Een hele tijd geleden (2010) heb ik een schakeling gemaakt die een 600VA 12V ringkern trafo schakelt.
Ik denk dat het me een paar net zekeringen gekost heeft voordat ik het uitgevogeld had.
De trafo wordt met een microcontroller en een S202S01 solid state relais geschakeld (Van Sharp, uitvoering zonder nul doorgang dinges).
Ik begon met een "willekeurig" inschakelmoment, en dan ging de bewuste trafo soms zwaar de verzadiging in, met als gevolg een "bonk" die uit te drafo kwam en gebrom dat in een paar seconden steeds minder werdt.
Ik heb toen dus een nul doorgang detector ontworpen en die aan de microcontroller gehangen, en ben met de fase gaan experimenteren. Een fase verschuiving in de buurt van 60 graden bleek ideaal te zijn voor deze trafo.
Daarna ontdekte ik dat ik toch nog vrij veel van die "bonk & brom" inschakel verschijnselen had, dus een tijdje zitten experimenteren en het bleek in de buurt van 50% te zitten, en toen ging er nog een gloeilamp aan.
Verdere experimenten bevestigden dat het te maken had met het remanent magnetisme in de transformator kern. Dus nog een paar regels software toegevoegd en de trafo "start" nu na een positive nul doorgang, en stopt altijd in een negatieve halve periode. Sindsdien werkt het naar behoren.
Of dit voor jouw magnetron trafo ook zinvol is weet ik niet. Ringkern trafo's hebben blijkbaar veel meer last van sterke inschakelverschijnselen dan EI trafo's, en daar bovenop ging de trafo die ik heb wel erg sterk de verzadinging in.
Wat het contrast van het LCDE betreft...
Dat wordt vermoedelijk via software ingesteld, en als je de sofware van je gadget niet aan kunt passen is het dus lastig om daar wat aan te doen.
Mogenlijk kun je er een extra microcontroller bij hangen, en dan de SPI bus overnemen met b.v. wat analoge CMOS schakelaars en er wat extra commando's naartoe sturen. (Serie weerstanden (b.v 1kOhm) kan ook, Zet dan de "extra uC" op hoge impedantie voor de normale werking van het apparaat).