Elektrische wagen gevaarlijk bij ongeval?

Ik hoor steeds vaker verhalen over het gevaar van elektrische wagens die bij een ongeval onder spanning komen te staan.

Zoals ik het zie gaat de stroom van accupool naar accupool en zal een hulpverlener geen deel kunnen uitmaken van dit circuit, net zoals een vogel op een mastlijn.

Ik snap bij sluiting het gevaar van de accus, maar om een opdonder te krijgen moet 1 van de polen de natte grond waar jij op staat al raken.

Hoewel ik vermoed dat de fabrikanten echt niet gek zijn, is dit wel een beetje hetzelfde als een trein die ontspoort en de bovenleiding meeneemt. Het kán zijn dat alles veilig is, maar zou je het risico durven nemen?
Ik denk dat dat ook op gaat voor elektrische auto's. De spanning is bepaald niet mals en als twee vreemde geleiders ineens onder spanning staan, kan dat een hele nare klap opleveren.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
mvdk

Golden Member

Ik moet dan onmiddelijk aan het treinongeval bij Meerbusch in Duitsland denken.
https://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnunfall_von_Meerbusch-Osterath
Ik zou toch de deur geopend hebben, indien mogelijk, en er uitspringen.
Bij een elektrisch aangedreven voertuig door middel van batterijen, moet je oppassen dat alles nog aan mekaar zit.
Maar binnen blijven, in een voertuig dat in een botsing betrokken is? Nou, nee.

Tidak Ada

Golden Member

Ik dacht rond 400V, dus meer dan een nare klap 8)7
Ik denk eerder dat kortsluiting en de daaruit voortvloeinde brand van de Li-accu het gevaar is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

en ook: Rijkswaterstaat en het Verbond van Verzekeraars gingen in februari 2020 al in gesprek met betrokken partijen als Brandweer Nederland, de Politie, bergers en de ANWB om na te denken over de brandrisico’s van elektrische voertuigen en de gevolgen voor incidentmanagement. De lithiumionbatterij die in de meeste elektrische voertuigen zit ingebouwd, kan voor een instabiele situatie zorgen na een stevige botsing. Er kan een heftige brand ontstaan, een thermal runaway, die moeilijk is te blussen. Met steeds meer elektrische voertuigen op de weg wordt het risico op dergelijke branden de komende jaren groter. Bron: site van de verzekeraars

Arco

Special Member

Het probleem is dat LiIon branden bijna niet te blussen zijn. Was onlangs nog te zien in die docuserie over de Belgische brandweer.
Die hadden met veel moeite een brandende E-Golf uitgekregen.
De volgende ochtend werd het wrak naar een garage gesleept, waar het opnieuw in brand vloog (12 uur later)

De chemische processen in de cellen gaan, ondanks het blussen, gewoon door.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

botsing: elektrische auto met een waterstof (700 bar) auto.

alles wat ik maak, kan beter.

daarom wordt een brandende elektrische wagen in een container water gegooid voor een week. dan is het wel over met branden. ook zonder ongeval vooraf, ken een geval van brand bij de garage waar dat ook zo ging.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Autobatterij: tegenwoordig 50 á 100kWh capaciteit?

Gemiddelde benzinetank: 500kWh?

Voor mij zal het nog wel een aantal jaar duren voor ik overweeg om een elektrische auto te kopen.

Maar ik denk niet dat een elektrische wagen nu zoveel gevaarlijker is dan een benzinewagen.

Volgens mij zitten daar wel systemen in die de batterij afkoppelt als er een botsing gedetecteerd wordt.
En is de constructie stevig genoeg om aan een gemiddelde botsing te weerstaan. Autofabrikanten hebben wel al wat ervaring kreukelzones en dergelijke.

