Druppellader als UPS

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Bij Bol kocht ik een Einhell CE-BC2M acculader. Dat is een microprocessor gestuurd ding. Druppelladen van een loodaccu werkt.De accu levert spanning aan enkele 12V motortjes die hoogstens een minuut per dag draaien.Ook voedt de accu een DC/DC converter die +5V levert voor de sturende Raspberrypi. Dat alles werkt goed.

In de handleiding staan een paar dingen die vragen oproepen zoals:
-blz24: "Het apparaat is randgeaard". Dat kan niet. Het snoer is tweeaderig en de stekker heeft maar 2 contacten. Op zich is dat niet erg want de behuizing is kunststof. Ohm meting tussen net en accuklem geeft oneindige weerstand. (meting met universeelmeter)

-blz24/25: Het apparaat is alleen bedoeld voor mobiele inzet en niet voor inbouw in caravans, campers of gelijkaardige voertuigen. Het apparaat kan niet als bufferstroomvoorziening worden gebruikt.

Ik gebruik nu het ding wel als bufferstroomvoorziening en het wordt ingebouwd.

Heeft iemand een idee waarom de fabrikant inbouw en het gebruik in UPS verbiedt. Ik stel vast dat het technisch werkt. Zie ik een veiligheidsrisico over het hoofd of is het de fabrikant die zich wat overdreven tegen iedere mogelijke aansprakelijkheid wil beschermen? Als de lader, het DC/DC omvormertje of de RPi stuk zou gaan dan blijft de wereld gewoon verder draaien. Het is geen levensnoodzakelijke toepassing en bij eventuele storing klacht neerleggen bij de rechtbank zal enkel nutteloze kosten opleveren.

Vriendelijke groeten,

Eduard

pa3gws

Golden Member

Op 20 oktober 2021 10:42:28 schreef Eduard2:
of is het de fabrikant die zich wat overdreven tegen iedere mogelijke aansprakelijkheid wil beschermen?

Dat zal wel de hoofd reden zijn van die vermelding.
Wel moet je er rekening mee houden dat het apparaat voldoende ruimte heeft om niet oververhit te raken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

De fabrikant kan natuurlijk niet iedere mogelijke situatie bespreken in een handleiding, daarom de 'niet inbouwen en niet continu' vermelding.

Inbouwen mag best, zolang er convectiestroming om het apparaat is. Als je hem inbouwt in een nauwe ruimte zonder doorstroming en continu belast dan is het wachten op defect raken natuurlijk.
(Doordat de boel warmte blijft produceren die nergens heen kan wordt alles steeds heter)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het kan ook zijn dat het verwachte gebruik is: (gemiddeld) 1 uur per week.

Als er dan onderdelen in zitten met een 2000 uur levensduur dan zit je aan 50 weken per jaar... 40 jaar. Mwah Prima.

Ben je grootgebruiker en gebruik je 2 uur per week: 20 jaar. Prima. Ben je zeer-groot-verbruiker met 8 uur per week, 5 jaar intensief gebruik: acceptabel.

Maar laat je hem continue in het stopcontact zitten.... Nu doe je 1000 uur in 6 weken, na drie maanden is het op! Oeps!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Eduard2

Golden Member

Eerst en vooral iedereen bedankt voor het antwoord.

Rew kan gelijk hebben. Vooral elco's kunnen op vlak van levensduur een beperking stellen. Omdat ik het ladertje op een montageplaat moest vastzetten heb ik het geopend. Hiermee is uiteraard de garantie weg maar dat neem ik erbij. Van de gelegenheid heb ik gebruik gemaakt een foto te nemen van de bovenkant der print; de vermogenkring.

De elco's zien er courante types uit. Wellicht geen toppers qua levensduur. Naar mijn inschatting is het een schakelende voeding met een HF trafo.De grootste elco is een 400V type. Buitenaf wordt de kast circa 40° warm. Binnen moet het warmer zijn. Het zou kunnen dat de schakeling nu goed werkt en binnen enkele maanden er het bijltje bij neerlegt. De fabrikant kan op twee oren slapen want in dat geval kan je geen klacht neerleggen; gesteld dat iemand dat zou overwegen. Zelfs al gaat de lader vlug stuk dan is dat geen drama. Het is niet uitgesloten dat hij na reparatie met een betere elco een nieuw leven krijgt.

