DHT22 & arduino Langer kabel?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 16 oktober 2021 09:42:30 schreef flipflop:
[...]
Ik heb "vroeger" ook zo'n DHT2x gebruikt. Op een Arduino Nano deed ie het prima, weken achter elkaar zonder problemen. Toen naar een ESP12...ging een paar uur goed, daarna was ie "kwijt" geen response meer. Ik heb de driver aangepast, extra delays erin, die dingen, niks. Maw, het is een vrij kritisch ding. Dat het bij jouw met 3m kabel (!!!) nog werkt is op zich al bijzonder.
Tip: gebruik BMP280 of BME280.

Met BME280 moet je ook niet verder gaan. Hier was het na goed 1m al over. De langste afstand haal je met een DS18B20. Tot 10m geen probleem als je 5V gebruikt voor de sensor. Datalijn kan dan nog naar 3V3 getrokken worden met 4k7. Dan heb je wel geen relatieve vochtigheid. Het zou me echter verbazen dat die binnen een woonruimte enorm zou verschillen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Die dingen zijn ook niet bedoeld om aan een lang eind kabel te hangen...
(er zit niet voor niets meestal een NTC aan 'bedrade' temperatuurmeters met externe sensor)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 oktober 2021 13:34:40 schreef Arjan Swets:
... elco er bij...
en nu doet hij het goed....

En de 100nF ontkoppel condensator?

Ik had hem genoemd iemand anders heeft dat herhaald.

Die ontkoppelcondensator als die ontbreekt levert dat eens in de zoveel keer ontzettend vervelende problemen op. Dus dingen als: "Project afgerond en ineens onbetrouwbaar" en dan "5 uur lopen zoeken, maar niets kunnen vinden".

Normaal bij een verzekering betaal je premie, maar dat is dan weet je eigenlijk zeker dat uitbetaling * kans-dat-het-uitbetaald kleiner is dan de premie. Hier is de verzakeringspremie: een condensatortje van een paar cent het dubbel en dwars waard.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

:-)

ik weet niet wat een ontkoppel condensator is.... ik heb alleen lts electro...

Ik heb wel een 10uF elco (geloof ik uit me hoofd) over de voeding gezet...

maar heb je misschien een kladje?

edit: dit ff zitten lezen: https://www.circuitsonline.net/forum/view/59887/1

Dus ook over de voeding, nog een C-tje van 100nF

dus een Elko, en een c-tje beide?

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op woensdag 20 oktober 2021 12:31:33 (30%)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
mel

Golden Member

Zet een c van 100n par.aan die elco. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja, dat bedoel ik (eva).

Uitleg ontkoppelen:

Stel, je hebt een voeding die 1A kan leveren, maar je gebruikt daar maar een fractie van.

Nu zit je sensor op 3 meter er vandaan, verbruikt nu 1mA maar wil "plotseling" 10mA gebruiken. Gedurende de 10ns dat licht er over doet om die 3 meter te overbruggen is het ONMOGELIJK dat de voeding ook maar iets van die extra stroom gaat leveren.

De locale elko zal die stroom moeten leveren. Heeft die elco nu een ESR van 1 Ohm dan valt daar nu 9mA * 1 ohm = 9mV over.

De chip zal het nu moeten doen met zeg 4.991 V ipv 5.000V. Dat gaat gewoon goed.

Maar als ie piekjes gebruikt die veel groter zijn, en/of de ESR is nog (veel) groter, dan kan de spanning onder het "minimum benodigd om betrouwbaar te werken" komen. En verdacht kleine chipjes die gemiddeld maar een paar mA gebruiken kunnen op heel korte tijdschaal best pieken van amperes trekken! Die heel forse pieken kunnen best zeldzaam zijn en alleen voorkomen in heel speciale gevallen. En dat laatste maakt dat het probleem dan lastig te vinden zal zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 20 oktober 2021 12:30:14 schreef mel:
Zet een c van 100n par.aan die elco. :)

Aan het begin of het eind van de kabel ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 oktober 2021 15:29:13 schreef buckfast_beekeeper:
..Met BME280 moet je ook niet verder gaan. Hier was het na goed 1m al over....

Nee ok, nogal wiedes. Het is i2c en dat moet niet via een kabel. Net zo min als die DHT sensoren.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein