Itho Daalderop Close-In 10 boiler vermogen verminderen

McAwesome

Golden Member

In de keuken heb ik een Itho Daalderop Close-In 10 elektrische doorstroomboiler.
Het vermogen van de boiler is 2.200 W met een opwarmtijd van circa 17 minuten.

Als ik het goed heb zit daar naast een weerstandselement niet veel meer in dan een capillaire thermostaat, een capillaire overtemperatuurbeveiliging en een neon(?)lampje. M.a.w. niets dat absoluut wisselspanning nodig heeft.

Het idee is om een forse diode(module) op een koelplaatje in serie met de boiler te plaatsen om zo het vermogen te reduceren naar 1.100 W. De daarbijhorende langere opwarmtijd is wat mij betreft geen probleem.

Ik vermoed dus dat ik dat zonder meer kan doen, maar zien jullie nog ergens een probleem of iets wat ik over het hoofd heb gezien?

Een schakelklokje gebruiken of de boiler op 45 graden zetten zoals sommigen suggereren zou ik niet doen i.v.m. het risico op legionella.

eSe

Honourable Member

Een doorstroom boiler met opwarmtijd? Raar.

Ik dacht dat een Close-In een "echte" doorstromer was (misschien met een kleine voorraad) en daarvoor heb je wel wat vermogen nodig om je doorstromende water op temperatuur te krijgen. Het verwarmingselement op halve kracht laten draaien heeft weinig zin denk ik.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Wat is het doel van het lagere vermogen? De besparing op de stroomrekening zal wel erg klein zijn.

Anoniem

Een Close-in 10 liter is een voorraadboiler. Ik begrijp niet waarom het vermogen naar beneden moet.

flash2b

Special Member

"Stroom" besparen denk ik. (heeft iedereen het over op dit moment)

McAwesome

Golden Member

Het is inderdaad een voorraadboiler. Ik was even in de war met de termen aangezien sanitair mijn sterkste kant niet is :)

Het is me niet echt te doen om het verbruik in kWh te verminderen en ik gok dat dat met deze ingreep zelfs ietsje hoger gaat zijn.

Het is de bedoeling om echt het maximale vermogen te verminderen omdat je in België vanaf volgend jaar een capaciteitstarief per kW maximaal opgenomen vermogen betaalt.

Het is erg lastig om te zien wanneer het weerstandselement van de boiler ingeschakeld is of niet en ik zou willen voorkomen dat de boiler samen met pakweg een frietketel of wasmachine zou aanstaan want dan kan het mij potentieel extra gaan kosten. Het toekomstige tarief is iets van een 4 euro/kW/maand dus als ik daar kan uitsparen is dat mooi meegenomen. En elke keer onder het aanrecht kruipen om de stekker van die boiler uit te trekken als ik een ander apparaat aanzet is nu ook niet handig.

Vervangen door de hotfill variant?

Die kost je 20-50 euro 2ehands en heeft een 500W element. Werkt net zo goed, alleen de omwarmtijd is logischerwijs veel langer.
Maar eigenlijk is hotfill gewoon een verkoopnaampje, want met koud water werkt ie ook, alleen is het dan de 'trage' versie tov de 2200W normale variant

Of je hangt er een simpele verhuistrafo voor (of andere trafo) waardoor ie een lagere spanning krijgt. Op 110V (verhuistrafo) zal ie maar iets van 600W doen.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 21 oktober 2021 15:53:41 (19%)

Anoniem

Op 21 oktober 2021 15:16:16 schreef McAwesome:
Het is erg lastig om te zien wanneer het weerstandselement van de boiler ingeschakeld is of niet en ik zou willen voorkomen dat de boiler samen met pakweg een frietketel of wasmachine zou aanstaan want dan kan het mij potentieel extra gaan kosten. Het toekomstige tarief is iets van een 4 euro/kW/maand dus als ik daar kan uitsparen is dat mooi meegenomen. En elke keer onder het aanrecht kruipen om de stekker van die boiler uit te trekken als ik een ander apparaat aanzet is nu ook niet handig.

Daar heb je een combiswitch voor. De boiler en wasmachine gaan samen op de combiswitch en als de wasmachine verwarmd schakelt de boiler uit.

Een andere optie is om het element van de boiler te vervangen door het element van een hot fill boiler. Die is maar 500 W.

Naar min mening kan je probleemloos een diode in serie met het verwarmingselement zetten. Ik zie geen problemen. De andere opties van mijn voorgangers zijn ook mogelijk, maar dat is wel meer werk.

Op 21 oktober 2021 15:16:16 schreef McAwesome:
Het is erg lastig om te zien wanneer het weerstandselement van de boiler ingeschakeld is ...

Bij mij zit er een rood lampje op waar je dat aan ziet.

Met een diode introduceer je wel asociaal veel DC op het net. Alle ringkerntransfo's in de buurt gaan er heerlijk van brommen.

Hot-fill element of spanning verlagen lijkt mij dan de betere optie.

Zo'n boilertje warmt trouwens typisch maar enkele minuten bij per keer, de impact op je "kwartierpiek" is dan beperkt. Tenzij je natuurlijk 5 liter heet water tapt voor je pasta of aardappelen, en vervolgens aan het koken gaat, maar dat scenario kan je vermijden door met een simpele schakelklok de boiler uit te schakelen tijdens jullie gebruikelijke "kookuren".

McAwesome

Golden Member

De hotfill boiler is een goed idee, deze ziet er quasi hetzelfde uit als wat er nu zit, dus vervangen lijkt geen probleem. Mocht deze de geest geven is het zeker het overwegen waard.

Combiswitch is wat lastiger omdat de boiler en de andere apparaten nogal ver uit elkaar staan.

Met de huidige boiler zou ik de diode wel in serie willen zetten met heel het apparaat, niet alleen het verwarmingselement. Ik heb niet zo'n zin om de boiler te demonteren.

Met de friteuse wil ik trouwens hetzelfde doen, die is ook 2200 W en ik denk daarvoor een kastje te maken met een diode die door een schakelaar overbrugd wordt.
Het is vooral bij het opwarmen dat het verwarmingselement langdurig (meer dan een kwartier) is ingeschakeld. Het opwarmen zou ik dus in de Greta Thunberg-stand doen met diode. Eens op temperatuur duurt het bakken van frieten hooguit 5 minuten waarbij het element regelmatig aan- en uitgeschakeld wordt door de thermostaat. Dat kan dan probleemloos in de Donald Trump-stand met overbrugde diode.

McAwesome

Golden Member

Op 21 oktober 2021 16:06:13 schreef subsonik:
Met een diode introduceer je wel asociaal veel DC op het net. Alle ringkerntransfo's in de buurt gaan er heerlijk van brommen.

Misschien is fase-aansnijding met een forse dimmer ook nog een mogelijkheid.
Verhuistrafo lijkt me minder want die is niet alleen lomp, maar heeft ook nog een eigen verbruik.

@KlaasZ Het lampje zit helaas ergens achter de buis van de afvoer en is dus bijna niet zichtbaar.

Het wordt toch over periodes van 15 minuten gemeten, Dus 4* kwH afgenomen in 15 min is je kW waarde? Dan kan je hem ook gewoon 7.5 minuten aanzetten ieder kwartier.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 21 oktober 2021 16:15:46 schreef McAwesome:
Het opwarmen zou ik dus in de Greta Thunberg-stand doen met diode.

Ik vind dat we dit officieel de "Greta Thunberg" schakeling moeten noemen en uit naam van CO er pattent op moeten aanvragen.

McAwesome

Golden Member

Op 21 oktober 2021 16:32:08 schreef rew:
Dan kan je hem ook gewoon 7.5 minuten aanzetten ieder kwartier.....

Dat is denk ik nog het beste idee en het minst invasief. Ik ga gewoon de boel om de 7,5 minuten aan-/uitschakelen met een solid state relais. Dat kan ik naast de boiler evengoed met de friteuse en misschien andere apparaten ook nog doen.

Uiteraard mét Donald Trump-knop om de boel tijdelijk op 100% te zetten mocht dat nodig zijn.

Het is misschien nog leuk om een keuzeschakelaar met pijltje te voorzien en een frontje met daarop de foto van Greta Thunberg en Donald Trump :)

Hartelijk dank om mee te denken.

Op 21 oktober 2021 16:06:13 schreef subsonik:
Met een diode introduceer je wel asociaal veel DC op het net. Alle ringkerntransfo's in de buurt gaan er heerlijk van brommen.

Dat snap ik niet. De ringkernen staan parallel aan de boiler. Niet in serie.
Je introduceert wel een gelijkstroom op het lichtnet, maar er zullen meer Belgen dit trucje gaan toepassen, dus per saldo zien de generatoren en transformatoren er weinig van.

Shiptronic

Overleden

Wat is er zo speciaal aan hot fill? Een gewone boiler kan je aan de "koude" kant toch ook gewoon vullen met warm water?

Ik ben alleen bang dat als je kleine beetjes water gebruikt, het hete water onderweg al stopt voor dat het in de boiler beland, en zou dus extra verlies betekenen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 21 oktober 2021 17:28:40 (41%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
McAwesome

Golden Member

Als je een zware belasting via een diode aansluit, dan wordt één halve periode zwaarder belast dan de andere. Door leidingverliezen gaan dan de toppen van de sinussen in die halve periode een wat lagere spanning hebben dan de toppen in de andere halve periode.

De positieve piek wordt dan bijvoorbeeld +320 V en de negatieve -325 V waardoor een DC-component onstaat.

Op 21 oktober 2021 17:30:34 schreef McAwesome:
Als je een zware belasting via een diode aansluit, dan wordt één halve periode zwaarder belast dan de andere. Door leidingverliezen gaan dan de toppen van de sinussen in die halve periode een wat lagere spanning hebben dan de toppen in de andere halve periode.

De positieve piek wordt dan bijvoorbeeld +320 V en de negatieve -325 V waardoor een DC-component onstaat.

dan zet de diode maar na de thermostaat, want die wordt niet oud met DC schakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
McAwesome

Golden Member

Op 21 oktober 2021 17:52:03 schreef testman:
[...]

dan zet de diode maar na de thermostaat, want die wordt niet oud met DC schakelen..

Ik ga het idee van rew gebruiken met een solid state relais. De boiler krijgt gewoon wisselspanning maar wordt om de 7,5 minuten aan- en uitgezet. Dat kan misschien zelfs nog met een lagere duty-cycle, bijvoorbeeld 5 minuten aan en 10 minuten uit. SuperGreta-mode dus O-)

Sine

Moderator

@Testman
Die thermostaat ziet niet of de diode er voor of na zit ;)

Een diode zou ik ook zeker niet doen overigens, fase aan/afsnijding ook niet.
Dat geeft bij die vermogens gruwelijke netvervuiling.

Normaal schakel je bij zo'n vermogens voor (meerdere) periodes in en uit.

Dat is wat minder makkelijk dan een diode, maar een hele bak minder lomp.

Waarom zou je de vermogen willen verlagen?? Op moment dat je een dikke diode gaat plaatsen, gaat het juist meer stroom ontwikkelen daar de diode ook warmte genereert.. Opwarmtijd word niet 2 x zo lang maar 2,5 x zo lang.. Als het om te veel vermogen gaat, kan je er een wasmachine / droger stopcontact tussen zetten..

McAwesome

Golden Member

Op 21 oktober 2021 18:08:12 schreef Sine:
Normaal schakel je bij zo'n vermogens voor (meerdere) periodes in en uit.

Mijn reflow-oven doet dat. Nadeel daarvan is dan weer dat door de spanningsval over de leidingen de verlichting in heel het huis flikkert (verwarmingselementen zijn iets van een 3,5 tot 4 kW). De netspanning moet niet veel variëren om toch verschil in lichtintensiteit waar te nemen.

Nu is de tijdsconstante van zo'n boiler behoorlijk lang en houd ik het maar op om de zoveel minuten in- en uitschakelen.

@smd Ik ga er geen diode tussen zetten, zie hierboven. Had ik dat wel gedaan dan had ik zoiets van een 7,5 W verlies in de diode 1/2(10 A x +/- 1,5 V). Dat de boiler er iets langer over doet dan twee keer met de helft van het vermogen klopt ook, o.a. door warmteverliezen. Een extra kW piek kost me 4 euro/maand, daarvoor kan ik rustig 14,8 kWh extra opstoken en ik denk niet dat ik daar ooit aan kom.

[Bericht gewijzigd door McAwesome op donderdag 21 oktober 2021 18:42:33 (26%)

Op 21 oktober 2021 18:31:56 schreef McAwesome:
[...]

Mijn reflow-oven doet dat. Nadeel daarvan is dan weer dat door de spanningsval over de leidingen de verlichting in heel het huis flikkert (verwarmingselementen zijn iets van een 3,5 tot 4 kW). De netspanning moet niet veel variëren om toch verschil in lichtintensiteit waar te nemen.

m.

een senseo heeft dat ook, als de boiler bijna warm is dan knippert al het licht op die lijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer