koptelefoon Philips SHP 2000

Buuv kwam met reparatie verzoek. 1 kanaal dood. Leek draadbreuk met inpluggen in versterker phono ingang en spelen met de draad. Maar dat was t nog spelende kanaal. Andere kabel eraan geflanst net na het blokje wat de twee draden van de oorschelp samenvoegt en wat deci-centimeters daaronder, maar helaas, nog steeds mono. Waarschijnlijk breuk in de oorschelp, maar krijg die niet los. Ook een productie irritatie, rechts had een gekleurd rood binnenkabeltje voor signal en wat gelakt draad als aarde, links had twee identieke gelakte dradjes... Eerst een mogelijke connectie daarvan op de versterker kop hoorder ingang getest, en toen de ander mogelijke verbinding vastgesoldeerd en met krimpkous en zo bla bla, zonder het gewenste resultaat aldus. Op tweakers prijs indicatie gekeken was bij introductie 30 en later 40-50 . Blijkbaar door goede recenties. Iemand zoiets open gekregen ? En wat is er actueel , in die prijs range wat aan die verwachting voldoet ? Overigens om gepraat te luisteren, niet zozeer muziek. Losdraaien van de schelp lukt niet, de oorkussens zijn niet te vervangen, waarschijnlijk vastgeklikt en als ik m openwrik onherstelbaar ... grrr.

Tips ?

De SHP2000 was zeker geen 40-50 euro. Het was het goedkoopste model dat Woox/Philips had, verkrijgbaar voor grofweg 15 euro bij webshops en grofweg 20 bij de mediamarkt-achtigen. Tweakers heeft blijkbaar niet álle webshops en winkels meegenomen...

Neemt niet weg dat het ding een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding had.

Mijn tip: ga er niet meer tijd in steken. Het hele ding zit in elkaar geklikt, en het plastic van de 'stijgbeugels' en hoofdband breekt op de vreemdste plekken bij regelmatig gebruik. Er is een reden waarom ie voor 15 euro te krijgen was, en dat is dat het gewoon een goedkoop plastic ding is dat stom toevallig nog erg goed klonk ook.
Zowel bij mijn 2 stuks, als bij een vriend, was het plastic van de 'stijgbeugels' gebroken waar de beugel overgaat in de hoofdband, en bij het stelmechanisme zelf. Overigens goed kunnen repareren met secondelijm, verstevigd met reepjes papier gedrenkt in secondelijm die ik om de breuk heen heb gemasseerd.

In de budgetklasse kan je naar een sennheiser hd201/202 kijken, die is qua klank helemaal anders ('populairder') maar kwa 'overall' geluidskwaliteit hetzelfde. Ik weet niet of Philips/Woox/Gibson nog iets met koptelefoons doen, ik vond de klank van die budget-Philipsen altijd wel prettig en wat minder boemerig dan van de concurrent-budget-koptelefoons.

Wil je echt topkwaliteit voor een redelijke prijs, pak dan een AKG k240. Dan heb je een studiokwaliteit koptelefoon voor grofweg 50 euro. Maar voor spraak is dat onzin. Zit wel lekkerder dan de Philips of Sennheiser.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 22 oktober 2021 03:03:39 (18%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Precies Ledlover. Ik denk dat ik naar de action stap en daar een koptelefoon meeneem. En dan breek ik die oorschelp open en kan ik meten waar de reuk zit. grrr. Plastic op een stukje metaal , of een wasknijper. of m2 boutjes erdoor. hihi... AKG heb ik nog n oudje van. Scoorde goed in de reviews en was betaalbaar. Destijds. Heb er in de loop der tijd alleen een andere plug op gesoldeerd. Maar ik sta ook niet op en loop weg en dan blijft de koptelefoon haken hahahaha.... Maar een pc ingang heeft geen blue tooth. Dus t moet toch n beetje analoog.... Chips en weergevers zijn een stuk beter geworden in kwaliteit en weergave. Een andere associatie was om de andere oorschelp van de beugel te verwijderen en er als het ware een dj koptelefoon van te maken waarbij enkel het andere oor niet halverwege de achterkant van de schedel komt te hangen. Afslijpen ergens bij de ophanging van de kapotte oorschelp en dan afvijlen. misschien nog een seconde spuitverf erop. ;-p EN een action koptelefoon. Hehehe. Case solved. Tnx.

Op 22 oktober 2021 02:35:08 schreef Ledlover:
De SHP2000 was zeker geen 40-50 euro.

Neemt niet weg dat het ding een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding had.

Zowel bij mijn 2 stuks

Wij hebben er inderdaad ook twee of drie, vanwege de lage prijs (10€) en de kwaliteit. Waar je ze nu nog kunt krijgen voor die prijs, is me onbekend. Schoonmama is al 10 jaar blij met haar MDR 110 oid. Bij Amazon de laatste keer ook 10€. Geen 'over-ear' maar 'on-ear'
https://www.lidl.nl/p/sony-koptelefoon-mdr-zx110/p100327192?mktc=shopp…

'Philips' audio heeft al 2 eigenaren gehad sinds de SHP2000 in productie ging. Ze worden bij mijn weten niet meer gemaakt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!