Nefit Turbo driewegklep wordt steeds aangestuurd.

Anoniem

Waterleiding is vaak de beperkende factor voor CW6 moet je 22 mm waterleiding hebben en mocht dit in de woning aanwezig zijn dan moet je ook even voor de meter kijken. Als die geen 22 mm of meer is hoef je geen CW 6 te overwegen.

Op 5 oktober 2021 00:59:49 schreef Jacques1956:
De boiler bevat 20kg koper. Ik kreeg toen 95 euro van de oud-metaal-handelaar. Ik moest wel zelf de metalen mantel eraf halen. Ze wilden echt koper.

20 kilo x 6,05€ voor schoon leidingwerk koper is 121€ momenteel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 oktober 2021 00:59:49 schreef Jacques1956:
De boiler bevat 20kg koper. Ik kreeg toen 95 euro van de oud-metaal-handelaar. Ik moest wel zelf de metalen mantel eraf halen. Ze wilden echt koper.

Da's precies de meerprijs van het naar een eerdere (weekend) datum verschuiven van de installatie! (en dus nu nog meer waard...)

We hebben een CW 4 en voldoet prima. bad snel vol en douchen met veel water. keuken tappunt kan er zelfs bij.. onze installateur vond dat al overkill en meeste was CW 3 wat hij installeerde

Nieuwe ketel hangt (Remeha Calenta Ace 40C). Buitenthermostaat erafgeknipt en thermostaat (isense) erop aangesloten. Lijkt allemaal te werken.

Maar... Voorheen schakelde de kamerthermostaat rechtstreeks de pomp van de vloerverwarming en op een of andere manier werden de andere verdiepingen warm gehouden (met name doucheruimte was altijd warm zonder thermostaatkraan, drogen de handdoeken lekker van).
Nu staat de vloerverwarming pomp altijd aan (noodoplossing) en schakelt de kamerthermostaat de CV ketel.
Met als gevolg dat de doucheruimte zelden warm is.
Ik denk dus domweg een 'ontwerpfout' van de leverancier/indtallateur. Misschien toch weer de buitenthermostaat aansluiten, maar goed, dat zou niet mijn taak moeten zijn. De monteurs zouden het doorgeven maar nog geen reactie van de installateur. Nu kon ik afgelop n zaterdag niet bij hen betalen, dus schoonouders hebben nog een goede stok achter de deur ;)

Boiler mocht ik na ruggespraak met hoofdkantoor houden. Ga misschien nog wat klooien met waterslangen achter zonnepanelen voor voorverwarmen water, dat heb ik hen verteld.

tja het inregelen kan niet elke monteur. pas nog gezien bij een systeem waar 160 woningen op zaten, klachten over het warm tapwater wat niet goed is.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 13 oktober 2021 22:06:26 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 13 oktober 2021 17:04:53 schreef r-p:
Nieuwe ketel hangt (Remeha Calenta Ace 40C). Buitenthermostaat erafgeknipt en thermostaat (isense) erop aangesloten. Lijkt allemaal te werken.

Goeie keuze!

Je had voorheen waarschijnlijk een vloerverwarmings zone die geregeld werd met de thermostaat. En voor de rest een weersafhankelijke regeling met buitenpiloot en aanvoervoeler en thermostaatknoppen op de radiatoren en de badkamer altijd open.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Anoniem

Er kan zo een buitenvoeler aangesloten worden. Een weersafhankelijke regeling zit al in de ketel ingebouwd. De ketel kan dan met de Isense weersafhankelijk stoken. Ach veel werk is het niet, de kabel loopt al naar buiten.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 14 oktober 2021 17:02:25 (37%)

Op 14 oktober 2021 15:24:57 schreef Hunebedbouwer:
Je had voorheen waarschijnlijk een vloerverwarmings zone die geregeld werd met de thermostaat. En voor de rest een weersafhankelijke regeling met buitenpiloot en aanvoervoeler en thermostaatknoppen op de radiatoren en de badkamer altijd open.

Klopt.

Op 14 oktober 2021 15:43:33 schreef HenkR:
Er kan zo een buitenvoeler aangesloten worden. Een weersafhankelijke regeling zit al in de ketel ingebouwd. De ketel kan dan met de Isense weersafhankelijk stoken. Ach veel werk is het niet, de kabel loopt al naar buiten.

Buitenvoeler/weersafhankelijke regeling zit er nog maar alle draden zijn afgeknipt. Dit was verouderde rommel en werd tegenwoordig niet meer gedaan volgens de installateur (zo interpreteer ik de info die ik via mijn schoonouders heb gekregen).
Tijdens telefoontje tussen schoonmama en installateur (ik luisterde mee) werd er geopperd dat schoonouders een buitensensor nodig hadden... zag wat stoom uit schoonmama's oren komen toen dat geopperd werd |:(
Wordt intern bij installateur besproken, persoon aan de lijn was vast niet degene die bij schoonouders thuis de oude situatie heeft bekeken en daar de offerte op heeft gebaseerd.

Anoniem

Weet je welke buitenvoeler er nu zit? Ik kan even kijken welke allemaal passen.

Sorry, zie nu pas je bijdrage. Weet niet welke er nu zit. Wel (uitsnede van) een foto bijgevoegd die ik vorig jaar gemaakt had en zal het nog navragen.

Na vorige telefoontje is er geen reactie geweest vanuit installateur. Dus schoonmama heeft nogmaals zelf gebeld en is doorverbonden met de offerte-maker die bij hen thuis is geweest. Hoe gesprek precies is verlopen weet ik niet, maar samenvattend is de offerte-maker van mening dat hij wel met hen besproken heeft wat weglaten van de buitensensor voor consequenties zou kunnen hebben.
Er kan een nieuwe geplaatst kan worden om het op te lossen. De oude kan niet worden aangesloten op de betreffende ketel. Nieuwe buitensensor kost 95€ inclusief plaatsing.

Dit lijkt me best redelijk aangezien voorrijkosten vaak al hoger zijn... dus ik interpreteer dit maar als een poging om de klant goed te helpen na wat spraakverwarring.

Ik ben niet bij de gesprekken geweest, dus kan niet beoordelen of dit allemaal klopt, maar schoonmoeder heeft er vrede mee en schoonpapa was het sowieso niet eens met de nieuwe ketel, die had de oude van 30 jaar oud liever voor 1000€ verspijkerd dan een nieuwe van 2000€ te kopen. (Dus we kunnen niet al te veel kankeren op de installateur in zijn bijzijn O-) )

De oude ketel heeft al sinds de oplevering veelvuldig staan pendelen, en (mede?) daardoor was het gasverbruik stevig volgens schoonmama. Wellicht is de buitensensor daarom weggelaten, zal flink schelen met gasverbruik, maar halve huis wordt dan ook niet meer verwarmd... (Woonkamer is snel warm door zon-instraling, dus ketel doet dan niets meer tot zonsondergang).

Drijft inmiddels aardig weg van de oorspronkelijke elektronica vraag maar wil jullie toch op de hoogte houden.

Klopt het dat de moderne thermostaat communiceert met de ketel? Het is een tweedraadsverbinding die ook de voeding verzorgd voor de thermostaat (batterijvakje is leeg).
Kan deze ketel niet werken met een ouderwets relaiscontact? Ik heb verder niets meer gehoord over de vloerverwarmingpomp.

Oude situatie: kamerthermostaat bediende de 230V~ voor de vloerverwarmingpomp. Er zat een thermostaatkraan met elektrische aansluiting op de vloerverwarming. Geen idee wat die deed (achakelen van een maakcontact om de ketel aan te sturen?)
Nieuwe situatie: kamerthermostaat bediend de ketel rechtstreeks, pomp staat altijd aan en een gewone thermostaatkraan zonder elektrische aansluiting is op de vloerverwarming gezet.
Ik weet dus niet hoe en OF dit wordt opgelost met de buitensensor.

Als je met "pomp staat altijd aan" de pomp van de vloerverwarming bedoelt, zou je kunnen overwegen die op een tijdklok of pompschakelaar te zetten. Tijdklok is wat ik zelf gedaan heb; simpel en goedkoop. Half uur voor de ketel aangaat gaat de pomp draaien en een half uur na de ketel op de nachtstand gaat, gaat de pomp uit. En in de zomer draait die 5 minuten per dag. Scheelt behoorlijk in het electriciteitsverbruik.

