Rigol MSO5074 scoop ervaringen

Hallo,

Na lange afwezigheid, toch maar weer eens wat posten.

Ik zal graag de ervaringen horen van de MSO5000 serie van Rigol. Ik heb het EEV blog en andere internationale forums al uitgepluist, maar gezien andere prijzen/leveranciers hoor ik ook graag hier de meningen.

Op moment heb ik een gehackte DS1054Z oscilloscoop. Voor hobby ben ik vooral bezig met power electronics en audio. Daarvoor zal ik graag willen uitbereiden met een arbitraire functiegenerator (AWG), zoals de SDG1032X. De oscilloscoop blijft dan toch achter qua prestaties. Uit mijn eigen ervaring van de DS1054Z is deze o.a. soms wat traag, geen goede MATH functie en de FFT is onbruikbaar.

Qua prijs/kwaliteit lijkt de MSO5074 (met ingebouwde AWG) geschikt ter vervanging van de DS1054Z + externe AWG.
De ingebouwde AWG is niet te vergelijken met dedicated AWG, maar zal genoeg moeten zijn voor audio. Tov van de DS1054 zal de hogere samplerate, groter (touch) scherm, geheugen en power analysis optie een verbetering zijn. Mogelijk komt er in de toekomst een functie voor bode plot. Dit kan met een SDG1032x ook, maar alleen als je een Siglent scoop hebt.

Op werk ben ik o.a. high-end R&S scoops gewend, dat zet mijn standaard wel hoog. Werken op de DS1054 is dan wel een hele stap terug. De MSO lijkt ook nog veel last te hebben van bugs.

Wat zijn jullie ervaringen en adviezen voor mijn toepassingen?

rbeckers

Overleden

Voor een betere FFT weergave op een scoop is meer dan een 8 bits AD nodig.
Deze Rigol scoop is, hoewel echt niet slecht, niet te vergelijken met een high-end R&S.

Ik heb zelf een MSO5072. Ik heb nog niet zoveel ervaring met electronica, maar mij bevalt de scope goed.
Op internet kun je programmas vinden waarmee je de 5072 kunt unlocken naar 4 kanaals en de AWG kunt activeren.Daarnaast wordt dan ook de bandbreedte groter.
De logica analyzer kun je ook unlocken, maar hiervoor heb je een probe kabel nodig.

Bedankt voor jullie reacties.

Op 10 april 2020 09:15:12 schreef rbeckers:
Voor een betere FFT weergave op een scoop is meer dan een 8 bits AD nodig.

Goed punt, de FFT is ook niet het belangrijkste.

Op 10 april 2020 20:51:07 schreef MarEle:
Op internet kun je programmas vinden waarmee je de 5072 kunt unlocken naar 4 kanaals en de AWG kunt activeren.Daarnaast wordt dan ook de bandbreedte groter.

Hoe bevalt de awg, is het gebruiksvriendelijk? De prestaties geloof ik opzich wel. Is het makkelijk om te switchen tussen bediening van scoop of awg?

Sorry voor heropening van dit oude topic, maar ik overweeg ook de Rigol MSO5104.
Ik hebbaltijd een Ds1054z gehad. Heeft iemand inmiddels ervaring? Ik lees dat er de nodige bugs inzitten, maar de vraag is of ik daar last van heb.
Heeft iemand eventueel nog andere interessante scopes als tip van rond de 1000.- ex.
Of toch beter voor een Keysight DSOX1204G gaan of de Siglent SDS2104X+?
Die LA zie ik toch niet echt het nut van in op een scope schermpje.

zover ik nu zie heeft de Siglent SDS2104X+ het meeste waar volgens specs voor zijn geld, maar ik ken het merk niet, Keysight is uiteraard wel 1 van de betere bekende merken, maar ook die zal wellicht wat tekortkomingen hebben en misschien over priced.

fatbeard

Honourable Member

Wat ik mis is een aparte externe trigger-ingang. Er valt omheen te werken, maar toch...

Verder bevalt mijn 5354 prima.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Siglent is toch een redelijk bekend merk, hoor...
Ik heb de SDS1104X-E gekozen. Stuk goedkoper als de SDS1204X-E, en ik doe toch nooit wat boven 100MHz.
Review:

SDS1104X-E In-Depth Review_compressed.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik ben voor de SDS2104x gegaan, ben benieuwd

[Bericht gewijzigd door Stijnos op donderdag 15 juli 2021 15:55:50 (20%)

Heb ik ook recent gekocht. Ik vind het een heel pretige scope. Zeker voor de hobbie is het meer dan genoeg.

PE2BAS

Ik heb ook een Siglent SDS1104X-E, en ben daar heel blij mee. FFT doet het ook heel behoorlijk ondanks de 8-bit A.D converter

Maar met de optionele waveform generator en logic analyser mee is die bijna net zo duur als die Rigol, en dan presteert die laatste toch beduidend beter denk ik zo. Veel hogere sample rate, groter geheugen.

Je hebt al een keus heb gemaakt, ben benieuwd naar je ervaring.

De Rigol bevalt mij prima en is qua hardware specs en functionaliteiten ruim voldoende voor hobby gebruik. Ik heb de scoop nooit kunnen vergelijken met de Siglent SDG waar ook veel goede reviews van zijn.

Echter blijft het Rigol en is de ventilator luidruchtig, de scoop (software) wat traag en zitten er nog steeds een aantal bugs in. De scoop is makkelijk te hacken. Inmiddels is de bode plot functie ook beschikbaar. De functie generator is handig, maar vervangt zeker geen dedicated AWG. De awg settings veranderen met de uitgang aan is ook geen aanrader..

Ik heb inderdaad de Siglent SDS2204 plus aangeschaft.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik hem nog niet vele gebruikt heb.
Wat me opviel is dat de probe kwaliteit iets wat minder aanvoelt dan van Rigol, maar heb mijn keuze voornamlijk gemaakt op basis van reviews.
Hij is lekker groot qua scherm.
Het is duidelijk een pc based operating systeem wat erin lijkt te zitten, want het booten duurt even en je moet hem ook echt afsluiten eigenlijk, maar dat is bij de Rigol MSO50xx volgens mij ook.
Ik heb al wel 1x meegemaakt dat hij in een freeze zat en niks meer reageerde, dat houd ik wel even in de gaten.
Verder is deze schijnbaar ook eenvoudig te hacken naar 350 of zelfs 500Mhz bandwidth. Alle protocol analysers zaten er al standaard bij bij aankoop.

Kortom het is om het even denk ik.
Zwart en de rigol kleurtjes vond ik wat mooier, deze kleuren zijn wat flets, maar het grote touch scherm vond ik wel fijn en de user interface toch net iets prettiger denk ik. Mocht ik meer ervaringen hebben dan laat ik het wel weten

Ik zie net toevallig, dat zelf lecroy er zijn naam op durft te plakken.

Zie https://www.distrelec.be/nl/oscilloscope-4x-100mhz-2gsps-teledyne-lecr…

Dat is 1 op 1 de siglent scope.
Over de software kan ik niks zeggen uiteraard