EOO again

Dit topic is gesloten

daar zijn regels voor, maar ik heb nooit van die regeling gebruik gemaakt, dus ik weet het niet.

Volgens mij werkt het "per kwartaal".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Voor de particulier maakt het ook niet uit als ik € 35,00 reken dan betaald hij dat.
Zit ik niet in de kor dan draag ik van die € 35,00 de BTW af zit ik er wel in dan niet.
En als je over de € 20.000,00 gaat wordt het een ander verhaal.
Maar je gaat niet meedoen aan de kor als die kans groot is.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op donderdag 21 oktober 2021 13:44:26 (27%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

Ik mag toch hopen dat ze op jaarbasis boven de 20.000€ omzet komen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Zelfs als je onder KOR wat doet, dan stuur je gewoon een factuur. Er staat alleen geen BTW op (want die bereken je niet en draag je ook niet af!).

Ze kunnen uiteraard wel gewoon bestellen en de kosten in de boekhouding opvoeren.

Daar moet je dan uiteraard wel een factuur voor hebben...
Helemaal geen factuur kan gewoon niet - dan is het 'zwart' of op een andere manier duister.
Jammer hoor! :(

rob040

Golden Member

Zoals het nu gaat lijkt het mij particuliere verkoop.
De betaling gaat niet naar het rekeningnummer van EOO, maar die van Norbert.

Misschien kun je op speciaal verzoek wel een (BTW) factuur krijgen, iemand al een gevraagd?

EricP

mét CE

Op 21 oktober 2021 22:09:44 schreef rob040:
Zoals het nu gaat lijkt het mij particuliere verkoop.

Met een mail address van een site waar een KvK nummer en een BTW nummer op staan en waar op de homepage staat 'incl. BTW'?

Jij zegt het... Ik heb er al een tijdje niet meer gekocht, maar raar vind ik het wel.

Thevel

Golden Member

Een tijdje geleden was ik in Mijdrecht om een bestelling op te halen.
Norbert vertelde dat hij mogelijk eind van het jaar weer weg gaat omdat het pand gesloopt wordt.
Hij ging wel door maar wist nog niet waar.

Zal jammer zijn als hij vertrekt uit Mijdrecht, Mijdrecht is niet ver bij mij vandaan.

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 21 oktober 2021 22:48:57 (18%)

maartenbakker

Golden Member

@EricP: er zit een geschiedenis van faillisement achter. Misschien kan hij zijn website niet bijwerken of probeert hij er op enige manier weer een beetje bovenop te komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Dat zal best. Maar als je doet alsof het bexdrijfsmatig is, vermeldt dat het incl. BTW is... dan moet je ook een factuur met BTW sturen...

Zoek maar eens naar het faillissement van EOO en daar kan je zien dat de hele voorraad ontvreemd is..... maar blijkbaar heeft norbert de voorraad ergens terug gevonden in zijn nieuwe loods.
Je kan alle documenten inzien van de curator.
Dat je niet via de webshop kan bestellen is blijkbaar met opzet gedaan om de belastingdienst geen omzet info te geven.

EricP

mét CE

Jammer. In de keren dat ik er was, leek Norbert een aardige vent.
Feit is wel dat het zakelijk hoe dan ook een afrader is als er geen factuur mee komt. Particulier hangt het er blijkbaar vanaf of je het voor jezelf kunt verantwoorden iets met deze achtergrond te kopen - aangenomen dat wat rfhead zegt correct is.

maartenbakker

Golden Member

Misschien is dit langzamerhand meer een topic voor het koffiehoekje?

Ik ga er zonder meer vanuit dat Norbert een hobbyist/liefhebber is en ook zeker geen wereldomzet draait. Of hij zich altijd netjes heeft gedragen... Ik neem ook zonder meer aan van niet, maar dat betekent niet dat iemand niet aardig is, of geen liefhebber of niet ook een slachtoffer van omstandigheden of dat je er geen handel mee zou moeten doen.

Verhalen uit de oude doos maken het voor mij aannemelijk dat van zijn generatie handelaren er best veel waren die het niet alijd even nauw namen, inclusief Dick Best zaliger die je ondanks dat ook beter zou hebben gegund. Dus dat hoeft geen 'veroordeling' te zijn voor iemands karakter. Er lopen ook vast wel gewone particulieren rond in ons wereldje die zo hun zondes meedragen - cancel culture lijkt me contraproductief. Het is vooral dat je weet dat je soms een beetje uit moet kijken.

Als je in het vak zat wist je ook wel dat je altijd alert moest zijn. Partijen ongestempelde afgekeurde Telefunken AF135 zwerven nog steeds rond en zijn bij tijd en wijle ook wel eens gewoon door gerennomeerde Nederlandse handelaren op zijn Chinees omgekat en dan als kat in de zak verkocht, maar op een gegeven moment wist iedereen dat natuurlijk.

En hoe dat moreel zit... Ik zou er iets minder een probleem mee hebben als iemand de staat geld door de neus boort dan wanneer iemand zijn mede-hobbyist of leverancier een oor aannaait.

P.S. Een wat "edeler" reden om niet officieel te handelen, kan ook zijn dat je na een faillisement nog een bepaalde tijd onder schuldbewind staat. Dat ben ik ook wel eens bij mensen tegengekomen, en dat kunnen schrijnende gevallen zijn. Ik ben in een andere branche wel eens een degelijke vakman tegengekomen die kennelijk behoorlijk "innam" omdat in die positie zat; had de zaak nog wel op naam van zijn neef kunnen zetten maar het liep allemaal kennelijk toch niet helemaal lekker. Zo iemand had voor een baas moeten gaan werken, maarja dat is achteraf makkelijk praten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Het lijkt wel of je de boel gewoon aan het verdedigen bent, Maarten.

Op je site iets met KvK nummer, BTW nummer en 'incl. BTW' zetten en het dan stiekem als particulier verkopen is hoe dan ook niet netjes. Ongeacht of het beschikking hebben van de onderdelen het daglicht kan zien...
Mocht iemand er zakelijk bestellen, dan boor je DIE dus geld door z'n neus: het kan zonder bon niet in de boekhouding. Dus naast dat de BTW niet terug komt, kun je ook de rest niet 'uit de zaak' halen. Da's niet eens de staat naaien, dat is gewoon keihard je klanten naaien. Helaas... Je zou het er ook gewoon bij kunnen zetten.

maartenbakker

Golden Member

Als een stukje voldoende genuanceerd is, krijg je kritiek uit alle kampen ;-) Vorige keer omdat m'n insteek negatiever was. Ik probeer niets te verdedigen, maar mogelijke omstandigheden te schetsen. In het gedeelte dat jij aanhaalt geef ik alleen aan dat ik meer problemen heb met het een dan met het ander. Dat betekent niet dat ik nergens problemen mee heb. Integendeel. Alleen heeft het niet altijd zin om die nog eens uitgebreid uit te leggen als anderen dat al gedaan hebben. Voor de goede lezer staat alles erin.

Een ander probleem is dan weer dat degene over wie we het hebben het hier niet zelf kan toelichten.

Ook gaf ik, door aan te geven dat iemand die aardig is of een goed vakman, ook wel iets kan doen wat niet met dat beeld strookt, een antwoord op jouw "In de keren dat ik er was, leek Norbert een aardige vent." Dat kan dus gewoon allebei kloppen. Ook was er meen ik nog een tweede persoon bij de bedrijfsvoering betrokken, waarvan ik de rol niet ken. Ook dat speelt dus mee.

Ik ben het zonder meer met je eens dat de vermelding "incl. BTW" daar dus niet hoort te staan.

Alleen mijn insteek is dat het voor de staat geen ramp is, terwijl de jouwe is dat het voor de koper wel een probleem kan zijn. Dat sluit elkaar niet uit.

Dit is dus in elk geval een waarschuwing aan degenen die BTW willen aftrekken, die kunnen dat nu niet. Hoeft geen ramp te zijn maar als je het niet verwacht is het op zijn minst een onrechtmatige daad (naaien in de volksmond).

De rest zal ongetwijfeld ingewikkelder liggen, daar doelde ik een beetje op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik begrijp wel dat het off topic is, maar het is domweg niet opportuun EOO in zijn huidige hoedanigheid (?) af te schieten. Vele hobbyisten zullen blij zijn met het aangeboden assortiment. In dat licht - want dat ís het voor hen wel! - bezien, wordt dit hele topic best offline gehaald. Als enkele zakenlieden hier niet zonder btw-bon kunnen, doen ze hun inkopen gewoon elders. Er hoeft immers helemaal niet bij EOO gekocht te worden - en dat was vroeger al niet anders.

Op 24 oktober 2021 16:34:57 schreef maartenbakker:
Ik ben het zonder meer met je eens dat de vermelding "incl. BTW" daar dus niet hoort te staan.

Die melding is daar 100% op z'n plek, tot op het moment dat iemand vraagt om een BTW bon en die niet op eerste verzoek krijgt. Dus alle beschuldigingen zijn voorbarig totdat ie weigert een BTW bon te verschaffen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Is dit wel een discussie die we hier moeten voeren??

-edit-

Om mijn eigen vraag dan maar te beantwoorden, Nee.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 24 oktober 2021 18:49:50 (38%)

Dit topic is gesloten