opladen lood-accu's

Hoi,

Ik heb een karretje gemaakt met een motor en differentieel-as van een oude schrobmachine. Motor draait op 24V, en ik heb 2 van deze accu's gekocht,

en ze in serie gezet. Maar nu moet ik die dingen ook op kunnen laden. Ik heb wel een druppellader maar die geeft 12V, en ik heb geen zin om de accu's steeds los te koppelen om ze apart op te kunnen laden.

Dus ik zoek een 24V lader, en op de accus's staat Initial current: < 2.25A.
De laders die ik bij Bol en Aliexpress vind (ja, ik ga voor goedkoop) geven òf een te sterke stroom, òf ze zijn voor Li-Ion-accu's.

Mijn 2 vragen:

  1. Kan ik de loodaccu's opladen met een lader voor Li-Ion-accu's, en kan ik ze er gewoon lang aan laten hangen zonder dat ik ze sloop?
  2. Zo niet, weet er iemand een voordelige lader die ik kan gebruiken?

Thnx!

EricP

mét CE

Dan maak je toch zelf wat?
De spanningen en stroom zijn bedoeld om te voorkomen dat het ding (teveel) gas ontwikkelt. De re-combinator (wat een woord...) boven in de cel kan dat niet verwerken, druk loopt op, overdruk ventiel gaat open. En wat eruit is, krijg je er niet meer in.

Of de stroom te hoog is, weet je pas als je de accu er aan hangt. Om het netjes te doen, moet de lader die beperken om te voorkomen dat die te hoog wordt.

In het kort het laad proces:

  • Begin met een constante stroom (2A dus) tot de spanning 14V4 wordt (ik vind die 15V erg enthousiast).
  • Blijf op die 14V4 hangen tot de stroom fors afgenomen is (zeg 200mA ofzo, 10% van de initial)
  • Ga dan terug naar 13V5

Veel moeilijker (of makkelijker...) is het niet.

En eh... die lader die je hebt... blijkbaar is die geschikt. Als je er daarvan nou nog eentje bij koopt? Dan ben je er toch ook? Enige is dat je dan (om het netjes te doen) wel elke keer moet laden tot de accu vol is.

Thnx Eric,

Ik heb inderdaal al 1 accu gesloopt door 'm een etmaal aan een ouderwetse 24V 6A-lader te hangen.

Ik zoek een 24V-lader omdat ik de accu's netjes heb weggewerkt in het karretje, en als ik ze afzonderlijk met 12V wil laden, moet ik de serie-doorschakeling steeds verbreken.

Arco

Special Member

Dat de acculader meer stroom kan leveren maakt niet uit. Meeste laders laden intelligent.
https://www.amazon.nl/Autoacculader-auto-acculader-volautomatisch-onde…

Ik zie niet in waarom je de serieschakeling zou moeten doorbreken bij laden van een enkele accu?
Voor zelfbouw een 24v versie van het schema uit een eerdere post...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 19 oktober 2021 12:46:15 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie niet in waarom je de serieschakeling zou moeten doorbreken bij laden van een enkele accu?

2 12V-accu's in serie zijn samen toch eigenlijk gewoon 1 24V-accu, en moeten dan toch met een 24V-lader opgeladen worden?

Arco

Special Member

Je kunt de lader toch op 1 van de accu's zetten? (loskoppelen van elkaar voegt weinig extra's toe...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 oktober 2021 12:49:57 schreef Arco:
Je kunt de lader toch op 1 van de accu's zetten? (loskoppelen van elkaar voegt weinig extra's toe...)

Da's inderdaad waar ja ... tot die ingeving was ik nog niet gekomen. Thnx!

Op 19 oktober 2021 13:00:52 schreef Thevel:
[bijlage]

Of ipv. lader-1 en lader-2 dus "laad-sessie1" en "laad-sessie 2".

Maarrrr.. Het is niet geheel fijn voor accus om ongelijk geladen te zijn. Dus twee laders altijd tegelijk aansluiten is beter dan mijn ("Super goedkope") oplossing.

Edit: Een alternatief is: https://www.aliexpress.com/item/1005002780898587.html

en dan een random voeding die het vermogen kan leveren (+/- 60W). bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.com/item/4001258906530.html
(kies 12V, 6A: $10.88 incl btw).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 19 oktober 2021 13:54:08 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Maar je mag dan nóóit één accu opladen en de andere niet; wat dat betreft is een 24V lader wel handiger en veiliger.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

En gewoon 2 druppelladertjes?
Action dingen van 15 euro, 1 per accu.

Cranenbroek heeft een simpele druppellader voor 8.50 in de aanbieding

Mooiste is een 24V lader, dan weet je zeker dat je ze gelijk laad. Een simpel ding van 35 eur is al meer dan voldoende
https://www.conrad.nl/p/absaar-evo-60-druppellader-12-v-24-v-6-a-3-a-1…

Als het niets mag kosten: Een oude kleine UPS van marktplaats halen, de kleintjes werken vaak ook op 2x12V/7Ah in serie. Kabeltjes verlengen en de UPS doet dienst als (prima) lader

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 19 oktober 2021 13:57:26 (21%)

Thnx allemaal. Ik heb intussen deze besteld.

Wel handig dat-ie 12V en 24V kan, anders blijf ik zooi kopen. En karretjes bouwen voor de kinderen kan een prijzige hobby worden.

Probeer een lader van een scootmobiel te kopen. Deze hebben vaak een microprocessor die exact de juiste laadcurve heeft.

En scootmobiel heeft veel grotere accu's en de lader daarvan zal dus waarschijnlijk ook met een te grote stroom van laden.

De lader die de TS heeft besteld lijkt me prima.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
pa3gws

Golden Member

Op 19 oktober 2021 14:07:25 schreef Default9:
En karretjes bouwen voor de kinderen kan een prijzige hobby worden.

Hou er wel rekening mee dat wanneer de accu's een paar keer geheel ontladen zijn ze in record tijd stuk zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

zet gewoon een set stekkers tussen de accu's in die plus en min van beide in de stekker heeft zitten. ontkoppel de stekker door de lader aan te sluiten, die zet de 2 accu's parallel en zitten de stekkers inelkaar voor het rijden staan ze in serie. kwestie van meerdere stekkerpinnen gebruiken, deels die bij de oplader werken, en bij het rijden weer andere pennen doorkoppelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
cinqidriver

Golden Member

met speakon nl4p connectoren kun je dit simpel oplossen.

stekker 24volt voor rijden en stekker 12volt voor laden.

de configuratie regel je in de stekker, jaren zo gedaan in een sparta ion met de accu's in de fietstassen

Op 19 oktober 2021 14:07:25 schreef Default9:
Thnx allemaal. Ik heb intussen deze besteld.

Zoals ik de titel lees is ie bedoeld om zo nu en dan een accu wat nieuw leven in te blazen, niet om dagelijks de boel mee op te laden. Maar ik kan het verkeerd hebben: Ik heb niet verder gekeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een "onderhoudslader" is doorgaans een lader die je ongestraft voor lange tijd aangesloten mag laten. Hij kan 4A leveren op 24V, dus die lijkt me zeker wel geschikt om gewoon mee te laden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een beetje goede lader doet dit allemaal automatisch, koop gewoon een goede slimme lader. Die laad je accu snel bij en gaat dan over op druppelladen, waarom zou je het moeilijk maken als het makkelijk kan?

Ook die mag je dan voor onbepaalde duur aan laten staan.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 20 oktober 2021 11:44:01 (13%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dat is volgens mij precies wat de TS heeft gedaan...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken