Vragen over een Douwe Egberts Caifitesse 50/51

Beste forum,

Ik zou niet weten waar ik dit beter kan vragen dan hier, gezien er niet zoiets bestaat als een DE koffie-forum ;)

Ik ben bezig met een projectje met een Caifitesse 50 (of 51) waarbij ik de oorspronkelijke besturing vervang door die van een PLC.

Nu stuitte ik op onderdelen die niet kunnen worden gebruikt met een PLC, namelijk temperatuursensoren op weerstand. Deze zal ik dan ook vervangen met sensoren die schakelen op een bepaalde temperatuur.

Nu bleven er voor mij twee vragen over:

Het koelpeltier gevestigd in het huis van het koffiepak, moet deze koelen of verwarmen? Gezien deze beide zou moeten kunnen dmv omdraaien polariteit. Als ik rood op 12V + aansluit en zwart op - verwarmd hij, terwijl op de site nukoffie.nl het de titel "koel"peltier heeft.

Misschien nog wel belangrijker, het grote zwarte inlaatblok waar meerdere kabels uitkomen, dit is volgens nukoffie.nl voor het detecteren of het koffiepak leeg is. Er komen nogal wat kabels uit waarvan ik de functie niet kan achterhalen. Iemand die hier meer vanaf weet? (foto heeft bedrading niet) Heeft dit blok misschien nog meer functies? Hoe komt de koffie concentratie bijvoorbeeld uit het pak?

https://cdn.webshopapp.com/shops/241528/files/311394513/345x345x2/n-w-inlaat-voor-waterbak-caf-50.jpg

Als iemand me kan helpen, is mijn dank groot!

De pakken koffie moeten gekoeld worden in de machine.

De spoel die je hebt is voor de B2 puls, en zorgt er volgens mij voor dat er koffie uit de pakken komt.

in de machine kun je ook de sterkte van de koffie instellen, alsook de temperatuur. dus de tijd waarmee het concentraat bij het water wordt gedaan is essentieel voor de sterkte van de koffie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Temperatuur sensoren op weerstand gaat prima met een PLC, sensoren die schakelen werken ook op weerstand, ∞Ω of 0Ω ;) allen leg je dan de schakel temperatuur ook gelijk vast, voordeel van een PLC dat je de Temp zelf kan bepalen verlies je dan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

waarom vervangen door PLC?? Wat is er mis met de originele print??

Kan plc PID? Want zulke zware vermogens met zulke kleine massa hebben veel overshoot en vragen predictieve regelingen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

er zit een boiler in zo'n machine die met een thermostaat wordt geregeld. pid zal niet nodig zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ah. Duidelijk. Dacht dat deze een doorstromer had.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 oktober 2021 17:40:53 schreef Shiptronic:
Temperatuur sensoren op weerstand gaat prima met een PLC, sensoren die schakelen werken ook op weerstand, ∞Ω of 0Ω ;) allen leg je dan de schakel temperatuur ook gelijk vast, voordeel van een PLC dat je de Temp zelf kan bepalen verlies je dan.

Dat zal dan ongetwijfeld een duurdere (siemens) PLC zijn met speciaal functieblokje ernaast voor weerstand ;) Dit is gewoon een Aliexpress PLCtje gebaseerd op Mitsubishi (FX1N-20MR) die wat I/Os heeft en een analoog I/O poortje! De originele sensor schakelt ook niet op een bepaalde temperatuur, de weerstand zal waarschijnlijk worden afgelezen door de printplaat(?)

Op 21 oktober 2021 17:29:16 schreef testman:
in de machine kun je ook de sterkte van de koffie instellen, alsook de temperatuur. dus de tijd waarmee het concentraat bij het water wordt gedaan is essentieel voor de sterkte van de koffie.

Ik heb de machine redelijk grondig bekenen, maar een schakelaar voor sterkte zit er niet in! Er is ook geen buffer waar het gemengt kan worden, het loopt tegelijk de machine uit in de machine die ik heb. Wellicht heb ik de 50 en heeft de 51 deze uitgebreidere functies?

Op 21 oktober 2021 18:18:59 schreef smd:
waarom vervangen door PLC?? Wat is er mis met de originele print??

Machine werkte niet meer, gaf geen koffie of water meer af. Alles gecheckt, kleppen werkten gewoon. En om alles op printplaat door te meten, zo kundig ben ik nog niet. Dus ik maakte er een projectje van waar ik zelf ook wat van kan leren ;)

Op 21 oktober 2021 18:49:22 schreef EricN:
Kan plc PID? Want zulke zware vermogens met zulke kleine massa hebben veel overshoot en vragen predictieve regelingen.

Inderdaad Thermostaatrelay. Voorderest wat kleppen, niks spannend.

Alleszins bedankt voor de reacties allemaal, ik klooi nog wel wat aan!

Om de diverse parameters van de machine in te stellen heb je een programmeer apparaat van DE (Wittenborg) nodig.

Op 22 oktober 2021 10:48:21 schreef cmk:
Om de diverse parameters van de machine in te stellen heb je een programmeer apparaat van DE (Wittenborg) nodig.

presies ja, een kastje met een stuk kabel eraan, daar worden de parameters mee veranderd. watertemperatuur, koffiesterkte, koelkastje voor de koffie enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer