgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."