Mijn voorlopige idee: niet gevaarlijker dan een benzinewagen. Brandweer, automonteurs, moeten misschien wel nog wat ervaring opdoen met ev’s. Komt wel goed.

vergeet niet dat de bodem van een EV 1 grote plaat met accucellen is, die kun je niet beveiligen tegen een niet te berekenen klap, met 80kmh tegen een boom raakt die plaat krom en gedeukt en kan de inhoud sluiting gaan maken. met 20kmh meer in een sloot en er is miss niks aan de hand, maar met 20kmh minder tegen een brugreling en het ding kan zo de fik ingaan. wat er wanneer gebeurt is niet voorspelbaar met een EV.

een EV met een 200kWh accu kan al net zo ver komen als je met een tank benzine komt. ze zijn al zover dat 650km op een lading kan. ook een aanhanger van 1000kg trekken kan al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat ik me vooral afvraag is de reden dat ik hoor, lees en in de Formule 1 ook zie is dat de wagen niet aangeraakt mag worden na ongevallen. Onlangs hoorde ik op een cursus dat bij het aanraken van een tractiebatterij je zware brandwonden krijgt. Je moet hiervoor toch echt de massa ook aanraken?

Tidak Ada

Golden Member

Hitte door interne sluiting van de cellen??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 oktober 2021 22:39:06 schreef evelo:
Autobatterij: tegenwoordig 50 á 100kWh capaciteit?

Gemiddelde benzinetank: 500kWh?

Voor mij zal het nog wel een aantal jaar duren voor ik overweeg om een elektrische auto te kopen.

Is die 500kWh het totale vermogen?
of is daar het deel zinloze warmteontwikkeling al vanaf getrokken? Zo niet, dan zou je wel eens onder de 100kWh kunnen komen, voor het deel dat de auto in beweging zet.

EDIT: Even gezocht naar het rendement van een automotor en kwam een leuk stukje tegen:
http://www.olino.org/blog/nl/articles/2018/10/02/hoeveel-stroom-kost-e…

[Bericht gewijzigd door hennep op dinsdag 19 oktober 2021 23:46:06 (15%)

reading can seriously damage your ignorance

Waterstof in inderdaad nog een overtreffende trap, maar hoewel dat extreem explosief is (waterstof heeft zeer ruime explosie limieten in lucht), is het, vanwege de lage dichtheid, ook heel snel weg in de open lucht; en klein lek is dus niet zo gevaarlijk.

Als je zo'n voertuig na een ongeval een nachtje binnen zet kan het wel onprettig worden. Ook als de tank scheurt bij een ongeval, en alles in één keer vrijkomt, is er korte tijd explosiegevaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Het veiligst is nog steeds de trolleybus,die is schoon, rijd al jaren, en heeft zelf geen energie mee te nemen, daar is de bovenleiding voor..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Niet helemaal waar. Een Trolleybus heeft ook een tank met benzine en een verbrandingsmotor. Deze wordt gebruikt om in noodgevallen de bus naar een veilige plek te rijden.

Op 20 oktober 2021 07:55:00 schreef HenkR:
Niet helemaal waar. Een Trolleybus heeft ook een tank met benzine en een verbrandingsmotor. Deze wordt gebruikt om in noodgevallen de bus naar een veilige plek te rijden.

niet allemaal hebben ze die volgens mij.. maar dat is zo`n klein motortje.. met een klein tankje dat het in het niet valt. motortje is diesel volgens mij.

Ik heb mijn NEN 9140 papieren en de gevaren van een elektrische auto na een aanrijding moet je niet onderschatten.

Het gevaar zit hem ook in geen rook geen vuur maar toch accu`s die beschadigd zijn en al stiekem bezig zijn met een reactie en ineens behoorlijk heftig ontbranden ontploffen.

elektrocutie is niet echt een groot gevaar de accu wordt bij aanrijding door grote contactors losgekoppeld van het voertuig. Anders is verwijderen van de accusleutel/ veliheids blok genoeg.. ook zijn zijn er lussen in HV bekabekeling als deze geknipt worden is de zaak spanningsloos.

echter je gaat niet rustig die loops zoeken als de accu al borrelt en rookt...

voorbeeld van documentatie voor brandweer.. waar en hoe te knippen..

