ESP32 3w versterker

Goedemiddag,

Ik wil via de ESP32 graag geluidsfragmentjes kunnen afspelen. Nu heb ik de DFPlayer mini gebruikt en die werkt goed met het minpunt dat ik per se een sd kaart nodig heb met mp3 bestandjes. Ik zou de fragmentjes graag direct op de ESP32 hebben staan zodat ik niet afhankelijk ben van een sd kaart en op afstand kan updaten.

Nu heb ik de PAM8403 gekocht en aangesloten, en via de DAC (pin 25) aangestuurd. Het idee werkt (ik hoor de geluidsfragmenten), maar ik heb enorme last van ruis. Als er niets afgespeeld wordt is het een enorme brom en bij het afspelen van het fragment lijkt alles enorm vervormd te zijn.

Weet iemand hoe dit kan, of een beter alternatief? Helaas lijkt de DSPlayer mini geen mogelijkheid te hebben om bestanden vanaf de EPS32 af te spelen en is de sd kaart verplicht. Deze output is trouwens wel ruisvrij en in goede kwaliteit.

Alvast bedankt

Wat voor voeding gebruik je voor dit geheel? Dat lijkt me de eerste verdachte.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Is het nu ruis of brom? Een wereld van verschil! En "lijkt enorm vervormd te zijn" is nog weer iets anders. Geluidsfragmentje posten?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik gebruik een labvoeding dus dat lijkt me niet het probleem te zijn.
Ik zal zometeen een geluidsfragment proberen te maken

Hier de "ruis" en de vervormde geluidsclip. Ik weet niet of het ruis, een brom of vervormd is. Ik denk ruis. Ik gebruik een prototype board dus geen breadboard met losse connectors. De enige connector is de dupont connector van pin 25 naar de input op de versterker, maar op de PAM8403 is deze connector wel gesoldeerd

Arco

Special Member

Het lijken wel resten van de sampleclock. Zit er wel een filter tussen DA en versterker?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, ik heb de pin 25 van de esp32 direct aangesloten op de linker input van de module (https://cdn.bodanius.com/media/1/1dd121862_2-Kanaals-3W-PAM8403-Audio-…)

Wellicht moet hier nog een filter tussen maar daar kan ik geen enkele informatie over vinden

@brightnoise, wat bedoel je precies? Ik heb het artikel even vluchtig bekeken maar weet niet exact waar je op doelt. Ik zal het straks uitgebreider bekijken.

Ik gebruik overigens deze library: https://www.xtronical.com/the-dacaudio-library-download-and-installati…

In het schema van de link zie je dat er volumeregelaar tussen de DAC uitgang en de versterker ingang zit. En die is zo aangesloten met weerstanden dat het signaal een factor 10 verzwakt is. En met de regelaar kun je het nog verder verzwakken.

Probeer eens twee weerstanden: 10 k vanaf de DAC pen 25 naar de ingang van de PAM8403 en een tweede weerstand van 560 Ohm of 1k hooguit tussen de ingang van de versterker en massa/aarde. Die verzwakking heb je nodig en dan is het mogelijk nog overstuurd!

Bedankt, dat lijkt het een heel stuk beter te maken en zelfs bruikbaar! Ik denk dat dat het opgelost heeft

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Brightnoise: proficiat!
@bbuster: bedankt voor de terugmelding, daarmee kunnen anderen er ook nog iets aan hebben.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Toch is het niet alleen overstuurd. Ik hoor ook nog een digitale vervorming in die geluidsfragmenten, zoiets als de naaldpulsen van een R2R netwerkje.
Ik zou ook eens proberen om een condensator van 100pF parallel aan die weerstand (560 Ohm of 1k) naar massa te zetten.

reading can seriously damage your ignorance

@hennep: ik ga dit maandag proberen. Het klinkt al heel goed maar als ik het kan verbeteren doe ik dat graag.
Is dit een elco?

