Draadloos accu laden

Arco

Special Member

Bij oude loodaccu's in auto's is de laadstroom van de dynamo/alternator ook 14.4V, hoor...
Die 13.6 tot 13.8V is voor continu of druppelladen, 'op volle kracht' laden 14.4V...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij oude loodaccu's in auto's is de laadstroom spanning ;) van de dynamo/alternator ook 14.4V, hoor...

Hangt denk ik van de definitie van oude auto af. Bij mijn oude auto's is 13,8 en voor mijn 24 volt systeem is het 27,7 volt. En ik doe gemiddeld 8 a 10 jaar met mijn accu's. Zo slecht is het dus niet.

Als de TS van die hermetisch gesealde lood accu's gebruikt moet je overigens zeker niet te hoog gaan zitten. Die gaan nog wat sneller stuk.

Op 18 oktober 2021 15:53:19 schreef SparkyGSX:
Ik denk dat de ontvanger al een boostconverter heeft, tenminste, zo ziet de constructie met de chipje, MOSFET, de 5 parallelle diodes, en ringkernspoel er wel uit. Als dat zo is, kun je wellicht gewoon het setpoint iets verhogen. Het lijkt erop dat die boostconverter al een stroombegrenzing heeft, gezien de 10 milliohm weerstand; als je die nou iets groter maakt, wordt de stroom op een wat lagere waarde beperkt, en blijft het wellicht wel heel.

Waarom heeft blijkbaar niemand ook maar een blik op die foto's geworpen?

Net even een poging gedaan op reverse engineering.
Kan helaas niets vinden over der XKT3170

Op 18 oktober 2021 17:26:00 schreef Ex-fietser:
[...]

Als de TS van die hermetisch gesealde lood accu's gebruikt moet je overigens zeker niet te hoog gaan zitten. Die gaan nog wat sneller stuk.

Dit zijn de gebruikte accu's:
https://www.conrad.nl/p/yuasa-np23-12-loodaccu-12-v-23-ah-loodvlies-ag…

Deze waarschijnlijk: https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/ncp3170-d.pdf

Die yuasa's zijn idd gesealde gel accu's die je niet hard mag laden.

In jouw schema kun je een beetje spelen met de waarden van R2/R3. De verhouding van deze weerstanden bepaalt de uitgangsspanning van je lader.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 18 oktober 2021 17:38:02 (32%)

Arco

Special Member

Hangt denk ik van de definitie van oude auto af. Bij mijn oude auto's is 13,8

Die 14.4V is toch al sinds de jaren '80 standaard...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 oktober 2021 17:32:01 schreef Ex-fietser:
Deze waarschijnlijk: https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/ncp3170-d.pdf

Dat lijkt me onwaarschijnlijk; die chip van OnSemi heeft de MOSFETs aan board, terwijl de TS duidelijk en externe MOSFET en diodes heeft, waarbij een N-channel MOSFET en typische bootstrap constructie te zien zijn. De pinout komt ook totaal niet overeen, kijk alleen al naar pin 1 en 2, waar de shunt zit.

Ik had eigenlijk een boost converter verwacht, maar dit is een Buck converter.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Over het algemeen mag je loodaccus laden met 0.25C (men verklaart me hier voor gek dat ik dit nattevinger regeltje onthoud, maar ik vind het handig). Dus bij deze accu kom ik dan op 575mA.

Maar je kan beter in het datasheet kijken:
https://docs.rs-online.com/467e/A700000006472982.pdf

En daar staat ... 575mA.

Je hebt dus nooit meer dan 7W nodig aan de secondaire kant. Dat 30W ding is prima, maar je moet wel zorgen dat de stroom begrenst wordt.

Je zou kunnen kijken of je dat primair kan doen. (de 24V op 8W = 0.33A begrenzen o.i.d.) maar netter zou zijn om het gewoon aan de secondaire kant te doen.

Als het schema klopt dan is er een "step down" Met R2/R3 (waarvan je de waardes niet goed hebt afgelezen) kan je instellen wat de uitgangssapnning zal zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je hebt gelijk SparkyGSX . Ik was even te snel zeg maar.

Met de aanwijzingen van REW zal de TS wel iets leuks kunnen maken.

Op 18 oktober 2021 17:53:58 schreef rew:

Als het schema klopt dan is er een "step down" Met R2/R3 (waarvan je de waardes niet goed hebt afgelezen) kan je instellen wat de uitgangssapnning zal zijn.

Heb ik een dan zo langs gekeken?

Daar staat 15D, wat de code is voor 140k. Samen met de 10k weerstand is dat dus een deler 10k / (10k + 140k) = 1/15, en dat maakt dat dit IC blijkbaar 0.8V op zijn feedback pin wil hebben, wat geen ongebruikelijke waarde is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

En dat "geen ongebruikelijke waarde" maakt het ineens waarschijnlijker dat het schema wel ongeveer klopt. Alles valt op z'n plek. :-)

Omdat je ook een stroombegrenzing nodig hebt, kan je nog even wat bij-bouwen.

Allereerst de spanningsinstelling. door de 10k loopt 0.8V/10k = 80µA. ter controle: huidige situatie: 12-0.8 = 11.2V over de top weerstand, dus de benodigde weerstand is R = U/I = 11.2V/ 80µA = 140k ! Check!

We willen 14.4V, dus dan wordt de spanning over de top weerstand: 14.4V - 0.8V = 13.6V. De weerstand moet dan worden: R=U/I= 13.6V/80µA = 170k. 169k zou in de E96 range moeten bestaan, je krijgt dan een haartje minder.

Dan heb je een stroombegrenzing nodig. Ik zou zeg 0.1 Ohm in serie zetten. (maal 0.6A = 60mV -> 36mW -> Acceptabel! )

Dan zou ik die 60mV versterken naar 6 of 10V. Dus met een opamp "maal 100 of 150". Dan met een diode en dan heb je dus zeg 5-9V en dan een weerstand naar het feedback punt om met die 4.2 tot 8.2V een 80 µA stroompje te leveren. Een 100k weerstand voldoet dan als je in de bovenste helft van de versterking gaat zitten. Als je 100x doet moet je een 47k weerstand nemen.

Hmmm. Als je dan zeg 500mA gaat gebruiken, dan gaat je stroom-feedback al ongeveer 80% van de feedback stroom leveren. De spanningsfeeback hoeft dan maar 20% te leveren, de schakeling zou dan tevreden zijn met een fractie van de uitgangsspanning. Hmm. Dit werkt nog niet lekker. Misschien dan maar een led ipv diode in serie en de versterking van de opamp mikken op 0.8 + ledspanning bij de stroom-limiet. Heb je ineens ook een indicatie van dat de CC mode actief is.

Edit: Het plan van Sparky hieronder is eenvoudiger!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik gebruik regelmatig de 'gouwe ouwe' MC34063 als lader.
Simpelweg omdat die met weinig onderdelen te maken is, robuust, en je kunt CC en CV beide instellen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het huidige circuit heeft een 10 milliohm weerstand die zeer waarschijnlijk gebruikt wordt om de spoelstroom te beperken, met een beetje geluk tot de opgegeven 3A. Ik zou die gewoon vervangen door een 20 milliohm exemplaar en het verder zo laten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken