CW weer eens wat oppoetsen. Wat is een goed programma?

Even op HP gepost, maar had ook onder algemeen mogen vallen.

Ik ben mijn CW kennis wat aan het upgraden, maar een echt lekker programma heb ik nog niet gevonden.
Ik heb een -voor een amateur- redelijke "snelheid" van het begrijpen van ontvangen Morse.

De belemmerende factor op een app die ik op mijn telefoon heb zitten, is dat ik een fractie nodig heb om het juiste karakter te "tippen" op mijn scherm, wanneer ik deze hoor.
Ik wil daarom een programma op mijn laptop waarbij ik letters kan aanslaan op mijn toetsenbord wanneer ik ze hoor.
Dat lijkt me gemakkelijker dan de letter op te schrijven en kan het meteen door het programma op juistheid geverifieerd worden.

Daarnaast heb ik nog wat reactietijd nodig omdat ik nog wel eens achter de feiten aanloop wanneer ik te lang moet nadenken over een karakter.
Bij trainingen wordt ook vaak een wat langere pauze ingelast tussen karakters en of woorden.
Wanneer de cursist de letters goed in het snotje heeft, kunnen ze de tussenpauzes verkorten.

Is er iemand die ervaringen heeft met een programma wat dit (of delen ervan)_kan?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
pa3gws

Golden Member

lcwo.net vind ik een goede site en die gebruik ik dan ook.
Je moet er wel bij meeschrijven maar dat werkt naar mijn bescheiden mening beter dan de letter of cijfer intoetsen.
Je kan je dan namelijk volledig concentreren op de tonen en hoeft niet over de desbetreffende toets na te denken.
Na een sessie kan je het prima nakijken en je fouten doorgeven.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik wil juist kunnen typen omdat ik dat snel kan. Sneller dan schrijven iig.
Het scheelt ook wanneer je het getypte meteen onder de gesleutelde letters kunt leggen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
pa3gws

Golden Member

Het is maar net wat je gemakkelijk vind.
Ik schrijf gewoon mee want dat doe ik ook als ik op de banden uit luister.
Bovendien leer je dan snel en leesbaar schrijven. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

OK... Goed punt.
Kun je de interval tussen karakters ook regelen in dat programma?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
mel

Golden Member

Als ik "normaal"schrijf is het amper te lezen, laat staan meeschrijven met 18 wpm.. :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Op 3 oktober 2021 18:29:12 schreef Fantomaz:
OK... Goed punt.
Kun je de interval tussen karakters ook regelen in dat programma?

Je kan er van alles instellen naar wens ik zou zeggen kijk er eens en maak een account aan.
Je krijg er geen spam, mail of andere narigheid van.
@mel.
Je kan je eigen gekrabbel toch nog wel ontcijferen hoop ik. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EgbertG

Golden Member

Ik kreeg onlangs van een zendamateur de tip "Morsegen" te horen.
Heb t geinstalleerd en ik vind m zeer prettig werken.

Zit ook een readme file bij die mij wel heeft overtuigd van de werkwijze
van deze methode. Grootste eyeopener: niet beginnen met een lage snelheid!

Ondersteunt aantal leermethodes.

Ik gebruik regelmatig g4fon's morse trainer.

Nadeel van het leren van random groepen letters, is dat met normale tekst je vaker veel dits achter elkaar hebt, wat lastiger bij te houden is voor mijn gevoel.

Nadeel van het leren van echte tekst is dat je regelmatig na de eerste paar letters het woord al kan raden.

Ideaal zou een random lettergenerator zijn die wel min of meer de letters en cijfers genereert in de verhoudingen die er in typische QSO's zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pa3gws

Golden Member

Ik heb het toendertijd geleerd op 2 meter van pd0mpl die man kon seinen als de beste.
Hij seinde hele lappen tekst uit een boek maar maakte daar opzettelijk fouten in.
En geloof mij dan leer je het meelezen vanzelf af gewoon luisteren en schrijven wat je hoort niet lezen wat er staat.
Je kan dus bijv. een huisgenoot een stuk tekst laten schrijven met hier en daar wat fouten dat laad je in de software en gaan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 3 oktober 2021 18:34:46 schreef mel:
Als ik "normaal"schrijf is het amper te lezen, laat staan meeschrijven met 18 wpm.. :9

Ik weet niet wat een normale snelheid is, maar 18 WPM is wel een aardig tempo.
Hoesnel ik zelf ben durf ik ook niet te zeggen.
Ik ken alle karakters maar omdat ik er altijd even naar moet "zoeken" op mijn scherm.
Dat is de vertraging.
Met "Morse Machine", een App op mijn telefoon, haal ik 5,3 WPM O-) en ik kan dus niet inschatten wat mijn reguliere snelheid is.
Ik herken de karakters snel genoeg, maar ik heb soms even de verwerking in mijn hoofd nodig. Dus wat meer space tussen de karakters zou welkom zijn.

De ruimte tussen de karakters is evenredig aan de ruimte binnen de karakters of van de Dits en Dahs zelf. Dus volgens mij hebben nagenoeg alle programma's dat rigide gefixt, zodat ik niet de intervals kan aanpassen zonder de karakters trager voor de kiezen te krijgen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
pa3gws

Golden Member

Het probleem waar je tegen aan loopt is het feit dat je het teken moet herkennen en tegelijkertijd de bijbhorende toets moet vinden.
Als je schrijft heb je dat probleem niet ik kan met schrijven met lcwo 15 woorden per minuut opnemen alleen zitten alle karakters er nog niet goed in. :+
Ik heb een app op de telefoon geprobeerd om bijv in de lunchpauze wat te oefenen maar dat werkt van geen kant.
En zeker niet meer space tussen de karakters gewoon domweg schrijven dan komt het echt vanzelf wel goed. ;-)
En wat er bij mij aan mankeert is de regelmaat ik moet mijzelf gaan dwingen om elke dag 20 min. te oefenen en dat wil nog wel eens fout gaan.

doe een kleine donatie en we kunnen in de koffie corner een CW klubje opzetten dan hebben we een stok achter de deur voor als iemand het laat afweten. :)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zondag 3 oktober 2021 20:22:30 (11%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Die MorseGen heb ik vroeger al eens geinstalleerd gehad.
WErkte wel goed, maar waar ik me toen ook al aan irriteerde was dat ik niet zelf een selectie aan karakters kon maken.

MAar ik kan een ruime interval maken en dat maakt al veel goed.

Ik kan overigens snel typen dusheb ik alle letters snel voor me staan.
Sneller iig dan wanneer ik het moet "zoeken" op het scherm van mijn telefoon.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zondag 3 oktober 2021 20:26:11 (24%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
JoWi

Special Member

Op 3 oktober 2021 20:16:03 schreef pa3gws:
Het probleem waar je tegen aan loopt is het feit dat je het teken moet herkennen en tegelijkertijd de bijbhorende toets moet vinden:)

15 woorden per minuut is 75 karakters per minuut. Als je kunt typen haal je 200+ aanslagen per minuut. Dat schrijf je niet voor.

Net even de test gedaan op https://www.ticken.nl/typecursus/typetest.html

Dit was het resultaat:

De gemeten typesnelheid is 256 apm en 97% was foutloos.

Elke foute aanslag verlaagt je netto typesnelheid met 5 apm.
Jouw netto typesnelheid is derhalve 218 apm zonder typefouten, oftewel 43.6 woorden per minuut.

Met CW nooit boven de 8 woorden per minuut gekomen.....

Ignorance is bliss

Op 3 oktober 2021 20:34:39 schreef JoWi:
[...].

Mooi verwoord...

Net even een shitload aan AVI 1 tm AVI 4 verhaaltjes gecopieerd. :-)
Dezen geladen. Korte stukjes tekst.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
mel

Golden Member

Op 3 oktober 2021 18:50:59 schreef pa3gws:
[...]
Je kan er van alles instellen naar wens ik zou zeggen kijk er eens en maak een account aan.
Je krijg er geen spam, mail of andere narigheid van.
@mel.
Je kan je eigen gekrabbel toch nog wel ontcijferen hoop ik. :-p

soms niet.... ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 oktober 2021 20:16:03 schreef pa3gws:
doe een kleine donatie en we kunnen in de koffie corner een CW klubje opzetten dan hebben we een stok achter de deur voor als iemand het laat afweten. :)

Dát lijkt me nog eens leuk. Ik heb eens op LCWO gekeken en dat lijkt we allemaal wel goed in orde daar. Als jullie daar gaan oefenen dan kom ik ook kijken. Misschien kan ik nog eens iemand helpen.
Het G4FON programma vind ik ook wel deugen, al is de woordspatie te lang en niet instelbaar. Zou je ooit in de praktijk gaan (of examen doen?) dan kan dat tegenvallen; het volgende woord komt dan steeds heel snel. :) Maar verder heel netjes gemaakt.

'In mijn tijd' waren er geen computers, en dat maakte het leren natuurlijk wel een stuk gemakkelijker. Je hoefde alleen maar de cursus te volgen, en als die af was, kon je morse seinen en nemen (én typen). Er ging geen tijd verloren met het vergelijken van allerlei details van verschillende methoden, dat was beslist een groot voordeel.
In principe kan dat natuurlijk nog: neem een willekeurig programma of LCWO, en laat tekstbestanden uitseinen. Kijk hoever je komt. Herhaal. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Vroeger had je de traffic-list die PCH uitzond.. Dat was een regelmatig seinschrift :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

De traffic list? Alleen maar vierlettergroepen die allemaal met 'P' beginnen. :)

Je bedoelt het nieuws, 3x per dag. Dat was 20 wpm (soms, als de krant erg lang was, werd het tegen het eind wat sneller).
Met een bandopnemer kon je dat als amateur op 19 cm/s opnemen en op 4,75 of 9 cm/s afdraaien, voor 5 resp. of 10 wpm. En daarna schoof je een stukje aquariumslang op de capstan, om de zaak (met een klein beetje jank) op zo'n 14 wpm af te spelen. Ideaal oefenmateriaal!

Maar dat kan dus nu heel gemakkelijk wanneer je maar wilt, op LCWO of met een lokaal programma als G4FON.

--
Ah, het nieuws van PCH. Ik zie me nog zitten, met 6 (speciaal heel dunne) vellen 'De Oceaan-Post' papier en 5 carbonnetjes ertussen in de schrijfmachine. Hoofdletters bracht je zelf aan (dus altijd wat achterlopen bij het gezondene). Leestekens werden verzonden als 'kma', 'stp', 'paren' etc., maar zette je natuurlijk als gewone leestekens in de getypte tekst. Zelf bijhouden of 'paren' een ( of al een ) was!

Het mooiste was als de krant wat lang was: dan moest je als een haas de zes velletjes omdraaien, maar het carbon niet! Het hele pak in één keer omdraaien ging dus niet; je moest alle elf vellen opnieuw schikken en stapelen. En je moest echt op tijd zijn, want PCH seinde ondertussen gewoon door uiteraard. En dan kwamen de voetbaluitslagen en de toto. Waarin iedereen meespeelde.
En dat waren dus ook net die keren dat hij aan het eind met 25 wpm verzonden werd.

e: Hoe erg is het dat ik de frequenties nog uit mijn hoofd weet? ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Het is erger als je de voetbaluitslagen miste , of de toto.. :9

Wij van de verenigingsafdeling waren eens op bezoek geweest bij PCH in Ijmuiden..
Toen het nog in vol bedrijf was. Er zat een jonge meid een bericht op te nemen en tegelijk met ons te praten..Ze miste geen letter :)
Had ik maar de moed gehad om te vragen of ze met me wilde trouwen.. ;) O-)

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 6 oktober 2021 12:20:43 (70%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Ik gebruik inmiddels op de telefoon en tablet (android) IZ2UUF die werkt ook wel prettig.
Wel blijf ik meeschrijven want voor ik de juiste toets heb gevonden loop ik 10 karakters achter. :-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op woensdag 20 oktober 2021 20:13:51 (41%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Ik was eens een callgever aan het testen,dat ding stond op 25 woorden, en opeens kwam er eentje voor me terug,,,schrok me rot.. :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

dan te bedenken dat er een highspeed cw club is ,waar je minimaal 50wpm moet doen om lid te mogen worden . :?
heb al een aantal filmpjes gezien hier van , het cw signaal lijkt wel een digitaal computer signaal zo snel.
https://www.youtube.com/watch?v=AfqOcHpZAkk
https://www.youtube.com/watch?v=q_ZEwZzuqW0
ook een leuke wie van de 2 is het snelst
cw ofsms/app
https://www.youtube.com/watch?v=pRuRE-Bwk1U

Net als Ledlover gebruik ik het programma van G4FON.

Ideaal zou een random lettergenerator zijn die wel min of meer de letters en cijfers genereert in de verhoudingen die er in typische QSO's zijn.

Als tekst gebruik ik een lijst met intersections uit de luchtvaart. Dat zijn 5-letter pseudowoorden, bijvoorbeeld

ERITI LINAK NISVA ASTUS LEBTO NEKIN CHERY REBDU ARKEK ALTIK IBRUT

Nadeel is dat de Q daarin niet voorkomt.

Intersections.txt

mel

Golden Member

Juist de Q is belangrijk met CW..(Q code) :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..