Scooter starten met transformator ipv accu

Beste leden.

Ik sleutel de laatste tijd graag aan oude scooters.
9 van de 10 keer zijn de accu's kapot.
Ik zou graag een transformator gebruiken ipv een accu om de scooter te kunnen starten en dingen te testen voordat hij klaar is en een nieuwe accu erop ga zetten.
Nu heb ik een oude PC voeding (in een mooie behuizing gebouwd) om knipperlichten enzo te testen dat gaat prima.
Starten uiteraard niet.
Kan ik met een dikke transformator en misschien wat flinke condensatoren erop een scooter starten? of is daar veel meer voor nodig?

Ik hoor het graag.

Mvg Alex

mvdk

Golden Member

Die condensatoren kun je weglaten, en iets meer geld uitgeven aan diodes.
dat moeten dikke exemplaren zijn. Trafo'tje van 800VA (schat ik).

Edit:
Voor dat geld kun je ook een accu kopen, alleen om te testen.

Wat 60204 zegt.

Kan het? Ja, maar om de nodige startstroom te kunnen leveren zal je al een flinke voeding moeten bouwen.
Eenvoudiger lijkt me om hiervoor een kant en klaar startbooster te gebruiken of een loodaccu, met geschikte lader, te voorzien in je werkplaats.

mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Startstroom is heel fors. Dat ga je niet met een paar ampere redden.

Geen idee wat een scooter doet, maar denk dat je rustig aan 50A moet denken.

Dat kan met een stevige voeding. Goedkoopst is een oude servervoeding. Die dingen leveren afhankelijk van het model 40-100A en koop je voor weinig.

Maar goed, ik ben het eens met de anderen: Een simpele loodaccu is vooral veel praktischer.

Voor een scooter heb je niet veel nodig. Koop een simpele goedkope loodaccu en een druppellader. Bouw die accu in een mooi kastje, voorzie 'm van een zekering en startklemmen. Dan ben je klaar.
De druppellader kan erbij in, dan kun je de stekker erin prikken en m opladen. Soort van simpele booster dus.

Goedkope, maar voor jouw doel voldoende, accutjes kun je bij Cranenbroek kopen.
Een 4-6Ah scooteraccutje kost 10-15 euro ofzo, voor jouw testdoeleinden de kleinste normale autoaccu (44Ah), kost je 35 euro voor een nieuwe
Dan heb je net wat meer prik als je langere tijd / meerdere wilt testen.

Lader: Zo'n simpel Dunlop Action druppelladertje van 12 euro is prima

Tidak Ada

Golden Member

Zijn het 12V accu's of 6V? Als het 12V is, zou je misschien een startbooster voor auto's kunnen gebruiken, maar let op de maximale stroom die de booster mag leveren.

Maar koop liever een extra accuutje dat je op een druppellader laat staan. Daar doe je lang mee. Oeps, dat had DJSmiley ook al gsuggererd :o

Een 60-100A servervoeding kost ook centjes, ook op de beurzen en markten....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Startaccu van een auto 45ah startkabels wel dikkere gebruiken erop maken acculader halen bij de action monteer dit alles op een steekwagen en klaar is het ook overal heen te rollen en te gebruiken na gebruik lader op netspanning (220v stopcontact) en laten laden.

Lekker makkelijk

Nog een voordeel van een accu met druppellader: je kan 'm zonder verlengsnoeren buitenshuis gebruiken.
Je kan een autoaccu makkelijk op een steekwagentje of op een meubelroller monteren met z'n lader er bij.

De voeding kan je uiteraard ook op een wagentje/roller monteren, maar dan sleep je er een netkabel achteraan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Trafo uit een oude UPS kan ook. (wel gelijkrichten)
Een trafo uit een 900VA UPS is meestal iets van 13V/65A...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 18 oktober 2021 12:11:58 schreef Tidak Ada:
Een 60-100A servervoeding kost ook centjes, ook op de beurzen en markten....

https://www.circuitsonline.net/aanbod/25691/voedingen/diverse-12v-serv…
Er staat een 1kW voeding bij, misschien wil joopv hem wel los verkopen.

Volgens mij kan je dat zien als: "voor 100 euro heb je er 1!" En een reserve, en ook nog een zwik andere voedingen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt allemaal voor de enorm snelle antwoorden.

Als ik dit zo lees is het misschien inderdaad beter en handiger om een losse accu te nemen met een ladertje.

Ik verwachte wel een hoge aanloopstroom maar dat het zo woest ging had ik niet verwacht.

Bedankt voor jullie tips ik ga kijken voor een accu en lader.

Mvg Alex

EricP

mét CE

Daarnaast: vindt zo'n scooter het leuk om zonder accu te draaien? Het ou zomaar kunnen dat die noodzakelijk is om de spanning van wat er als dynamo functioneert een beetje af te vlakken. Dat lijkt me de eerste om uit te zoeken.

Tidak Ada

Golden Member

Dus gewoon de oude accu laten zitten, kabels er aan en vooruit met de geit, starten maar, net als bij een auto met lege accu.
Die defecte accu buffert dan ook nog wel een beetje, zeker als je de 'truc' met de accu en de druppellader gebruikt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb wel eens een scooter gestart met mijn 14Ah motoraccu (met 28A dynamo, motor liep). De 30A zekering die er tussen zat bleef heel, tegen mijn verwachting in (via 'BMW' stopcontact en 4mm^2 luidsprekersnoer met 40A krokodillenklemmen) Bij elkaar hebben ze zeker 30 seconden lopen starten voordat de scooter aansloeg (ik denk nog langer).

Ervaringen uit het verleden geven geen enkele garantie voor de toekomst.

Dus absoluut geen advies voor de grootte van de benodigde voeding, maar gewoon een praktijkervaring met onverwachte uitkomst (dat de trage 30A zekering het allemaal prima vond).

Dat geloof ik ook wel.

Als ik zo even google kom ik scooterstartmotors tegen van 250-300W. Dat ligt wel in lijn daarmee. Daarnaast kun je uit een 30A zekering rustig 40A korte tijd halen voordat ie klapt

Zo'n scooteraccutje is vaak ook maar een paar Ah (<10Ah) dus hele grote stromen zou dat ding ook niet kunnen leveren.

scooteraccu is een 5Ah, ik heb bij een oude accu een stel nicd erbij gebouwd zodat de scooter in de winter nog startte. 4Ah nicd accu's waren dat en dat ging ook al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

De aanloopstroom wordt begrensd door de accu, lijkt me. Vandaar dat het met een 4Ah accu wel lukt en met een 40A servervoeding niet - die zakt niet even een beetje in maar klapt gelijk uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Een compact alternatief kan zoiets zijn:

https://ecurrent.nl/products/powerboozt/

Kennis van mij gebruikt zoiets ook om zijn Honda racemotor te starten als de onboard accu wat slapjes is.

Op 18 oktober 2021 18:11:07 schreef maartenbakker:
De aanloopstroom wordt begrensd door de accu, lijkt me. Vandaar dat het met een 4Ah accu wel lukt en met een 40A servervoeding niet - die zakt niet even een beetje in maar klapt gelijk uit.

dit hangt nogal van de smps voeding opbouw af, sommigen kunnen een flinke pieklast wel leveren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 18 oktober 2021 19:44:56 schreef KGE:
Een compact alternatief kan zoiets zijn:

https://ecurrent.nl/products/powerboozt/

Kennis van mij gebruikt zoiets ook om zijn Honda racemotor te starten als de onboard accu wat slapjes is.

Dat had ik al eerder voorgesteld, maar dan een voor auto's.

Overigens, om wat voor een soort scooter gaat het, een 250cc Vespa-achtige, of zo eentje met een brommerlicentie? Dat maakt nogal wat uit qua startstroom....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Beste reageerders.

Ik heb geluisterd naar de adviezen en heb een motoraccu aangeschaft met een druppellader. paar keer gebruikt gaat erg goed.

Bedankt allemaal.

Ik heb weer een vraag.. die zal ik stellen in een ander topic.