Bovenaan, naast de netingang, zit een bruin cylindertje met vermelding 3,15A. Is dat een moderne vorm van smeltzekering of is het iets resetbaars?

Vriendelijke groeten,

Eduard

Arco

Special Member

Bovenaan, naast de netingang, zit een bruin cylindertje met vermelding 3,15A. Is dat een moderne vorm van smeltzekering of is het iets resetbaars?

Nou, modern... (die bestaan al 40 jaar volgens mij... ;) )
Is een TR5 printzekering.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Bedoel je rechts bovenin?
Dat is een printzekering.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Ik zou in ieder geval die print uit zijn behuizing halen en in een goed ventilerend kastje monteren. Je bent dan verzekerd van een behoorlijke koeling. Eventueel het schakelelement op een koelplaatje monteren.

Overspanningsbeveiliging aan de uitgang houdt je RasPi gezond

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 oktober 2021 13:42:37 schreef Eduard2:
Van de gelegenheid heb ik gebruik gemaakt een foto te nemen van de bovenkant der print; de vermogenkring. [bijlage]

Als ik hem wil gaan bekijken click ik er op om hem groter te maken en... wordt ie niet groter. ;-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Heeft ook weinig zin. Daar is de foto niet scherp genoeg voor.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Eduard2

Golden Member

Dag Rew,

De originele foto is bijna 5 MB groot. Die is mooier maar meer informatie kan je er niet uithalen. Het is maar een foto genomen met een instapmodel smartphone. Intussen is de lader terug dicht en op een draagplaat gemonteerd.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Arco

Special Member

Als je voor genoeg luchtstroming zorgt gaat het vast wel goed...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Misschien wat sleuven in de behuizing maken voor de frisse lucht

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Wat natuurlijk wel kan is dat als je ook nog een verbruiker aan de accu en de lader aansluit in plaats van alleen de accu de lader niet meer goed kan detecteren of de accu vol is.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Tidak Ada

Golden Member

't gaat toch om een druppellader? Die hoort door te gaan, ad lib.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

k denk dat het vooral voor de fabrikant zijn bedoeling is dat die niet als constante voeding word gebruikt, maar dat die daadwerkelijk als druppellader kan voort doen na enige tijd

die kan namelijk laden met 4A, maar het is niet de bedoeling dat die lader 24/24 bv 2A moet leveren om laders, en standby apparaten te blijven voeden in een caravan.

vandaar ook de vermelding voor accu's van 3 tot 120Ah. 120Ah aan 4A zou dan 30uur non stop laden zijn.
die kan een 130Ah accu evengoed opladen hoor, maar dan zou die aan 4A al 32uur moeten laden.

misschien dat de processor na 30uur zowieso terugvalt op druppelladen omdat de accu niet volgeraakt?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Eduard2

Golden Member

Beste fcapri,

Die redenering kan kloppen. Als dat zo is dan blijft het in mijn geval goed werken. De lader kan bij "snelladen" 2A leveren. Druppellading is 1A. Met de toetsen heb ik druppellading gekozen.
Reken voor het verbruik van de Rpi 1,5A bij 5V maw 7,5W. Met een geschat rendement van 90% voor de DC/DC converter 12V/5V betekent dat bij 12V een continu belasting van 0,7A. Er blijft dus nog 0,3A over om de accu verder te laden.

De accu heeft maar een kleine capaciteit. Momenteel 2,4Ah omdat ik die nog in huis had. (twee keer 1,2Ah in parallel) Die accu's hebben al wat jaartjes op hun teller. Eigenlijk ben ik verrast dat twee accu's uit 2013 nog steeds goed werken. (ze hebben altijd in serie gestaan op een 24V druppellader) Als de huidige accu's versleten zijn dan bestel ik een enkel 8Ah type. Die zijn courant verkrijgbaar als startaccu voor motoren.

Bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke groeten,

Eduard

ik heb lood accu's op een UPS staan die al van 2008 zijn. en die waren 'end of life' bij ons op het werk.
wat is er echter wel:
die accus staan op het werk in serie voor 24V te maken, en daar draaide een mobiel AWS systeem op (automatic weather station). dat ding trekt aardig wat stroom want op een paar uur trekt die de accu leeg. is backup als de netstroom uit valt

bij mij staan die in parallel.
een probleem bij lood accu's (en ook li-ion heeft dat) is de inwendige weerstand die stijgt van ouderdom.
en dan lijkt het alsof de accu vroegtijdig leeg is als je hoge stromen trekt.

bv:
24V accu (geladen 25V), 240W verbruiker, Ri = 0.1ohm. bij 10A verbruik zal er dus 1V over Ri vallen en zal de verbruiker dus 24V zien.
nu, dezelfde accu 10jaar later, Ri = 0.3ohm. 10A stroom verbruik, 3V spanningsval, de verbruiker krijgt maar 22V meer. als de accu dan zakt naar 24V, ziet de verbruiker nog 21V en slaat af. terwijl de accu nog maar 10% ofzo ontladen is, zegt de verbruiker dat de accu op 0% staat. hang je die aan de lader, is die op 5min weer vol. typisch kenmerk van een oude accu met hoge Ri.

zet je die 2 nu parallel, zoals ik deed. heb je een 12V accu (accuklemspanning vol 12,5V). Ri = 0.3V/ accu.
mijn Rpi trekt bv 1A, dat verdeeld zich over de 2 parallele accus. elk 0,5A dus. spannignsval over Ri = 0.15V (0.3ohmx0.5A). de DC converter ziet dus 12.35V van de volle accu.
als mijn verbruiker dus zou uitvallen op 10,5V, kan ik eigenlijk de accu leegtrekken tot 10.65V. en dan zijn die toch aardig leeg. capaciteitsverlies heb je niet zozeer (je hebt evenveel electroliet zitten), maar de capaciteit contactoppervlak verminder door verlies van lood platen of sulfatering van delen oppervlak.

mijn UPS'en thuis draaien allemaal met 3-4 parallel accu sets. die bevorderd de autonomie (2x zoveel accu = 2x zoveel minuten dat mijn ups kan draaien) EN ik heb geen last van verouderende accu's (de UPS keurt ze niet af bij zijn testen of de accu's moeten al HEEEEEEEEEEEEEL slecht zijn om met 4 parallel sets onder de toegelaten Ri te zitten)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
diebobo

Golden Member

Op 21 oktober 2021 09:03:11 schreef Eduard2:
Reken voor het verbruik van de Rpi 1,5A bij 5V maw 7,5W. Met een geschat rendement van 90% voor de DC/DC converter 12V/5V betekent dat bij 12V een continu belasting van 0,7A. Er blijft dus nog 0,3A over om de accu verder te laden.
Eduard

Meet het verbruik van de Rpi maar even na, grote kans dat je deze te ruim neemt en dan krijgen de accu's veel meer voor hun kiezen dan je nu denkt met alle gevolgen.

Mee eens. Een RPI komt gemiddeld veel lager uit dan waar je voor het kopen van de voeding rekening mee moet houden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Wat een lader doet met accu's die onder belasting staan is niet bekend (daar is hij tenslotte nooit voor bedoeld)
Kwestie van uitproberen...

Een continulader van 13.6-13.8V kun je altijd aangesloten laten...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 21 oktober 2021 12:53:51 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ik bedenk me trouwens dat die 'trafo-loze' laders flinke spikes af kunnen geven. Dat geeft niet voor een accu, maar of die RasPi het leuk vind is een heel andere zaak, hang er maar eens een scoop aan...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ik denk niet dat spikes veel kans maken als er een dikke accu aan hangt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Een accu is geen elco. Ik weet niet hoe de chemie reageert op korte spikes, maar ik vermoed dat die dat niet kan bijbenen.
Bovendien gaat TS niet van accu's van 50Ah of meer uit, dus de bufferwerking zal minder groot zijn dan je zou willen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 21 oktober 2021 14:26:52 schreef Tidak Ada:
Ik bedenk me trouwens dat die 'trafo-loze' laders flinke spikes af kunnen geven. Dat geeft niet voor een accu, maar of die RasPi het leuk vind is een heel andere zaak, hang er maar eens een scoop aan...

rpi had vroeger een lineaire regelaar, en nu een schakelende regelaar, zal er ook wel allemaal uitgehaald worden zeker? als je een normale USB lader hebt van 5V 2A, is dat ook een schakelend ding

en bijkomend gaat die van 12V naar 5V dc met een DC/DC converter

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken