Technische Musea/verzamelingen

Oost-Brabant:

https://www.techniekmeteenziel.nl/

Oude EN interessante meuk zoals een draadrecorder, toverlantaarn, prototypes uit het Philips Natlab, een mengpaneel en tape recorder van Doe Maar, en antieke meetapparatuur. Vraag wel naar de rondleiding met Brabantse humor en koffie.

Dutch Design Week 2021, vandaag, museum Corver bij Stichting Onterfd Goed:

Afgeprijsd komt het in de buurt....

Misschien niet helemaal "techniek" zoals jullie bedoelen maar het home computer museum in Helmond mag ook wel in het lijstje vind ik.
Helaas ben ik er nog niet geraakt. Ik wilde gaan met een goede vriend die in Eindhoven woont maar voordat we dat gepland kregen kwam corona....
Ik vind het wel een tof topic dus geen probleem mee dat weer actief is geworden.
Misschien ook leuk om hier ook andere, virtuele museums en aanverwante te vermelden. Ik denk dat er genoeg leuks te vinden moet zijn online. Vooral als je er niet kan geraken omdat het gewoon te ver is kan dit interessant zijn.

Op 15 maart 2021 22:18:54 schreef Hubie:
Ik denk elke kolenmijn in Limburg NL en BE. ;-) Daar werd niet alleen steenkool naar boven gehaald.

Ja, maar dan moet je die kolen dus raffineren = opstoken om het kleine beetje germanium er uit te halen, dat is het hem dus niet geworden.
volgens oude documentaties kwam het gros van het voor transistoren gebruikt Germanium uit Hoboken /Olen, Union Miniere .Daar winnen ze koper en zink uit ertsen, waar dus ook een beetje Ge in zat, voldoende om het er economisch uit te winnen. Althans, in de jaren 60.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik had het dan ook over Germanium en Germaniumvalley.(zie reactie 15 maart 2021) .. jij begon over Ga, maar mag ik het nog over Ge hebben, waarover ik de vraag stelde?

Tidak Ada

Golden Member

tuurlijk!

Ik kwam daarop met Gallium creek.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †