Niet uniform kleurenbeeld bij OLED tv's

Hmmm ja interessant.. Maar hoe hoog had jij de Contrast staan?? Ik neem aan als kenner rond de 50%?? Uiteraard gaat loewe dat niet vergoeden...

Onzen (nog) huidige plasma van 2008 was gegarandeerd voor 100.000 uur, maar nu al op 30.000 ongeveer en ja nog niet ingebrand en niet meer dan 50% contrast en ambient sensor aan.

Op 15 oktober 2021 18:51:42 schreef smd:
Hmmm ja interessant.. Maar hoe hoog had jij de Contrast staan?? Ik neem aan als kenner rond de 50%??

Het is een schaal die tot 20 gaat; stond steeds op 8. Nu wordt dat nog beïnvloed door de lichtsensor, maar 3/4 van het jaar wordt er uitsluitend in een verduisterende kamer gekeken.

Ik begrijp nog steeds het verhaal van die "compansation cycles" niet hé.

Wat er nu gebeurt is dat er op een bepaalde zone het rood lichtjes verminderd is. Regel ik het contrast verder open, wordt het hele beeld feller, ook die donkere zone rood.
De compensation cycle is er nu toch voor dat dat fenomeen nu net tegengegaan wordt en dat de uniformiteit hersteld wordt? Ik verwacht dat de t-con die zone iets heviger aanstuurt en de rest iets minder. Lijkt niet te gebeuren dus...

Arco

Special Member

Zo'n compensation cycle werkt maar in beperkte mate ('t verricht geen wonderen). Het probeert om alles zo egaal mogelijk te krijgen...
Het hangt ook van de firmware af die de compensation verzorgt. De kwaliteit daarvan zal wel per fabrikant verschillen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 oktober 2021 18:51:42 schreef smd:

Onzen (nog) huidige plasma van 2008 was gegarandeerd voor 100.000 uur, maar nu al op 30.000 ongeveer en ja nog niet ingebrand en niet meer dan 50% contrast en ambient sensor aan.

Wel merk heeft je dat ooit beloofd? Niet dat een plasma buis slecht is, bij oordeelkundig gebruik (wil vooral zeggen niet laten inbranden) haalt ze makkelijk 30.000 uur. maar 100.000 is echt heel veel.

Weet dat de plasma er als eerste opvolger kwam van de beeldbuis, die in dezelfde meetomstandigheden slechts 10.000 uren haalt.. en nog meer inbrandgevoelig is/was.

maartenbakker

Golden Member

Dat bevestigt een beetje mijn idee. Bij een beeldbuis op standje lichtbak is het een wedstrijdje wat het eerste opbrandt: de kathode of het fosfor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 oktober 2021 23:52:22 schreef Arco:
Zo'n compensation cycle werkt maar in beperkte mate ('t verricht geen wonderen). Het probeert om alles zo egaal mogelijk te krijgen...
Het hangt ook van de firmware af die de compensation verzorgt. De kwaliteit daarvan zal wel per fabrikant verschillen.

Dat klopt, maar je mag toch verwachten dat dat systeem het beeld langer dan 3000uren netjes houdt.

Toen ik met die ingebrande TXT bak bezig was heb ik me nog eens daarin proberen te verdiepen. Ik heb nog NOOIT een antwoord gekregen hoe die compensation cycles (de grote en de kleine) precies werken, wat die precies technisch met dat scherm doen. Geven die een hogere, dan wel lage spanning aan de pixels,..... :? :? :?
Wat ik op een ander forum wel van een LG techneut geleerd heb, is dat het de T-Con is die dat allemaal stuurt. Op de allereerste OLED panelen zouden software fouten op de T-Con ervoor gezorgd hebben dat je zulke fouten als in mijn toestel nu kan krijgen. Maar ja, doe maar eens een update op zo'n T-Con.

Qua fabrikant is elk paneel + T-Con toch LG. De firmware van de TV zou enkel maar het "go" signaal geven en dat gebeurt hier.

Wel merk heeft je dat ooit beloofd? Niet dat een plasma buis slecht is, bij oordeelkundig gebruik (wil vooral zeggen niet laten inbranden) haalt ze makkelijk 30.000 uur. maar 100.000 is echt heel veel.

Weet dat de plasma er als eerste opvolger kwam van de beeldbuis, die in dezelfde meetomstandigheden slechts 10.000 uren haalt.. en nog meer inbrandgevoelig is/was.

Pasnasonic had destijds een slogan er mee, en ja de 30.000 al gepasseerd!!

En ja, deze Radar heeft er 105.271,3 uren op zitten!! Furuno radar 2115 uit 1998 met een 21" CRT er op.. En ja het beeld was nog steeds scherp! Misschien niet zo fel meer maar nog goed leesbaar overdag. Dus een beeldbuis beperkt in uren??

Maar dat lijkt een monitor, geen standaard TV. Monitoren werden, zeker in die tijd, veel vaker gemaakt om lang mee te kunnen, omdat de AV-industrie ze vaak gebruikte, waar 9 uur per dag (of langer) aan 1 stuk aanstaan geen uitzondering was.

Overigens heb je wel wat overscan-problematiek of iets dergelijks in dat plaatje, er valt het nodige buiten beeld.

@ Beeldbuisje: dit is voor mij altijd de reden om nieuwe techniek eerst een tijdje te observeren en het vooral nog niet zelf aan te schaffen. OLED is zo nieuw dat de mensen die het echt willen, de hoofdprijs betalen én met de eerste, mogelijk nog niet ondervonden makken van die nieuwe techniek opgescheept worden.

In dat opzicht is het heel lullig (zeker gezien het bedrag) maar ja.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 16 oktober 2021 18:57:08 schreef smd:

En ja, deze Radar heeft er 105.271,3 uren op zitten!! Furuno radar 2115 uit 1998 met een 21" CRT er op.. En ja het beeld was nog steeds scherp! Misschien niet zo fel meer maar nog goed leesbaar overdag. Dus een beeldbuis beperkt in uren??

tuurlijk heeft de beeldbuis een levensduur. Om tot uniforme cijfers te komen moet je uiteraard uitgaan van een standaard test. bvb 100Cd/m² licht opbrengst laten uitstralen (das vrij wit grijs) en als dit gezakt is tot 50% van de initiële waarde wordt ze einde leven beschouwd. Kom je ergens aan 15.000 uur voor de betere buis. dat wil niet zeggen dat de buis daarna niet meer bruikbaar is en als je het rustig aandoet (gebruik met minder licht dan in de test) haalt ze misschien de 100.000 uur, maar ze is intussen buiten de vooropgestelde specificatie, snap je?

Op 16 oktober 2021 18:57:08 schreef smd:
[...]

Panasonic had destijds een slogan er mee, en ja de 30.000 al gepasseerd!![bijlage]

als je contrast en helderheid in toom houd haalt ze dat makkelijk. Ik kreeg er onlangs nog eentje die 10 jaar dag en nacht gedraaid heeft en die doet het ook nog steeds goed (zit links boven wel een logo ingebijteld..).

de laatste generatie plasma monitorbuizen haalde via de technisch spec 50.000 uur. Ik kan me niet meer herinneren dat een verkoopslogan daar 100.000 zou van gemaakt hebben, ondanks dat ik het bedrijf goed ken :-)

[/quote]

beeldbuisje jij denkt toch niet dat loewe daar in tegemoed gaat komen .jij die zo kennis heeft van zaken.nu kom je in kontakt met de ware aard van de invoerder belgie die kerel is de grootste gangster die er is succes.

Ten tijde van de laatste plasma's was er bij Panasonic een model te krijgen die zowel in plasma als led-lcd bestond.
Ik herinner me nog een leaflet van Panasonic in de winkel die stelde dat de LCD 60.000 uren meeging en de plasma 100.000. Uiteraard dat niemand in de zaak beide aannames geloofde, maar ze moesten van Panasonic uit wel tentoon gesteld worden.

@William: tnx! ik ga lezen

@Tom-17: gaan we merken! Als die tv niet in orde komt gaat hij er sowieso uit. Nu zie je bij normale beelden nog geen fouten. Ik ga niet wachten om hem in de verkoop te doen tot het zichtbaar wordt hoor.
Op zich zou ik er wel erg van balen: het is altijd de ideale tv geweest hier. Die combo van een geïntegreerde 5.1 en Harddisk. Daarom dat we hem ooit kochten. Die combo bestaat nu helaas niet meer.

Ik weet dat jij andere ervaringen hebt, maar tot nu toe zijn alle problemen die ik met het merk had op een nette manier opgelost geweest. Met dat scherm is het wel iets drastischer natuurlijk. En mijn contact daar is sindsdien met pensioen. We gaan het merken, ik laat de afloop hier zeker weten.

@weardguy: nu zijn we inmiddels 3 jaar later en 5 jaar in het OLED wereldje. Ik heb héél lang een beeldbuis tv gehad (36PW pixel plus van Philips) voor er iets plat kwam. Degene die hier het langste gestaan heeft was een QFU tot hij uiteindelijk de gevreesde BGA problemen kreeg. Ik kende Deusjevoo toen nog niet en heb de tv toen zelf gereflowed en meteen de deur uit gedaan.
Geen enkele 4K LCD gevonden waar ik me niet ergerde aan de backlight bleeding.

Nu ben ik eens aan het kijken geweest: het huidige gamma van Loewe interesseert me niet meer. Philips heeft een mooi alternatief voor OLED: die microled modellen. Zal qua backlight bleeding wellicht wel meevallen. Kijkhoek speelt geen rol, want we zitten er steeds recht voor.
Twee problemen: met zo'n massa ledjes gaat er wellicht wel eens eentje uitvallen. Vervang dat dan maar eens.
Ten tweede: die modellen lijken me zelfs duurder dan hetzelfde toestel in OLED.

Yep, beeldbuisje, Die slogan bedoelde ik!! kan hem uiteraard niet meer vinden op het internet..

Yep Weardguy, er zijn nodige elco's slecht aan het worden, en veroorzaakt in de beginne een te lage HV, na meestal 15 min weer OK en wat helderder. vandaar wat bovenin buiten beeld.. Maargoed een oudje!! met 24 uren per dag draaien 5 - 6 dagen per week.

de eerste plasma schermen waren ook ruk, eerste generatie LCDs ook. eerste generatie Oleds dus ook en ik zet in op de nieuwste generatie..

Bapaktus

Special Member

In 1957 (en later ook nog) werkte ik in een Radio-TV zaak.
Wanneer wij een Philips TV verkochten moest er altijd diezelfde avond bij de mensen thuis uitleg worden gegeven over de bediening.
Ik was ook wel eens de klos. Was je een middag bezig geweest om een TWA of WISI TV-antenne op dak te zetten óók nog die avond klus. Kom je daar de huiskamer binnen, helemaal vol met de trotse kopers, de buren, kinderen en kleinkinderen in een pikdonkere kamer. Meteen de meegebrachte TV-lamp uit de doos gehaald en bovenop de TV gezet. Dat was, vertelde ik, noodzakelijk omdat anders je ogen verpest werden. Als bewijs een meegebrachte Philips folder met daarin een foto van een huiskamer, verrijdbare TV-tafel, TV-toestel en zo'n lamp bovenop de TV. Kassa! :)
Daarna een uitleg over de diverse knoppen. Horizontale Sync, verticale sync en helderheid, AFBLIJVEN. En niet die knoppen afstoffen.
Anders moest ik weer op de fiets naar die mensen toe om de scheef getrokken en lopende beelden tot stilstand te brengen.
En, met de betrekking tot dit onderwerp, als ik dan toch terug was bij die mensen hun aangeraden om elke week 1 gulden in een potje te doen. Dit kwam dan te pas als de beeldbuis of iets anders kapot ging. B.v. omvallende bloemenvaas :( Die gulden was geen probleem, buurkinderen kwamen op woensdag en zaterdag ook kijken en deden dan een dubbeltje in dat potje. ruud

Op 17 oktober 2021 18:44:46 schreef smd:
Yep, beeldbuisje, Die slogan bedoelde ik!! kan hem uiteraard niet meer vinden op het internet..

Ik heb het teruggevonden, 2012, laatste generatie.

met de voorwaarden erronder kan het natuurlijk, makkelijk zelfs.

maartenbakker

Golden Member

100.000 uur exclusief inbranden. Zo lust ik er nog wel een paar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 oktober 2021 22:57:04 schreef maartenbakker:
100.000 uur exclusief inbranden. Zo lust ik er nog wel een paar.

Hoe bedoel je Maarten? laten inbranden is vooral eigen lompigheid, dus dat is makkelijk te vermijden.

joopv

Golden Member

Op 16 oktober 2021 18:57:08 schreef smd:
[...]
En ja, deze Radar heeft er 105.271,3 uren op zitten!! Furuno radar 2115 uit 1998 met een 21" CRT er op.. En ja het beeld was nog steeds scherp! Misschien niet zo fel meer maar nog goed leesbaar overdag. Dus een beeldbuis beperkt in uren??

* joopv mompelt iets met "van N=1 naar N=∞"

In dit topic is op zeker moment iets van UV licht voorbij gekomen. Eerlijk, ik heb dit diagonaal gelezen en er weinig aandacht aan besteed. Toch denk ik dat mijn probleem hier zit.

