Relais open > closed circuit aansluiten

Hallo,

Onze zwebad controller geeft via een contact naar de CV door of er verwarmd moet worden of niet. De zwembad controller sluit het circuit als er verwarmd moet worden en opent als er niet verwarmd moet worden.

Onze nieuwe CV ketel verwacht net het omgekeerde. Een gesloten circuit betekend niets doen (een bruggetje maken is dus gelijk aan geen actie), terwijl open circuit betekend verwarmen.

Net het omgekeerde dus.

We hebben dus iets nodig dat sluit actie van het zwembad omzet naar een 'open' circuit voor de CV ketel.

De groothandel van onze loodgieter heeft daarvoor deze relais meegegeven (Elberle ISCH 20-1S/1Ö):
https://www.eibmarkt.com/de/products/Eberle-Controls-Inst-Schuetz-ISCH…

Ik heb ondertussen geprobeerd de relais aan te sluiten, maar ik kom er niet uit welke kabel waar moet. Alle combinaties die ik geprobeerd heb werken niet en ik vind ook geen schema's online. Iemand die me kan helpen en kan aangeven:
- waar gaan de 2 draadjes die van de zwembad controller komen?
- waar de 2 die naar de CV gaan?
- waar de 220V (indien nodig)?

OF is het gewoon de verkeerde relais?

Super bedankt voor de hulp!

mel

Golden Member

A1 en A2 zijn de aansluitingen van de spoel, die komt van de zwembadcontroller, maar dit gaat werken als de controller een spanning uitgeeft van 230V.CONTROLEER DIT EERST!Als er b.v.24 V uitkomt , is het het verkeerde relais.
Verder zitten er 2 kontakten op. die tegengesteld werken, de ene open, de andere dicht. Deze gaat dan naar de CV.Wel even meten welke kontakten je moet gebruiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dag Mel,

Dank voor de snelle reactie. De zwembadcontroller geeft met zekerheid geen 220v op dit circuit... Dus conclusie dat het verkeerde relais is zou zeker kunnen kloppen.

Ik heb gemeten:
- als zwembadcontroller in vraag staat geeft die 0V
- als die in neutraal staat 1V

En dat moet ik dus omdraaien

Heb je toevallig link naar eentje die wél zou werken? Dan bestel ik die.

Merci hé

[Bericht gewijzigd door Kevin VDS op woensdag 20 oktober 2021 15:26:03 (22%)

Thevel

Golden Member

De grote vraag is of de zwembad controller wel 230V mag schakelen!!!
Heb je gegevens van de zwembad controller?

Dag Tevel,

Er moet helemaal geen 230V geschakeld worden. Het signaal moet gewoon omgezet worden.

Dus de 0V van de controller moet als 1V naar de Cv ketel en omgekeerd.

Die 1V is vrijwel zeker een meetfout. Je hebt het ook zelf over een circuit dat geopend of gesloten wordt.

Een relais is zeker een eenvoudige oplossing, maar zonder meer gegevens kunnen we niet vaststellen of dit relais geschikt is, en of je controller wel 230V kan schakelen.

Heb je gegevens van die controller? Eventueel is een foto ook bruikbaar, als dat bijvoorbeeld een klein relais op te zien is.

Heb je op de controller nog een andere voeding beschikbaar, bijvoorbeeld 12V of 24V?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als het goed is heeft de controller een spanningsvrij contact . De ketel zelf levert de 24 volt die over het maak contact de ketel inschakelt.
Als het andersom zit, zal het wel Engels zijn, die zijn altijd tegendraads.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik ben duidelijk geen expert :-)

Om wat duidelijkheid te scheppen:

Dit is de controller van het zwembad die de CV moet aansturen:

Dit is een close-up van het contact dat naar de CV gaat en waar ik meet:

Dit is wat ik op de controller meet wanneer die niet geen verwarming vraagt. Indien het zwembad aangeeft dat verwarming nodig is wordt dit 0V:

(en dus ja, de 1V was fout)

Dit is het expansie paneel van de Vaillant waar we naar toe moeten op slot S7:

Het probleem: wanneer het zwembad verwarming vraagt gaat de ketel uit en wanneer het zwembad geen verwarming vraagt gaat de ketel aan. Dus net omgekeerd van wat er moet gebeuren.
Vroeger losten we dat op door in de ketel aan te geven dat het signaal op de poort omgekeerd geïnterpreteerd moest worden. Maar dat kan de ketel helaas niet op het expansiepaneel. Dus hebben we iets ertussen nodig dat het signaal omkeert.

Nog andere foto's, metingen, ... nodig om te verduidelijken?

Alvast merci voor alle hulp! Erg gewaardeerd.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dit is dan wel de meest waardeloos gemaakte zwembadcontroller!
Is er maar 1 van dit ding gemaakt?
De verwarming UIT zetten als het te koud wordt!

Geeft je controller een spanning (of geen spanning) op de uitgang! of is het een poltentiaal vrij kontakt?

Ik vermoed het laaste. 2,2 VAC uitgang is wel heel vreemd.

Aan het genoemde relais heb je niets denk ik.
Wat is het juiste type van je regelaar, kunnen we zoeken naar een technische handleiding, dat geeft vast wel meer duidelijkheid.

Aha, nu is het me wat meer duidelijk.
Je meet op open klemmen! dat is helemaal geen spanning.
Het zal vast wel een potentiaal vrij kontakt zijn.
Heb je het al geprobeerd, gewoon de twee “thermostaat draden” van je Cv ketel aansluiten op deze klemmen.
Of denk je dat het verkeerd is.......

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 20 oktober 2021 16:33:25 (30%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Toeterniettoe, lees even volledige bericht. Heeft altijd prima gewerkt. Alleen begrijpen de nieuwe CV en controller elkaar niet omdat het signaal gewoon omgekeerd is.

De spanning die gemeten wordt op het contact. Zie foto en tekst in mijn laatste comment.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 oktober 2021 16:30:16 schreef Kevin VDS:
Toeterniettoe, lees even volledige bericht. Heeft altijd prima gewerkt. Alleen begrijpen de nieuwe CV en controller elkaar niet omdat het signaal gewoon omgekeerd is.

De spanning die gemeten wordt op het contact. Zie foto en tekst in mijn laatste comment.

Het heeft altijd gewerkt?
Waarom nu niet, wat is er anders geworden, wat is er vervangen of......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Thevel

Golden Member

Op 20 oktober 2021 16:34:12 schreef Toeternietoe:
Het heeft altijd gewerkt?
Waarom nu niet, wat is er anders geworden, wat is er vervangen of......

Staat in de startpost.

Op 20 oktober 2021 14:50:19 schreef Kevin VDS:

Onze nieuwe CV ketel verwacht net het omgekeerde.

Thevel, ook dat staat in mijn vorige comment:

"Vroeger losten we dat op door in de ketel aan te geven dat het signaal op de poort omgekeerd geïnterpreteerd moest worden. Maar dat kan de ketel helaas niet op het expansiepaneel. Dus hebben we iets ertussen nodig dat het signaal omkeert."

Waarom een expantiepaneel? De ketel stuurt nu meerdere zaken aan en daarvoor was het expantiepaneel nodig.

pa3gws

Golden Member

Op 20 oktober 2021 16:34:12 schreef Toeternietoe:
[...]
Het heeft altijd gewerkt?
Waarom nu niet, wat is er anders geworden, wat is er vervangen of......

Een nieuwe ketel de controller heeft gewoon een relais aan boord die bij warmtevraag sluit alleen wil de nieuwe ketel het andersom zien dus open contact is verwarmen.
Dat kan je alleen oplossen door een extra relais en de spoelspanning daarvan schakelen met de controller.
Heb je ergens 12 of 24 Volt in de controller dan kan je dat gebruiken voor het extra relais.

Zat ik er effe mooi naast. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zoals Toeternietoe vraagt, gelieve het typenummer van de controller eens op te geven. Een meer gedetaileerde foto van de klemmenstrook van de controller is ook wenselijk. Ik zie dat deze beschriftigd zijn maar kan het op je huidige foto niet lezen.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

In de (vermoedelijke) handleiding van de controller staat hoe het evt kan (zie afbeelding).

Je krijgt dan een 230V uitgang, waarmee je naar je relais kan. Kijk even of dit bij jou ook zo werkt! Als je relais inderdaad een stuurspanning heeft van 230V sluit je dit aan op de A1 en A2 ingang.

De ketel sluit je aan op het NC contact van het relais.

Vergeet de boel niet netjes in een behuizing weg te werken zodat alles aanraakveilig is.

[Bericht gewijzigd door meander op woensdag 20 oktober 2021 16:46:36 (14%)

Spanning staat en stroom gaat!
fatbeard

Honourable Member

Aangezien nog niemand de moeite heeft genomen om de handleiding op te zoeken: die staat hier.

Op pagina 15 wordt haarfijn uitgelegd hoe een en ander is geschakeld...

Maar de quick-and-dirty oplossing:

  • verbind poolcontrol H2 met poolcontrol L
  • verbind relais A1 met poolcontrol H1
  • verbind relais A2 met poolcontrol N
  • verbind relais R3 en R4 met de CV-ketel

Ah, @meander heeft intussen die moeite ook genomen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Oei,
mijn vaut, niet goed gelezen en mee gegaan met de foto’s en uitgebreide verhalen....
Je controller reageert zoals we mogen verwachten, heeft altijd goed gewerkt.
Maar je CV ketel doet “vreemd”

Wat is het merk (Vaillant) en type van je CV ketel?
Ik denk dat we het daar moeten zoeken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

meander, fatbeard,

Thanks voor de hulp! Dit lijkt het idd te doen. Ik ben wat testen aan het runnen nu, maar ik denk dat het opgelost is.

Dikke merci!