Druppellader als UPS

Tidak Ada

Golden Member

Ah, ik dacht dat die 13,8V van de accu direct naar de RasPi gestuurd zou worden, maar daar zit nog een hele voeding op het bordje (Geldt dat ook voor de +12V lijn, of wordt die ook nog extra gestabiliseerd?

Overigens hebben die laders vaak nog een de-sulfateringsmodus er op en die maakt zéker nare pieken. Ik zou er toch de scoop nog eens aan hangen.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Eduard2

Golden Member

Hallo Tidak Ada,

De Rpi3B+ verbruikt duidelijk minder dan de stekkervoeding die leveranciers ervoor aanbieden. In de praktijk zal het iets tussen de 1A en 1,5A bedragen.

De Rpi3B+ krijgt zijn +5V voeding van de DC/DC converter die op zijn beurt met accuspanning wordt gevoed.

De +12V moet je met een dikke korrel zout nemen. Die wordt verder niet gestabiliseerd. In deze toepassing is dat ook niet zinvol. De Rpi3B+ stuurt de gate van FETs die op hun beurt 12V relais aansturen. (met vrijloopdiode). De motortjes die ik gebruik komen van autoafbraak. Ze zijn ontworpen om op accuspanning te werken. Per dag werken de motortjes zo weinig dat hun verbruik verwaarloosd kan worden.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Shiptronic

Overleden

Op 21 oktober 2021 14:32:42 schreef Tidak Ada:
Een accu is geen elco. Ik weet niet hoe de chemie reageert op korte spikes, maar ik vermoed dat die dat niet kan bijbenen.
Bovendien gaat TS niet van accu's van 50Ah of meer uit, dus de bufferwerking zal minder groot zijn dan je zou willen.

Schijnt goed te helpen om sulfatering tegen te gaan ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Dat is mij verteld Ship, ik geloof ergens in een beschrijving.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Ten gerieve van iedereen die deze lader overweegt parallel aan een belaste accu te zetten een tip. De fabrikant heeft een reden dit af te raden. Na een langdurige spanningsonderbreking raakte de accu totaal leeg. De lader kan die situatie niet aan. Hij raakt niet in normale werking. De accuspanning blijft beneden de 2,5V (niet per cel maar voor de 6 cellen samen). Om de situatie te ontmijnen volstond het de belasting weg te nemen. Vrij vlug ging de klemspanning richting 12V. Na inschakeling der belasting gaat het druppelladen normaal verder. Wellicht heeft de accu een klap gekregen door deze diepe ontlading. Het euvel is eenvoudig te verhelpen door het plaatsen van een spanningsgestuurde schakelaar tussen belasting en accu. Zegge, accuspanning kleiner dan 10V dan is de belasting uitgeschakeld. Mogelijk moet er wat hysteresis worden toegevoegd om pendelen te voorkomen.

Vriendelijke groeten,

Eduard

ik heb hier een soortgelijke setup, 12v accu met een dunlop lader van de action, kan niks kiezen, lader gaat aan bij stekker in de wcd, auto detectie 6 0f 12 volt, als onder 13 V, lader aan, als boven 14,2, lader uit..heeft een vaste laadstroom van 800maH bij beide voltages, bij 6 volt uit bij 7,2 en aan bij 6,4....werkt prima, houdt de accu in een gezond laadgebied en verhoogt geen amps, sommige intelligente laders wisselen tussen constant stroom en constant spanning...deze doet dus alleen constante stroom van 800 maH. kost 13 euro bij de action..je moet natuurlijk wel voldoende buffer installeren om de stroomonderbreking te overbruggen...of een dikkere voeding, of een dikkere accu...

[Bericht gewijzigd door Tim O Fix op zaterdag 13 november 2021 18:26:31 (11%)