Anoniem

De prijs voor het aansluiten van een nieuwe buitensensor is heel netjes.

De Isense is een opentherm thermostaat en deze communiceert met de ketel en zal de ketel modulerend aansturen. Dit voorkomt het veelvuldig pendelen van de ketel.

Er kunnen batterijen geplaatst worden als back-up voor de klok. Als nu de spanning weg valt moet je de instellingen van de klok controleren. Het programma blijft wel bewaard want dat wordt opgeslagen in de ketel.

Ik denk dat de weersafhankelijke regeling een hoop van de problemen kan oplossen. De stooklijn zal heel erg laag ingesteld moeten worden zodat er lage temperatuur water in de vloer gaat. De thermostaatkraan op de verdeler blijft dan open staan waardoor de verwarming optimaal werkt. Door het moduleren van de ketel zal het gasverbruik meevallen, maar weersafhankelijk stoken zonder ruimtetemperatuur compensatie blijft altijd wat duurder.

Ik stook zelf met een Avanta Ace met weersafhankelijke regeling en de thermostaat (Etwist) als ruimtetemperatuurcompensatie en dat is juist weer heel zuinig en comfortabel.

Weersafhankelijk regelen is comfort. En mij hebben ze al heel lang geleden geleerd dat comfort geld kost. Want hoe dan ook je bent altijd bezig iets op temperatuur te houden en dat heeft verliezen.
Een woonkamer met vloerverwarming waarbij ook nog veel zonneinstraling is heeft nu eenmaal veel minder warmte nodig dat een kamer waar dat niet is. Aan de leeftijd van de vorige ketel te zeggen is de installatie al ouder en toen werd gerekend met water temperaturen van 90/70 (aanvoer/retour) Dit ligt ver van het optimale van een moderne HR ketel die met veel lagere waarden moet stoken om zijn rendement te halen. Dus het kan goed zijn om de bijv de badkamer goed verwarmd te krijgen (zeker nu de bewoners ouder worden hebben ze graag hogere temperaturen) je met een veel hogere watertemperatuur moet gaan stoken om het behaaglijk te krijgen.
Zelf ben ik wel gecharmeerd van het Honeywell EvoHome systeem waarbij elke ruimte een eigen temperatuur voeler krijgt en apart te programmeren is. Bij warmtevraag wordt dit naar de ketel gecommuniceerd en gaat deze daadwerkelijk alleen stoken als er warmtevraag is.

Anoniem

Weersafhankelijk regelen is comfort maar hoeft niet meer energie te kosten. Je moet het wel goed inregelen en goed naregelen. Dit laatste wordt meestal vergeten en dan is weersafhankelijk regelen ontzettend duur. Neem de badkamer radiator die als bypass wordt misbruikt, dat is een typisch voorbeeld hoe het niet moet. Je hebt daar geen naregeling en dat kost geld. Toen ik in 1985 begon als servicemonteur vertelden ze mij ook dat comfort geld kost maar ik heb daarna als servicetechnicus geleerd dat het best energiezuinig kan. Maar je moet wel een goede installatie afleveren en goed inregelen.

weersafhankelijk betekent ook thermostaatkranen in alle ruimtes, heb je dat niet is weersafhankelijk stoken al bijna niet te doen. idd is dat duurder stoken, heb een paar sets liggen maar omdat het toch duurder stookt heb ik er nog niks mee gedaan. tevens moet de ketel dan eigenlijk modulerend stoken, en dat hebben die regelingen niet, gewoon aan/uit sturing.

is die installatie klaar? want de rookgas afvoer die ik op de foto zie is wel braswerk, ductape om rookgas afvoeren is echt nogo. laat staan de hwa bochten voor de luchtintake..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

De ketel op de foto is de Nefit Turbo. Je ziet nog net de zwarte ventilatorkap.

Ducttape op een rookgasafvoer is creapy maar het is haloweentijd.....