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/first_responders/2016_M…

[Bericht gewijzigd door -chefke- op woensdag 20 oktober 2021 08:20:53 (50%)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
evelo

Golden Member

Op 19 oktober 2021 23:22:14 schreef hennep:
[...]

Is die 500kWh het totale vermogen?
of is daar het deel zinloze warmteontwikkeling al vanaf getrokken? Zo niet, dan zou je wel eens onder de 100kWh kunnen komen, voor het deel dat de auto in beweging zet.

EDIT: Even gezocht naar het rendement van een automotor en kwam een leuk stukje tegen:
http://www.olino.org/blog/nl/articles/2018/10/02/hoeveel-stroom-kost-e…

Nee, gewoon ongeveer de energieinhoud van een volle benzinetank op het moment van ongeval waarbij die kan ontbranden of ontploffen.

Rijden met benzine zijn we al +100 jaar gewoon. De meeste mensen weten wel hoe je er mee moet omgaan en de wetgeving is door ervaring op punt gezet.
In het begin werd benzine verkocht in glazen flessen bij de drogist.

Stel dat we het al 100 jaar normaal zouden gevonden hebben om elektrisch te rijden(had gekund) en plots komt er een Elon Musk met een nieuw type wagen aanzetten die benzine gebruikt. Leuk want die maken zo’n cool knetterend geluid en benzine is toch supergoedkoop want bijna door niemand gebruikt dus de belastingen erop zijn onbestaande.

mel

Golden Member

Een van de eerste auto,s WAS elektrisch :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Hier in Den Bosch zijn de laatste tijd al 2 grote branden geweest en het "roddelcircuit" beweert dat dat komt door accu's uit elektrische auto's (kortsluiting).

https://nos.nl/artikel/2401668-grote-brand-bij-schrootbedrijf-den-bosc…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Stel dat we het al 100 jaar normaal zouden gevonden hebben om elektrisch te rijden

Rond 1900 waren bijna alle auto's electrisch... ;) (eerste werkende electrische auto stamt uit 1888)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zo een elektrische wagen mag eigenlijk niet met water geblust worden, Lithium reageert zeer heftig in contact met water. Een beetje hetzelfde als frituur met water blussen.

Hoe dan ook, we zullen in de toekomst nog veeel brandjes mogen blussen... Helaas ook in ondergrondse garages waar boven dan mensen wonen. Slecht idee, een auto opladen in een gesloten omgeving waar het brandgevaarlijk is.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 20 oktober 2021 11:39:29 (40%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Het is voornamelijk de angst voor het onbekende. Stel je voor dat je 100 jaar geleden een autobrand moest blussen en je spoelt de brandende benzine in het rond met het bluswater. Er zullen heel wat "brandweerlieden" van de dorpsbrandweer de schrik van hun leven hebben gekregen aan het begin van de 20e eeuw..
Hier in de buurt was een 30-tal jaren geleden een autobrand waarbij een 25-jarige dame om het leven kwam toen de lpg tank nogal abrupt lekte en een brand ontstond binnen in de auto. Dat zal het animo voor het rijden op lpg ook wel enigszins hebben weggenomen bij een aantal personen.
Het helpt ook niet dat in films auto's exploderen met een hoeveelheid brandstof die niet past in de tank van de auto. Hoeveel mensen zonder ervaring met een autobrand zouden met een brandblusser op een meter afstand van de auto gaan staan om het uit te maken na het kijken van zo'n film.
Waarom zouden we dan nu het onbekende onmiddellijk accepteren, de mens heeft toch al zoveel moeite met veranderingen. Als we met elektrische auto's hebben leren omgaan dan verandert de opinie vanzelf.

reading can seriously damage your ignorance
evelo

Golden Member

We hebben vooral moeite met het idee van verandering, niet met de verandering zelf.

bprosman

Golden Member

Op 20 oktober 2021 12:13:45 schreef evelo:
We hebben vooral moeite met het idee van verandering, niet met de verandering zelf.

Darwin zei daar ook al iets over :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.