Waarom heeft blijkbaar niemand ook maar een blik op die foto's geworpen?
Yep, Inderdaad. Tevens heeft de TS al een paar keer de vraag gesteld wat en waardoor de grootte van de laadstroom bepaalt wordt bij het laden van een lood accu.
Dat is eigenlijk heel simpel. De laadstroom wordt bepaald door de aangelegde laadspanning en de ladingstoestand van de accu. Als je dus de laadspanning constant houd van laten we zeggen die 13,8 volt dan zal een stroom gaan lopen die wordt bepaald door de ladingstoestand van de accu. Is de accu erg leeg dan zal de laadstroom groter zijn als bij een minder lege accu.
Gedurende het laden van de accu zal de stroom dus in het begin groot zijn en naarmate de accu voller wordt afnemen naar uiteindelijk nul ampère als de accu vol is. De accuspanning is dan ook gelijk aan de laadspanning geworden en zal dus 13,8 volt geworden zijn.
Dit is het verhaal voor de standaard loodzuur startaccu zoals gebruikt in oudere automobielen. Die 13,8 volt laadspanning kan ook permanent aangesloten blijven zonder dat de levensduur van de accu kleiner wordt. Dat doen ze dus ook in oudere auto's.
Let de wel de hele erge oude auto'smet een elektromechanische spannings of laadregelaar vallen hier dus buiten. Die werken namelijk weer anders.
Bij modernere accu's die voorzien zijn van calcium kan die laadspanning in plaats van die 13,8 volt wel 14,4 zijn. De accu kan dan een stuk sneller geladen worden. Iets dat ook noodzakelijk is in auto's die zijn voorzien van startstop systemen en remenergieopslag systemen. Die hoge laadspanningen kunnen niet permanent aangesloten blijven. Daarom zijn de laadsystemen in moderne auto's ook intelligent en die laden dus niet meer als de accu vol genoeg is. Dit om ruimte te houden om remenergie te kunnen bewaren en om de accu niet gewoon kapot te laden.
De laadstromen bij die modernere laadsystemen kunnen ook veel groter dan die bij oudere laadsystemen.
Als ik de TS was zou ik de accu's gaan laden bij 13,6 volt ofzo. Dan gaat het laden rustig en traag en gaan de accu's erg lang mee.
Hoe groot de laadstroom werkelijk gaat worden moet je gewoon uit proberen of je moet in de datasheet van de accu kijken. Daar is ongetwijfeld een grafiek van de laadsspanning t.o.v. de laadstroom.
Bij het apparaatje van de TS zou ik een stroombegrenzing inbouwen die een stuk onder het maximum zit. Bijvoorbeeld maximaal 1 of 1,5 ampère. En de laadspanning omhoogbrengen naar bijvoorbeeld 13,6 volt.
Als door een erg lege accu de stroom erg hoog zou oplopen brengt de stroombegrenzing de laadspanning (die dus 13,6 volt zou moeten zijn) zover omlaag dat er maar bijvoorbeeld 1,5 ampère gaat lopen. Gedurende het opladen gaat de laadstoom langzaam omlaag tot op het moment dat dei onder de 1 ampere zakt en begrenzer zijn werk kan staken. De laadspanning zal dan ook vanzelf weer die 13,6 volt geworden zijn.
Die stroom begrenzing zou een gewoon stroombronnetje kunnen zijn. En de uitgangspanning van de lader van de TS zou moeten maken dat op de accuklem die 13,6 volt terecht komt. De spanningval over de stroombron moet je dan dus compenseren.