Ik ga er vanuit dat de installateur de rookgasafvoer volledig heeft vervangen voor een concentrische uitvoering zoals het hoort.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 17 oktober 2021 18:05:55 (30%)

die alu rookgas bochten hebben een rubber erin zitten, dus tape zou niet hoeven. tenzij een beunhaas destijds zelftappers erin heeft gedraaid zodat de delen niet uitelkaar vallen. ook weer een nogo bij rookgasbuis..

de weersafhankelijke regeling op de muur ook weg knikkeren. iets dergelijks hing in mn ouderlijk huis ook al, werkte nooit helemaal goed. toen de 2e ketel kwam had de installateur de leidingsensor ook weggegooid dus was dat kreng ook niet meer nodig.

weersafhankelijk is het moeilijkste in te stellen op de dagen waar het nog 14-18 graden is. lagere temperaturen buiten zijn makkelijker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Je zou voor een rookgasafvoer op zijn minst aluminiumtape verwachten.

De dagen dat het 14 - 18 graden is kun je bij uitgebreide weersafhankelijke regelingen compenseren met de kromming van de stooklijn.

De Cenvax weersafhankelijke regelingen waren heel erg storingsgevoelig. Ik had altijd een set in de bus liggen om de klanten te helpen als de regeling weer opgestuurd moest worden ter reparatie.

kom die cenvax ook geregeld tegen in afgeknipte toestand aan de muur en vlakbij iets wat wel werkt. ook een indirect gestookte boiler gezien die ermee gestuurd werd, geen wonder al die storingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit was voor de ketelwissel toen schoonpapa het onderhoud deed... Afvoer zal meerdere keren los zijn geweest en toen schijnbaar door schoonpapa met tape vastgezet. Het is toch aluminium-kleurig, dus wat is het probleem??? 8)7

Uitsnede komt uit deze foto uit 2020.

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 18 oktober 2021 00:22:23 (19%)

Op 17 oktober 2021 18:04:34 schreef HenkR:
Ducttape op een rookgasafvoer is creapy maar het is haloweentijd.....

Dat was het eerste wat me opviel, wie is daar (in het verleden) aan het brassen geweest?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ach ja en als ze dood gevonden waren was het vreemd?? Tegenwoordig is de pijp direct dubbelwandig aangesloten op de ketel..

Vandaag is een nieuwe "buitentemperatuursensor" (AF60) gemonteerd door het bedrijf dat de ketel heeft geplaatst.

We gaan zien wat het brengt.

Ik was het niet eens met de monteur maar ik ben een leek en kon niet tot hem door dringen met mijn vragen, wellicht omdat ik het zelf onvoldoende snap. Schoonouders hebben er wel vertrouwen in dus wilde dit ook niet (ongefundeerd?) ondermijnen.

Oude regeling, mits ik snap hoe dit werkte:
Buitenvoeler met kastje (Cenvax?) die water op temperatuur hield en kamerthermostaat (kastje aan de muur van de woonkamer) die de pomp bij de vloerverwarming aan of uit zette. Op de vloerverwarming zat een thermostaat kraan met twee koperdraadjes, ik durf niet meer te zeggen of die bv. in serie met de pomp stonden. Kraan is volgens mij nog aanwezig dus werking probeer ik nog na te gaan.

Nieuwe situatie: Buitenvoeler rechtstreeks op de ketel, kamerthermostaat doet niets? Er is ingesteld (in de kamerthermostaat volgens mij) dat de buitenvoeler de zaak regelt maar alsnog zou deze kamerthermostaat de modulatie regelen oid.
Thermostaatkraan zonder elektrische aansluiting op de vloerverwarming en pomp die altijd aanstaat.

Monteur heeft nog even met de zaak gebeld of de kamerthermostaat naar boven verplaatst MOEST worden maar dat hoefde niet. Ik heb toen geopperd of ikzelf dit alsnog kon doen en weer een oude thermostaat kon monteren die de pomp van de vloerverwarming rechtstreeks bediend (zoals het 30 jaar gewerkt heeft volgens mij) maar dit kon absoluut niet. Als argument werd o.a. genoemd dat de pomp 1x per dag moet draaien. Aparte pompschakelaar met sensor op de toevoerleiding zou wel werken volgens monteur.