E88cc ruis

EgbertG

Golden Member

Deze bedoel je?

Ik zie nog 2 andere grotere PCB's die ik ook niet eerder zag op de foto's.

Dat kleine printje heeft vermoedelijk te maken met de DC instelling van
de E88CC .... mijn eerste gok... of verbeterde regulatie gloeispanning of
verbetering van aansturing relais.

Kortom: beschouw dit maar als niet gereageerd ;-)

( In ieder geval geen anti ruis/anti oscillatie oplossing )

Frederick E. Terman

Honourable Member

@Tidak:

Dat juist langdurige pinch-off schade aan buizen toebrengt. Dat gebeurt nu eenmaal vaker als die buizen in schakelmodus worden gebruikt.

De E88CC was ideaal om een (voor die tijd) bloedsnelle flipflop/tweedeler te maken, maar werd daarbij liefst niét in cutoff gebracht. Schakelen kan ook tussen 'weinig stroom' en 'meer stroom', en dát is wat we deden. Dat kwam niet alleen de levensduur, maar ook de snelheid bijzonder ten goede.
Zoals gezegd, die ontdekking is bij de halfgeleiders later opnieuw gedaan. ;)

Maar dat terzijde; nu even de audiomogelijkheden, liefst zonder oscillaties.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat een enorme ringkern trafo's zitten er in dit apparaat.
Die buisjes trekken maar 10mA of zo iets, de trafo's zijn flink over bemeten.
En waarom twee, voor de kanaalscheiding maakt dat niets uit.

Telefunken Sender Systeme Berlin
EgbertG

Golden Member

Die dikke trafo's voeden de 200 Watt klasse A halfgeleider versterker....

Oh, zo, ik zie alleen twee buisjes waarvan ik dacht dat hier om een voorversterker ging.
De eindversterker is niet zichtbaar op de foto, dan zal die wel op de onderkant zitten.

Telefunken Sender Systeme Berlin
benleentje

Golden Member

Eindversterker is ook zichtbaar op de laatste foto nog net helemaal onderaan zie je de transistors op de PCB en het koelblok zitten

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

5000 Euro per stuk zou redelijk zijn als je de ontwikkelkosten meetelt en er slechts 2 van maakt en verkoopt.

Moet de versterker wel heel erg goed zijn zonder ruisjes en piepjes. Een versterker waarvan de fabrikant zegt dat je zelf een antiruisbuis kan gaan zoeken om de ruis uit de versterker te krijgen krijgt van mij hoogstens 5 euro voor het mooie kastje. Ik wil er hoogstens over denken als de de kast van puur goud is ofzo.

Voor een 1/10e van dat bedrag kan ik dezelfde versterker bouwen.

Ook nog geheel met buizen i.p.v. halfgeleiders.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 19 oktober 2021 16:22:05 schreef jerwij:
Even een vraag tussendoor:

in de "opvolger" van de DK (LSA) kom ik de volgende print naast de buis tegen:
[afbeelding]

Iemand enig idee wat deze doet? Bias?

Het ziet er inderdaad uit dat deze versterker nog niet "af" (uitontwikkeld) is. Op de hulpprintjes zitten volgens mij spanningsregelaars met bijbehoren componenten. 4 Stuks per print.

EgbertG

Golden Member

Je bedoelt die 2 grote PCB's met heatsink?

Die 2 grote zijn denk ik voor een autobias van de klasse A versterker - groene eco klasse A zullen ze zo wel gerealiseerd hebben.

benleentje

Golden Member

Op 19 oktober 2021 18:24:43 schreef Martin V:
Voor een 1/10e van dat bedrag kan ik dezelfde versterker bouwen.

Ook nog geheel met buizen i.p.v. halfgeleiders.

Dat lijkt me voor een 200W versterker wel heel erg optimistisch. Als hobbiist zoek je regelmatig op marktplaats of vlooienmarkten naar koopjes. Als je productie gaat draaien heb je niets aan koopjes dan moet je betrouwbare bronnen hebben die kunnen leveren.

Dus voor de hobby geloof ik je wel dat je het voor onder de 500,- kan maken maar niet als een product.

Voor deze versterker zou ik denk tot ca 1100,- acceptabel vinden mits het ontwerp goed zou zijn. Maar ik heb ook al heel lang meer geen nieuwe versterker meer gekocht dus ik weet de prijzen ook niet precies. Mijn huidige versterker is pas 20+ jaar oud en met het volume wat ik speel moet die nog heel lang mee kunnen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Ik zou voor dat geld wel een redesign van die printen gemaakt hebben (beetje amateuristisch met die bijgeknutselde printjes)

't Is niet zo, dat als je die versterker 10x zo goedkoop zou kunnen maken dat die dan ook verkocht wordt.
In de high-end audio(fiele) markt is het ook status om een bepaald item te hebben, de kwaliteit en prijs komen dan op de tweede plaats.

Zolang men nog bereid is om 1800 euro voor een netsnoer of luidsprekerkabels neer te tellen zal dat wel zo blijven... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ter verduidelijking: dan heb ik het wel over iets wat voldoet aan normen met betrekking tot veiligheid, EMC, brandbaarheid etc. En dan werkt het ook goed, ruis zou ik toch graag op een -90dB zien.

