Kan ik draaispoelmeter 0-120A vervangen door 01-10A

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er gaat iets mis.
De trafo is 100 VA bij 12 V is dat een ampere of 8.
De amperemeter komt niet overeen met de transformatorgegevens.
De amaperemeter hoort er niet in, die zal wel een factor 10 te veel aangeven.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Die trafo is geen 12V op het type plaatje staat 0-12V DC. Dat geeft eerder een trafo van 8V en zeker als de variac tot 260V of hoger kan regelen.
Maar goed 8V is ook nog steeds maar 12A.
Het is een gelijkrichtbrug zonder condensator en dan is de gelijk spanning ongeveer 0,9x de AC spanning en de stroom ongeveer 1,1x. Dus trafo zou dan zijn 13V bij 7,7A wat als gelijk stroom geeft ca 12V en 8,4A

Maar op het type plaatje zie ik rechtsboven ook 1GW staan :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hmmm, het gaat opeens de andere kant op...
Ik heb met wat zoeken idd een oudere post gevonden. Ik denk dat diegene waarvan ik deze ergens voor de zomer deze kocht er toen var gf en over heeft gesteld..

https://www.circuitsonline.net/forum/view/153355/1

Voor mij lijkt hij gewoon te werken zoals de meter aangeeft. Zal eens meten of er veel afwijking in zit maar factor 10 lijkt mij wel heel veel. Een shunt is dan toch meestal ook niet nodig beneden 10A? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

De shunt is waarschijnlijk die koper strip in de min-leiding met iets met stift er op geschreven, op je eigen foto's.

120a levert dit ding gegarandeerd niet. Een trafo voor zulke stromen is gewikkeld met draad zo dik als je pink, of met brede koperstrip. De trafo oogt vrij 'dik' voor een 100VA model, maar wellicht is dat gewoon keurig overgedimensioneerd voor betrouwbaar continubedrijf.

Pak een conventionele multimeter met 10a bereik, sluit een auto-koplamp (of iets dergelijks) aan, en meet dan de stroom.

Overigens, de kortsluitstroom van die trafo kan makkelijk 10x de normale stroom zijn. Die wordt in jouw geval nog wel beperkt door die seleengelijkrichter, die een significante interne weerstand heeft. Maar toch kan er zomaar 60 ampere lopen met zo'n dikke trafo bij kortsluiting. Dus het is niet vreemd als de meter erg ver uitslaat bij kortsluiting, maar amper uitslaat bij normaal bedrijf, als die shunt en meter echt voor 120a bedoeld zijn.

Mocht die seleengelijkrichter het ooit begeven (je ruikt dat direct), houd er dan rekening mee dat die vonk bij kortsluiting een stuk groter gaat worden met een moderne siliciumbrugcel.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 22 oktober 2021 02:59:38 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik zou je aanraden om in je stroomkring een tweede shunt en meter te voorzien (extern en uitwisselbaar). Een goede stroomtang is in feite ook onmisbaar om onder andere je anodes te controleren. Een nauwkeurige spanningsmeting is ook belangrijk. Veranderende spanning is een eerste indicatie dat er iets fout loopt in je proces.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Denk wel dat deze kast al wel een jaar of 40, en mogelijk nog meer! oud is.
De DRIE maakte toen nog kwaliteitsspul.
De trafo’s waren toen groter dan nu.
De Trafo kan wel meer dan 100 VA zijn, maar niet veel meer. De seleengelijkrichter is de beperkende factor voor de stroom.
Beetje kijken en je ziet dat de stroommmeting echt over de shunt geschied, witte draden.

40 jaar geleden was en nog geen NEN-EN 61439. Kast is nu afkeur.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Voor mij lijkt hij gewoon te werken zoals de meter aangeeft

Die meet zeker correct

Als je regelmatig opzettelijk een kortsluiting maakt zie ik niet hoe je een A-meter met kleiner meetbereik hiervoor kunt beveiligen...misschien met een diode parallel over de shunt?
Misschien is daarom hier een overkill meetbereik ingebouwd

Leuk zelfbouw project maar misschien weet hier iemand of en waar er zulke kant en klare systemen verkrijgbaar zijn

Alles origineel laten en deze (50A) gewoon bijplaatsen
https://nl.grandado.com/products/dc-0-300v-50a-100a-200a-400a-batterij…
Als digitaal de nostalgie verstoort stop je hem weg in de kast of op het paneel achter een luikje

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 22 oktober 2021 11:26:26 (44%)

Het laatste voorstel van electrofix is voor mijn situatie de ideale oplossing volgens mij.
Had geen idee dat zoiets bestond.... zo kan ik de kast origineel houden (op een paar gaatjes extra na) en kan ik toch makkelijk het lage bereik aflezen.
En zonder al te veel moeite te installeren zo te zien.

Anoniem

Je hebt iedereen mooi op het verkeerde been gezet.
Had je de foto's maar meteen gepost.
Dit is een stokoude 8A voeding in een veel te grote kast.
De componenten, trafo, gelijkrichter enzo lijken me idd eerder voor max 10A en geen 100.

Mogelijk is dit een niet origineel samenraapsel.
OF is de originele meter ooit vervangen door een type met een veel te grote waarde.

Het is echter heel goed mogelijk dat die 'vervang'meter dan wel origineel 120A als bereik had, maar toch de juiste stroom aanduidt (x10) omdat dit in hoofdzaak door de combinatie shunt+meterspanning bij volle uitslag bepaald wordt.
Dit kun je makkelijk meten door een universele meter in serie te zetten en beide te vergelijken. Met wat geluk is het echte bereik toch 8-10 of12A en hoef je geen nieuwe meter te plaatsen.

flash2b

Special Member

De meter van elekrofix in de 50A versie zal niet nauwkeurig aanwijzen als je zulke lage stromen gebruikt. Bovendien zal bij pulserende gelijkstroom de waarde afwijken van de werkelijke waarde. Dit is dus geen goede oplossing.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 22 oktober 2021 16:34:26 schreef MGLangeveld:
Het laatste voorstel van electrofix is voor mijn situatie de ideale oplossing volgens mij.
Had geen idee dat zoiets bestond.... zo kan ik de kast origineel houden (op een paar gaatjes extra na) en kan ik toch makkelijk het lage bereik aflezen.
En zonder al te veel moeite te installeren zo te zien.

Ik had het al eerder opgemerkt.
De kast voldoet NIET aan de huidige regelgeving.
Voor thuisgebruik niet zon heel erg groot bezwaar, maar op/in een werkplaast/fabriek zal er wat gesleuteld moeten worden.

NEN-EN 61439

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

MGLangeveld,

Misschien kun je maten van het ijzerpakket van je trafo doorgeven.
Dit is in het algemeen maatgevend voor het vermogen (VA) van de trafo.
Waardoor je te verwachten stroom beter kunt bepalen.

Ben bijna zeker dat 1 of meerdere forum leden dit wel weten in tegenstelling tot ikke......

Anoniem

Terug naar de openingspost van TS

In mijn oude gelijkrichters zitten draaispoel ampere meters met een ruim bereik tot 100 resp. 130A.

Nu wil ik eigenlijk het amperage in het bereik 0,25-5A veel nauwkeuriger kunnen aflezen.

In gebruik kom ik eigenlijk nooit boven 4 a 5 ampere bij max 12v.

maar de dikke oude gelijkrichters werken veel beter heb ik het idee... zeker bij inschakelduur van soms 2-3 weken continu voor galvanokopien

TS heeft dus 1 apparaat met een meter van 100A en 1 apparaat met een meter van 130A
Komt met beiden nooit boven 4 a 5A bij 12V maar het galvaproces duurt daardoor voor zijn kleine objecten soms 2-3 weken
Misschien zijn dat normale waarden/tijden bij hobby galvaniseren

Verdere post van TS

Mijn andere unit is wat ouder, maar heeft een vergelijkbare opzet binnenin.

Als hier wel een 100A trafo en gelijkrichter zou inzitten hoop ik toch dat TS hierbij op zijn minst zou gezegd hebben: ”maar veeeel groter en veeeel zwaarder”
Dat zou een heel ander licht op de zaak werpen

Dus zonder tegenbericht van TS mogen we aannemen dat beide apparaten een vergelijkbaar vermogen hebben
Dat deze geen 1000VA is kun je mijns inziens afleiden uit de afmeting en dikte wikkeldraad van de variac
Daar staat trouwems ook nog een typeplaatje op
Je gaat niet meer vermogen hebben dan de variac

Ik ga er nog steeds vanuit dat de 100A resp 130A paneelmeters zijn gebruikt om te voorkomen dat ze defect raken na elke opzettelijke / onopzettelijke kortsluiting die wat lang duurt.
Zoals reeds aangehaald onderschat de sec kortsluitstroom niet.
Als je die eens wil meten zou ik een stroomtang willen aanbevelen ipv een multimeter
Ik zou pri en sec trouwens ook wel een zekering zetten om te voorkomen dat bij een permanente sluiting de boel uitfikt.

Ik zie het niet hoe de brug hier is gebruikt maar waarom zou je enkelzijdig gelijkrichten?

Misschien is mijn laatst voorgesteld metertje niet ideaal vanwege te weinig samples of whatever (vertel waarom) maar een oplossing voor TS zijn vraagstuk heeft nood aan een Hall stroomsensor.
TS kent het bestaan van deze meters nu dus ook
Als het anders kan hoor ik het graag, ik kan er enkel maar van bijleren.