Op 20 oktober 2021 23:33:31 schreef Kortsluiting_Online:
Misschien komt het nog eens zover dat je bovenleidingen (of iets in de grond) krijgt op de snelwegen.
Dan heb je alleen nog maar een kleine accu nodig voor stadsverkeer die je bovendien onderweg bijlaadt en ook nooit meer gedoe met een kleine actieradius.
De auto's worden er ook een stuk goedkoper van. De accu's zijn het duurste onderdeel van elektrische auto's, en daar zit nogal een fors probleem. Als de accu is versleten is de auto eigenlijk afgeschreven.
Rijdend bijladen lijkt mij zo vreselijk complex en duur dat het huidige "grote accu" systeem veel beter werkt. Denk aan hoogteverschillen tussen een truck of personenwagen. Een sedan moet dan een monster van een constructie op het dak voor de pantograaf. Via de bodem is de truck dan weer in het nadeel.
Je koopt nu voor redelijke prijzen auto's met 300km range. Ja het blijft in sommige scenario's behelpen, maar de gemiddelde chauffeur moet en wil dan echt wel even stoppen en het laden gaat ook steeds sneller.
Accu's lijken best heel lang goed te blijven en zijn soms verbazingwekkend snel te wisselen. Bij de model S kan het in minuten omdat ze een soort wisselstationprincipe in gedachten hadden.
Het leuke is dat de oplossing uit een onverwachte hoek kan komen, bijladen met lasers langs de weg, wisselbare aanhangers of treintjes maken met andere auto's en zo veel minder luchtweerstand hebben.