Alleen lineariteit hoeft natuurlijk niet voor de echte buizenliefhebber.

mel

Golden Member

Het behoort geen verschil te maken, een transistorversterker of een GOEDE buizenbak.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 19 oktober 2021 18:54:56 schreef EgbertG:
Je bedoelt die 2 grote PCB's met heatsink?

Die 2 grote zijn denk ik voor een autobias van de klasse A versterker - groene eco klasse A zullen ze zo wel gerealiseerd hebben.

Geen idee. Ik ken het schema niet.

Op 19 oktober 2021 19:24:47 schreef Arco:
In de high-end audio(fiele) markt is het ook status om een bepaald item te hebben, de kwaliteit en prijs komen dan op de tweede plaats.

Zolang men nog bereid is om 1800 euro voor een netsnoer of luidsprekerkabels neer te tellen zal dat wel zo blijven... ;)

Zoiets als de Nachtwacht. Dat schilderij is ook echt geen €1.000.000,- waard. Rembrandt kreeg er niet meer dan fl3200,- voor.

Frederick E. Terman

Honourable Member

OT: Zelfs als het schilderij in koopkracht geen spat meer waard geworden zou zijn, zou het door de inflatie over die 379 jaar toch meer zijn gaan kosten.
Van 3200 gulden naar 1 miljoen euro komt echter neer op slechts 1,7 procent inflatie per jaar.
Op internet lees ik voor de huidige geschatte waarde iets van 500 miljoen. Dat zou nog altijd op slechts 3,4 procent inflatie per jaar neerkomen.
Als de inflatie in werkelijkheid hoger is (en meestal is dat zo), dan is het schilderij dus in reële (koopkracht-)waarde gedaald. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Nou, naast inflatie heb je ook deflatie en andere waardeschommelingen en hervormingen.

Als ik het IISG mag geloven dan is die 3200 gulden van toen, nu nog geen 40.000 euro waard.

Sanity check zou zijn: hoe lang heeft Rembrandt aan dat ding geschilderd en hoeveel materiaal is erin gegaan.

Nou gaat het bij zo'n schilderij om een uniek en onvervangbaar (de schilder is bovendien dood) en historisch voorwerp, dat maakt de waarde "wat de gek ervoor geeft".

Maar we dwalen wel erg af. Ik hoop dat er iemand is die de TS kan bijstaan met het modificeren van zijn versterker. Of hij kan eens proberen er een setje 6N1P in te rollen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je hebt gelijk, er gebeurde van alles in al die tijd. Best interessante kost, blijkt!
Maar je hebt gelijk; nu eerst een versterker.

Ik denk dat de 6N1P proberen het eenvoudigst is, als er voordelig aan te komen is. Misschien wil iemand wel ruilen tegen de E88CC's (na gebleken bruikbaarheid, natuurlijk).

En anders lijkt het me dat de stopweerstanden, en daarna eventueel nog HF-ontkoppelcondensatortjes, geprobeerd moeten worden. Daarmee lukt het eigenlijk altijd, en de zaak is meer het niet te overdrijven.

Het hele ontwerp overhoop halen zal wel niet nodig zijn. Het is maar audio, tenslotte; dat moét te temmen zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Vraag me nog af wat behalve de vergulde pinnen en de nieuwprijs nog het verschil is tussen een ECC88 en een SQ E88CC. Langere levensduur wordt er vaak genoemd en trillingsbestendigheid. Maar nergens harde cijfers en wat er dan aan verbeterd is tijdens de productie. Betere materialen, hand picked op meetresultaten?

Tidak Ada

Golden Member

Voor audiofielen ook de 'uitstraling' O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

In de datasheet van SQ buizen staat levensduur van 10000+ uur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 20 oktober 2021 17:01:45 schreef RAAF12:
Vraag me nog af wat behalve de vergulde pinnen en de nieuwprijs nog het verschil is tussen een ECC88 en een SQ E88CC. Langere levensduur wordt er vaak genoemd en trillingsbestendigheid. Maar nergens harde cijfers en wat er dan aan verbeterd is tijdens de productie. Betere materialen, hand picked op meetresultaten?

Je zou de datasheets eens naastelkaar moeten leggen. Daar staat in elk geval in hoe Philips ze aanprees. Handgeselecteerd zal het niet zijn, bewerkingen na de productie betekenden naar mijn idee dat de stempelcodes hetzelfde zijn maar dat heb ik bij SQ-buizen nog nooit gezien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Reliable, ruggdized and long-life, zegt Philips.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Het zal wel een vraag blijven wat er nou precies mechanisch anders is aan een SQ buis, behalve de vergulde aansluitpinnen.
Zonder de echte fabrieksgegevens van destijds te kennen ga ik er gemakshalve van uit dat de ECC88 en E88CC op de dezelfde productielijn werden maakt met dezelfde materialen. Behalve dan het vergulden van de pootjes en de opdruk op de ballon.