condensator advies

Mijn probleem:
Ik heb een oude Braun  KM3 Keukenmachine waarvan de "Entstoehrungs"-condensator kapot is (onderzijde lijkt ontploft)  Op de kondensator is nog leesbaar :
Nr 10022  15/??
0,1uF+2x0,0?uF  x(?) ?
+ 2MOhm220V (liggend slangetje) ?? F
1o:1,6MHz  4???
560-7

Niet alles is goed leesbaar .
Ik kan deze "Entstoehrungskondensator nergens op het internet vinden, noch een vergelijkbare.
Het is een 4-polige kondensator.

Ik stuur een paar foto's mee.

welke kondensator kan ik gebruiken als vervanger en waar kan ik die krijgen .
met vriendelijke dank,
wim hendrikx

Arco

Special Member

Heeft zo te zien 3 aansluitingen? Dan kun je deze gebruiken: https://www.ebay.com/itm/261926873455
Precies hetzelfde model zul je wel niet gaan vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het is een ontstoorcondensator.
Zonder deze condensator zal je machine ook werken, maar kan storing veroorzaken op TV of Radio, indien deze nog via een ouderwetse antenne werken.
Je kunt eerst proberen of je apparaat nog werkt zonder condensator, voor je wat aanschaft.
Dan kun je alsnog beslissen er een nieuwe in te zetten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Beste hulptroepen condensatoradvies,
bedankt voor reacties. Maar...
het is een 4polige condensator (+ daarbij aardedraad).

De geadviseerde condensatoren zijn allen 3-polig.
Wat nu?
wimhx

flash2b

Special Member

Kan aan mij liggen maar ik zie maar 3 polen.

2x platte aansluiting met lipjes + 1x aard draad = 3 polig

Als je 4 draden hebt, moet je 2 paartjes maken zoals het ook origineel zat en heb je dus 2 paren + 1 aarde = 3 polen.

[Bericht gewijzigd door flash2b op woensdag 20 oktober 2021 10:14:06 (36%)

Inderdaad die lipjes zijn gewone doorverbindingen.

In "Vraag een Aanbod" staat er iemand die er een hele doos verkoopt, die zullen evengoed werken als je weet hoe je die moet aansluiten.

https://www.circuitsonline.net/aanbod/25767/componenten/grote-partij-e…

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 20 oktober 2021 10:22:20 (25%)

LDmicro user.
pa3gws

Golden Member

Op 20 oktober 2021 10:12:16 schreef flash2b:
Kan aan mij liggen maar ik zie maar 3 polen.

Op de foto is duidelijk aan de rechterkant van de condensator te zien dat hij daar ontploft is. ;-)
Daar zullen de 2 andere pootjes gezeten hebben.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Achterkant zat waarschijnlijk een bevestigingsbout waarop 'ie opengeploft is, deze XY filters zonder common mode spoel hebben maar 3 aansluitingen.
Ze zijn er wel met extra faston tabs (makkelijker aansluiten). https://www.luedeke-elektronic.de/miflex-entstoerfilter-x25-100n-x2-y2…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Met die bevestigins bout zal het wel loslopen.
Op de foto's is vrij duidelijk te zien dat het 4 draden waren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Beste condensator hulptroepen,

jullie hebben groot gelijk ik ga aan de slag ,
heel veel dank voor het "ontstoren"van mijn hersens over dit "3/4 polige probleem".
wimhx

Arco

Special Member

Op de foto's is vrij duidelijk te zien dat het 4 draden waren.

Ja, maar er zijn maar 2 aansluitingen (+ aarde)...
Ik vind het knap als je in die geplofte onderkant 2 aansluitingen kunt herkennen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Ik heb in het grijze verleden bergen van deze dingen verkocht en ben er 99,9% zeker van dat er aan elke kant 2 zwarte draden zaten. :-p
Zoiets dus.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

De tekening op de condensator zegt toch wat anders (ik zie daar maar 3 draden)
Er zitten 2 extra fastons op: die extra draden aan de onderzijde (of die 2 extra fastons) zouden dus geheel overbodig/nutteloos zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

We kunnen hier natuurlijk nog wel een poosje over blijven discuteren maar de TS heeft het over een 4 polige condensator.
Dat is dan een draad teveel of een te weinig.
Misschien kan de TS een foto maken van de plaats in het apparaat waar de condensator thuis hoort.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

Op 20 oktober 2021 11:12:19 schreef wimhx:
Beste condensator hulptroepen,

jullie hebben groot gelijk ik ga aan de slag ,
heel veel dank voor het "ontstoren"van mijn hersens over dit "3/4 polige probleem".
wimhx

TS is er al uit

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Lijkt veel op deze: https://www.ebay.de/itm/BRAUN-KM32-2-x-Entstoerkondensator-fuer-Kohlen…

Helaas Gelukkig (gezien onderstaande opmerkingen) uitverkocht...

Hans

[Bericht gewijzigd door Batakker op woensdag 20 oktober 2021 16:15:00 (15%)

Arco

Special Member

Gezien de prijs en de omschrijving zou ik 'm daar toch al niet bestellen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Zelfs niet als hij NIET defect is.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

En het ergste is, dat het waaarschijnlijk klopt. New Old Stock gepotte papiercondensatoren zijn per definitie defect.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Ik heb laatst deze besteld, was snel geleverd!

Dat is precies dezelfde als in die grote partij doos die op CO te koop staat.

Aansluiting met 2 draden en een aarddraad.
Er zitten ook lipjes op voor schuifstekertjes die zijn doorverbonden met de draden ernaast.

https://www.stockclear.nl/a-54874841/ontstoor/ero-ontstoorcondensator-…

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.