@brightnoise: ik heb nu de 2 weerstanden geplaatst (10k en 560R), maar hoe kom je (en ik in het vervolg ook) aan deze waardes? Kan ik dit zelf berekenen / achterhalen of is dit puur ervaring?

Alvast bedankt

Geen rocket science. Ik ken die hardware niet eens, maar de eerste tref op Google gaf het schema met de verzwakker. En het geluidsfragment deed me denken aan oversturing. Die waardes (10k en 560 Ohm) zijn een best-guess voor de verzwakking die nodig was. Ik zou nog verder verzwakken ook een kans geven.

En inderdaad ook die hoogfrequente componenten verzwakken met een extra condensator. Waarde 22 nanoFarad parallel aan die 560 Ohm is een kantelpunt op iets boven 10 kHz.

En met nog verder verzwakken ga ik ohm waardes omhoog richting de kOhm?

Ik ga de condensators zeker ook proberen. Maar dit zijn geen elco’s dan of heb ik dit verkeerd?

Arco

Special Member

Dat was wel het voordeel van dat het geluid veel te hard was: je hoort dan alle storing ook veel beter... ;)
Die is er nu ook nog wel, maar waarschijnlijk heel erg zacht (sampleclock). Condensator naar massa (LPF) lost dat inderdaad op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Op 20 oktober 2021 19:18:45 schreef bbuster:
En met nog verder verzwakken ga ik ohm waardes omhoog richting de kOhm?

Ik ga de condensators zeker ook proberen. Maar dit zijn geen elco’s dan of heb ik dit verkeerd?

Zijn inderdaad geen elco’s. Waarschijnlijk ceramisch, of folie.

Op 20 oktober 2021 19:02:18 schreef Brightnoise:
Waarde 22 nanoFarad parallel aan die 560 Ohm is een kantelpunt op iets boven 10 kHz.

Zou je voor audio niet eerder op 20 kHz mikken? (Zonder je na te rekenen, 10 nF)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Hangt van de kwaliteit van de af te spelen files af. Voor telefoonkwaliteit gebruik ik zelfs een 3kHz kantelpunt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom zou je binnen de kHz'en mikken. Die stoorpulsen ontstaan door schakelverschillen van de databus, kleiner dan 1 microseconde. Als je geluiden wilt produceren voor bijvoorbeeld een opnamestudio dan wil je niet de boventonen kwijt. Daarom zou ik onder de 1nF blijven.
Het ligt natuurlijk aan de toepassing van de TS. Als het voor een digitale deurbel is dan is 10kHz mooi genoeg, maar dat zeg ik met 60+ oren.

reading can seriously damage your ignorance

Het apparaat wat ik aan het ontwikkelen ben komt bij klanten van ons te hangen. Medewerkers kunnen in- en uitklokken en tijdens het klokken wordt een audio fragmentje gespeeld of het succesvol of niet was. Eventueel andere geluiden worden afgespeeld bij fouten of bijvoorbeeld zodra het apparaat klaar is met opstarten.

De kwaliteit is niet essentieel maar voor de kwaliteit van het product mag dit wel tegen het goede aan klinken (er zit maar één klein 3w speakertje in).

Ik ga het met de condensator proberen maar tot nu toe ben ik al enorm blij met de vooruitgang en lijkt het zonder condensator al zelfs bruikbaar.

Wederom bedankt allemaal voor de hulp!

Esp32 beschikt ook over I2S, stuk makkelijker om er nette audio uit te krijgen.
MAX98357 aan je i2s bus en klaar.
Tutorial hoe je het aan de praat krijgt.

Die had ik al gezien, echter is deze chip veel makkelijker op een pcb te solderen dan de andere chip. En volgens mij is de andere lastig los te verkrijgen

Ik heb nog even getest met een 22pF condensator. Deze heb ik parallel over de 560Ohm weerstand gezet, maar ik merk totaal geen verschil, kan dat?

Als ik mijn oor op de speaker leg hoor ik nog wel een "gebrom", bij het opstarten "klikt" de speaker soms, maar dit doet hij mét en zónder condensator.

is mijn condensator waarde dan verkeerd?