In de voorbije week zette ik het gele beeld nog eens aan om te kijken of eea erger geworden is. Dat schijnt al bij al mee te vallen.
Echter vroeg ik me af hoe die gekke vorm nu in beeld kan komen.
Wat me nu opviel: de tv staat vlak naast een groot schuifraam waar planten voor staan. Als de zon schijnt, staat die niet direct op het scherm, maar indirect vallen er wel zonnestralen op het scherm.
Door de hoogte van de zon 's winters en 's zomers is dat moeilijk te reconstrueren, maar dat zou een verklaring kunnen zijn voor de gekke vorm in mijn beeld.

Meteen een telefoontje naar die kennis die hetzelfde beleeft met zijn Philips. Bij hen is het veel meer uitgesproken: links meer rood dan rechts.
Klopt perfect: op een zonnige dag staat er zon knal op dat scherm. Er hangt aan hun raam een gordijn. Het gedeelte van het beeld dat het meeste rood bevat, is door dat gordijn afgeschermd van de zon.

Als je wat rond leest op Google schijnt OLED effectief wel na een tijdje te degraderen onder invloed van UV licht. Lijkt me toch een plausible uitleg te zijn voor mijn fenomeen.
Wat denken jullie?

Arco

Special Member

UV licht heeft inderdaad een degraderende werking op organische materialen gebruikt in OLED...

Daardoor kan het ook zijn dat de 'compensation cycles' niet vaak genoeg worden uitgevoerd.
(die zijn gebaseerd op het aantal gebruiksuren en houden geen rekening met externe factoren)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 11 november 2021 13:57:28 (50%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 november 2021 13:54:45 schreef Arco:

Daardoor kan het ook zijn dat de 'compensation cycles' niet vaak genoeg worden uitgevoerd.

Als de niet uniformiteit veroorzaakt werd door UV licht en de UV bron wordt weggenomen, zou dit op den duur dan terug goed komen? Compensation cycles gebeuren sowieso elke 4 speeluren. Heb enkele keren manueel gecompenseerd, doch niks qua verandering meegemaakt hoor.

Vandaag vrije dag in België en me er even verder in verdiept.
Pal tegenover de tv staat een inox koelkast. De weerkaatsing van de zon op de koelkast gaat recht naar het televisiescherm.
Mijn pa is (gepensioneerd) fysicus. Hij wist te vertellen dat het weerkaatste UV licht dan nog eens gepolariseerd UV licht zou worden, wat in sé nog "schadelijker" is.
Hij is niet meer bekend met moderne schermtechnologieën, maar aannemend dat UV licht dat scherm beschadigt, gaat de schade groter zijn als het 100% de reflecties van de koelkast binnenkrijgt.
De koelkast staat in alle geval al elders. Plek genoeg in huis.

Arco

Special Member

Als de niet uniformiteit veroorzaakt werd door UV licht en de UV bron wordt weggenomen, zou dit op den duur dan terug goed komen?

Het kan *iets* verbeteren, maar helemaal goed komt 't niet meer. (weg is weg)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

UV tast filters aan , das gekend. (btw, ook de bayerfilters in sensors). Dat het gepolariseerd is maakt het niet erger, want dat betekent meteen dat het UV licht met de andere polarisatie gewoon niet tot je scherm komt, en je dus maar 50% van de UV te verwerken krijgt.
Mar als het kleurverschil door aantasting filters komt, dan gaat de compensatiecyclus daar niets aan verhelpen.

Hoenadook zijn Oleds bedoeld om te bekijken in verduisterde ruimte. Daar zou geen zon mogen komen. Staat er niets hierover in de handleiding?

Op 11 november 2021 21:05:01 schreef kris van damme:

Hoenadook zijn Oleds bedoeld om te bekijken in verduisterde ruimte. Daar zou geen zon mogen komen. Staat er niets hierover in de handleiding.

Moet de volledige handleiding nog eens downloaden.

Nu opmerkelijk wat je zegt: zelden dat we in volledig daglicht kijken. Als we in de zomer op een avond tv kijken, zijn de gordijnen gesloten.
Wat wel is, en dat lijkt in mijn geval de belangrijke factor, overdag schijnt er zonlicht op het scherm. Toestel staat dan niet ingeschakeld.
Dat de boel zo vernield wordt, heb ik niet meegenomen in de beslissing een OLED tv te plaatsen.

Op 11 november 2021 21:05:01 schreef kris van damme:
UV tast filters aan , das gekend.

Kan je me zeggen wat er precies met de filter gebeurt? Gaat die verdonkeren zodat het licht er moeilijker door geraakt, of wat doet dat precies?

Ik heb altijd gedacht dat een ruit UV licht tegenhoud !

Guus@Sint-Michielsgestel