Single D flipflop geen negative Q

Hallo,

Ik ben op zoen naar een sigle D flipflop package nu heb ik 1 thuis liggen (74ahc1g79gw) maar deze heeft geen negative Q output. Zoals de normale D type flipflop het wel hebben.

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
mel

Golden Member

Je bedoelt de Q not uitgang..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja dat bedoel ik inderdaad ik moet de NOT Q output verbinden naar D input als feedback maar dat kan dus niet met deze package

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waaw dankjewel @arco het is een iets groter package maar denk dat het wel past :) het is voor mijn horloge project (probeersel)

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Arco

Special Member

De VSSOP8 is 2 * 2.3mm, valt reuze mee... (de bga is nog veel kleiner, maar dat soldeert waarschijnlijk wat lastiger)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 oktober 2021 18:46:06 schreef Techno Turk:
..Ik ben op zoen naar een sigle D flipflop..

Flipflop hier, maar niet meer single, dus zoenen zit er even niet in :P

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 17 oktober 2021 21:42:49 schreef flipflop:
[...]
Flipflop hier, maar niet meer single, dus zoenen zit er even niet in :P

Haha ooh mijn toetsenbord maakt wel is typfouten :> maar je krijgt wel een kus hoor

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

Op 17 oktober 2021 21:42:49 schreef flipflop:
[...]
Flipflop hier, maar niet meer single, dus zoenen zit er even niet in :P

Logisch dat Techno Turk hem niet kan vinden.

fatbeard

Honourable Member

74ahc1g80gw heeft hem wel (alleen geen 'normale' uitgang..

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb bijde uitgangen nodig. NOT Q is het feedback naar D input en het normale Q wordt dan het output. Het is een frequentie verdeler 2 hz op clock input is 1 hz op het output Q.

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
fatbeard

Honourable Member

Diezelfde 1Hz vind je ook op de notQ, alleen 180° gedraaid :P
Verstoort het soms ergens de timing in de rest van het circuit als de fase 180° gedraaid is?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@fatbeard: Je moet de not-Q terugkoppellen naar de D ingang om er een clock-deler mee te maken... Met de Q lukt dat niet.

Shock6805

Golden Member

Da's volgens mij niet wat fatbeard bedoelt. Hij doelde op zijn suggestie van de 74ahc1g80gw die alleen een not-Q heeft. Daar kan je die twee deler mee maken, zolang je timing niet in de war wordt geschopt door dat het signaal een halve periode achter loopt.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Anoniem

Zet er een inverter bij, BS170 en 2 weerstandjes

het is een iets groter package maar denk dat het wel past het is voor mijn horloge project

Maar zal waarschijnlijk zelfs in smd nog teveel plaats innemen

Arco

Special Member

Die 74LVC1G74 is er in XSON8 case (SOT1116): 1.2 * 1 * 0.35mm: dat lijkt me klein genoeg?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 oktober 2021 15:47:14 schreef elektrofix:
Zet er een inverter bij, BS170 en 2 weerstandjes
[...]
Maar zal waarschijnlijk zelfs in smd nog teveel plaats innemen

Ik kan het smd package verstoppen ergens buiten het module binnen in the horloge behuizing, het idee is eigelijk het ombouwen van een analoog horloge tot een 1 wijzer 24 uurs clockje waardoor dus het uur wijzer 2x langzamer moet gaan tikken.

(Dat is mijn theorie idee het project heeft geen eind doel dus zomaar een probeersel)

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
fatbeard

Honourable Member

Als je het signaal van de notQ output neemt loopt dus de uurwijzer een halve seconde achter (of voor). Lekker belangrijk (dat ga je nevernooitniet zien)....

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 19 oktober 2021 16:48:27 schreef fatbeard:
Als je het signaal van de notQ output neemt loopt dus de uurwijzer een halve seconde achter (of voor). Lekker belangrijk (dat ga je nevernooitniet zien)....

We gaan het zien hoe het verloopt.

Als ik het waveform van een quartz klokje bekijk op het internet is het een 1HZ ± 80% breedte blockgolf (korte puls 0v) dat is het volgend, hoe gaat het fliplop hier op reageren.

Ik heb het signaal zelf nog niet gemeten van het horloge dat wil ik deze dagen een keer even doen.

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

De flipflop geeft een mooie zuivere blokgolf, dus 50% van de tijd hoog en 50% van de tijd laag, dus één seconde hoog en daarna één seconde laag.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 19 oktober 2021 20:56:18 (21%)

Arco

Special Member

De asymmetrische blokgolf zal wel gedaan zijn om batterij uit te sparen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com